Geld & Recht alle pijlers

Kosten delen

02-12-2012 20:20 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn partner en ik staan op het punt om samen een nieuwe woning te kopen. Het gaat ons goed voor de wind, we zijn gelukkig maar we hebben soms een discussie hoe we de kosten moeten verdelen. Mijn partner heeft een eigen woning en hypotheeklasten, ik heb dat niet. Als wij nu samen een huis kopen, welke kosten zijn dan reeel om samen te delen?
Waarom voel je je er niet thuis???? En is dat te verhelpen?

Als jij bij hem bent ingetrokken en je kijkt nog steeds tegen zijn kleuren, meubels en handdoeken aan, dan is het misschien beter om alles/een deel eruit te gooien en opnieuw in te richten.
Nogmaals bedank voor jullie reacties.

Ik weet nu echt niet zo goed hoe ik in deze situatie om moet gaan. Het probleem is dat ik me niet zo gelukkig voel in deze woning. Mijn partner zegt dat hij van me houdt en me altijd gelukkig wil maken. Mijn partner wil daarom ook de huidige woning wel verkopen en samen met mij een nieuwe woning kopen. Ik weet dat er extra lasten en risico's zijn maar dat hebben we er wel voor over. We kunnen dat ook wel dragen. Ik weet alleen niet goed of ik dan de lasten moet dragen voor iets wat mijn partner voor mij relatie voor gekozen heeft en er nu aan vast zit.
Als jij er op staat 'n nieuwe woning te kopen voor de oude verkocht is, dan vind ik dat je mee moet dokken aan de dubbele hypotheek en aan de restschuld.

Als je gewoon netjes geduld hebt, dan kan je vriend eerst zijn woning verkopen en zien uit de schulden te komen voor jullie samen de volgende stap zetten naar 'n nieuwe woning.
Vind het trouwens nogal wat dat jij je vriend zo op kosten wil jagen omdat jij met 'n pruillipje rondloopt omdat je zijn woning niks vindt. Dan had je maar in je eigen huis moeten blijven en moeten blijven latten tot je iets gezamenlijks kon gaan kopen. Nu in deze tijd je huis te koop zetten is vrijwel zeker 'n schuld overhouden. Lekker dat jij je vriend daar mee op wil zadelen door jouw prinsessengedrag.
Maar spaka, JIJ bent de reden dat er dubbele lasten gaan ontstaan! Dan is het toch niet raar dat je daar ook voor een deel voor opdraait? Als jij je wel thuisvoelde in de woning, had er geen verhuizing moeten komen, en dus ook geen extra kosten en dubbele lasten.

Maar daarbij, verkoop eerst die woning. Je weet: je gaat verhuizen, het is een kwestie van tijd. Als je weet dat het wonen in die woning straks ophoudt, dan scheelt dat toch ook al.

Ik vind het echt, echt, echt heel dom om om zo'n reden een dergelijk risico te gaan nemen. Denk je niet dat je dat nog een keer om je oren krijgt van je vriend, als jullie over pakweg drie jaar in jullie andere huis zitten, het oude huis nog steeds niet verkocht, restschuld op de loer ligt, de spaarpot leeg is, en een van jullie zonder werk zit? Dit is echt geen tijd om verwend te doen...
Heel eerlijk? Ik ging ook echt niet 3/4 van de kosten van 2 huizen betalen en mijn man maar 1/4 als HIJ per se had willen verhuizen omdat hij zich in mijn huis niet gelukkig voelt.

Nou zou ik sowieso geen huis kopen voordat het oude huis verkocht was. Maar als ik dat wel zou doen voor een ander dan mocht die ander meedelen in de kosten voor beide huizen. Of wachten tot het oude huis verkocht is en dan pas een ander huis kopen.

En je schrijft wel "we kunnen dat ook wel dragen". Heb jij een glazen bol? Enig idee hoeveel mensen er op dit moment hun baan verliezen die ook dachten dat ze dat nooit zou overkomen? En wat als jullie over een paar jaar kinderen willen en minder willen gaan werken en dat kan niet omdat jullie met de lasten van 2 huizen zitten? Denk je er dan ook nog zo makkelijk over?
quote:spaka schreef op 02 december 2012 @ 21:13:

Ik weet nu echt niet zo goed hoe ik in deze situatie om moet gaan. Het probleem is dat ik me niet zo gelukkig voel in deze woning. Mijn partner zegt dat hij van me houdt en me altijd gelukkig wil maken. Mijn partner wil daarom ook de huidige woning wel verkopen en samen met mij een nieuwe woning kopen. Ik weet dat er extra lasten en risico's zijn maar dat hebben we er wel voor over. We kunnen dat ook wel dragen. Ik weet alleen niet goed of ik dan de lasten moet dragen voor iets wat mijn partner voor mij relatie voor gekozen heeft en er nu aan vast zit.

Niets dwingt jullie om die woning te verkopen. Dat is een keuze die jullie nu gezamenlijk maken. Daar draai je dus ook gezamenlijk voor op.

Wat heb je trouwens tot nu toe al gedaan om je wel thuis te voelen in dat huis?
En je koos voor je partner toen hij dat huis al had. Als daar wonen voor jou onoverkomelijk is kun je beter ergens zelf iets huren en gaan latten. Dan hoeft je vriend zich in ieder geval niet voor jou tot aan zijn nek in de schulden te steken.

Weet je wel wat je van hem vraagt? Het risico dat hij loopt? En hoe stevig jij jezelf in je handjes mag knijpen dat hij dat voor jou overheeft? Als je van hem houdt dan wil je helemaal niet dat hij zo'n risico voor je neemt.
.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Vind jij echt, TO, dat jij jouw vriend met een schuld van 30.000 (gokje) euro of zo kunt opzadelen omdat jij je niet zo thuis voelt in huis?? Weet je wel hoe ongelofelijk veel geld dat is en hoe lang je moet afbetalen?
Hmmm ik wilde destijds ook niet samenwonen in het huis waar mijn vriend met zijn ex had gewoond dus we hebben een ander huis gekocht. Was achteraf bezien niet de beste beslissing die we ooit genomen hebben, maar dat terzijde Maar ik begrijp het gevoel van TO. Natuurlijk is het het verstandigst om eerst de oude woning te verkopen voordat je een nieuwe koopt, maar in geval ze toch met twee huizen zouden komen te zitten, vind ik dat de kosten gedeeld moeten worden. TO hoeft voor het huis van haar vriend alleen maar de helft van de rente en GWL te betalen, maar voor het nieuwe huis (als 50%) eigenaar natuurlijk de helft van alles. Je kunt ook nog kiezen voor een naar rato verdeling, maar het lijkt erop alsof er erg mijn/dijn wordt gerekend dus dat levert dan alleen maar gezeur op.
Dus jij wilt een ander huis kopen, omdat jij het niet naar je zin hebt in zijn huis. Maar voor de eventuele kosten van zijn huis wil je niet opdraaien? Mag ik dit heel erg egoïstisch vinden?
Ik denk niet dat TO nog terugkomt. Vermoed dat dit topic bedoeld was argumenten te verzamelen om haar vriend ervan te overtuigen dat zij niet hoeft mee te betalen voor haar eigen wens te verhuizen.
Weet je wat ik nooit zo goed heb gesnapt? Kosten delen als je samen woont. Wij gooien alles in een pot en doen daar alles uit. De hypotheek enzo, maar ook de leuke dingen (apart of samen) je kiest samen voor een leven, dus waarom zo moeilijk doen? Wees blij dat je vriend voor jou zijn huis te koop wil zetten! En dan is het toch fair dat je een deel meebetaald?
Och, voor geld gescheiden houden is wel wat te zeggen. Maar in dit geval vind ik TO behoorlijk egoïstisch. Zij wil daar weg en hij moet maar voor het grootste gedeelte van de kosten opdraaien. Die vriend is te goed voor deze wereld als hij zich zo in de schulden wil steken voor een ander.
Vraagje. Of eigenlijk vraagje van mijn praktische vriend: waarom gaan jullie niet eerst in jouw huurhuis wonen in afwachting van de verkoop van jouw vriend's huis en kopen jullie daarna samen een huis?
Dus je vriend had gewoon moeten wachten tot hij jou tegen kwam voordat hij iets ging kopen? Rare man, dat ie gewoon een huis kocht voordat hij jou kende.....
Als je een huis koopt samen dan ga je er toch vanuit dat dit voor altijd is? Dan is het antwoord na mijn idee simpel! Er samen voor gaan dus delen
Ik snap best dat je samen een huis wilt kopen dat je samen gaat uitzoeken maar dan zal die andere woning toch echt eerst verkocht moeten worden. Beetje realiteitszin zo niet slecht zijn in jouw geval en iets minder op je geld zitten ook. Ik zou daar echt opafknappen als partner.
quote:kattebeest schreef op 02 december 2012 @ 22:32:

Vraagje. Of eigenlijk vraagje van mijn praktische vriend: waarom gaan jullie niet eerst in jouw huurhuis wonen in afwachting van de verkoop van jouw vriend's huis en kopen jullie daarna samen een huis?Welk huurhuis? TO woont al twee jaar in bij vriend.
quote:Liselore3punt0 schreef op 02 december 2012 @ 20:37:

Wat nou precies je vraag?

Je zou namelijk alle kosten kunnen delen, je zou naar ratio kunnen doen, je zou alleen de kosten kunnen delen van het nieuwe huis.

Wat jullie redelijk vinden is echt aan jullie
Als je vriend het geen probleem vindt om veel te dokken, zou ik het ook geen probleem vinden.

Maar ik lees dat je er nu al wat gedoe (discussie) over hebt. Dan zou ik niet eens willen samenwonen voordat dat gedoe geklaard is.

Want, dit zou wel eens heel veel toestanden kunnen geven, mochten jullie elkaar ineens minder leuk gaan vinden.

En dus ga je pas iets nieuws kopen als zijn huidige huis verkocht is. En zadel jij hem niet op met dubbele lasten terwijl je daar niet aan wilt meebetalen. JIJ wilt verhuizen. JIJ moet naar een ander huis en hij moet daarvoor het leeuwendeel van de kosten op zich nemen? Bizar hoor.

Met de huidige kennis een huis kopen zonder dat het oude huis verkocht is en dus met dubbele lasten blijven zitten en een eventuele restschuld is niet meer 'dom' of 'naief' te noemen. Welnee, dan hoor je echt gewoon tot de categorie 'oerknuppels'.

Dus ga er nog maar een tijdje alles aan doen om je 'thuis' te voelen totdat het huis verkocht is en ga dan pas kijken naar een andere woning.
Je denkt er toch niet echt over om in deze tijd een huis te kopen voordat het koophuis dat je al hebt verkocht is?!
Zeg maar Spijker.

Ik weet nu echt niet zo goed hoe ik in deze situatie om moet gaan. Het probleem is dat ik me niet zo gelukkig voel in deze woning. Mijn partner zegt dat hij van me houdt en me altijd gelukkig wil maken. Mijn partner wil daarom ook de huidige woning wel verkopen en samen met mij een nieuwe woning kopen. Ik weet dat er extra lasten en risico's zijn maar dat hebben we er wel voor over. We kunnen dat ook wel dragen. Ik weet alleen niet goed of ik dan de lasten moet dragen voor iets wat mijn partner voor mij relatie voor gekozen heeft en er nu aan vast zit.Alsjullie het er voor over hebben en jullie kunnen het dragen, waarom moet alleen híj dan voor de kosten opdraaien?

Klinkt dus alsof jij het geld er helemaal niet voor over hebt!
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven