Gezondheid alle pijlers

slapeloosheid mama nu baby beter slaapt

27-11-2012 15:07 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo daar,

Ik heb een dochter van 10 weken. EIndelijk begint ze nu snachts langere uren door te slapen. Heel fijn, alleen...nu lig ikzelf uren wakker terwijl zij lekker ligt te slapen. Ik kan gewoon niet in slaap komen. Ook overdag lukt het me niet. Dit is nu al een week zo en ik begin er onderhand doorheen te zitten. Ik val vaak pas na 01.00 uur in slaap. Helaas begint zij dan weer te spoken want het tweede deel van de nacht is niet haar sterkste deel. Vaak komt ze na 2,5 uur weer. Al met al pak ik bij elkaar misschien 2 a 3 uurtjes maar wel met onderbrekingen, wat me dus totaal niet uitgeruster maakt.

Ik ben een paar dagen geleden naar de dokter geweest en die heeft me melatonine 5 mg gegeven, maar het lijkt niet echt te werken.

Herkent iemand dit, ben ik gewoon uit mn ritme door al die rare nachten? Er komt nu ook een angst bij om naar bed te gaan, bang om weer uren wakker te liggen. Wetende dat ik de volgende dag helemaal gaar ben. Over een paar weekjes moet ik weer gaan werken en ook daar maak ik me dan druk over, want ik voel me er op het moment echt niet toe in staat.

Hoop dat er mensen zijn die dit herkennen (en goed nieuws hebben!)
@alisan; gaat het inmiddels beter?

Oxazepam heb ik in het verre verleden ook eens gebruikt en daar viel in idd beter door in slaap. Wel een enge gedachte dat het van die verslavende rotzooi is, maar om even het patroon te doorbreken moet het wel kunnen denk ik.
quote:Lyncy schreef op 27 november 2012 @ 16:19:

Bedankt voor de reacties, fijn te weten dat ik niet de enige ben. Mijn angst is ook dat het nooit meer beter wordt. Dat ik deze slaapproblemen blijf houden. En zo kom ik dus in een neerwaartste spiraal terecht. Het is ook zo raar, zó moe zijn en dan toch niet kunnen slapen.

Ik heb vanmiddag nog geprobeerd om even te slapen op zolder, mijn vader paste op mn dochter. Maar ik heb 1,5 uur dom in bed gelegen. Met als gevolg; nog minder vertrouwen dat het vanavond eens wel snel zal lukken.

Ik geef overigens geen bv, dus man zou ook de fles kunnen geven. Alleen zal ik toch wakker worden als ze komt, haar kamertje en de onze wordt slechts gescheiden door een gipswandje. Ook op zolder zou ik haar horen.Maar je hoeft ook niet echt te slapen. Zéker overdag niet. Wel is het fijn als je kunt ontspannen. Ben je goed met ontspanningsoefeningen? Mij helpt deze heel erg goed: adem een keer heel diep in en heel diep uit en laat daarna inademing en elke uitademing 5 tellen duren. Hierdoor ontspant je lichaam wat. Wellicht val je erdoor in slaap en zoniet dan ontspan je wel en rust je daardoor ook uit.
Het is zoals het is
Ik zou voordat je aan wat sterkers gaat toch je man een paar dagen dienst laten doen. Wij doen vanaf ik over ben op flesvoeding om en om. En daarvoor verschoonde hij vaak een luier gaf haar aan, ging weer in bed liggen en sliep weer verder. Dat hij moet werken vind ik geen argument. Als jij er aan onderdoor gaat daar heeft hij ook niks aan. Bovendien moet je waarschijnlijk binnenkort weer werken.

Ga een paar avonden vroeg naar bed. Ga lekker liggen lezen ofzo en laat je man voor jullie dochter zorgen. Misschien gaat het dan wel beter.
lyncy herkenbaar hoor! haha mijn tip; niet stressen over morgen!!! Dat zie je dan wel weer! Lekker kopje thee, warme douche, goed (simpel) boek en lekker vroeg naar bed! Relax!

(en ja dat schrijf ik nu zo makkelijkl...maar pas sinds mijn zoon 8 maanden is slaap ik ook weer echt 'door' en diep...daarvoor altijd zoort waakstandje ofzo en veel wakker..)

Succes!
Ik had temesta. Heeft heel goed geholpen. En ik heb het na mijn tweede echt wel een half jaar gebruikt. Ben er wel zonder moeite vanaf gekomen want de angst om wakker te blijven was op een gegeven moment weg. Het is allemaal psychische. Als je je neer kunt leggen bij onrbroken nachten en maximaal 4 uur slaap, het echt los kunt laten, dan slaap je vanzelf ook weer beter. Controle is het probleem meestal.
Ja, het zit zeker tussen mn oren. Toen ik nog wakker werd van haar omdat ze gevoed moest worden 3 keer per nacht had ik er totaal geen probleem mee. Pas nu het aan mijzelf ligt dat ik niet slaap ga ik me er druk om maken.

Met vier uur onafgebroken slaap zou ik al heel blij zijn!
4 uur onderbroken is ook voldoende volgens mij hoor. Bij de eerste had ik het erg moeilijk. Bij de tweede ben ik uit voorzorg met slaapmedicatie begonnen omdat het zo erg was de eerste keer. De tweede keer merkte ik ook dat ik met 4 uur onderbroken slaap toekan. Ik voel me niet fijn maar ik word er niet zenuwachtig van. Als het een controle probleem is (je een beetje een controle freak bent, van de regeltjes met je baby en het allemaal veel te goed willen doen), dan ligt het zeker daaraan. Loslaten is dan erg moeilijk en om het cirkeltje te doorbreken zou ik dan met de huisarts bespreken of je een tijdje snachts wat rustgevers in kunt nemen.

Ps. Ik denkk dat je meer reacties zult krijgen als dit topic bij kinderen staat.
quote:Juffie87 schreef op 27 november 2012 @ 16:38:

lyncy herkenbaar hoor! haha mijn tip; niet stressen over morgen!!! Dat zie je dan wel weer! Lekker kopje thee, warme douche, goed (simpel) boek en lekker vroeg naar bed! Relax!

(en ja dat schrijf ik nu zo makkelijkl...maar pas sinds mijn zoon 8 maanden is slaap ik ook weer echt 'door' en diep...daarvoor altijd zoort waakstandje ofzo en veel wakker..)

Succes!

Hier ook continu een soort waakstand tijdens het slapen. Dochter is nu bijna 8 maanden en op mijn kraamweek na (dochter lag in het ziekenhuis, ik was thuis) heb ik nog geen nacht doorgeslapen. En dat terwijl zij al van vier weken doorsliep. Mijn man wordt niet wakker van haar geluidjes, ik hoor alles. Dus ook de nachten dat hij 'dienst' had voor de eerste fles (in het begin tegen zes uur, nu al maanden tussen zeven en negen) was ik bij het eerste geluidje wakker en moet ik hem wakker maken.

Geen tips dus, wel herkenning.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven