duur wasprogramma's
zaterdag 15 december 2012 om 15:45
zaterdag 15 december 2012 om 15:58
Zit er geen 'kort'-knop op je machine waarmee je een verkort programma kunt draaien? Of andere programma's die korter duren? Je hoeft katoen niet per se op het katoenprogramma te wassen natuurlijk, een korter programma op 40 graden kan ook.
Ik heb een vrij nieuwe Miele met verschillende programma's met verschillende wasduren, varierend van 30 minuten voor een wolwas tot 2,5 uur voor een kookwas. Maar al die programma's kan ik ook weer inkorten met de 'kort'-knop.
Ik heb een vrij nieuwe Miele met verschillende programma's met verschillende wasduren, varierend van 30 minuten voor een wolwas tot 2,5 uur voor een kookwas. Maar al die programma's kan ik ook weer inkorten met de 'kort'-knop.
zaterdag 15 december 2012 om 16:06
zaterdag 15 december 2012 om 16:54
zaterdag 15 december 2012 om 16:58
Tja, ligt eraan hoe vies je kleding is. Omdat je het over katoen op 40 graden hebt in je OP ga ik er even vanuit dat het om kleding gaat. Sport- of werkkleding met moddervlekken? Dan mag een programma best wat langer duren. Of gewoon alledaagse bovenkleding? Voor mij werkt een kort programma daarbij prima, maar dat soort kleding wordt hier ook nooit echt vies.
zaterdag 15 december 2012 om 17:11
quote:thruuske schreef op 15 december 2012 @ 16:39:
de duur is relevant omdat we ernaast slapen gaan. Wordt het ook goed schoon met het kort programma. Wij hebben een zanussi w...Ik gebruik dus nooit een programma met voorwas. Hooguit als ik kleding of doeken heb vol met modder. Ondergoed, bovenkleding, badtextiel en bedtextiel wordt echt wel schoon in een uur wassen hoor.
de duur is relevant omdat we ernaast slapen gaan. Wordt het ook goed schoon met het kort programma. Wij hebben een zanussi w...Ik gebruik dus nooit een programma met voorwas. Hooguit als ik kleding of doeken heb vol met modder. Ondergoed, bovenkleding, badtextiel en bedtextiel wordt echt wel schoon in een uur wassen hoor.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zaterdag 15 december 2012 om 17:20
quote:gemini2011 schreef op 15 december 2012 @ 17:13:
Ik vroeg me weleens af of ik verkeerd waste, door.meestal een kort programma te kiezen.
Fijn om te lezen dat dit bij kleding die normaal 'vies' is prima is.Ik gebruik voor bovenkleding áltijd het 30 min programma. Voor jeans het jeansprogramma(50 min), maar dat is omdat ik de centrifugestand (800) niet kan veranderen in het korte programma.
Ik vroeg me weleens af of ik verkeerd waste, door.meestal een kort programma te kiezen.
Fijn om te lezen dat dit bij kleding die normaal 'vies' is prima is.Ik gebruik voor bovenkleding áltijd het 30 min programma. Voor jeans het jeansprogramma(50 min), maar dat is omdat ik de centrifugestand (800) niet kan veranderen in het korte programma.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zaterdag 15 december 2012 om 17:20
De duur van het programma zegt niets over het verbruik. Als je een korte was op een hoge temperatuur draait, dan moet de machine heel snel draaien en werken om het programma snel op de juiste temperatuur te krijgen en binnen de gestelde tijd de was schoon te krijgen. Een lang programma heeft de tijd om langzaam op temperatuur te komen en draait langzaam wat veel beter is voor het verbruik.
Wij hebben sinds kort een Bauknecht met label A+++. De langste programma's met het hoogte centrifuge toerental doen er vier uur over, die heb ik alleen in het begin gebruikt om vooral beddengoed en handdoeken enzo echt goed schoon en fris te krijgen na het gebruik van onze oude machine die niet zo fris meer rook. Maar er zit ook een 15-minutenwas op om alleen de kleding op te frissen bijvoorbeeld, en wasprogramma's van 60 of 100 minuten.
Wij hebben sinds kort een Bauknecht met label A+++. De langste programma's met het hoogte centrifuge toerental doen er vier uur over, die heb ik alleen in het begin gebruikt om vooral beddengoed en handdoeken enzo echt goed schoon en fris te krijgen na het gebruik van onze oude machine die niet zo fris meer rook. Maar er zit ook een 15-minutenwas op om alleen de kleding op te frissen bijvoorbeeld, en wasprogramma's van 60 of 100 minuten.
zaterdag 15 december 2012 om 18:46
Hier duurt een 30 graden programma 2 uur 45 min. Het is een A+++ wasmachine van een jaar oud. Er zit ook een eco optie op, waarmee de duur nog langer wordt, maar het verbruik dus minder.
Als je machine een uitgestelde start mogelijkheid heeft, dan zou je kunnen overwegen om 's nachts te draaien, of overdag als je aan het werk bent.
Als je machine een uitgestelde start mogelijkheid heeft, dan zou je kunnen overwegen om 's nachts te draaien, of overdag als je aan het werk bent.