Mishandelde grensrechter overleden

03-12-2012 16:53 2114 berichten
Ik lees dit walgelijke bericht zojuist op internet:

"De 41-jarige grensrechter uit Almere die gistermiddag ernstig werd mishandeld, is in het ziekenhuis overleden. Hij was mishandeld na de wedstrijd van SC Buitenboys B3 (Almere) tegen sv Nieuw Sloten B1 (Amsterdam).

Voetballers van Nieuw Sloten schopten en sloegen hem, waarna hij op de vlucht sloeg. De jongens achterhaalden hem en mishandelden hem opnieuw.

Amulance

Een paar uur na het geweld werd de man onwel en zakte hij in elkaar. Daarna werd hij met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Daar overleed hij vanmiddag"

Vind het echt shocking, ongelooflijk en verdrietig.

Deze jongens mogen van mij levenslang opgesloten worden, en agressie op sportvelden veel en veel harder worden aangepakt!!!

Toevallig vertelde vorige week een neef van mij, die ook fluit in het amateurvoetbal, dat hij steeds vaker overweegt daarmee te stoppen, omdat hij merkte dat de agressie laatste jaren steeds meer toeneemt. Ook hij heeft regelmatig met bedreigingen te maken.

Misschien dat het me daarom nu wel extra raakt..
Alle reacties Link kopieren
quote:watchout schreef op 07 december 2012 @ 18:01:

FV, dat klopt, Surinaamse vrouwen staan er vaak alleen voor en werken vaak onregelmatig in de zorg. Ik heb daar weleens een reportage van gezien.

Maar is dat ook niet zo bij autochtone vrouwen die alleenstaand zijn? Die hebben ook weinig tijd en moeten werken. En waarom die lijfstraffen? Serieus: een oprechte vraag. Met een corrigerende tik is in mijn ogen niets mis mee. Maar als ik thuis echt klappen zou krijgen of als ik niets mocht zeggen zou ik ook op straat gaan rondhangen. Dan kunnen we toch de conclusie trekken dat de schuld bij de ouders ligt?

In Surinaamse, Antilliaanse en Marokkaanse gezinnen is lijfstraf heel normaal. Ook ik kreeg als kind " met de houten lepel" en eigenlijk vrijwel alle allochtonen die ik ken. Wij (mensen die ik ken, Suri's, Antillianen, Mocro's, van mijn eigen leeftijd) kunnen daar ook erg om lachen en grappen over maken.

Maar goed, dan woon je in een land waarin een tikje op de vingers je al BJZ aan de deur kan opleveren, terwijl je van huis uit mee hebt gekregen dat een pak slaag geven een legitieme vorm van straf is. Dan heb je dus wel een beetje een probleem.

Zelfs ik, opgevoed door ook een Nederlandse ouder en in Nederland, heb een periode gehad waarin ik echt niet wist hoe ik dan wel met mijn kind om moest gaan omdat ik enerzijds niet durfde straffen hoe ik dat instinctief het liefst zou doen, en anderzijds geen andere adequate strafmanieren kende.

Wat ik ook bij mezelf heb opgemerkt en wat ik ook herken van mijn eigen moeder en andere allochtone moeders van haar generatie, is dat ik Nederlandse kinderen veel te vrij vind en heel brutaal vind. Dan zou je denken dat ik, omdat ik van een generatie later ben daar anders tegenaan zou kijken, maar toch is dat niet zo. Ik kan me zo voorstellen dat dat bij bijvoorbeeld Marokkaanse gezinnen ook speelt. Ik weet van een Antilliaanse van mijn leeftijd dat zij er in ieder geval ook zo tegenaan kijkt, en daar net als ik ook best mee kan worstelen.
Am Yisrael Chai!
Voor een geslaagde integratie is wederzijds respect nodig. De vele negatieve berichtgevingen over geweld en disrespect bij groepen allochtonen zorgt voor steeds meer afkeer tov deze jongeren.
quote:watchout schreef op 07 december 2012 @ 18:02:

[...]

Nee, die is het niet. Wacht, ik ga het aan mijn neven vragen op FB.

Is het niet Mocco's?O, kan. Ik heb geen idee.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:fashionvictim schreef op 07 december 2012 @ 17:59:

[...]

Ik bedoelde, dat als je weet dat in een bepaalde cultuur eergevoel erg belangrijk is, dat het dan niet helpt als je dezelfde mensen waar je wat van gedaan wil krijgen, eerst tot op het bot beledigd.

Joh!

Ik vind dat beledigen helemáál niet deugt! waarom zou je iemand beledigen! Mensen moeten elkaar niet beledigen en dat ook niet willen. Ongeacht of de ander eergevoel heeft of niet.

quote:evalinde89 schreef op 07 december 2012 @ 17:52:

[...]

Neem nou dat Trouw artikel, over die moeder. Ik ben ervan overtuigd dat er met name bij de vrouwen in de verschillende culturen behoorlijk wat te winnen is, al was het maar omdat uit verschillende onderzoeken blijkt dat veel allochtone moeders zelf ook worstelen met hoe ze hun kinderen in de Nederlandse maatschappij op het rechte pad kunnen houden en tegelijkertijd hun eigen normen en waarden hoog kunnen houden. Dan helpt het dus niet als je in een cultuur waarin eer sowieso al belangrijk is, diezelfde vrouwen continu beledigt over bijvoorbeeld hun hoofddoek. Dan ben je direct alle goodwill bij die vrouwen zelf, maar ook die van hun echtgenoten, kwijt. Ik ken het artikel niet maar afgaand op wat jij schrijft hierover is het natuurlijk belachelijk om over hun hoofddoek te beginnen. Die moet helemaal buiten beschouwing gelaten worden. Je verliest niet alleen hun goodwill, maar ze keren zich van je af en je kunt ze niet meer bereiken. Logisch. En die hoofddoek is ook niet relevant verder. Maar kunnen moeders uit die culturen dan zoveel ja? Want in arabische culturen wordt het gezag van de moeder nogal ondermijnd door het feit dat ze "maar" een vrouw is.quote:evalinde89 schreef op 07 december 2012 @ 17:52:

[...]

Dat bedoelde ik, dat daarvoor veel te weinig oog is en dat er met dat soort kwesties vaak als een olifant in een porseleinkast door gevoeligheden heen gestampt wordt. Want die Nederlander kan wel vinden dat het geloof een achterlijk sprookje is, als die allochtoon dat niet zo ziet en zelfs vind dat je zijn eer aantast door met zijn geloof te spotten, dan is elke dialoog al bij voorbaat gedoemd te mislukken.Eens. Leven en laten leven. Maar ik ben het er ook niet helemaal mee eens om alles maar op het geloof te betrekken.
quote:watchout wrote on 07 December 2012 @ 18:06:

[...]

O, dit is nog maar 1 voorbeeld. Laten we het maar niet hebben over die sisgeluiden. Die hoor ik echt iets te vaak en ik irriteer me er mateloos aan. Hoor jij die ook van autochtonen?Die autochtonen van jou hebben in het verleden in andere landen de inheemse vrouwen wel aan meer onderworpen dan gesis alleen, als je het dan toch kinderachtig wilt spelen...
quote:missverrektekoekwous schreef op 07 december 2012 @ 18:10:

Voor een geslaagde integratie is wederzijds respect nodig. De vele negatieve berichtgevingen over geweld en disrespect bij groepen allochtonen zorgt voor steeds meer afkeer tov deze jongeren.En ze vinden dat wij so wie so al geen respect verdienen, dus wat nu?
Over het opvoeden, een mening hierover leidt al gauw tot genraliseren. FV, jij vindt nederlandse kinderen bijv brutaal, terwijl ik vind dat de "nederlandse" kinderen inderdaad wellicht tov hun ouders vrijer zijn maar tov de buitenwereld over het algemeen sociaal zijn. Het zijn juist de groepen allochtonen die op straat en tov onbekenden grof en agressief zijn. Juist omdat ze thuis lijfstraffen krijgen als ze weerwoord geven en dus niets te vertellen hebben in hun eigen kring..
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 december 2012 @ 18:14:

[...]

En ze vinden dat wij so wie so al geen respect verdienen, dus wat nu?Daarom is het ook een groot en zeer lastig op te lossen probleem. Het blijft ook een botsing van culturen.
quote:fashionvictim schreef op 07 december 2012 @ 15:36:

[...]

Tja, en als die jongen die door een agent is doodgeschoten een wit huidje had gehad, had hij ook nog geleefd. Dat is nu net mijn hele punt.

Gadverdamme, wat een misselijkmakende en walgelijke opmerking. Ik ken een van de betrokkenen zeer goed en weet wat voor last hij hiervan heeft.

De pest met dit soort teringhufters is gewoon dat ze uit een geweldadige machocultuur komen en alleen onder de indruk zijn van geweld. Helaas is de Nederlandse samenleving/overheid anti-geweld geworden, waardoor deze idioten niet meer gecorrigeerd worden. We hebben er gewoon geen antwoord op.

En áls er dan eens geweld wordt gebruikt door de overheid, dan is het opeens racisme.
quote:fashionvictim schreef op 07 december 2012 @ 17:59:

[...]

. Dan helpt het dus niet als je in een cultuur waarin eer sowieso al belangrijk is, diezelfde vrouwen continu beledigt over bijvoorbeeld hun hoofddoek. Dan ben je direct alle goodwill bij die vrouwen zelf, maar ook die van hun echtgenoten, kwijt.

.

Ook dat werkt twee kanten op. Zolang allochtone jongens met een moslim achtergrond meisjes en vrouwen zonder hoofddoek kennelijk beschouwen als hoeren die je respectloos mag behandelen, is mijn houding tegenover de hoofddoek ambivalent.

Als liberaal vind ik dat iedereen vrij moet zijn om te dragen wat hij of zij wil, maar als liberaal vind ik ook dat iedereen vrij moet zijn om te dragen wat hij of zij wil, als iemand begrijpt wat ik bedoel.

Als de hoofddoek (of het ontbreken daarvan) wordt gebruikt om vrouwen in het islamitisch gareel te tremmen, ben ik niet meer zo enthousiast zeg maar.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:watchout schreef op 07 december 2012 @ 18:02:

[...]

Nee, die is het niet. Wacht, ik ga het aan mijn neven vragen op FB.

Is het niet Mocco's?

Tatta's.

Hoewel, dat is meer straattaal voor 'Hollanders'.

.
Veel allochtonen roepen te snel dat er sprake is van racisme of discriminatie als er sprake is van een corectie van negatief gedrag.
quote:missverrektekoekwous schreef op 07 december 2012 @ 18:16:

Over het opvoeden, een mening hierover leidt al gauw tot genraliseren. FV, jij vindt nederlandse kinderen bijv brutaal, terwijl ik vind dat de "nederlandse" kinderen inderdaad wellicht tov hun ouders vrijer zijn maar tov de buitenwereld over het algemeen sociaal zijn. Het zijn juist de groepen allochtonen die op straat en tov onbekenden grof en agressief zijn. Juist omdat ze thuis lijfstraffen krijgen als ze weerwoord geven en dus niets te vertellen hebben in hun eigen kring..

Ik vind dat echt niet. Als ik naar de kinderen kijk die ik via mijn eigen kind tegenkom, van zijn leeftijd dus, zijn het echt de Surinaamse en Antilliaanse kinderen die by far het beleefdst tegen mij zijn en mijn gezag het meest respecteren. Kinderen die dat niet doen en ook regelmatig hondsbrutaal zijn (in mijn ogen) zijn Marokkaanse kinderen, en dan jongens ietsjes meer dan meisjes, al kunnen die laatste er ook wat van, en Nederlandse kinderen.

Of Marokkaanse kinderen van die leeftijd lijfstraffen krijgen weet ik niet, van de meeste Surinaamse en Antilliaanse kinderen die ik ken weet ik dat wel.

Maar goed, wat ik ermee bedoelde te zeggen; in mijn beleving was het als kind en als puber zo dat het weliswaar zo was dat een ander niet het lef hoefde te hebben om mij te straffen, in die zin geldt voor mijzelf ook dat ook ik als prinsesje ben opgevoed, en dus wellicht om die reden ook wat minder ontzag voor vreemd gezag had (dat is een beetje moeilijk inschatten van jezelf), maar dat ik tegelijkertijd de harde hand van mijn ouders wel vreesde. Ons gezin te schande maken door wangedrag was een doodzonde, dus ook al hoefde bijvoorbeeld de juf het niet te wagen om mij te slaan (ik heb op een school waar je ook lijfstraf kreeg gezeten), als ik dan thuis kwam kreeg ik dubbel en dwars de straf alsnog van mijn moeder. En dat herken ik wel bij mensen van mijn leeftijd die ook op die manier zijn opgevoed.

In mijn ogen zit daar wel een deel van het hele opvoed probleem, voor veel allochtone ouders is het ook een aantasting van het eergevoel als een buitenstaander hun kinderen terecht wijst, maar tegelijkertijd wordt het ook niet geaccepteerd dat zij zelf hun kinderen straffen. Ja, praten, dat wordt hier als straf gezien maar als ik eerlijk ben vind ook ik dat geen straf.
Am Yisrael Chai!
quote:missverrektekoekwous schreef op 07 december 2012 @ 18:37:

Veel allochtonen roepen te snel dat er sprake is van racisme of discriminatie als er sprake is van een corectie van negatief gedrag.Ja, en veel autochtonen roepen dat een allochtoon zich niet moet aanstellen als hij aantoonbaar en feitelijk gediscrimineerd wordt. Zo lust ik er nog wel een paar.
Am Yisrael Chai!
Dus als we jeugdzorg niet meer afsturen op Marokkaanse vaders / Antilliaanse moeders die hun kinderen slaan dan is het opgelost? Of in ieder geval voor een groot deel?
Je hebt geen lijfstraffen nodig om kinderen respect voor ouders en anderen in de samenleving bij te brengen. Ik heb geen ervaring met surinaamse kinderen, maar in mijn beleving zijn de meeste marokkaanse kinderen inderdaad brutaal en nemen vooral de jongens weinig aan van vrouwelijke leerkrachten. En als je gewend bent als kind te worden gecorrigeerd middels lijfstraffen dan denk ik persoonlijk dat je zelf ook minder moeite met het " corrigeren" van anderen middels lijfstraffen hebt. En dus niet snel conflicten door praten zult kunnen of willen oplossen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 december 2012 @ 18:14:

[...]

En ze vinden dat wij so wie so al geen respect verdienen, dus wat nu?dit vind ik een hele goeie opmerking. Want dan is er bijna geen oplossing mogelijk toch, behalve dat ze terugkeren naar hun eigen roots?
quote:fashionvictim schreef op 07 december 2012 @ 18:37:

In mijn ogen zit daar wel een deel van het hele opvoed probleem, voor veel allochtone ouders is het ook een aantasting van het eergevoel als een buitenstaander hun kinderen terecht wijst, maar tegelijkertijd wordt het ook niet geaccepteerd dat zij zelf hun kinderen straffen. Ja, praten, dat wordt hier als straf gezien maar als ik eerlijk ben vind ook ik dat geen straf.

Slaan zie je wel als straf?

Tot welke leeftijd kan een moeder haar zoons blijven slaan? Er komt een dag dat je fysiek niet meer de sterkste bent.
quote:fashionvictim schreef op 07 december 2012 @ 18:37:

[...]

Ik vind dat echt niet. Als ik naar de kinderen kijk die ik via mijn eigen kind tegenkom, van zijn leeftijd dus, zijn het echt de Surinaamse en Antilliaanse kinderen die by far het beleefdst tegen mij zijn en mijn gezag het meest respecteren. Kinderen die dat niet doen en ook regelmatig hondsbrutaal zijn (in mijn ogen) zijn Marokkaanse kinderen, en dan jongens ietsjes meer dan meisjes, al kunnen die laatste er ook wat van, en Nederlandse kinderen.

Of Marokkaanse kinderen van die leeftijd lijfstraffen krijgen weet ik niet, van de meeste Surinaamse en Antilliaanse kinderen die ik ken weet ik dat wel.

Maar goed, wat ik ermee bedoelde te zeggen; in mijn beleving was het als kind en als puber zo dat het weliswaar zo was dat een ander niet het lef hoefde te hebben om mij te straffen, in die zin geldt voor mijzelf ook dat ook ik als prinsesje ben opgevoed, en dus wellicht om die reden ook wat minder ontzag voor vreemd gezag had (dat is een beetje moeilijk inschatten van jezelf), maar dat ik tegelijkertijd de harde hand van mijn ouders wel vreesde. Ons gezin te schande maken door wangedrag was een doodzonde, dus ook al hoefde bijvoorbeeld de juf het niet te wagen om mij te slaan (ik heb op een school waar je ook lijfstraf kreeg gezeten), als ik dan thuis kwam kreeg ik dubbel en dwars de straf alsnog van mijn moeder. En dat herken ik wel bij mensen van mijn leeftijd die ook op die manier zijn opgevoed.

Hier ben ik het wel met je eens.

Waar veel autochtone ouders roepen 'onze Mees en Fleurtje zijn pittige assertieve kinderen' denk ik bij mezelf 'wat een onbeschofte brutale apen'.
quote:missverrektekoekwous schreef op 07 december 2012 @ 18:37:

Veel allochtonen roepen te snel dat er sprake is van racisme of discriminatie als er sprake is van een corectie van negatief gedrag.o ja, dat zien we dagelijks om ons heen, kijk maar naar programma's als blik op de weg b.v.
quote:fashionvictim schreef op 07 december 2012 @ 18:40:

[...]

Ja, en veel autochtonen roepen dat een allochtoon zich niet moet aanstellen als hij aantoonbaar en feitelijk gediscrimineerd wordt. Zo lust ik er nog wel een paar.

Gebeurt dat ja? Hoor ik nooit iets over.

quote:Twinkle1001 schreef op 07 december 2012 @ 18:45:

[...]

Tot op welke leeftijd kan een moeder haar zoons slaan? Er komt een dag dat je fysiek niet meer de sterkste bent.Nou en? Dan wordt er gewoonlijk ook niet meer geslagen. Dat gebeurt niet meer na een bepaalde leeftijd.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 december 2012 @ 18:43:

Dus als we jeugdzorg niet meer afsturen op Marokkaanse vaders / Antilliaanse moeders die hun kinderen slaan dan is het opgelost? Of in ieder geval voor een groot deel?Ja, dat weet ik natuurlijk ook niet. Ik probeer gewoon hardop mee te denken over waar knelpunten kunnen liggen als het op opvoeding aankomt. Beetje flauwe reactie, hoor. Feit is nu eenmaal dat de gemiddelde allochtoon helemaal niet zoals Nederlanders WIL opvoeden, maar dat Nederland ook vindt dat hoe ze het nu doen ook niet goed is. Dan zou je kunnen nadenken over hoe je het mogelijk zou kunnen maken dat ouders met een andere cultuur dan wél zouden kunnen opvoeden op een manier waarop zij hun eigen normen kunnen hooghouden, en de Nederlandse kunnen integreren.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 07 december 2012 @ 18:40:

[...]

Ja, en veel autochtonen roepen dat een allochtoon zich niet moet aanstellen als hij aantoonbaar en feitelijk gediscrimineerd wordt. Zo lust ik er nog wel een paar.veel allochtonen nemen de slachtofferrol aan en voelen zich vaak gediscrimineerd.
quote:Twinkle1001 schreef op 07 december 2012 @ 18:45:

[...]

Tot op welke leeftijd kan een moeder haar zoons slaan? Er komt een dag dat je fysiek niet meer de sterkste bent.

Ik heb zelf geen moeite met lijfstraf, nee, maar dat komt uiteraard omdat ik daar zelf mee ben opgevoed. Ik doe het liever niet omdat het nu eenmaal hier verboden is en ik geen zin heb in de kinderbescherming op mijn dak, maar als ik eerlijk ben weet ik ook geen gelijkwaardig alternatief.

In mijn eigen cultuur is het vrij normaal om als puber of zelfs jongvolwassene nog een pak slaag te krijgen, ongeacht geslacht.
Am Yisrael Chai!
quote:missverrektekoekwous schreef op 07 december 2012 @ 18:47:

[...]

veel allochtonen nemen de slachtofferrol aan en voelen zich vaak gediscrimineerd.precies, ben ik met je eens. Ze passen deze woordkeuze TE vaak toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven