Goed hondenvoer?

26-11-2012 12:36 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zoek goed hondenvoer voor mijn beagle (2jr). Hij is gecastreerd, krijgt nu Bonzo en doet het daar niet goed op. Hij heeft zwakke darmen, poept heel veel.

Welk merk voer raden jullie aan? En alleen brokken of ook vlees?
Nou, ik kijk aan waar mijn hond goed op reageert. Ze is fit, gezond, mooie glanzende vacht, mooie natte neus en een roze tong. M'n hond is vrolijk en ze lust haar brokjes graag. In de avond krijgt ze Duck en dat is iedere avond weer smullen voor d'r. Ik heb m'n hond een tijd Smuldier gegeven... op een dag was ze zo verschrikkelijk ziek, ja ik denk van de Smuldier. Ik geef het nooit meer.

Onze vorige hond is 15 geworden en de honden van m'n moeder zijn nu 12 en 16... en dat met brokken en diepvriesvoer (Rodi of Duck).
Mijn witte hondje heeft een zwakke spijsvertering. Nu de laatste weken nergens last meer van. Ze krijgt natures menu. Een natvoer. Ze geeft niet meer over en heeft geen diarree meer.

Van die stinkzooi Royal canin kleurde haar vachtje helemaal rood. Je reinste troep. Ik geef die zooi wel aan mijn 2 katten omdat ze dat al bij de fokker kregen maar ik heb nu taste of THE wild besteld, langzaamaan ga ik ze daaraan laten wennen.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar... Mijn hond is 15 en eet al zijn hele leven Pedigree. Hagelwit gebit, vrolijk, poept 1x per dag en stinkt niet uit zijn bek.
Always look on the bright side of life
quote:Flowerspowers schreef op 26 november 2012 @ 17:20:

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar... Mijn hond is 15 en eet al zijn hele leven Pedigree. Hagelwit gebit, vrolijk, poept 1x per dag en stinkt niet uit zijn bek.

Er zijn ook kettingrokers die de 80 halen...

Nee sorry, moet je ook helemaal zelf weten. Maar ik heb zelf in mijn omgeving te veel nare ervaringen meegekregen van pedigree (hoofdzakelijk vanwege teveel zout), dat ik het niet in mn hoofd zou halen om dat te voeren.
Is Pedigree echt zo slecht dan?

Wat is dan een alternatief in dezelfde prijsklasse?

Ik dacht dat, als het echt zo slecht is, dat toch niet verkocht mag worden?
Hier geven we Proplan.. 1 labrador met epilepsie. Van alles geprobeerd qua voer.

Ook vers vlees , ook rauw vlees. (want dat laatste moet onwijs goed zijn voor een hond met epilepsie.. ) Vergeet het maar we hebben een rare hond. Enige waar hij het goed op doet is Proplan kip of zalm.

Flowers.. de hond van mijn ouders is 16jr geworden met Pedigree.. Hond van mijn opa/oma kreeg nooit brokken alleen wat de pot schafte , kortom at met de baas/pot mee. Nooit problemen gehad. Denk ook dat een hond er aan went wat hij krijgt. En als het geen problemen geeft waarom zou je dan iets anders geven ?

Wij hebben dus wel een hond met vreselijke darm problemen & epilepsie (gelukkig dit laatste onder controle met medicatie) maar we hebben heel bewust dingen uit geprobeerd qua voer. Maar het beste doet hij t gewoon op Proplan. De rest raakt ie van aan de schijt , ligt ie uren lang te trillen op zijn kleed omdat hij zo nodig moet plassen of schijten. Tja.. dan kiezen we gewoon voor iets waar vooral de hond zich prettig bij voelt.
quote:Flowerspowers schreef op 26 november 2012 @ 20:49:

Is Pedigree echt zo slecht dan?

Wat is dan een alternatief in dezelfde prijsklasse?

Ik dacht dat, als het echt zo slecht is, dat toch niet verkocht mag worden?

Beetje naief van je niet ?

Er worden elke dag duizenden hamburgers bij de mc donalds verkocht. RETE slecht voor je lichaam.. Maar wordt ook gewoon verkocht nietwaar ?
quote:Flashy schreef op 26 november 2012 @ 12:48:

De vorige hond van mijn ouders had ook darmproblemen en kon het beste tegen Eukanuba lam en rijst.ik had eerder ook eukenuba lam en rijst tot mijn dierenarts adviseerde van c1000 merk te nemen lam en rijst.Er zit precies hetzelfde in als eukenuba en het wordt dus in dezelfde fabriek gemaakt alleen komt er een c1000 zak omheen en het is iets goekoper.Mijn hond doet het er goed op een stevige drol(lijkt wel die reclame hahaha)en zijn vacht glimt mooi.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
quote:NummerZoveel schreef op 26 november 2012 @ 15:57:

[...]

Wil je mij dan even een link sturen naar het onderzoek waarin wel wordt aangetoond dat rauw voer significant beter is voor de hond dan brokken?

Nou, ik heb hier een link waar onderzoek is gedaan naar brokken, en waarom dat pure vernachelerij is.

Kijk maar eens: http://uitgelatenhond.nl/hondenvoer-get ... onderzocht

Brokken bestaan amper uit vlees! Wel uit veel granen. Het is onderhand nog geschikter voor paarden om te eten dan voor honden...
Zespri: even niet over het voer, maar het stukje dat de hond ' uren ligt te trillen op zn kleedje omdat ie nodig moet plassen of schijten'. Serieus? En dan laat je hem liggen? (hoe weet je anders dat ie zo lang ligt te trillen?)

Dat snap ik even niet.

Sowieso de connectie met voer en dat nodig moeten niet. Als er hier vlees wordt gegeten, drinken ze minder dan met brokken, omdat er in het vlees al meer vocht zit. Kan me voorstellen dat als een hond jaren brokken heeft gehad-en dus gewend is om vrij veel te drinken- en je gaat dan over op vlees, dat het vele drinken dan nog een gewoonte is en pas na een tijdje wordt afgeleerd. Maar verder vind ik het een beetje vreemd dat ie dan zoveel moet plassen.
@Iones

Dat is niet waar ik om vroeg. Ik wil graag een wetenschappelijke onderbouwing zien bij de veronderstelling dat rauw voer zoveel beter is dan brokken en dat brokken ronduit slecht voor het dier zijn.

Ik heb overigens de link wel bekeken naar het overzicht van de verschillende merken, en ik herken totaal niet wat er op de zak van het voer van mijn hond staat. Nu krijgt hij een speciale variant, maar ik kan me haast niet voorstellen dat dat zoveel afwijkt van de gewone voeding van RC.
Ik heb een boxer van 4,5 jaar oud. De eerste twee jaar van haar leven hebben we een godsvermogen aan de dierenarts uitgegeven, ze had continue maag/darm problemen. Kreeg bergen medicatie waaronder prednison en andere kostbare rotzooi waar ze alleen maar zieker van werd. En uiteraard op advies van de dierenarts speciale brokken van royal canin. Op een gegeven moment werd ze zelfs kaal. Al vaker had ik gevraagd of ik niet eens vers vlees moest proberen, maar elke keer kreeg ik daar een negatief antwoord op. Toen na een wederom dure allergietest bleek dat ze ook "allergisch" was voor o.a. stof, mijt, grassen enz. en ze nog zieker werd van de medicatie die daarop volgde heb ik mn eigen plan getrokken. De dierenarts had haar min of meer opgegeven. Ik ben vers vlees gaan geven, alle medicatie de deur uit gegooid en kreeg er een gezonde hond voor terug. Dierenartsen promoten enkel en alleen brokken die ze zelf verkopen. Nu komen we allen maar bij de dierenarts voor de jaarlijkse inenting. Brokken is rotzooi vol met granen. Bestel mijn vlees ook bij Lotgering, echt super en goedkoper dan brokken.
Orchidee, wat een verhaal!

Wat zul je blij zijn dat je bent overgestapt op vers vlees!

Een duidelijk voorbeeld van wat voeding met dieren (en trouwens ook met mensen) kan doen!
Idd rifkaa, had ik maar eerder mn gevoel gevolgd, maar als leek neem je toch aan wat mensen zeggen die ervoor geleerd hebben zoals dierenartsen....
KleinePien..Met bv Eukanuba kreeg hij om 7uur smorgens voer (netjes op/af gebouwd met t andere voer samen e.d.) . Om 7.30 naarb uiten geweest,Heeft hij geplast & gepoept (keurige harde drol).

Om 9uur begint hij te trillen (eerst dachten we ooh daar krijgen we weer een epilepsieaanval) even half uurtje afgewacht wat er zou gebeuren. Niets blijft trillen toen naar beneden gegaan, buiten alleen geplast. Weer naar binnen , gaat hij liggen , trillen als een rietje. Weer naar buiten met hem , doet hij pogingen om te poepen maar er komt niets. En dit nog 3x

Weer naar binnen gaat hij weer netjes rustig liggen en begint het trillen weer. Waarschijnlijk waren ondertusesn zijn darmen bezig met t eten te verwerken. En ondertussen is het 12uur en ga met hem naar buiten , hij gaat zitten komt er een beetje dunne ontlasting. Nog extra rondje gelopen voor t geval dat. Komt niets meer en zo heeft hij de hele middag gelegen op zijn kleedje rillend.. En rond een uurtje of 17uur kwam er heel veel dunne ontlasting(diarree) Maar goed een lichaam van een hond moet ook wennen aan nieuw voer dus geef het 2 weken de tijd qua opbouwen en afbouwen. Vergeet het maar elke dag wanneer onze hond Eukanuba kreeg waren zijn darmen zo van slag dat hij dusuren lang lag te trillen. Zo van slag waren zijn darmen.

En dus niet alleen met Eukanuba maar met heel veel soorten voer , vers vlees & rauw vlees. En er waren voeders bij waarbij de hond 300x moest plassen. Wanneer ie t niet op kon houden deed ie t gewoon in huis. Arm beest..

Proplan werkt hier dus als enige
Na jarenlang Eukanuba te hebben gevoerd, een godsvermogen naar de dierenarts te hebben gebracht, omdat onze hond vol zat met wratjes en kleine ontstekingen, waar ze geen verklaring voor konden vinden, ben ik een jaar geleden overgestapt op vers voeren (Lotgering). De wratjes en ontstekingen verdwenen als sneeuw voor de zon, het verharen is een stuk minder geworden, zijn vacht is superzacht geworden en hij poept nog maar 1 keer per dag. Volgens de dame van Lotgering, die ik belde voor meer informatie, was het heel waarschijnlijk dat de hond allergisch was voor granen of misschien wel kip. Ik voer nu dan ook vers totaalvoer met pens, maar zonder kip. Hond en ik willen niets anders meer en ik peins er niet over om mijn hond ooit weer brokken te gaan voeren.
Sleutelhanger, dierenarts heeft mij ook verteld dat mijn hond allergisch zou zijn voor kip en rund. Inmiddels is gebleken dat dot helemaal niet klopt en krijgt ze (ook van lotgering) weer alle varianten vlees. Alhoewel de totaalvoer met pens favoriet blijft .
quote:lilaemme schreef op maandag 26 november 2012 13:35 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="ri1987 in "Goed hondenvoer?"" class="messagelink">ri1987 schreef op 26 november 2012 @ 13:30</a>:</b>

Altijd bij darmproblemen lam en rijst voer geven. Ga naar de dierenspeciaalzaak daar kunnen ze je het beste advies geven en hebben ze eventueel proefzakjes.</div></blockquote>En lees hier: weer een slachtoffer van de marketingmachine van droogvoerfabrikanten.... Dierenartsen verdienen méér aan de merken voer die zij verkopen dan aan de consulten die ze geven. Want voor voer kom je iedere maand terug. Dierenartsen worden dus rijk van dit zogenaamde ´beste advies´. Zelfde geldt voor dierenspeciaalzaken... Die ´adviseren´ ook graag over de producten waar ze de meeste marge op behalen... Niet naïef of slachtoffer maar met een opleiding dierverzorging en een opleiding paraveterinair dierenartsassistent weet ik wel iets over voer. Ik zeg toch niet specifiek brokken, je hebt ook lam en rijst vlees? daarnaast 2 jaar bedrijfsleider in dierenwinkel geweest, ik lette echt niet op marges maar op de klant. Het welzijn van het dier gaat altijd voor! Je laat de klant alle mogelijkheden ( brokken en vlees) zien en die kiest zelf. En de marge op voer is dus echt niet zoveel! Inkoop 50 euro, verkoop 60 euro. Manden daarentegen inkoop 20 euro verkoop 70 euro. Dus dat marge verhaal is echt onzin!
quote:Flashy schreef op maandag 26 november 2012 13:39 Je hebt altijd de versvoer politie die elk baasje wil bekeren.

Doe waar jij je goed bij voelt, of in dit geval de hond.

En dat kan ook met brokken. Helemaal mee eens!
Versvoer schijnt inderdaad het beste te zijn maar ik vind eht niet altijd even handig. Het stinkt zo en is zo vies haha..

Ik heb een aantal versvlees merken geprobeerd en ben uitgekomen op prins vers vlees, zit in makkelijke schijfjes en is goed vermalen zodat het niet zon troep wordt en nietzo stinkt..

Prins kvv geef ik hem alleen in het weekend.

Doordeweeks geef ik hem brokken van Nutro. Deze brokken komen het dichtst bij natuurlijk voer en zit vrijwel geen rotzooi in. Hij doet het hier ontzettend goed op en heeft een vachtje zo zacht als een pup haha! Eukanuba en Royal canin schijnt echt veel rotzooi in te zitten waar honden vaak last van hun huid van krijgen en vaak moeten poepen. De regel is hoe minder ze moeten kakken, hoe beter het voer!
@zespri, oké nu snap ik je. Duidelijke uitleg!
Even voor de mensen die vers voeren: hoe doe je dat met vakantie of een weekend weg of als je hond uit logeren gaat? Geef je dan je (nogal stinkende) bakje voer mee? En op vakantie? Neem je dan een volle koelbox mee ofzo?

Mijn hond is inmiddels overleden, maar wij hebben een nogal onregelmatig leven waarbij we veel onderweg zijn, ook voor mijn werk (hond ging mee naar mijn werk) en dat leek me zo onhandig met vers voer.
Bedoelen jullie met vers vlees, die bakjes bij de super uit de vriezer?

Is dat beter?

Mijn hond is vrolijk en gezond, maar wil dat ook graag zo houden, en als vers vlees dan beter is, wil ik dat wel proberen.

En noem me naïef, ik wist echt niet dat brokken slecht waren.
@Binti onze hond krijgt meestal 3dagen/week brokken en de rest van de week kvv. zo blijft ze ook brokken gewend. als we op vakantie gaan nemen we een zak brokken mee en krijgt ze vaker brokken. soms haal ik (als dat daar te krijgen is) nog iets van lamsribbetjes oid zodat ze ook nog een soort kvv dagje op vakantie heeft. maar soms ook niet hoor.

@flowerspowers ik ben zelf wel van mening dat vers beter is maar dat maakt brokken in mijn ogen niet gelijk heel slecht. ik ken ook honden die een lang en gezond leven op brokken hebben. ben van mening dat mensen moeten voeren waar ze zich (hond dan) goed bij voelen. ja kan inderdaad de bakje uit de supermarkt gebruiken (smuldier) maar neem dan wel de compleet versie (de enkelvoudige versie bevat geen groente mix die honden als omnivoor wel nodig hebben). verder heb je nog heel veel andere merken hoor. je hebt ook vers voer van prins, carnibest (mijn favoriet) en lotgering. als je je er echt in wilt verdiepen kan je er even op googlen. is zat over te vinden.
quote:NummerZoveel schreef op 26 november 2012 @ 21:58:

@Iones

Dat is niet waar ik om vroeg. Ik wil graag een wetenschappelijke onderbouwing zien bij de veronderstelling dat rauw voer zoveel beter is dan brokken en dat brokken ronduit slecht voor het dier zijn.

Ik heb overigens de link wel bekeken naar het overzicht van de verschillende merken, en ik herken totaal niet wat er op de zak van het voer van mijn hond staat. Nu krijgt hij een speciale variant, maar ik kan me haast niet voorstellen dat dat zoveel afwijkt van de gewone voeding van RC.

Het is dat brokken gewoon slecht zijn voor honden. En dat staat daar heel goed uitgelegd. Je hoeft dat niet wetenschappelijk onderbouwd te hebben. Je wéét toch dat katten en honden voornamelijk carnivoor zijn? En er staat aangetoond dat brokken nauwelijks uit vlees bestaan, maar wel uit granen. WEtenschappelijk is aangetoond dat granen niet goed zijn voor honden en katten. Ze kunnen er een beetje van hebben maar niet zoveel als er in brokken zijn toegevoegd. Het is gewoon een kwestie van 1 en 1 bij elkaar optellen.

Maar als het je niet past, dan moet je het vooral niet geloven. Gewoon datgene geloven dat jou het beste uit komt. Maar ja, of de hond daarmee gebaat is....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven