Sapcentrifuge
dinsdag 1 januari 2013 om 20:38
Ik eet redelijk wat fruit en overweeg een sapcentrifuge te kopen; heerlijk zelf vruchten en/of groentedrankjes maken.
Ik vraag me alleen af of het net zo gezond is als "normaal" fruit /groente eten. Ik dacht namelijk ooit ergens gelezen te hebben dat alle vezels er op deze manier uitgaan! En voor mijn idee is het ook minder vullend (of ligt dit aan mij?). Beneuwd wat jullie ervaringen zijn
Ik vraag me alleen af of het net zo gezond is als "normaal" fruit /groente eten. Ik dacht namelijk ooit ergens gelezen te hebben dat alle vezels er op deze manier uitgaan! En voor mijn idee is het ook minder vullend (of ligt dit aan mij?). Beneuwd wat jullie ervaringen zijn
dinsdag 1 januari 2013 om 21:19
dinsdag 1 januari 2013 om 21:26
Ik maak nu meestal smoothies in de blender (groene bladgroente + fruit + water).
Heb er nog nooit wortels ofzo in gegooid, vroeg me vandaag toevallig af of dat zou gaan, maar gooi er wel appels enzo in en dat gaat prima dus waarschijnlijk kunnen harde groente als wortels er ook prima in.
Ik zou als ik jou was eerder investeren in een slowjuicer dan een sapcentrifuge, omdat in een slowjuicer de vezels inderdaad beter behouden blijven zoals al gezegd.
Slowjuicers zijn over het algemeen alleen wel een stuk duurder dan sapcentrifuges
Ik zou dus of investeren in een goede blender (ik heb zelf Philips HR2094/00) of direct overstappen op een slowjuicer.
Ik ben nu zelf ook aan het kijken voor slowjuicers dus als iemand daarin nog tips heeft
Heb er nog nooit wortels ofzo in gegooid, vroeg me vandaag toevallig af of dat zou gaan, maar gooi er wel appels enzo in en dat gaat prima dus waarschijnlijk kunnen harde groente als wortels er ook prima in.
Ik zou als ik jou was eerder investeren in een slowjuicer dan een sapcentrifuge, omdat in een slowjuicer de vezels inderdaad beter behouden blijven zoals al gezegd.
Slowjuicers zijn over het algemeen alleen wel een stuk duurder dan sapcentrifuges
Ik ben nu zelf ook aan het kijken voor slowjuicers dus als iemand daarin nog tips heeft
dinsdag 1 januari 2013 om 21:54
quote:lavan568 schreef op 01 januari 2013 @ 21:28:
ik heb een blender, en ben er erg blij mee. Ik gooi er van alles in, dus ook wortels
Mooi dan kan ik dat met een gerust hart gaan proberen
TO wil je echt sapjes maken of meer smoothies?
Met een blender kun je vind ik hele lekkere smoothies maken maar het houd altijd een wat dikkere structuur doordat je alles van de vrucht/groente gebruikt en er dus geen pulp gescheiden en weggegooid word zoals met een sapcentrifuge/slowjuicer.
ik heb een blender, en ben er erg blij mee. Ik gooi er van alles in, dus ook wortels
Mooi dan kan ik dat met een gerust hart gaan proberen
TO wil je echt sapjes maken of meer smoothies?
Met een blender kun je vind ik hele lekkere smoothies maken maar het houd altijd een wat dikkere structuur doordat je alles van de vrucht/groente gebruikt en er dus geen pulp gescheiden en weggegooid word zoals met een sapcentrifuge/slowjuicer.
dinsdag 1 januari 2013 om 22:06
Ik heb een sapcentrifuge, nu een jaar. Een tijdje stond hij te verstoffen maar sinds een paar weken weer intensief in gebruik!
De sapjes eruit zijn heerlijk, maar het schoonmaken is elke keer toch een rotklusje. Vrij grote onderdelen, als ik die in m'n vaatwasser doe neemt het zoveel plek in. Het beste is met discipline direct afspoelen met water.
Van 1 sinaasappel krijg ik een longdrink glas vol sap, zit maar weinig droog pulp in het apparaat. En groenten gaan goed, ook appels in z'n geheel erin. Alleen sinaasappels wel nog eerst even schillen.
Heb er 1 van 100 euro.
De sapjes eruit zijn heerlijk, maar het schoonmaken is elke keer toch een rotklusje. Vrij grote onderdelen, als ik die in m'n vaatwasser doe neemt het zoveel plek in. Het beste is met discipline direct afspoelen met water.
Van 1 sinaasappel krijg ik een longdrink glas vol sap, zit maar weinig droog pulp in het apparaat. En groenten gaan goed, ook appels in z'n geheel erin. Alleen sinaasappels wel nog eerst even schillen.
Heb er 1 van 100 euro.
dinsdag 1 januari 2013 om 22:11
Als je het vruchtvlees wat bovenop blijft liggen ook meedrinkt, is het denk ik bijna net zo gezond. Maar met een sapcentrifuge kun je maar een beperkt aantal vruchten persen. Alleen de citrusvruchten denk ik. Ik zou als ik jou was een sapcentrifuge en een blender kopen, dan kun je echt allerlei soorten sapjes maken. Ik doe dit zelf ook regelmatig, echt heerlijk!
Overigens verlies je geen vezels door iets te blenden hoor. In je mond kauw je het namelijk ook eerst fijn voordat je het doorslikt. Dat is dus in principe hetzelfde effect.
Overigens verlies je geen vezels door iets te blenden hoor. In je mond kauw je het namelijk ook eerst fijn voordat je het doorslikt. Dat is dus in principe hetzelfde effect.
dinsdag 1 januari 2013 om 22:18
woensdag 2 januari 2013 om 00:40
Ik ben verslaafd aan mijn sapcentrifuge. Alles gooi ik erin. appels, wortels, selderie, venkel, bietjes,druiven alleen citrusvruchten moet je even schillen. Ik heb daarnaast een staafmixer dus ik doe sap,musli, yogurt en of, banaan er dan bij. Zeker nu ik meer wil gaan sporten en afvallen ben ik dolblij met die 2 dingen want op een gegeven moment wordt je zo wee van spa rood en thee en dan hoef ik ook geen brood te eten.
woensdag 2 januari 2013 om 16:03
Alleen het sap is niet gezond, je krijgt dan teveel fruitsuikers binnen. Je moet je altijd afvragen of je de hoeveelheid fruit wat je geperst in een glas doet ook daadwerkelijk op zou kunnen eten. Nee dus. Een staafmixer of blender is dan een gezondere oplossing (en vezelrijker) dan alleen het sap. Gewoon lekker in een beker en de staafmixer erop. Vult beter, meer vezels, minder suikers.
woensdag 2 januari 2013 om 21:10
Wij hebben die mooie zwart/rvs van Philips, en álles kan erin, m.u.v. banaan en mango.
Oorspronkelijk werd hij gekocht omdat Snoezekind geen fruit wilde eten. Nu gooi ik er af en toe wortels/komkommer in, samen met iets van fruit om er smaak aan te geven.
Als je de wortels eerst schrapt, zou je het "droge deel" kunnen gebruiken in muffins e.d.
Oorspronkelijk werd hij gekocht omdat Snoezekind geen fruit wilde eten. Nu gooi ik er af en toe wortels/komkommer in, samen met iets van fruit om er smaak aan te geven.
Als je de wortels eerst schrapt, zou je het "droge deel" kunnen gebruiken in muffins e.d.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
woensdag 2 januari 2013 om 21:27
quote:Cici28 schreef op 01 januari 2013 @ 22:11:
Ik heb altijd begrepen dat kauwen ook een functie heeft bij de spijsvertering, bijvoorbeeld dat het een rol speelt bij je gevoel van verzadiging. En natuurlijk het vermengen met speeksel, waardoor de spijsvertering al in gang wordt gezet doordat de voeding met enzymen vermengd wordt.
Even gegoogled hoe het ook al weer zat, lees zelf maar: http://www.gezondheidsnet ... oed-kauwen-is-belangrijk-
Ik heb altijd begrepen dat kauwen ook een functie heeft bij de spijsvertering, bijvoorbeeld dat het een rol speelt bij je gevoel van verzadiging. En natuurlijk het vermengen met speeksel, waardoor de spijsvertering al in gang wordt gezet doordat de voeding met enzymen vermengd wordt.
Even gegoogled hoe het ook al weer zat, lees zelf maar: http://www.gezondheidsnet ... oed-kauwen-is-belangrijk-