Overpeinzingen des Marels

14-12-2012 21:18 219 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soms, heel soms, denk ik wel eens na.

En vandaag maakte ik iets mee wat me triggerde om nog eens ná te denken over dingen.

Ik moest in de stad zijn (grote stad) en ik parkeerde in een parkeergarage. Toen ik naar boven liep, de trap op, zat er een dakloze onder aan de trap. Toen ik hem allang gepasseerd was, vroeg hij me om wat kleingeld. Ik was al bijna boven aan de trap, dus ik liep door met een soort vaag schouderophaalgebaar.

Op weg naar mijn bestemming dacht ik er nog eens over na, dat ik het eigenlijk wel bizar vond dat ik de dakloze niet eens fatsoenlijk antwoord gegeven had. Ik nam me voor om, als de man er nog zat als ik terug kwam (wat niet lang zou duren), hem een paar euro te geven.

Ik zou onderweg snel iets eten en besloot tot een lijntechnische doodzonde, ik ging naar de MacDonalds. Toen ik in de rij stond, hoorde ik ineens achter me “are you waiting”. Ja dus.

Naast mij de dakloze man van de parkeergarage. Om een lang verhaal kort te maken, we raakten in gesprek. Hij bleek Italiaans, en inderdaad dakloos.

Na een tijdje vroeg hij me of ik niet een hamburger voor hem wilde kopen want hij had de hele dag nog niet gegeten. Ik heb een menu voor hem besteld met nog een extra muffin voor de dag erna ofzo. Uiteindelijk heb ik hem nog wat geld toegestopt zodat hij de dag erna ook nog iets te eten zou hebben, maar het zette me nogal aan het denken.

Is het eigenlijk niet bizar dat wij daklozen voorbij lopen alsof ze vieze beesten zijn? Dat we met een boogje om ze heen lopen en alleen maar bang zijn dat ze ons beroven?

Ik vond het heel schokkend om me te bedenken dat we een dakloze die in een portiek ligt ergens niet eens meer zien als méns.

Volgens mij is zeker in tijd van economische crisis de afstand tussen deze man en wij, kleiner dan ooit.

Ik ben vast een softe muts enzo, maar het raakte me gewoon ineens. Ik zit me druk te maken over wat ik moet gaan doen met kerstmis en bij welke familie en wie ik teleur stel als ik niet kom en ik ben daar al de hele week mee bezig…. En waar maak je je dan eigenlijk druk om?

Deze man maakt zich druk om waar hij vannacht nou weer moet slapen en of hij überhaupt die dag iets te eten gaat hebben….

Reality-check, enzo.

Nou ja, het was gewoon een heel bijzonder moment ofzo, en ik wilde het even delen.
668, the neighbour of the Beast
Ik heb het idee dat ze iig een rugzak hebben om de spullen die ze hebben mee te nemen? en een kilo appels vult beter dan een hamburger.. maar zijn niet warm, ok dan )

Ik heb een keer heel luxe gegeten maar het was veel te veel. Eten werd meegenomen en buiten bij het restaurant stond een man uit een grijze bak te graaien :puke: Kon wel janken toen, mijn heerlijke eten had hem wrs ook heel goed gesmaakt..
Die rugzak zit al vol met die paar dingen die mensen nog hebben he. Daar kun je geen weekboodschappen in kwijt. Paar kleren, misschien een deken, extra paar sokken...

Ik geloof echt niet dat je in die rugzak nog even driekwart brood, een halve tros bananen en pakken beleg kwijt kunt.
quote:missy_Acy schreef op 14 december 2012 @ 23:07:

[...]

Niet jezelf in de put denken, hè?

Je hebt meer gedaan dan alleen een maaltijd kopen voor iemand.

Je hebt niet alleen hem even geraakt, maar iedereen die hier leest ook. En je hebt mensen er bewust van gemaakt.

Als er morgen of in de loop van de week meer mensen dankzij jouw topic iets voor een ander doen, al zijn het er maar 2, dan heb jij dat in werking gezet nu.

Ik vind het mooi.Helemaal mee eens Missy!
Voornu, dat bedoelde ik niet.

Tuurlijk zijn daar ook hele hartverscheurende voorbeelden van.

Ik wilde alleen maar aangeven dat niet elke dakloze meteen drank of drugs koopt van dat geld, maar zowel, eigen keuze.

Ik snap het wel, dat heb ik in een andere post ook al aangegeven.

Ik kan me alleen ook voorstellen dat mensen liever iets te eten geven dan geld voor drank of drugs.
Marels, je hebt hem wat geld toegestopt om zodat hij de volgende dag wat te eten kon kopen?

Schat, wat naíef!
Maar wel heel lief hoor.
quote:geheimtaal schreef op 14 december 2012 @ 23:18:

Marels, je hebt hem wat geld toegestopt om zodat hij de volgende dag wat te eten kon kopen?

Schat, wat naíef!

Al koopt hij er drank van, of drugs, of van mijn part veegt hij er zijn reet mee af... Ik geloof wel dat hij meer geld in zijn hand had dan hij al hele lange tijd gehad heeft, en dat is ook wat waard.

Hij heeft net zo goed een vrije wil als jij en ik, dus hij bepaalt waar hij het geld aan uit geeft.

En zou het zo slecht zijn als hij er drank voor koopt? Is hij dan mijn geld en mijn maaltijd niet waard?
Heel mooi hoor Marels, je compenseert voor mijn misantropie :P.
quote:Sunemom schreef op 14 december 2012 @ 23:10:

[...]

Ik denk dat heel veel mensen zich daadwerkelijk niet realiseren dat iedereen op straat terecht kan komen en dat dat lang niet altijd met geld te maken heeft. Ik weet niet of dat arrogantieis, het is voor veel mensen echt de heel-ver-van-mijn-bed-show (en ergens is dt ook wel gelukkig maar).er zijn ook mensen die op straat terechtkomen door een scheiding, of door andere nare omstandigheden. Ik ken ook mensen die zelfs erg rijk zijn geweest en door faillissement icm andere ellende dakloos zijn geworden. Ik noemde de gedachten van anderen dan arrogantie, maar een ander woord is dan de-heel-ver-van-mijn-bed-show.en ik ken de gedachtengang niet van de mensen die het niet meegemaakt hebben. Maar het valt me wel op dat er veel mensen zijn die net doen alsof het niet bestaat.
quote:Marels schreef op 14 december 2012 @ 23:20:

[...]

Al koopt hij er drank van, of drugs, of van mijn part veegt hij er zijn reet mee af... Ik geloof wel dat hij meer geld in zijn hand had dan hij al hele lange tijd gehad heeft, en dat is ook wat waard.

Hij heeft net zo goed een vrije wil als jij en ik, dus hij bepaalt waar hij het geld aan uit geeft.

En zou het zo slecht zijn als hij er drank voor koopt? Is hij dan mijn geld en mijn maaltijd niet waard?precies, hij kan ermee doen wat hij wilt. wie zijn wij om te bepalen wat hij het met het geld zou moeten doen? goed gedaan

[...]

En zou het zo slecht zijn als hij er drank voor koopt? Is hij dan mijn geld en mijn maaltijd niet waard?Zwervers hebben een uitkering. Als hij echt wil kan hij zwerver-af worden.

[...]

En zou het zo slecht zijn als hij er drank voor koopt? Is hij dan mijn geld en mijn maaltijd niet waard?Zwervers hebben een uitkering. En als hij echt wil kan hij zwerver-af worden.
quote:lavan568 schreef op 14 december 2012 @ 23:24:

[...]

precies, hij kan ermee doen wat hij wilt. wie zijn wij om te bepalen wat hij het met het geld zou moeten doen? goed gedaan

Helemaal mee eens hoor.

Maar ik moest eerlijk gezegd wel even glimlachen toen Marels schreef dat ze hem geld heeft gegeven voor eten te kopen. Dat ze geld geeft, heel lief, serieus. Maar als je echt denkt dat hij er eten voo rgaat kopen vind ik je wel een beetje naief.
Nou niet waard, ik zou het wel jammer vinden als iemand daar drank of drugs van koopt.

Geld krijgen wij ook niet zomaar.
quote:geheimtaal schreef op 14 december 2012 @ 23:18:

Schat, wat naíef! Geloof het of niet, maar niet elke dakloze is verslaafd.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:lavan568 schreef op 14 december 2012 @ 23:24:

[...]

precies, hij kan ermee doen wat hij wilt. wie zijn wij om te bepalen wat hij het met het geld zou moeten doen? goed gedaan

Juist dat vind ik zo belangrijk.

Zelfbeschikkingsrecht enzo. Jeetje, we hebben het over een volwassen vent. Moet ik dan bepalen wat hij met zijn geld doet?

En nee, ik krijg ook niet zomaar geld, maar ik ben wel in de mogelijkheid om te werken voor mijn geld. Niet iedereen heeft die luxe.

Want ja, je kunt sarcastisch doen wat je wilt, maar heel veel mensen hebben de káns niet eens om te werken. Dat is luxe, een betaalde baan hebben en voor je eigen levensonderhoud in kunnen staan.
quote:Marels schreef op 14 december 2012 @ 23:30:

[...]

Juist dat vind ik zo belangrijk.

Zelfbeschikkingsrecht enzo. Jeetje, we hebben het over een volwassen vent. Moet ik dan bepalen wat hij met zijn geld doet?

.

Nee natuurlijk bepaal jij dat niet voor hem. Maar zeg dan ook niet dat hij er eten voor moet kopen.

Ik a een andermans verslaving niet subsidiëren. Ik geef zwervers wel eten, geen geld.
Ik heb gezegd dat het was zodat hij morgen ook nog wat te eten had.

Wat hij er dan mee doet is zijn zaak.
quote:Very__Cherry schreef op 14 december 2012 @ 23:28:

[...]

Geloof het of niet, maar niet elke dakloze is verslaafd.

Dit dus. Ik ben wel dakloos geweest, maar ik ben niet verslaafd. Ook toen ik dakloos was niet. Als ik geld had kocht ik er eten van. En zo zijn er echt meer daklozen.
quote:geheimtaal, 8 minuten geleden

Zwervers hebben een uitkering. En als hij echt wil kan hij zwerver-af worden.Volgens mij is dat niet zo makkelijk.
Klopt. Maar aangezien je toch aan het overpeinzen bent, dacht ik, ik geef mijn kijk op de zaak. Waarom ik wel eten geef en geen geld.
Laatste bericht was een reactie op Marels' post van 23.33
quote:Bokito schreef op 14 december 2012 @ 23:27:

Nou niet waard, ik zou het wel jammer vinden als iemand daar drank of drugs van koopt.

Geld krijgen wij ook niet zomaar.als iemand zich nou even een paar uurtjes lekker kan voelen door een beetje drank of drugs, omdat zijn hele verdere bestaan momenteel uitzichtloos is, kan dat dan geen doel op zich zijn om iemand te helpen?
quote:missy_Acy schreef op 14 december 2012 @ 23:34:

[...]

Volgens mij is dat niet zo makkelijk.Makkelijk niet, maar wel mogelijk.
Tja Geheimtaal, en ik denk daar anders over.

Deze man had écht honger. Waarschijnlijk zit er morgen of vanavond bij zijn boodschappen heus wel een blikje bier, maar het bedrag (10 euro) was hoog genoeg om dus ook morgen en overmorgen fatsoenlijke te kunnen eten.

Ik kon hem niet aan zijn lot over laten zonder ook na te denken over de dag die na die ene maaltijd komt.

Druppels op gloeiende plaat enzo, ik weet het, maar toch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven