Gezondheid alle pijlers

Voor/ tijdens menstruatie knobbel in borst.

29-12-2012 19:44 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Al lange tijd heb ik voordat ik ongesteld moet worden een knobbel in mijn rechterborst, dit heb ik ook tijdens mijn menstruatie.

Zodra de menstruatie voorbij is verdwijnt het knobbeltje.

Google is vaak mijn beste vriend, in dit geval niet.

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken. Hebben meer vrouwen dit?
Mastopathie is een verzamelnaam voor goedaardige aandoeningen in het klierweefsel van de borsten. Het borstklierweefsel voelt onregelmatig aan, er worden een of meer knobbels, strengetjes, schijfjes of brokjes gevoeld. Ook kunnen de borsten heel gespannen zijn. Soms is er afscheiding uit de tepel(s). Mastopathie kan voorkomen in één borst of in beide borsten. Veel vrouwen hebben er met name voor de menstruatie last van, anderen altijd.

http://www.mst.nl/chirurgie/behandelingen/borstklier/

Bij mastopathie kunnen uw borsten pijnlijk zijn. Uw borsten voelen gezwollen of gespannen aan. De zwelling kan zelfs zichtbaar zijn. Aanraken van uw borsten is vaak niet te verdragen. Het klierweefsel in uw borsten kan stug en onregelmatig knobbelig aanvoelen. De knobbels kunnen van grootte veranderen of weer helemaal verdwijnen. Er kan vocht uit één of beide tepels komen.

De klachten zijn vaak vlak voor de menstruatie het ergst. Daarna verminderen de klachten weer.

http://nhg.artsennet.nl/k ... tenbrief/Mastopathie1.htm

Mijn google doet het nog
ik had het ook een tijdje, zelfs een echo laten maken.

Was een cyste (goedaardig ) liep af en toe leeg en weer vol.

je hebt cystes die meedoen met de menstruatie cyclus en cystes die dat niet doen.
met knobbeltjes altijd naar de huisarts
"Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end."
Ik heb het ook, heb altijd een knobbel die iets groter wordt tijdens mijn menstruatie. Ben naar de huisarts geweest en heb een echo gekregen in het ziekenhuis. Het bleek een soort vetknobbel te zijn van mijn borstweefsel.

Ik wil jou aanraden om ook naar de huisarts te gaan, want je weet nooit precies wat het is..
Ik heb ooit een opgezette melkklier gehad, best wel harde knobbel, niet pijnlijk verder en ging na een tijdje vanzelf weg. Hormonen dingetje zei mijn huisarts.

MAAR met knobbel in de borst ALTIJD naar je huisarts gaan!

Beter een keertje voor niets, dan een keertje te laat..
Souso, gelukkig is het niets ergs bij jou.

Ik wil maandag naar de huisarts, dan ben ik nog steeds ongesteld. Op dit moment is het een duidelijk voelbare knobbel (misschien is het extra goed voelbaar omdat ik kleine borsten heb?).

Is het verstandig om dan naar de huisarts te gaan? Mijn huisarts is zo'n persoon die zal zeggen dat het door de hormonen komt en daarmee is alles dan gezegd. Dit heeft een vriendin met hem gehad, hij had toen wel bij haar gevoeld.
Ja ik zou sowieso gaan. Stuur zelf aan op een echo. Een huisarts moet geloof ik, maar dat weet ik niet zeker, altijd doorverwijzen naar het ziekenhuis wanneer hij een knobbel voelt. Omdat hij enkel met handen en ogen ook niet precies kan weten wat het is, dat kan alleen een echo uitsluiten.
Als het alleen voor en tijdens de menstruatie is is de kans groot dat het een opgezette melkklier is. Maar wat ook al gezegd is: altijd met een knobbel naar de huisarts! Kan zijn dat hij vraagt om tot twee dagen na je menstruatie te wachten. Zit het er dan nog steeds en even groot, dan kun zal hij je doorverwijzen naar het ziekenhuis voor een echo.
Ik heb precies hetzelfde gehad.

Ben er mee naar de huisarts geweest.

Ik had zelf de link niet gelegd met mijn menstruatie, dus het duurde even voordat ik besloot dat het 'echt iets was wat niet wegging' en ik een afspraak had bij de dokter.

Toen ik daar goed en wel was, was mijn menstruatie al bijna voorbij, dus de knobbel al ongeveer weg.

De huisarts legde mij het verhaal van de cystes uit en er bleek dus niets aan de hand. Inmiddels (een jaar of tien later) heb ik trouwens geen last meer van de cystes. Geen idee hoe dat komt. Misschien heeft kinderen krijgen/ borstvoeding geven er iets mee te maken?

Ik weet niet of het bij jou ook zo is, maar zo was het bij mij.
Dank voor alle reacties.

Helaas kon ik niet optijd naar de huisarts. De volgende maand, als het knobbeltje weer tevoorschijn komt zal ik naar de huisarts gaan.
Herken dit ook. Heb voor de zekerheid een mammografie laten maken. Toen was er nog twijfel en is er een echo gemaakt.

Bleken cysten.

Ben ik schijnbaar nogal gevoelig voor, heb ze ook maandelijks in mijn eierstokken.
Mirjam82, zijn die cysten in je borsten kwaadaardig, moeten ze worden weggehaald?

En hoe komen de cysten in je eierstokken tot uiting (zie ook mijn andere topic over menstruatie en witte bloedstolsels tijdens de menstruatie).

Als je deze vragen liever niet beantwoord dan begrijp ik dit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven