Vertrouwen van ouderen/bejaarden.

23-12-2012 18:23 35 berichten
Zojuist ging ik naar de supermarkt, op de parkeerplaats loopt een dame met rolator. Dat is opzich niet vreemd, echter zaten beide benen in het verband en liep ze dus heel moeilijk. Auto's toeterden naar haar omdat ze er niet langs konden.

Ik ben naar haar toegegaan en gevraagd of ze naar de supermakt ging. Daar ging ze heen en gelijk vertelde ze dat ze voor het eerst in vijf maanden weer alleen buiten was, maar dat het erg tegen viel. Ze was in huis uitgegleden, haar arm gebroken op vier plaatsen en ook haar benen. Ik stel voor met haar de supermarkt in te gaan en ze is blij met de hulp en aanspraak. Ze blijkt 85 en ze heeft kinderen in de leeftijd 60+ maar die wonen ver weg en werken.

Ze wilde chocolade kopen voor degene die haar altijd helpen. Na een paar stops op de rollator bij het chocoladeschap aangekomen en ze koos nog wat kleine boodschapjes. Bij het betalen vroeg ze mij haar tas te openen en haar geld te pakken. Ik vroeg haar wat als ik nou uw geld pak en dan weg ren? Ik waarschuwde haar dat dat niet verstandig is. Maar ja haar arm was net uit het gips en ze kreeg de rits niet open.. Dus ik doe wat ze vraagt. Daarna vraagt ze me om haar chocolade in te pakken.

Ik stel voor om mee naar haar huis te lopen, zo gezegd zo gedaan. Daar aangekomen vraagt ze me om in haar tas de sleutel te pakken. Wederom zeg ik dat dat niet verstandig is, maar ze dringt aan. Daarna vraagt ze me haar deur te openen. Ik help haar naar binnen en ze ploft van moeheid op de stoel. Ik vraag haar of ze koffie wil en zet dat voor haar en ondertussen help ik haar uit haar jas en hang deze op. Ze gaat lekker zitten in haar sta-op-stoel en drinkt haar koffie.

Na nog een kletspraatje ga ik er weer van door.

Toen pas besefte ik hoe kwetsbaar ouderen zijn en wat een makkelijke prooi voor kwaadwillenden. En het verbaasde me dat niemand haar te hulp kwam! Ik had als ik kwaad in de zin had, haar geld kunnen meenemen en haar huis kunnen leegroven en ook nog de sleutel kunnen meenemen. Ik heb haar maar gewaarschuwd dat ze voorzichtig moet zijn, en ook niet zo maar voor iedereen de deur moeten openen. Elke avond om 10 uur komt nog een hulp voor het naar bed helpen en s'ochtends voor het wassen en aankleden. En er komt iemand om boodschappen met haar te doen.
Wat lief dat je haar geholpen hebt!

Ze is op deze manier behoorlijk kwetsbaar en gaat misschien vooral uit van het goede van mensen.
Alle reacties Link kopieren
Wat lief van je!!

Ouderen zijn idd zo kwetsbaar ik zie het bij mijn eigen oma. Ze worden echt weer een beetje kinderlijk in hun behoeften en kunnen. En dan zijn er helaas mensen die daar misbruik van maken. Maar ik vraag me dan wel altijd af waarom die kinderen niet meer doen? Je kunt toch ook regelen dat je moeder dichterbij komt wonen?
Ik verbaas mij er ook vaker over dat ouderen makkelijker slachtoffer worden van oplichting of opdringerige praktijken van callcenters en colporteurs.

Je zou denken meer levenservaring, dus beter voorbereid.

Maar blijkbaar dus niet.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Wat lief dat je haar geholpen hebt!
Ja precies, ik heb ook wel doorgevraagd. Haar kinderen zijn 60+ werken en wonen ver weg. Haar kleinkinderen zijn in de 40 en wonen ook niet dichtbij.

Dan hebben we nog de alfa hulp die boodschappen met haar doet of haar meeneemt naar de markt. En de badzuster die haar helpt aankleden en wassen en iemand die haar naar bed brengt.

Een vriendin ook 80+ had haar vandaag een maaltijd gebracht. En de buurman helpt haar ook.

Maar toch ik voelde me best bezwaard om haar portemonnee te pakken of haar deur te openen.

Mijn oma zat 7 jaar in een geriatrisch verzorgingshuis, dus ik ben wel gewend om met ouderen om te gaan. En toch he, waar is haar familie!
Wat lief dat je zo geholpen hebt! Ze heeft vast aangevoeld dat je geen kwade bedoeling had
quote:Orzoo schreef op 23 december 2012 @ 18:31:Je kunt toch ook regelen dat je moeder dichterbij komt wonen?

Mijn eigen oma zou dat echt niet willen. Die woont al vanaf haar jeugd in hetzelfde dorp. Het is haar houvast (ze is niet heel erg met haar tijd meegegaan...) en ze zou doodongelukkig zijn als ze op haar leeftijd nog naar een compleet nieuwe omgeving moest. Ze woont inmiddels wel in een aanleunflatje en heeft daar (gelukkig) veel aanspraak.

Kennissen van haar willen ook graag naar zo'n flatje, maar zitten vast aan een huis dat ze niet verkocht krijgen...
TO, fijn dat je dit voor die mevrouw kon doen.
quote:ericito schreef op 23 december 2012 @ 18:42:

[...]

Mijn eigen oma zou dat echt niet willen. Die woont al vanaf haar jeugd in hetzelfde dorp. Het is haar houvast (ze is niet heel erg met haar tijd meegegaan...) en ze zou doodongelukkig zijn als ze op haar leeftijd nog naar een compleet nieuwe omgeving moest. Ze woont inmiddels wel in een aanleunflatje en heeft daar (gelukkig) veel aanspraak.

Kennissen van haar willen ook graag naar zo'n flatje, maar zitten vast aan een huis dat ze niet verkocht krijgen...Dan nog zou je een keer per week langs kunnen gaan als kind (vooral als je met meerdere kinderen bent dan kun je het nog verdelen) om te helpen. Ik snap dat dat gecompliceerd ligt als je een moeizame relatie hebt die mede veroorzaakt is door de ouder in kwestie maar we kunnen er hoop ik vanuit gaan dat de meeste ouders gewoon fatsoenlijk zijn omgegaan met hun kinderen.
Sterker nog, om die reden alleen al zou ik niet verder dan 1 uur rijden bij mijn moeder vandaan gaan wonen.
ja inderdaad, heel kwetsbaar

maar ook verlegen om hulp

en super lief dat jij haar hebt geholpen,

kan me zo voorstellen dat dat heel fijn moet zijn geweest voor haar,

al die aandacht ook natuurlijk...!
Staat er ergens dat de familie niet komt? Je vult aardig wat in (moeizame relatie mede veroorzaakt door de ouder in kwestie??) dat er niet staat.
quote:ericito schreef op 23 december 2012 @ 18:53:

Staat er ergens dat de familie niet komt? Je vult aardig wat in (moeizame relatie mede veroorzaakt door de ouder in kwestie??) dat er niet staat.Ik had het meer over bejaarden in het algemeen. Uit de OP lees ik tussen de regels door (ja, guilty) dat kinderen niet echt bijster veel doen want wonen ver weg.
Ze gaat met kerst naar familie zei ze, ze werd opgehaald en ze keek uit naar morgen, dan ging ze naar de kerk!
Lief van je TO.
Ik denk dat je soms als oudere geen keuze hebt. Soms moet je je kwetsbaar opstellen om uit een bepaalde situatie te komen.
Ik heb een poosje bij de thuiszorg gewerkt als invalschoonmaakhulp, voornamelijk bij ouderen. Wat mij juist opviel is dat heel veel ouderen juist heel erg achterdochtig zijn en goed opletten, bijvoorbeeld niet alleen gaan pinnen maar met een groepje, de deur niet meer 's avonds open doen, alleen met contant geld willen betalen in winkels zodat hun pincode niet af kan worden gekeken... En nog meer van die verhalen en maatregelen... Het veel mij op dat veel ouderen hier juist een beetje in doorsloegen... Maar ze zijn indd gewoon kwetsbaarder dan jij of ik... Maar de achterdochtige ouderen zijn zeker aanwezig !
Misschien heeft deze gewoon heel goede mensenkennis.
En trouwens, wat ontzettend lief en aardig van je dat je haar zo goed geholpen hebt van jou zouden er wel meer rond mogen lopen op deze wereld.
Er staat ook niet dat ze niet komen, daarnaast is er wel aardig wat geregeld, ik lees van iemand die mee gaat boodschappen doen, iemand die helpt met naar bed gaan.
Lief dat je haar geholpen hebt TO!
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
quote:akelei91 schreef op 23 december 2012 @ 19:21:

Ik heb een poosje bij de thuiszorg gewerkt als invalschoonmaakhulp, voornamelijk bij ouderen. Wat mij juist opviel is dat heel veel ouderen juist heel erg achterdochtig zijn en goed opletten, bijvoorbeeld niet alleen gaan pinnen maar met een groepje, de deur niet meer 's avonds open doen, alleen met contant geld willen betalen in winkels zodat hun pincode niet af kan worden gekeken... En nog meer van die verhalen en maatregelen... Het veel mij op dat veel ouderen hier juist een beetje in doorsloegen... Maar ze zijn indd gewoon kwetsbaarder dan jij of ik... Maar de achterdochtige ouderen zijn zeker aanwezig !

Zo is mijn oma ook. Zonder mij of mijn moeder durft ze buiten niet te pinnen en gaat dus alleen binnen in de bank pinnen.

Aan de andere kant neemt ze wel alles wat ze heeft wat waardevol is mee op reis naar thuisland(waar naar mijn idee de kans dat het gestolen wordt groter is dan als ze het thuis zou laten.)
Ik heb wel eens een oud vrouwtje geholpen met pinnen. Uiteindelijk heb ik zelfs haar pincode ingetoetst, die ze van een papiertje oplas. Ik dacht toen ook wel effe iets van 'heeft u even geluk dat u mij treft en niet een minder betrouwbaar individu'.

Maar ik troostte haar maar met de gedachte dat ik inderdaad een bijzonder vertrouwenwekkend voorkomen heb .

Aan de andere kant moest ik toen ik een jaar of twaalf was een keer een hele drukke weg oversteken en ik was doodsbang. En toen heb ik dus een oud vrouwtje geënterd om haar deelgenoot te maken van mijn angsten en ze heeft me aan de arm genomen en me geholpen de oversteek te wagen. Dus misschien heb ik wel gewoon iets met oude vrouwtjes en zien ze dat gewoon aan mij .
Laatst ook een man op het tankstation die hardop zn pincode voorlas. Maar die zat zulke idiote grappen te maken op dat tijdstip (over zn lul) dat ik niks gezegd heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven