Werk & Studie alle pijlers

Stufi, hoeveel jaar?

13-12-2012 18:53 6 berichten
Toen ik 18 werd was ik bezig met een MBO 2 opleiding. Ik heb toen een basisbeurs en een aanvullende beurs gekregen (geen prestatiebeurs). Heb ongeveer 3kwart jaar stufi gekregen.

Nu ben ik al een tijdje bezig met een MBO 4 opleiding en krijg nu een basisbeurs en een prestatiebeurs. De prestatiebeurs wordt kwijtgescholden als ik mijn diploma behaal.

Hoe zit het nu met de studiefinanciering? Want aan de ene kant heb ik begrepen dat je 10 jaar recht hebt op stufi, maar aan de andere kant hoor ik ook dat je maar 4 jaar recht hebt op stufi.

Ik weet wel dat de 4 jaar opnieuw beginnen te tellen als ik naar het HBO zou gaan. Maar hoe zit dat als je van MBO 2 naar MBO 4 gaat? Gaan de 4 jaar dan ook opnieuw in of heb ik op MBO 4 recht op 3 jaar studiefinanciering omdat ik al 1 jaar heb gehad?

Ga er overigens wel van uit dat ik MBO 4 binnen 3 jaar kan doen, maar just to be sure...
Alle reacties Link kopieren
Voor de jaren op mbo2 wordt er niet geteld. Vanaf mbo3 wel. Je hebt dan voor niveau 3/4 in totaal 4 jaar lang op een prestatiebeurs. Daarna mag je nog 3 jaar lang lenen. Als je binnen 10 jaar een diploma haalt op minimaal niveau 3 wordt je prestatiebeurs omgezet in een gift.
Jaa inderdaad je hebt gewoon weer 4 jaar recht op studiefinanciering op niveau 4:)
Interessante vraag Kiwi want ook ik was aan het kijken hoe het zit en kom er amper wijs uit.

Zoon heeft 3 jaar basis en aanvullend gehad en wil nu niveau 3/4 doen. Hij heeft na 1 jaar z'n eerste keus laten vallen dus vandaar die 3 jaar.

Niveau 3/4 duurt ook 2 jaar en wat ik nu begrijp komt hij dus in aanmerking voor basis en aanvullend.

Klopt toch dames?
Ik zou gewoon de IB groep bellen.
Vanaf je 18e heb je recht op stufi. Dat is momenteel nog een prestatiebeurs. Rond de ¤90 voor thuiswonende HBO'ers (MBO weet ik zo niet) en rond de ¤279 uitwonend.

Als je binnen 10 jaar geen opleiding afrond moet je dat bedrag terugbetalen.

Daarnaast kun je ook lenen tot aan een maximaal bedrag van plusminus ¤850. Daarbij kun je ook nog een collegegeldkrediet aanvragen à plusminus ¤1700 per collegejaar (de kosten voor je studie dus). Die leningen, indien daarvoor gekozen, moet je vanaf 2 jaar na afstuderen gaan aflossen en daarvoor heb je 15 jaar de tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven