Hypo oversluiten
vrijdag 7 december 2012 om 20:17
Ik lees net dit artikel en vraag me af waarom mensen hun bestaande hypotheek perse nu moeten overzetten?
Voor nieuwe hypo's snap ik de voordelen om onder het oude regime te vallen, maar is er iemand die mij kan uitleggen waarom je een bestaande aflossingsvrije hypotheek zou willen oversluiten?
Is er een deadline voor een bepaalde maatregel? Wat heb ik kennelijk gemist?
PS 100% aflossingsvrij & mijn huis staat niet 'onder water'.
Voor nieuwe hypo's snap ik de voordelen om onder het oude regime te vallen, maar is er iemand die mij kan uitleggen waarom je een bestaande aflossingsvrije hypotheek zou willen oversluiten?
Is er een deadline voor een bepaalde maatregel? Wat heb ik kennelijk gemist?
PS 100% aflossingsvrij & mijn huis staat niet 'onder water'.
vrijdag 7 december 2012 om 20:24
vrijdag 7 december 2012 om 20:32
zusenzo, als je van je aflossingsvrije hypotheek af wil en naar een spaarhypotheek wil kan dat heel vaak gewoon bij dezelfde bank zonder oversluitkosten alleen administratiekosten. Maakt niet uit dat je hypotheek nu hoger is dan de waarde van je woning. Doordat je gaat sparen wordt je schuld bij de bank kleiner dus zal normaal gesproken de bank positief tegenover staan omdat hun risico kleiner wordt.
Als je nu je hypotheek niet omzet kan je hem straks alleen nog maar zelf jaarlijks aflossen of naar een annuiteit omzetten of uiteraard gewoon alles laten zoals het is. waar op zich niets mis mee is.
Hou er alleen rekening mee dat iedereen die op 1-1 2001 een hypotheek heeft vanaf 1-12031 geen hypotheekrente aftrek heeft.
Als je nu je hypotheek niet omzet kan je hem straks alleen nog maar zelf jaarlijks aflossen of naar een annuiteit omzetten of uiteraard gewoon alles laten zoals het is. waar op zich niets mis mee is.
Hou er alleen rekening mee dat iedereen die op 1-1 2001 een hypotheek heeft vanaf 1-12031 geen hypotheekrente aftrek heeft.
vrijdag 7 december 2012 om 20:34
quote:inkie1 schreef op 07 december 2012 @ 20:29:
Ik zat het me ook al af te vragen. Oversluiten kan je toch altijd? Snap die deadline dan ook niet voor bestaande hypotheken.
Blijf dus ook maar ff meelezen
Dat misschien wel, maar niet tegen de 'oude' voorwaarden, dus als je het om wil zetten naar een spaarhypotheek met alle bijkomende fiscale voordelen, moet je dat nu doen, eerst dus voor 1 januari, nu voor 1 april. Anders krijg je te maken met de nieuwe regels (dat je alleen geld terugkrijgt als je een annuiteitenhypotheek afsluit).
Áls je dus je hypotheek wilt omzetten in de toekomst, kun je dat het beste voor 1 april doen.
Ik zat het me ook al af te vragen. Oversluiten kan je toch altijd? Snap die deadline dan ook niet voor bestaande hypotheken.
Blijf dus ook maar ff meelezen
Dat misschien wel, maar niet tegen de 'oude' voorwaarden, dus als je het om wil zetten naar een spaarhypotheek met alle bijkomende fiscale voordelen, moet je dat nu doen, eerst dus voor 1 januari, nu voor 1 april. Anders krijg je te maken met de nieuwe regels (dat je alleen geld terugkrijgt als je een annuiteitenhypotheek afsluit).
Áls je dus je hypotheek wilt omzetten in de toekomst, kun je dat het beste voor 1 april doen.
vrijdag 7 december 2012 om 20:34
Goh, ik vroeg het me ook al af.
Inderdaad, ik dacht dat overlsluiten 'altijd nog kan'. Over 30 min een paar jaar met een restschuld zitten > daar kan nog wel een jaartje of wat bij dan, eerst maar eens zien of de prijzen blijven dalen. Ik verwacht eigenlijk van niet, einde crisis wordt einde dalende prijzen lijkt me?
Maar ik wil ook de eventuele deadline van iets niet missen. Ik heb begrepen dat die van januari naar april gaat, maar waarom dat voordelig is?
*meeleessmodus aan*
Inderdaad, ik dacht dat overlsluiten 'altijd nog kan'. Over 30 min een paar jaar met een restschuld zitten > daar kan nog wel een jaartje of wat bij dan, eerst maar eens zien of de prijzen blijven dalen. Ik verwacht eigenlijk van niet, einde crisis wordt einde dalende prijzen lijkt me?
Maar ik wil ook de eventuele deadline van iets niet missen. Ik heb begrepen dat die van januari naar april gaat, maar waarom dat voordelig is?
*meeleessmodus aan*
vrijdag 7 december 2012 om 20:35
Inkie als je je hypotheek na 1-4-2013 nog om wil zetten kan dat niet meer naar een spaar of beleggingshypdotheek dan kan je alleen nog naar een annuiteitenhypotheek of zelf af gaan lossen op aflossingsvrije hypotheek.
Wel mag je je huidige ebleggingshypotheek omzetten naar een spaarhypotheek of v.v.
Wel mag je je huidige ebleggingshypotheek omzetten naar een spaarhypotheek of v.v.
vrijdag 7 december 2012 om 20:35
quote:flatverkopen schreef op 07 december 2012 @ 20:34:
[...]
Ahaaaa, dank!
(Goh, jij hebt ook een toepasselijke forumnaam trouwens )
[...]
Ahaaaa, dank!
(Goh, jij hebt ook een toepasselijke forumnaam trouwens )
vrijdag 7 december 2012 om 20:37
vrijdag 7 december 2012 om 20:40
vrijdag 7 december 2012 om 20:43
Ik geloof dat wij minder mogen aflossen Ericito, over de totale looptijd een paar keer een bedrag met een maximum (ik weet niet meer wat.. zoveel hebben we voorlopig niet ).
Maar het aflossingvrije deel hebben we ook iets minder dan de helft, dus wat dat betreft verwacht ik geen restschuld (dan moeten de prijzen wel extreem gaan dalen).
Maar het aflossingvrije deel hebben we ook iets minder dan de helft, dus wat dat betreft verwacht ik geen restschuld (dan moeten de prijzen wel extreem gaan dalen).
vrijdag 7 december 2012 om 20:43
quote:ericito schreef op 07 december 2012 @ 20:40:
Flatverkopen, dat klinkt logisch. Maar vraag me af hoeveel mensen willen oversluiten. Bij de meeste hypo's mag je jaarlijks tot 10% van de hoofdsom aflossen, dus als je je oude hypo houdt heb je alle vrijheid qua aflossen en je blijft onder het oude regime vallen. In mijn ogen de ideale positie?
Bij een spaarhypotheek heb je een groter fiscaal voordeel dan wanneer je af gaat lossen op je aflossingsvrije hypotheek. Als je aflost wordt je schuld kleiner en daarmee ook je hypotheekrente aftrek lager.
Als je een spaarhypotheek hebt, spaar je het spaar gedeelte 30 jaar op en los je pas aan het einde van de looptijd af en heb je dus 30 jaar lang de volledige hypotheekrente aftrek.
Flatverkopen, dat klinkt logisch. Maar vraag me af hoeveel mensen willen oversluiten. Bij de meeste hypo's mag je jaarlijks tot 10% van de hoofdsom aflossen, dus als je je oude hypo houdt heb je alle vrijheid qua aflossen en je blijft onder het oude regime vallen. In mijn ogen de ideale positie?
Bij een spaarhypotheek heb je een groter fiscaal voordeel dan wanneer je af gaat lossen op je aflossingsvrije hypotheek. Als je aflost wordt je schuld kleiner en daarmee ook je hypotheekrente aftrek lager.
Als je een spaarhypotheek hebt, spaar je het spaar gedeelte 30 jaar op en los je pas aan het einde van de looptijd af en heb je dus 30 jaar lang de volledige hypotheekrente aftrek.
vrijdag 7 december 2012 om 20:47
Wij moeten naar een andere bank, onze bank is failliet, maar dat is niet mogelijk met onderwaarde.
En ook al zou dat wel mogelijk zijn, de banken kunnen gewoon 10% rente gaan vragen, aangezien we toch niet over kunnen sluiten elders, vanwege de onderwaarde.
Dus we wachten gewoon af en sparen om later af te lossen.
En ook al zou dat wel mogelijk zijn, de banken kunnen gewoon 10% rente gaan vragen, aangezien we toch niet over kunnen sluiten elders, vanwege de onderwaarde.
Dus we wachten gewoon af en sparen om later af te lossen.
vrijdag 7 december 2012 om 20:49
@ericito: dan kan zo zijn ja, behalve dan als je rentevaste periode afloopt voordat je klaar bent met aflossen. En lang niet iedereen heeft de motivatie om af te lossen als dat niet 'moet'. Als je dan aan het eind van de looptijd van de hypotheek niet het volledige bedrag bij elkaar hebt gespaard, vervalt het hypotheekrenteaftrekvoordeel (mooi woord voor galgje) en ga je een stuk meer betalen.
O, en de rente is lager dan een aantal jaar geleden, kan ook een voordeel zijn.
@aaaanne: we hebben besloten ons flat niet te koop te zetten, omdat we dan met een te grote restschuld blijven zitten. Voorlopig dus hard sparen en maar hopen dat de huizenmarkt ooit (liefst binnen niet al te lange tijd natuurlijk, maar dat zou weleens tegen kunnen vallen) weer aantrekt.
O, en de rente is lager dan een aantal jaar geleden, kan ook een voordeel zijn.
@aaaanne: we hebben besloten ons flat niet te koop te zetten, omdat we dan met een te grote restschuld blijven zitten. Voorlopig dus hard sparen en maar hopen dat de huizenmarkt ooit (liefst binnen niet al te lange tijd natuurlijk, maar dat zou weleens tegen kunnen vallen) weer aantrekt.
vrijdag 7 december 2012 om 20:49
Dit uitstel gaat er eigenlijk meer om dat mensen nu nog een fiscaal vriendelijke polis kunnen sluiten. Je kan een polis met een kew clausule sluiten of een bankspaarrekening openen. De waarde van deze polis of rekening telt dan niet mee als vermogen in box 3. Vanaf 1 januari heeft de overheid deze mogelijkheid dus eigenlijk gestopt maar als je nu al een polis hebt zonder deze clausule dan kan je die nu gaan omzetten tot 1april.