Gezondheid alle pijlers

Notenallergie?

24-12-2012 18:06 7 berichten
Sinds kort weet ik ( lees; denk ik) dat ik een notenallergie heb. Ik ben op zoek naar ervaringen van anderen. Als ik iets van noten eet ( zoals laatst bijv amandelspijs) wordt ik binnen geringe tijd heel erg duizelig, tot zo goed als flauwvallen aan toe. Een geheel onbehagelijk en beangstigend gevoel. Kan het eten van (weinig) noten zoveel impact hebben op je lichaam. Ik ben dan echt een paar uur helemaal van de rel. Ik kan me niet heugen dat ik het vroeger ook had. Het is dus iets vd laatste tijd. Kan het zomaar opeens ontstaan?
Alle reacties Link kopieren
Yep,allergie kan je ineens krijgen.

Mijn ex schoonloeder was ineens allergisch voor heel veel pollen,en haar ogen zaten van de ene op andere dag potdicht,ze was toen achter in de 40.

Wel heel vervelend voor je,want noten en sporen van noten zitten in heel heel veel dingen,zelfs bij de mac Donalds staan waarschuwingen op voedingswaren,dat ze sporen van noten kunnen bevatten.
Een allergie bouwt zich langzaam op. Als je je hele leven (bijvoorbeeld) chocoladepasta op je brood eet kun je er op je 70e nog allergisch voor worden. Pinda's, overigens geen noten maar peulvruchten, zijn dikwijls de grootste boosdoeners, er zijn mensen die doodgaan als ze één pinda binnenkrijgen.
verba volant, scripta manent.
Ga naar de huisarts en laat je testen.

Een notenallergie kan zich ontwikkelen tot dodelijk. (Zelfs als je minder binnenkrijgt dan 1 pinda/amandel, maar bv een zoen krijgt van iemand die noten gegeten heeft.

Dat is ook de reden dat er geen pinda's meer worden uitgedeeld in vliegtuigen. Er komen zoveel pindamoluculen in de lucht als iedereen tegelijk zo'n zakje open maakt, dat iemand met een heftige allergie in shock kan raken.
Dit is een vraag die je aan de huisarts moet stellen, niet op het forum.

Maar goed ik heb een dochter die allergisch is voor pinda en hazelnoot en ja die reageert al als ik haar boterham smeer met een mes wat eerst in de pindakaas is geweest en daarna afgeveegd (wij hebben dus ook geen pindakaas meer in huis). Dus ja, kleine hoeveelheden, kan en nee je klachten zijn niet typisch vaak krijg je toch jeuk uitslag of benauwdheid en als je flauwval neigingen krijgt is dat meestal een anafylactisch shock, dat kan je dus niet navertellen (tenzij je in het ziekenhuis behandeld bent met adrenaline en anti-allergie medicijnen).Verder is amandel ook niet logisch om allergisch op te reageren, meestal is het toch hazelnoot, of pinda, soms cashew, maar amandel allergie schijnt bijna niet voor te komen (volgens onze allergoloog). En ja, een allergie kun je opbouwen.

Maar nogmaals, vraag het aan een arts.
quote:ladytruckster schreef op 24 december 2012 @ 18:17:

Yep,allergie kan je ineens krijgen.

Mijn ex schoonloeder was ineens allergisch voor heel veel pollen,en haar ogen zaten van de ene op andere dag potdicht,ze was toen achter in de 40.

Wel heel vervelend voor je,want noten en sporen van noten zitten in heel heel veel dingen,zelfs bij de mac Donalds staan waarschuwingen op voedingswaren,dat ze sporen van noten kunnen bevatten.Bij de mac heb je juist een heel overzichtelijke en duidelijke lijst waar je precies op kan zitten in welke producten welke allergenen voorkomen. Heel handig.
In goedkope amandelspijs kan ook heel andere dingen zitten dan alleen amandelen.

Laat je testen door de huisarts. Een notenallergie kan behoorlijk ernstig worden. Je moet precies weten waar je allergisch voor bent zodat je dat kan vermijden. Mijn oudste zoontje is allergisch voor pinda's en cashewnoten. Er vervelend want sporen van pinda's zitten in heel veel dingen en mensen weten niet hoe ernstig zo'n allergie kan zijn. Ook in restaurants en bijvoorbeeld ijssalons en snackbars moet ik altijd uitleggen hoe serieus het is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven