bieden vanaf- / vraagprijs huizen
maandag 3 december 2012 om 10:25
Er staan veel huizen te koop met een bieden vanaf prijs. Ik begrijp dit niet helemaal. Als je aangeeft: bieden vanaf prijs 200.000 euro, vraagprijs 215.000 euro, dan kan je toch niet verwachten dat iemand in deze tijd meer dan 200.000 euro gaat bieden? Wat is het nut van een bieden vanaf prijs, en is dit dan eigenlijk niet gewoon de vraagprijs geworden?
Ik vraag dit omdat ik een heel mooie woning heb gezien met deze vraag en bieden vanaf prijzen. We kunnen echter maar 200.000 lenen en met de kosten koper komt dat neer op max 185.000 euro kunnen bieden. Ik heb nog wel wat spaargeld, ongeveer de 15.000 om tot de twee ton te kunnen komen, maar zou dat liever willen bewaren voor wat nieuwe meubels, een verfje en wat bewaren voor onvoorziene uitgaven ( denk aan auto/wasmachine/computer oid kapot).
Heeft het nut om dit huis te bezichtigen als we eigenlijk maar 185.000 zouden willen bieden? Ik hoop dat er iemand is die me meer kan vertellen over of ervaring heeft met het bieden vanaf-principe op de huizenmarkt. Alvast bedankt!
Ik vraag dit omdat ik een heel mooie woning heb gezien met deze vraag en bieden vanaf prijzen. We kunnen echter maar 200.000 lenen en met de kosten koper komt dat neer op max 185.000 euro kunnen bieden. Ik heb nog wel wat spaargeld, ongeveer de 15.000 om tot de twee ton te kunnen komen, maar zou dat liever willen bewaren voor wat nieuwe meubels, een verfje en wat bewaren voor onvoorziene uitgaven ( denk aan auto/wasmachine/computer oid kapot).
Heeft het nut om dit huis te bezichtigen als we eigenlijk maar 185.000 zouden willen bieden? Ik hoop dat er iemand is die me meer kan vertellen over of ervaring heeft met het bieden vanaf-principe op de huizenmarkt. Alvast bedankt!
maandag 3 december 2012 om 10:33
maandag 3 december 2012 om 10:35
Volgens mij is het idee dat het huis met een hele scherpe vanaf prijs meer interesse genegeerd in deze markt en dat er misschien meerdere mensen tegelijk geïnteresseerd zijn die een bod doen vanaf de bodemprijs.
http://www.thoma.nl/index_thomamakelaars.php?id=236
http://www.thoma.nl/index_thomamakelaars.php?id=236
maandag 3 december 2012 om 10:39
Zie ook hier:
http://www.acvw.nl/biedenvanaf.html
Als deze systematiek gevolgd wordt, zou die 200.000 dus al heel scherp moeten zijn, klopt dat?
http://www.acvw.nl/biedenvanaf.html
Als deze systematiek gevolgd wordt, zou die 200.000 dus al heel scherp moeten zijn, klopt dat?
maandag 3 december 2012 om 10:49
Het is gewoon wishful thinking van de eigenaar, je mag altijd bieden voor een huis wat jij wil betalen. En zij kunnen 'take it of leave it'!
Ik heb op huizen geboden, waarbij de makelaar zei...dat bod is zo laag, daar ga ik ECHT niet mee naar de verkoper.....wij zeiden, nou dan niet.....dan gaan ze dus toch wel hoor....t'is allemaal éé'n grote show bluf!
Ik heb op huizen geboden, waarbij de makelaar zei...dat bod is zo laag, daar ga ik ECHT niet mee naar de verkoper.....wij zeiden, nou dan niet.....dan gaan ze dus toch wel hoor....t'is allemaal éé'n grote show bluf!
maandag 3 december 2012 om 10:52
Het huis staat net te koop, maar staat wel leeg, te zien op de foto's. Het kan best zijn dat ze er snel vanaf willen. Vanaf januari zal het toch lastiger worden om je huis te verkopen omdat de hypotheekregels veranderen en kopers minder kunnen betalen. Ik denk dat het wel een koopje zou zijn voor 185.000 maar ik heb het dus alleen op de foto's gezien. 200.000 is een scherpe prijs al schat ik. Maar dat hebben wij er dus eigenlijk niet voor over omdat we dan geen reserves meer hebben.
maandag 3 december 2012 om 10:59
@ Meisie87, weet je zeker dat het huis niet al eerder te koop heeft gestaan? Als wij interesse hebben in een huis dan googlen we altijd 'adres huis en miljoenhuizen'
Dan kom je op de site van miljoenhuizen.nl (geen idee van welke organisatie dit is) en dan staat het prijsverloop en te koop staan verloop van de afgelopen jaren. Ook hebben we wel eens de officiele kadaster telefoon gebeld. Als het huis in de afgelopen zoveel jaar gekocht is, dan hoor je voor welk bedrag het gekocht is. Let wel op de je niet zo'n commercieel gebeuren belt, maar de officiële.
Wij kopen nog niks, want onze woning staat zelf te koop. Maar een beetje marktonderzoek naar toekomstige huizen, doen we al wel.
Dan kom je op de site van miljoenhuizen.nl (geen idee van welke organisatie dit is) en dan staat het prijsverloop en te koop staan verloop van de afgelopen jaren. Ook hebben we wel eens de officiele kadaster telefoon gebeld. Als het huis in de afgelopen zoveel jaar gekocht is, dan hoor je voor welk bedrag het gekocht is. Let wel op de je niet zo'n commercieel gebeuren belt, maar de officiële.
Wij kopen nog niks, want onze woning staat zelf te koop. Maar een beetje marktonderzoek naar toekomstige huizen, doen we al wel.
maandag 3 december 2012 om 11:06
quote:meisie87 schreef op 03 december 2012 @ 11:01:
Het is trouwens niet zo, zoals in de links beschreven wordt, dat ze open huis hebben en iedereen een bod mag doen, waarna je het hoogste bod te horen krijgt en je je bod kan herzien. Het is een 'gewoon' koopproces.Dan heeft zo'n vanaf prijs volgens mij weinig zin, dan verlaag je effectief gewoon je vraagprijs.H et werkt denk ik alleen als het een soort veiling is waarbij de super scherpe prijs meerdere bieders aantrekt, maar waarbij de verkoper ook zekerheid heeft dat het niet voor nog minder wordt verkocht.
Het is trouwens niet zo, zoals in de links beschreven wordt, dat ze open huis hebben en iedereen een bod mag doen, waarna je het hoogste bod te horen krijgt en je je bod kan herzien. Het is een 'gewoon' koopproces.Dan heeft zo'n vanaf prijs volgens mij weinig zin, dan verlaag je effectief gewoon je vraagprijs.H et werkt denk ik alleen als het een soort veiling is waarbij de super scherpe prijs meerdere bieders aantrekt, maar waarbij de verkoper ook zekerheid heeft dat het niet voor nog minder wordt verkocht.
maandag 3 december 2012 om 11:09
Je kunt zeker wel lager proberen te bieden, maar wellicht is het écht een ondergrens. Niet omdat het huis in deze tijd nog die waarde heeft, maar omdat de verkopende partij een hypotheek heeft die afgelost moet worden en niet over spaargeld beschikt om een eventuele restschuld mee te financieren.
Mijn woning staat ook te koop en hoewel ik al flink in vraagprijs ben gedaald heb ik ook een absolute ondergrens. Niet omdat ik het voor minder niet zou willen verkopen, maar omdat ik de restschuld uit eigen zak moet betalen en ik niet over oneindig spaargeld beschik.
Waarschijnlijk is dat de reden van die bieden vanaf prijs. Dat bedrag hebben ze minimaal nodig om de eigen hypotheek mee terug te betalen.
Mijn woning staat ook te koop en hoewel ik al flink in vraagprijs ben gedaald heb ik ook een absolute ondergrens. Niet omdat ik het voor minder niet zou willen verkopen, maar omdat ik de restschuld uit eigen zak moet betalen en ik niet over oneindig spaargeld beschik.
Waarschijnlijk is dat de reden van die bieden vanaf prijs. Dat bedrag hebben ze minimaal nodig om de eigen hypotheek mee terug te betalen.
maandag 3 december 2012 om 11:12
Ik heb voor zaterdag een afspraak gemaakt. Ben erg benieuwd! En als het wat is en het voelt goed, dan gaan we het gewoon proberen! Nog tips over het eventuele bieden in mijn geval? Gewoon gelijk een eindbod van 185.000 doen? Of een nog lager bod en dan kijken waar je uitkomt? Als we gaan bieden en kopen zouden we het liefst voor 2013 het voorlopig koopcontract tekenen, dus dan is er wat haast bij...
maandag 3 december 2012 om 12:24
Zeker gewoon doen. De huizenmarkt ligt zo op zijn gat, dat veel mensen allang blij zijn als er uberhaupt mensen komen kijken, en ze doen het vaak voor ver, of ruim onder de vraagprijs weg.
Zeker kijken!!!! Ik denk namelijk dat je een redelijke grote kans maakt..
Succes
Zeker kijken!!!! Ik denk namelijk dat je een redelijke grote kans maakt..
Succes
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
maandag 3 december 2012 om 12:27
Moet de sleuteloverdracht dan ook in 2012 plaatsvinden? Ik krijg deze week nog bezichtigers en hoop uiteraard dat ze een mooi bod gaan uitbrengen. Mocht ik dat bod accepteren en zij krijgen een hypotheek, weet iemand dan ook of de daadwerkelijke verhuizing/sleuteloverdracht nog in 2012 moet plaatsvinden of kun je daar afspraken over maken?
Wordt kort dag dan met verhuizen, zeker nu ik de maand december 6 dagen per week werk...
Wordt kort dag dan met verhuizen, zeker nu ik de maand december 6 dagen per week werk...
maandag 3 december 2012 om 14:18
Gewoon doen hoor, dat bieden.
Ik geloof dat ik persoonlijk op 180.000 zou beginnen en met een nee verhogen zou naar je max van 185.000.
Laat ook een rapport op maken van de staat van het huis. (eventuele scheve fundering, rotte kozijnen en dergelijke) Dat kan ook best in de papieren lopen als je daar na de koop achter komt dat dat er qua geld nog bij komt.
Ik geloof dat ik persoonlijk op 180.000 zou beginnen en met een nee verhogen zou naar je max van 185.000.
Laat ook een rapport op maken van de staat van het huis. (eventuele scheve fundering, rotte kozijnen en dergelijke) Dat kan ook best in de papieren lopen als je daar na de koop achter komt dat dat er qua geld nog bij komt.
maandag 3 december 2012 om 19:00
Ik heb pas een pand gekocht in een grote stad in de Randstad. Ook een 'bieden vanaf' maar geen vraagprijs. Ik heb ruim onder de 'bieden vanaf' prijs geboden met de mededeling dat het bod slechts een x aantal dagen bleef staan en daarna zou vervallen. Hoop gesteggel 'te weinig', 'onacceptabel', 'blablabla' (alsof ik daar 1 seconde van onder de indruk raak ) en op de laatste dag op het laatste nippertje is het bod toch geaccepteerd.
Het is een kopersmarkt. Pand was van een particulier die het geld nodig had en het pand stond al heel lang te koop want werd veel te veel voor gevraagd en heeft achterstallig onderhoud. Dus die eigenaar koos op het laatst toch eieren voor zijn geld.
Nou ga ik er niet zelf in wonen, het is een pand met een aantal verhuurde appartementen, maar ook als ik er wel zelf was gaan wonen dan had ik het zo aangepakt. Ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee......
Gewoon brutaal zijn en bieden wat jij het waard vindt.
Het is een kopersmarkt. Pand was van een particulier die het geld nodig had en het pand stond al heel lang te koop want werd veel te veel voor gevraagd en heeft achterstallig onderhoud. Dus die eigenaar koos op het laatst toch eieren voor zijn geld.
Nou ga ik er niet zelf in wonen, het is een pand met een aantal verhuurde appartementen, maar ook als ik er wel zelf was gaan wonen dan had ik het zo aangepakt. Ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee......
Gewoon brutaal zijn en bieden wat jij het waard vindt.