Geld & Recht alle pijlers

zuiveringsheffing

28-11-2012 11:53 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik huur een kamer, maar gas/elektra en het water moet ik dus zelf betalen. Het huis heeft 2 huisnummers

Ik heb onlangs rekening gekregen voor zuiveringsheffing. Ik heb eerst mijn huurbaas gebeld en die zei dat ik kwijtschelding moest aanvragen. Heb ik gedaan, maar het werd niet kwijtgescholden.

Ik heb nu net dat zuiveringsheffing betaald. Ik heb ook gebeld naar het Hefpunt en zeiden dat het bedrag volgend jaar nog hoger wordt. Dat ik ook bezwaar tegenin kon maken, maar dan wordt het bedrag juist hoger omdat meerder personen er wonen. Dan zou ik 3 vervuilingseenheden betalen in plaats van 1.

Maar ik lees op hun website, dat verhuurder het eigenlijks moet betalen bij kamerverhuur.

Ik vraag om advies of mijn huurbaas moet attenderen of dat ik volgend jaar de rekening met mijn huisgenoten moet delen?
Woon je in België? Zuiveringsheffing zegt mij niets. Is er bij jullie niet iets als een juridisch loket waar je met dit soort vragen terecht kunt?
Zeg maar Spijker.
Spijker jij betaalt het ook, maar misschien zegt de de naam rioolheffing je meer? Daar gaat het om: rioolwaterzuivering. Hoe dat gaat bij kamerhuur weet ik helaas niet.
.
Ik heb verschillende kamers gehuurd, en altijd zelf de zuiveringsheffing betaald. Dat zijn namelijk kosten voor de gebruiker, en niet voor de verhuurder. Deze kosten heb ik altijd met mijn huisgenoten gedeeld.
Maar het huis waar TO een kamer in huurt, heeft 2 huisnummers. Als zij als enige bewoner op 1 huisnummer is ingeschreven, dan moet ze toch alleen een rioolheffing krijgen voor haar huisnummer?
Hoezo volgend jaar de rekening delen met je huisgenoten? Dit jaar!

De rekening komt per adres en ze richten hem altijd aan 1 persoon, vaak de oudste ofzo. Maar dat wil niet zeggen dat jij hem in je eentje moet betalen. Je moet gewoon je huisgenoten ook om een deel vragen. Waarom zouden zij niks hoeven te betalen?
Ik zou nog even bellen met de instantie die de aanslag heeft gestuurd. In mijn geval ging het om verontreinigingsheffing van Tricijn. Woonde met meerdere mensen op 1 adres en kreeg de aanslag op mijn naam omdat ik de oudste bewoner was. Tricijn heeft de aanslag omgezet naar een kamerverhuurconstructie, want (zoals ze het daar tegen mij vertelden) is er bij kamerverhuur meestal een andere regeling van toepassing. Aanslag werd in mijn geval vernietigd en opnieuw opgelegd aan huurbaas.
Wat staat er in je contract over deze bijkomende kosten?

Ik schoot het voor en hield het in op mijn huur, aangezien het bij mij onder de service kosten viel.
quote:diedietje schreef op 28 november 2012 @ 13:23:

Hoezo volgend jaar de rekening delen met je huisgenoten? Dit jaar!

De rekening komt per adres en ze richten hem altijd aan 1 persoon, vaak de oudste ofzo. Maar dat wil niet zeggen dat jij hem in je eentje moet betalen. Je moet gewoon je huisgenoten ook om een deel vragen. Waarom zouden zij niks hoeven te betalen?Precies! Bij ons moesten belastingen end. ook gewoon nog door de huurders betaald worden. De rekening werd gericht aan de student die het langst op het adres ingeschreven stond. Die mocht het dan met de huisgenootjes regelen dat iedereen een gelijk deel betaalde. (heb ook wel eens een huisgenootje gehad die alles zelf betaalde omdat ze dat teveel moeite vond , maar dat was haar keus natuurlijk, toen ik de oudste was en rekening kreeg, heb ik de rest ook mooi om hun deel gevraagd)
Bedankt voor jullie adviezen.

Ik vroeg het, omdat ik hiervoor een andere kamer huurde bij een andere huurbaas. Daar heb ik nooit daarvoor een rekening gehad en niks van de toenmalige huisgenoten over zuiveringsheffing

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven