Geld & Recht alle pijlers

Kosten delen

02-12-2012 20:20 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn partner en ik staan op het punt om samen een nieuwe woning te kopen. Het gaat ons goed voor de wind, we zijn gelukkig maar we hebben soms een discussie hoe we de kosten moeten verdelen. Mijn partner heeft een eigen woning en hypotheeklasten, ik heb dat niet. Als wij nu samen een huis kopen, welke kosten zijn dan reeel om samen te delen?
Is zijn oude huis nog niet verkocht?
Nee, de woning is nog niet verkocht maar staat we te koop. We verwachten dat de verkoop nog wel even gaat duren maar daar willen we niet op wachten. Ik voel me daar niet zo thuis.
loopt hij risico op een restschuld?
Misschien alle kosten 50/50 doen dus zowel de kosten voor het oude huis als het nieuwe?
Hm, ik zou er niet aan beginnen. Als je nu al discussies hebt over kosten verdelen, zijn dat na twee jaar dubbele lasten omdat de woning maar niet verkocht wordt enorme ruzies ipv discussies.

In deze tijd echt niet aan te raden, kopen voor de verkoop.
Ik zou eerst verkopen
Ik geloof in leven voor de dood
Hebben jullie nu ieder je eigen woning? Hij koop, jij huur?

En wonen niet samen?

In dat geval zou ik de kosten voor zijn koopwoning denk ik toch volledig bij hem laten. De winst of de restschuld is toch ook voor hem. Zijn koophuis, zijn verantwoording.

Wonen jullie wel samen al in zijn koophuis vind ik het wel anders, maar dan betaal je nu toch ook al mee aan de kosten denk ik?
We wonen nu een jaartje of 2 samen en de kosten zijn nu altijd gedeeld. De eventuele restschuld of winst zijn voor mijn partner, dit hebben we al besproken. De kosten voor de hypotheek/rente, energie etc zijn we nog niet over uit. Ik weet niet wat reeel is maar wil ook niet teveel betalen omdat het nooit mijn keuze is geweest om iets te komen. We hebben er wel samen voor gekozen om samen verder te gaan. Voel me er gewoon niet goed thuis.
verder eens met vrolijke vrouw, eerst de oude woning verkopen, dan weet je wat de restschuld is en hoe je dat in je nieuwe kostenplaatje gaat oplossen
Wat nou precies je vraag?

Je zou namelijk alle kosten kunnen delen, je zou naar ratio kunnen doen, je zou alleen de kosten kunnen delen van het nieuwe huis.

Wat jullie redelijk vinden is echt aan jullie
de restschuld is natuurlijk bepalend voor jullie nieuwe hypotheek
en bedenk je goed dat je in deze tijd niet zo maar een woning verkoopt. Is de woning scherp gesprijst (lees: laagste in zijn klasse?) wat doen jullie als het huis niet na 2 jaar/ 3 jaar/ 10 jaar verkocht is en de prijzen blijven dalen (dus de schuld blijft stijgen) Wat doe je als je de dubbele lasten niet meer kan dragen?
quote:spaka schreef op 02 december 2012 @ 20:37:

We wonen nu een jaartje of 2 samen en de kosten zijn nu altijd gedeeld. De eventuele restschuld of winst zijn voor mijn partner, dit hebben we al besproken. De kosten voor de hypotheek/rente, energie etc zijn we nog niet over uit. Ik weet niet wat reeel is maar wil ook niet teveel betalen omdat het nooit mijn keuze is geweest om iets te komen. We hebben er wel samen voor gekozen om samen verder te gaan. Voel me er gewoon niet goed thuis.Je voelt je er niet thuis, dat kan. Maar kunnen jullie de dubbele lasten dragen dan? En hoelang kunnen jullie dat? Onderschat niet het effect van financiele problemen op je relatie. Dan kun je je beter nog wat langer niet thuis voelen denk ik.
En niet te teveel willen betalen? Anders zou je ook huur betalen hiir, als je daar samen woont? Is het logisch dat je financieel bijdraagt.

Maat laat je eens goed voorlichten door professionals, hier zijn allerlei constructies voor.
A;vast bedankt voor jullie reacties...

We hebben nu redelijk lage hypotheeklasten en voor de extra kosten zijn we wel toe bereid aangezien we graag op een andere plek willen wonen. Mijn mening is dat ik niet voor de kosten op moet draaien zoals de hypotheeklast, verzekering en energie, nadat wij samen een andere woning hebben gekocht. Ik ben van mening dat ik niet voor de koop van de huidige woning heb gekozen en daarvoor uiteindelijk ook niet de verantwoordelijkheid moet nemen (en dus achteraf ook geen kosten moet delen). Mijn partner denkt hier nu anders over en zegt dat we samen voor de volgende stap kiezen.
quote:spaka schreef op 02 december 2012 @ 20:56:

We hebben nu redelijk lage hypotheeklasten en voor de extra kosten zijn we wel toe bereid aangezien we graag op een andere plek willen wonen. Mijn mening is dat ik niet voor de kosten op moet draaien zoals de hypotheeklast, verzekering en energie, nadat wij samen een andere woning hebben gekocht. Ik ben van mening dat ik niet voor de koop van de huidige woning heb gekozen en daarvoor uiteindelijk ook niet de verantwoordelijkheid moet nemen (en dus achteraf ook geen kosten moet delen). Mijn partner denkt hier nu anders over en zegt dat we samen voor de volgende stap kiezen.Maar jij bent wel degene waarom nu een andere woning gekocht moet worden want jij voelt je in deze woning niet thuis. Ik denk dat ik het meer met vriend eens ben in deze.
Eerst de oude woning verkopen zou ik zeggen. Helemaal in deze tijd.
Ik zou helemaal niet voor die volgende stap kiezen op deze basis eerlijk gezegd.
als jullie de oude woning niet verkopen en wel een nieuwe gaan kopen dan haal jij ook de zorgen van de oude woning op de nek.
ik vind het ook raar om zoveel risico te lopen omdat je " in de ouwe woning je niet thuisvoelt"
quote:spaka schreef op 02 december 2012 @ 20:56:

We hebben nu redelijk lage hypotheeklasten en voor de extra kosten zijn we wel toe bereid aangezien we graag op een andere plek willen wonen. Mijn mening is dat ik niet voor de kosten op moet draaien zoals de hypotheeklast, verzekering en energie, nadat wij samen een andere woning hebben gekocht. Ik ben van mening dat ik niet voor de koop van de huidige woning heb gekozen en daarvoor uiteindelijk ook niet de verantwoordelijkheid moet nemen (en dus achteraf ook geen kosten moet delen). Mijn partner denkt hier nu anders over en zegt dat we samen voor de volgende stap kiezen.

Om jou moet wel het huis verkocht worden (waarom in vredesnaam???), dus dan moet je daar ook de verantwoordelijkheid voor nemen.

Bedenk trouwens wel dat dubbele lasten een molensteen om je nek kunnen worden en voor grote grote problemen kunnen zorgen.

Kijk voor de lol eens deze docu van Frans Bromet (Holland Doc) genaamd Dubbele zorgen. Je schrikt je een ongeluk.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1296436
Als je er samen voor kiest om te verhuizen voordat zijn huidige woning verkocht dan is er wel wat te zeggen voor het samen dragen van de kosten van beide huizen. Wil je dat niet dan zul je moeten blijven zitten waar je zit tot dat huis verkocht is. Je kunt toch niet van hem verwachten dat hij zich in de dubbele lasten steekt omdat jij het niet naar je zin hebt in zijn huidige woning?

Dat vind ik bovendien in deze tijd niet slim. Je weet nooit wat er gebeurt. Voor hetzelfde geld raakt één van jullie twee je baan kwijt. En dan heb je een groot probleem.
quote:leentjedb schreef op 02 december 2012 @ 21:04:

Dat vind ik bovendien in deze tijd niet slim. Je weet nooit wat er gebeurt. Voor hetzelfde geld raakt één van jullie twee je baan kwijt. En dan heb je een groot probleem.Inderdaad! Of ziek worden of een ongeluk krijgen behoort ook nog tot de mogelijkheden.
Is jouw gevoel van je niet helemaal thuisvoelen je echt zoveel geld (restschuld, dubbele woonlasten) waard? Zo erg kan het niet zijn want je woont er al twee jaar en je partner heeft er ooit zelf voor gekozen dat huis te kopen, dus hij zal niet zo nodig hoeven verhuizen.

Eerlijk gezegd vind ik dit luxefratsen en dat je partner onnodig op kosten jaagt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven