Vertrouwen van ouderen/bejaarden.

23-12-2012 18:23 35 berichten
Zojuist ging ik naar de supermarkt, op de parkeerplaats loopt een dame met rolator. Dat is opzich niet vreemd, echter zaten beide benen in het verband en liep ze dus heel moeilijk. Auto's toeterden naar haar omdat ze er niet langs konden.

Ik ben naar haar toegegaan en gevraagd of ze naar de supermakt ging. Daar ging ze heen en gelijk vertelde ze dat ze voor het eerst in vijf maanden weer alleen buiten was, maar dat het erg tegen viel. Ze was in huis uitgegleden, haar arm gebroken op vier plaatsen en ook haar benen. Ik stel voor met haar de supermarkt in te gaan en ze is blij met de hulp en aanspraak. Ze blijkt 85 en ze heeft kinderen in de leeftijd 60+ maar die wonen ver weg en werken.

Ze wilde chocolade kopen voor degene die haar altijd helpen. Na een paar stops op de rollator bij het chocoladeschap aangekomen en ze koos nog wat kleine boodschapjes. Bij het betalen vroeg ze mij haar tas te openen en haar geld te pakken. Ik vroeg haar wat als ik nou uw geld pak en dan weg ren? Ik waarschuwde haar dat dat niet verstandig is. Maar ja haar arm was net uit het gips en ze kreeg de rits niet open.. Dus ik doe wat ze vraagt. Daarna vraagt ze me om haar chocolade in te pakken.

Ik stel voor om mee naar haar huis te lopen, zo gezegd zo gedaan. Daar aangekomen vraagt ze me om in haar tas de sleutel te pakken. Wederom zeg ik dat dat niet verstandig is, maar ze dringt aan. Daarna vraagt ze me haar deur te openen. Ik help haar naar binnen en ze ploft van moeheid op de stoel. Ik vraag haar of ze koffie wil en zet dat voor haar en ondertussen help ik haar uit haar jas en hang deze op. Ze gaat lekker zitten in haar sta-op-stoel en drinkt haar koffie.

Na nog een kletspraatje ga ik er weer van door.

Toen pas besefte ik hoe kwetsbaar ouderen zijn en wat een makkelijke prooi voor kwaadwillenden. En het verbaasde me dat niemand haar te hulp kwam! Ik had als ik kwaad in de zin had, haar geld kunnen meenemen en haar huis kunnen leegroven en ook nog de sleutel kunnen meenemen. Ik heb haar maar gewaarschuwd dat ze voorzichtig moet zijn, en ook niet zo maar voor iedereen de deur moeten openen. Elke avond om 10 uur komt nog een hulp voor het naar bed helpen en s'ochtends voor het wassen en aankleden. En er komt iemand om boodschappen met haar te doen.
De papiertjes met pincodes... Ze kunnen net zo goed hun code op hun pasje schrijven
Alle reacties Link kopieren
Meeste mensen hebben ook geen kwade bedoelingen. En je onderschat haar... waarom zou ze jou nou niet vertrouwen? En wat moet ze anders? Als ik op die leeftijd en in die situatie iemand als jij tegen kwam die me een handje wil helpen, zou ik die hulp ook aanpakken.

Zou toch juist van overmatige achterdocht getuigen als ze je zou wegsturen?
wat je water geeft, groeit
Nou de hulp accepteren natuurlijk, maar mij het vertrouwen geven om dingen uit haar tas te pakken vond ik best ver over haar grens gaan.
Je schrijft dat je je afvraagt waar haar familie is. Je hebt haar zelf heel even meegemaakt (uurtje?). Het lijkt mij niet realistisch dat haar familie haar elk moment van de dag kan begeleiden en het is niet meer dan logisch dat ze dan ook zelf eea zal moeten ondernemen.
Life is like a pipe and I\'m a tiny penny rolling up the walls inside
Fijn dat je haar zo hebt kunnen helpen.

Het enige wat ik nooit begrijp, eigenlijk van iedereen, dat ze voor iedereen de deur open doen. Gewoon niet doen. 2 jaar geleden werd er aangebeld door een groep jongeren die met fake kaartjes van de krant langs kwamen. Ze hadden aan mij een verkeerde, heb er aangifte van gedaan. Verder doe ik nooit open als ik niet iemand verwacht. Zeker niet savonds. Vooral ouderen moeten dat niet doen, die zijn zo kwetsbaar.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Nee maar ze had ook een famililid er op uit kunnen sturen, zo bedoelde ik het meer.

Mijn oma had altijd veel voorrad zodat ze er niet op uit hoefde. Deze dame liep op slippers met twee benen in het verband achter een rollator, met een hand te besturen, want de andere hand deed 't niet meer zo goed...
quote:beelicious schreef op 24 december 2012 @ 08:41:

Nee maar ze had ook een famililid er op uit kunnen sturen, zo bedoelde ik het meer.

Mijn oma had altijd veel voorrad zodat ze er niet op uit hoefde. Deze dame liep op slippers met twee benen in het verband achter een rollator, met een hand te besturen, want de andere hand deed 't niet meer zo goed...Ja maar door alleen maar andere er opuit te sturen dan kom je nooit meer buiten. Het is natuurlijk niet ideaal in haar situatie maar kan me wel voorstellen dat ze het toch zelf wil halen. Misschien ziet ze anders echt nooit meer andere mensen als ze er niet op uit gaat.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik woon in een straat grenzend aan een bejaardentehuis.Mijn bejaarde moeder en ik zijn veel samen en als ik met haar winkel word ik echt geënterd door bejaarden die hulp nodig hebben.Ze denken vast als je met 1 bejaarden loopt help je de rest ook wel .

Ik heb wat een vermoeide bejaarden thuis gebracht.Volgens mij hebben de meesten best een oog voor behulpzame mensen maar missen ze inderdaad hun eigen kwetsbaarheid voor kwaadwillenden.

Hier zijn op de markt laatst omstanders achter vrouwen aangegaan die tas uit rollator streelde tijdens praatje met de bejaarde.Ze zijn wel gepakt!

Merk ook dat een waarschuwing vaak niet helpt.Breng ik ze thuis en zeg ik...niet zomaar bij iedereen in de auto stappen hoor ;)

Lief trouwens wat je hebt gedaan TO
Onwijs lief van je TO! Ik werk met ouderen en juist deze groep die met wat hulp nog zelfstandig woont, is erg kwetsbaar.
Wat een lieve actie van je!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven