Zeer bange kat (vuurwerk)

31-12-2012 21:17 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat is doodsbang voor het vuurwerk. Hij loopt van boven naar beneden en bij elke knal kruipt hij in elkaar. Ik weet nou niet of ik hem moet troosten of met rust moet laten. Hij kijkt me steeds heel hulpeloos aan en het moet nog 12 uur worden Ik heb voldoende schuilplekjes gemaakt en alle gordijnen dicht en tv luid aan..... Nog andere tips?
Hier een idiote halve gare (kater) die naar buiten wil.....

De rest is inmiddels wakker en kijkt met grote ogen naar de ramen.
2 van mijn katten durfden nu naar buiten en zal ze zo naar binnen laten want ik wil naar bed. Die andere 2 liggen nog steeds in doodsangst onder het bed. Vind het altijd zo zielig voor ze maar laat ze gewoon met rust. Als ze honger hebben/moeten poepen komen ze wel tevoorschijn
Hier een doodsbange, trillende en hijgende, gestresste hond, die liefst op schoot ligt de hele avond. 2 katten onder de bank verstopt (zijn er nu het stil is weer onder vandaan) en 1 kater ergens buiten, die is nu ook thuis, gelukkig.

De rust is wedergekeerd qua vuurwerk en ze ontspannen weer. Ben eigenlijk zelf blij dat ze allemaal thuis zijn. Kan ik ook lekker slapen, hahaha
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Vooral geen aandacht geven als ze bang zijn, ook niet als ze op je afkomen. Dat is het slechtste van je kunt doen, je bevestigt en beloond hun angst en dan zullen ze nooit minder bang worden. Als je wilt dat ze gaandeweg minder angstig worden: negeren.
Dat is al een tijdje achterhaald. Inmiddels is dat gewoon sadistisch.
Mijn knaagdieren zijn ook heel bang, erg zielig, van die stramme stresslijfjes. Gelukkig is het nu voorbij, ze mochten bij ons op de slaapkamer en nu in de ochtend zitten ze weer lekker te knagen en te eten. Helemaal goedgekomen.
quote:Natonco schreef op 01 januari 2013 @ 08:34:

Dat is al een tijdje achterhaald. Inmiddels is dat gewoon sadistisch.Onzin, is absoluut niet achterhaald maar een doeltreffende manier om de huisdieren van hun (vuurwerk)angst af te helpen. Je moet de dieren niet vermenselijken natuurlijk, het werkt bij hen anders. En sadistisch vind ik het pas als je allerlei chemische zooi in die arme dieren stopt of telkens weer bevestigt in hun angst waardoor ze dus elke jaar door die hel moeten. Onze dieren hebben NOOIT angst voor vuurwerk en worden juist extra royaal geknuffeld en getrakteerd wanneer ze weer rustig zijn, niet op het moment dat ze bang zijn!
Het werkt bij hen niet anders. Lees er voor de gein eens wat over
Wij hadden hier ook last van twee doodsbange katten. De een wat meer dan de ander. Ik weet dat je ze eigenlijk geen aandacht mag geven. Maar zodra je dat deed waren ze juist heel blij en kwamen ze wat te voorschijn. Dat was meer van 'kom nou het is niet eng'. De een zat beneden de andere boven. Ook nieuw voor ze want ze zijn altijd samen. Ook zijn ze wat schuw tegenover 'vreemden'. De een ook wat meer dan de ander, dus toen onze visite kwam waren de rapen echt gaar. De een wist niet hoe snel ie weg moest komen

Gelukkig is het geknal nu voorbij en zitten ze weer te spelen zoals ze altijd doen. Hopelijk ist volgend jaar minder eng voor ze, dit was hun eerste oud en nieuw
Eén kat was heel rustig.

De andere kat (oud aanloopkat en gewend om s'nachts naar buiten te gaan vond het knallen niet leuk maar wilde toch naar buiten om 23.15 (neem aan dat ze wat wilde doen). Maar ze schoot meteen buiten onder een tafel. Ik heb haar weer naar binnen gebracht. Kattenbak met zand neergezet en de deur gesloten.

Na 01.00 kattenbak met zand buiten om de deur gezet en kattenluikje weer open gedaan voor haar (binnen staan ook 2 kattenbakken maar dat wil ze niet).

Ze liggen nu beiden te slapen, ben blij dat het weer achter de rug is.
Ik heb kat alle ruimte gegeven om vluchtplekjes te zoeken. Gister overdag heeft ze zich nog kranig geweerd op de stoelen onder de eettafel. Ik was gisteravond niet thuis, maar had overal licht aangelaten, gordijnen dicht en radio aan om het vuurwerkgeweld te dempen. Vannacht heef ze haar heil in de badkamer en onder het bed gezocht, daar kwam ze vandaag geslopen toen ik thuiskwam.

En nu ligt ze weer bij te komen op de bank voor de verwarming, alsof er niets gebeurd is. Ik verwen haar wel een beetje, ze kreeg net natvoer ipv droge brokjes (is ze dol op) en er wordt ook nog wel wat afgeknuffeld vandaag op zo'n ultieme hangdag,

Het is me dit jaar meegevallen. Kwam vooral omdat er minder in de dagen voorafgaand aan oud en nieuw geknald werd, alleen op de dag zelf was het flink raak. Voorgaande jaren was het op de dagen ervoor ook al drama.
quote:hkgirl schreef op 01 januari 2013 @ 09:54:

[...]

Onzin, is absoluut niet achterhaald maar een doeltreffende manier om de huisdieren van hun (vuurwerk)angst af te helpen. Je moet de dieren niet vermenselijken natuurlijk, het werkt bij hen anders. En sadistisch vind ik het pas als je allerlei chemische zooi in die arme dieren stopt of telkens weer bevestigt in hun angst waardoor ze dus elke jaar door die hel moeten. Onze dieren hebben NOOIT angst voor vuurwerk en worden juist extra royaal geknuffeld en getrakteerd wanneer ze weer rustig zijn, niet op het moment dat ze bang zijn!

Bij honden is het tij aan het keren en komen er steeds meer betere adviezen dat je angst niet zomaar klakkeloos moet negeren. Het zou me niets verbazen als dit bij katten ook beter zou zijn.

Als je je verdiept in de werking van angst en de neurale structuren die erbij horen is het eigenlijk ook heel logisch dat we veel gemeen hebben met andere zoogdieren op dat gebied. Onze amygdala (o.a. rol bij angst) heeft bijv. dezelfde werking als bij andere zoogdieren en zo is er nog veel meer.
Ik heb mijn kat nu voor het eerst meegemaakt met oudejaarsnacht en dat viel erg mee. Mijn vriend en ik waren met z'n tweetjes en zaten Yathzee te spelen en ze kwam er constant bij zitten. Als er een knal was rende ze even de slaapkamer in (die had ik speciaal voor haar open gelaten) en als het rustig was kwam ze weer aangehobbeld.

Om 12 uur stonden mijn vriend en ik voor het raam naar het vuurwerk te kijken en op een gegeven moment wilde ik in de slaapkamer gaan kijken en daar lag mevrouw prinsheerlijk op het vloerkleedje, totaal niet bang. Om 1 uur gingen wij naar bed (vriend moest om 7 uur weer op) en het vuurwerk was bij ons nog bezig. Ze kwam gewoon tussen ons in liggen alsof er niks aan de hand was.

En hoe wij dat doen? Gewoon negeren als er een knal is. Zelf niet reageren en zeker niet troostend tegen haar praten. Gewoon net doen alsof je niks gehoord hebt en het werk blijkbaar.
ooh mijn tante geeft de hond gewoon een beetje advocaat

prima

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven