Bestaat de crisis wel?

12-11-2012 07:19 213 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bestaat de crisis wel? Je hoort niets anders dan dat er crisis is en dat het steeds slechter gaat met mensen in Nederland. Dat duizenden mensen hun baan kwijtraken en dat schuldhulp toeneemt en dergelijke. Toch merk ik daar helemaal niets van.

Als ik naar de Mediamarkt ga dan is het daar nog steeds smoordruk, de file is eerder langer dan korter geworden en zie nog zat nieuwe auto's rijden, ben een week naar Duinrell en de Efteling geweest, was het smoordruk, ben naar Zuid-Amerika geweest op vakantie en ook op Schiphol was het ook buitengewoon druk.

Ligt het aan mij, of zou bovenstaande juist af moeten nemen tijdens een crisis?
quote:lammy schreef op 31 december 2012 @ 15:21:

Verbaasd mij toch wel dat er hier onze vogelaarwijk zoveel vuurwerk is.Dat verbaast me dan weer helemaal niks :-)
quote:nellaaa schreef op 31 december 2012 @ 15:17:

Melpomene, mijn punt is juist dat iedereen het lekker zelf mag weten. Was een reactie op Iones. Waarom is geld uitgeven aan vuurwerk vreemder en verwerpelijker dan geld uitgeven aan een duur huis of andere niet noodzakelijke dingen?Dat is op zich niet verwerpelijker. Maar als je klaagt, dat het allemaal zo schraal is, je huur niet betaalt, in de schuldsanering zit, naar de Voedselbank gaat e.d., maar wel vuurwerk gaat afsteken e.d., dan vind ik dat wel krom.
Volgens mij had Iones het over vuurwerk in het algemeen en niet specifiek over deze groep.
quote:Melpomene schreef op 31 december 2012 @ 15:31:

[...]

Dat is op zich niet verwerpelijker. Maar als je klaagt, dat het allemaal zo schraal is, je huur niet betaalt, in de schuldsanering zit, naar de Voedselbank gaat e.d., maar wel vuurwerk gaat afsteken e.d., dan vind ik dat wel krom.Volgens mij zit je of dit verhaal uit je duim te zuigen., of je hebt je gewoon iets op de mouw laten spelden.
quote:ronniemitchel schreef op 31 december 2012 @ 16:49:

[...]

Volgens mij zit je of dit verhaal uit je duim te zuigen., of je hebt je gewoon iets op de mouw laten spelden.

Je weet toch dat iedereen in de bijstand rookt, zuipt, in grote auto's rijdt en voor duizenden euro's vuurwerk heeft. Oh ja, ze gaan ook elk jaar

zes weken op vakantie.

We kennen toch allemaal wel dit soort mensen
Onze overburen al sinds jaar en dag in de uitkering.

Nog nooit een dag gewerkt hadden de grootste voorraad vuurwerk van de straat.

En ook hun lopen bij de voedselbank.

Maar goed hun vinden dat erg belangrijk en gaan ook nooit op vakantie.

Dus wie weet hebben ze daar wel het hele jaar voor gespaard.
quote:Melpomene schreef op 31 december 2012 @ 15:00:

Gisteren schandalig verhaal gehoord over twee gezinnen hier in het dorp, die beide bij de Voedselbank komen. Helft van het eten wordt gewoon weggegooid voordat de nieuwe voorraad komt, want dat hebben ze eigenlijk niet nodig. Dat gaat natuurlijk weer ten koste van de mensen die het wél echt nodig hebben.Nou inderdaad, maar dan is er ook helemaal geen toezicht op toch van wie het wel echt nodig heeft. Daar moeten ze veel strenger op toezien.
Even reageren op het bericht van Melpone over de voedselbank en het weggooien.

Ik loop daar ook en gooi ook thuis nog wel eens wat weg. En daar ben ik niet de enige in.

Ik gooi het niet weg omdat het te veel is of ik het niet nodig heb ( ik maak het wel nodig want ik.maak aan de hand van mijn pakket een weekmenu).

Ik gooi het weg bij thuis komst omdat sommige dingen echt zo giga over de datum zijn dat ik het niet meer durf te eten. Bijvoorbeeld zuivel van 6 dagen over de datum. 3 dagen durf ik wel, dan proef ik wel of het nog goed is.

Dit gebeurd ook wel eens met groentepakketten. Die durf ik dan gewoon niet meer te eten. Bang dat ik ziek word ( en ziek.is niet werken = minder geld).

Als er iets inzicht wat ik echt echt niet lust dan deel ik dat bij de deur weer uit aan een mede voedselbank ganger.
Men mag het dan een broodje aap verhaal vinden maar ook hier hadden de bewoners zonder baan het meeste vuurwerk. Misschien hebben ze wel het hele jaar droog brood gegeten, maar feit is dat ze bijna 24 uur aan het knallen zijn geweest.
quote:Telegraaf 05 januari 2013 @ 07:48:

Geld EU-fonds naar multinationals

AMSTERDAM -

Geld uit EU-fondsen dat eigenlijk bedoeld was om de werkgelegenheid in arme regio's, met name in Polen, te stimuleren, ging deels naar cursussen voor managers van multinationals als ING, Unilever en Philips.

Volgens Trouw ging minstens de helft van de ongeveer 300 miljoen euro subsidie die tot nu toe is uitbetaald, naar scholingen voor beursgenoteerde bedrijven en multinationals.

Pas in juni vorig jaar zijn de regels aangescherpt om de subsidies bij het Poolse midden- en kleinbedrijf terecht te laten komen.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Ik ben woonachtig in de States.

Thank god, hebben wij persoonlijk geen last van de crisis. Maar we zien het wel heel erg veel om ons heen. Het aantal daklozen word steeds hoger, als de nacht opvang open gaat word er gewoon gevochten voor plek.

Veel mensen die uit gezet worden, veel vervallen huizen. We zien regelmatig een auto die word ingevorderd door de bank.

Het aantal zwerf dieren word steeds hoger.

Ja er is hier wel degelijk crisis.
quote:xenatje schreef op 05 januari 2013 @ 11:08:

Ik ben woonachtig in de States.

Thank god, hebben wij persoonlijk geen last van de crisis. Maar we zien het wel heel erg veel om ons heen. Het aantal daklozen word steeds hoger, als de nacht opvang open gaat word er gewoon gevochten voor plek.

Veel mensen die uit gezet worden, veel vervallen huizen. We zien regelmatig een auto die word ingevorderd door de bank.

Het aantal zwerf dieren word steeds hoger.

Ja er is hier wel degelijk crisis.Ze hebben het hier in reportage's laten zien, ook hoe de lege huizen worden gecontroleerd of de oude eigenaar er niet stiekem weer is gaan wonen, net als over de tentenkampen die zijn ontstaan door de huisonteigeningen.
Binnen de kortste keren zal het hier niet veel anders zijn. De huren worden volledig vrijgegeven als je boven de 43000 aan inkomen hebt. Aan deze huurverhoging zit geen grens. Zakt je inkomen dan sta je dus na 3 maanden op straat. Was dit maar niet waar, maar is realiteit.
@de topic-opener: heb jij een vaste baan? Want ik denk dat als je een andere baan zoekt, je het wel degelijk merkt. Er zijn nog maar relatief weinig vacatures, laat staan vacatures met vaste banen, in vergelijking met pakweg 7 jaar geleden. Op de banenmarkt merk je de crisis wel. Je solliciteert dus met 600 sollicitanten op 1 vacature. Ik heb gelukkig zelf wel een baan, maar ik ben aan het kijken naar wat anders en dat valt niet mee.

Wat betreft het geld uitgeven, daar zie ik inderdaad weinig van de crisis, ik heb de indruk dat Nederlanders net zoveel uitgeven als een paar jaar geleden. Mensen gaan nog steeds op vakantie naar het buitenland, de duurste breedbeeldtv wordt nog steeds gekocht en de Ipads en Iphones met dure abonnementen vliegen je om de oren.
Quote Felicity:

Wat betreft het geld uitgeven, daar zie ik inderdaad weinig van de crisis, ik heb de indruk dat Nederlanders net zoveel uitgeven als een paar jaar geleden. Mensen gaan nog steeds op vakantie naar het buitenland, de duurste breedbeeldtv wordt nog steeds gekocht en de Ipads en Iphones met dure abonnementen vliegen je om de oren.

In mijn omgeving anders niet , de mensen blijven gewoon thuis en kopen niet die dure dingen die jij opnoemt, er word niet voor niks achteruitgang van de omzet gemerkt in dit soort bedrijven.
quote:felicity schreef op 05 januari 2013 @ 17:51:

@de topic-opener: heb jij een vaste baan? Want ik denk dat als je een andere baan zoekt, je het wel degelijk merkt. Er zijn nog maar relatief weinig vacatures, laat staan vacatures met vaste banen, in vergelijking met pakweg 7 jaar geleden. Op de banenmarkt merk je de crisis wel. Je solliciteert dus met 600 sollicitanten op 1 vacature. Ik heb gelukkig zelf wel een baan, maar ik ben aan het kijken naar wat anders en dat valt niet mee.

Wat betreft het geld uitgeven, daar zie ik inderdaad weinig van de crisis, ik heb de indruk dat Nederlanders net zoveel uitgeven als een paar jaar geleden. Mensen gaan nog steeds op vakantie naar het buitenland, de duurste breedbeeldtv wordt nog steeds gekocht en de Ipads en Iphones met dure abonnementen vliegen je om de oren.Hoe weet je dat dan? Werk je bij een elektronicawinkel zoals Media Markt?
Wij wonen zelf ook in een Tokkie Vogelaarswijk. Ze hebben ten tijde van nieuwbouw er ook (dure) vrije sector woningen neergezet om zo de wijk te verbeteren. Nu hebben we beide een goede baan, maar we doen echt niet mee aan de wedstrijd 'wie heeft de grootste flatscreen in de buurt'. Alle-me-magies, ik heb nooit geweten dat er zulke grote flatscreen bestonden. En inderdaad die hangen bij de mensen met uitkeringen. Moet ook wel, want de vrouwen hangen blijkbaar de gods ganze dag voor dat apparaat in de bank. Daar kwam ik ook achter toen ik vier dagen ging werken en met pappa dag en andere thuiswerk dagen even een wandelingetje met de kleine maakt.

En inderdaad ook weer deze mensen die voor kapitalen aan vuurwerk de lucht in hebben laten gaan de afgelopen dagen.

Helaas kloppen ook de clichés dat ze allemaal roken en elke week een paar kratjes bier gehaald worden...

Ik moet zeggen dat ik over bijstand, etc nu heel anders ben gaan denken. Gelukkig gaan we over een paar maand verhuizen naar een andere wijk. Het gedrag in de wijk is namelijk helaas niet verbeterd (over rommel en blikjes en meer gedrag waarmee ik niet ben opgevoed.).
anoniem_63c40f164bdd3 wijzigde dit bericht op 06-01-2013 20:42
Reden: tiepvaut
% gewijzigd
@Paull: Je noemt nu wel een enorme hoop vooroordelen op. Wie weet hebben die mensen die voor de tv hangen toevalig ook een papa/mamadag. Of ze een uitkering hebben is vrij lastig te zeggen zo door het raam denk ik. Dan is de ene uitkering de andere nog niet en wie weet hebben die mensen hun spullen wel gekocht in betere tijden. Van een bijstanduitkering is het lastig een flatscreen van ¤1000 kopen.

Ik ben geen fan van Ella Vogelaar, sterker nog, ik vind haar veruit de domste en minst capabele minister die we ooit gehad hebben in Nederland. De naar haar vernoemde pracht/kracht/k*twijken kennen een onevenredig grote verzameling mensen aan de onderkant van de samenleving (ik wilde kansarm zeggen maar dat is natuurlijk onzin), maar om nu te zeggen dat al deze mensen uitvreters zijn gaat veel te ver. Het is wel zo dat als je al in het vangnet zit van uitkeringen, toeslagen, vrijstellingen en sociale huur, je van de crisis weinig merkt.

Mensen die proberen uit dat vangnet te blijven zien de crisis wel steeds meer om zich heen.
@qthee Ik zeg niet dat al deze mensen uitvreters zijn! Van de winnaars van de wedstrijd weet ik dat ze in de bijstand zitten. Ze hebben me zelf verteld dat ze geen opleiding hebben en geen zin hebben om voor een paar tientjes per week te gaan weken. "Die verdienen we er met een handeltje en met marktplaats wel bij" waren de woorden die hierop volgden...

Ik ben het met je eens dat zij de crises niet voelen, zij voelen geen verschil, sterker nog, zij worden wellicht zelfs relatief rijker!

(anderen worden armer en zij gaan er niet a nauwelijks op achteruit). De hardwerkende Jan Modaal en net daaronder, die zijn inderdaad de pineut helaas.
anoniem_63c40f164bdd3 wijzigde dit bericht op 06-01-2013 22:28
Reden: grammaticale correctie
% gewijzigd
@Paull: Excuses; je zei inderdaad niet dat het uitvreters zijn. Je zei alleen: de vrouwen hangen blijkbaar de gods ganze dag voor dat apparaat in de bank.

Ik interpreteerde dat als uitvreters.
@qthee Klopt, dat vind ik ook. Maar ik beweer niet dat al die mensen in de wijk uitvreters zijn. Mijn conclusies trek ik overigens niet uit 1 papadag hoor. Ook de tijd dat ik een week vakantie nam wegens geboorte van de kleine en toch een paar maal per dag door de straat fietste (aangifte geboorte, luiers etc halen), lagen bij die grote flatscreen consequent die vrouwen op de bank ernaar te kijken. Of het nu 9 of 10u 's morgens is, of rond de middag of in de middag. En dezelfde observaties heb ik wanneer ik een dag thuiswerk heb en ik even de stad in ga om een boodschap te doen. Het zijn dus ook altijd dezelfde ramen (zonder blindering). Ik vraag me soms af of ze er ook de nacht doorbrengen :-)
quote:Paull schreef op 06 januari 2013 @ 22:40:

@qthee Klopt, dat vind ik ook. Maar ik beweer niet dat al die mensen in de wijk uitvreters zijn. Mijn conclusies trek ik overigens niet uit 1 papadag hoor. Ook de tijd dat ik een week vakantie nam wegens geboorte van de kleine en toch een paar maal per dag door de straat fietste (aangifte geboorte, luiers etc halen), lagen bij die grote flatscreen consequent die vrouwen op de bank ernaar te kijken. Of het nu 9 of 10u 's morgens is, of rond de middag of in de middag. En dezelfde observaties heb ik wanneer ik een dag thuiswerk heb en ik even de stad in ga om een boodschap te doen. Het zijn dus ook altijd dezelfde ramen (zonder blindering). Ik vraag me soms af of ze er ook de nacht doorbrengen :-)Je hebt dus veel tijd om bij mensen naar binnen te loeren? Wat brengt je uberhaupt zover om onbeschaamd bij mensen naar binnen te loeren? Je moet toch wel even stil staan wil je zeker weten dat je een lui huiswijf voor haar superbioscoop hebt gespot?
@jaschenca_2 Het is voor iedereen die door de straat loopt of fiets meteen overduidelijk zichtbaar. Er is geen voortuin, maar wel een groot woonkamerraam en dat ding is zo gigantisch groot dat de overburen eventuele ondertiteling zo kunnen meelezen, dit bedoel ik letterlijk (wel grappig in combinatie met ondertiteling ). Ik gok dat dat ding zo'n anderhalve tot twee meter breed is en dat ik echt heel erg groot hoor.

En ja, ik loop of fiets op een papa dag met de kleine vaak een of twee keer per dag door de straat. Op weg naar de kinderboerderij of in de stad een boodschap halen.

Ik moet die straat door als ik richting stad of überhaupt ergens heen wil. Dan valt dat op een gegeven moment gewoon op.

Als je er langs loopt, moet je eigenlijk heel erg je best doen om niet echt naar binnen te kijken (je kent dat vast wel).
Gewoon vooruit kijken is geen optie? Scheelt een hoop ergernis denk ik.
Ik ken het binnengluren wel hoor, vind ik zelf leuk om te doen! Maar ik hecht nooit een (waarde?) oordeel daaraan. Elk huisje zijn kruisje zeggen ze toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven