Werk & Studie alle pijlers

Te lang werkloos?!

21-12-2012 11:54 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mensen,

Ik zit met een probleem waar ik nu behoorlijk de balen van begin te krijgen... Ik zit al bijna een jaar werkloos thuis en ondanks dat ik gemiddeld 2 sollicitaties per week stuur, krijg ik of geen reactie van bedrijven, of afwijzingen.. Eén keer ben ik tot nu toe uitgenodigd voor een gesprek, alleen zat ik toen voor vakantie in het buitenland.

Ik word hier zo onzeker van, dat ik vaak bij het schrijven van een sollicitatie denk: waarom neem ik de moeite, ze reageren toch niet of er zijn nog 300 mensen die solliciteren en dan zit er wel iemand bij die beter geschikt is..

Al met al werkt dit niet in mijn voordeel, ik kan maar moeilijk nog bedenken waarom ik geschikt ben voor een functie waarvan ik wel weet dat ik er veel ervaring mee heb en zeker én goed kan uitvoeren, maar ik krijg het maar niet meer op schrift.

Ik weet niet of ik het vertrouwen in mijzelf of in mijn kwaliteiten als werknemer verlies, maar ik solliciteer tegenwoordig echt schoorvoetend en met een negatief gevoel... Krijg ook regelmatig te horen dat ik te lang thuis zit, maar in het werk als secretaresse/ administratief medewerker, verandert nou ook weer niet zoveel in een (klein) jaar, toch?

Hoe krijg ik weer vertrouwen erin dat er ergens tóch echt een werkgever is die me wél wil aannemen??
Sommigen doen maar net alsof je voor callcenterwerk geen enkele opleiding, werkervaring of wat dan ook nodig hebt. Volgens mij moet je voor het callcenterwerk (outbound/telemarketing) wat hier genoemd word toch een echte verkooptijger zijn, vasthoudend, standvastig, niet van je stuk te brengen zijn en dat product zien te verkopen omdat je anders je targets niet haalt en die baan weer kwijtraakt. En het is vaak partime studentenwerk, niet echt handig als je ervan rond moet komen.

Ik zit hier ook al een jaar thuis, druk aan het solliciteren en niet alleen in mijn eigen vakgebied. Ook voor de "lagere/ongeschoolde" banen kunnen ze genoeg mensen (en polen) krijgen. Dus zo gemakkelijk is het niet om weer aan het werk te gaan! Vul mijn tijd ook in met vrijwilligerswerk, zou het best 32 uur in de week betaald willen doen als baan eigenlijk, vind het best leuk werk!
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
@mutsje, je hebt gelijk in dat het niet helemaal ongeschoold werk is. Maar goed, het is wel iets wat vaak gedaan wordt naast de studie, en dat is voor iemand die bijvoorbeeld al tien jaar afgestudeerd is en gewerkt heeft, wel zo'n beetje tien stappen terug. En nu is het voor studenten zelfs al moeilijk om ertussen te komen, naar wat ik hoor.

Pssst, ik zie een typo in je onderschrift, het is 'sometimes'. Sorry, kon het niet laten
Eccoci qua, a guardare le nuvole su un tappeto di fragole
Ik ging er ook op achteruit toen ik een part-time baan vond als alleenstaande moeder in de bijstand. Hoewel de Kinderopvang volledig vergoed werd en ik het eerste half jaar 25% bovenop bijstandsnorm mocht houden, ging ik er door de reiskosten toch op achteruit (en ook qua tijd, veel reizen, rijlessen genomen, autootje gekocht en ondertussen ook verder solliciteren). Echter! Ik heb via het uitzendbureau wel een gratis cursus aangeboden gekregen en ben na een half jaar werken wel voor drie banen tegelijk aangenomen! Als alleenstaande moeder met een behoorlijk gat in je cv, moet je je extra bewijzen (goed opvang en achtervang kunnen regelen, niet steeds ziekmelden), kun je dat eenmaal en heb je goede referenties, heb ik gemerkt dat je geen achterstand, ceteris paribus, meer hebt, omdat ze dan iemand voor zich hebben die zich niet snel uit het veld laat slaan. Je moet echter wel willen investeren en jezelf "bewijzen" en niet slachtoffer van de situatie willen blijven.
Ik ben een jaar ouder dan jou en in november werkloos geraakt. Nu na 2 maanden heb ik net gisteren een baan aangenomen. Wat ik heb gedaan: actief zijn op linkedin, oude collega's gevraagd om aanbevelingen, mezelf afgevraagd wie ik ben en wat ik echt wil. Een heel goed cv gemaakt die ik per sollicitatie aanpaste. Alleen solliciteren op banen die me echt leuk lijken. Per sollicitatie een nieuwe brief schrijven (dus niet dezelfde brief blijven kopiëren). Inschrijven bij selectie & Wervingsbureaus. Met vrijwilligerswerk begonnen. Een weblog met tips over solliciteren gestart. Ik heb afwijzingen gekregen, gesprekken om daarna afgewezen te worden. Maar van elke afwijzing leerde ik weer. En dus met succes! Ik denk dat cv en brief heel belangrijk zijn om een gesprek te krijgen. De geschiktheid en het enthousiasme moeten er vanaf druipen. En bij het gesprek moet je net dat beetje geluk hebben dat jij bent wat ze zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven