Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek

04-01-2013 10:19 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wij willen ons eerste huis gaan kopen. Alleen ben ik er een beetje bang voor of we een hypotheek wel krijgen.

Ik heb namelijk een ex die hetzelfde verdient in z'n eentje en die kon een hypotheek al niet aan.

Wij verdienen samen ¤ 3072 netto. Daar komt per maand nog ¤ 140,-- aan zorgtoeslag bij. Maakt: ¤ 3212,12. We werken allebei 40 uur per week.

Onze uitgaven zijn ¤ 1196,-- per maand. Dit zijn verzekeringen, auto, benzine, boodschappen, telefoons. Alles.

Is er nog: ¤ 2016,--

Nu willen we graag een huis gaan kopen alleen hebben we allebei geen idee of dat kan met ons inkomen.

Wat zijn jullie ervaringen hierin?
Haal er ook even af je eventuele vakanties e.d. En onvoorziene uitgaven (kapotte wasmachine, auto etc. etc.)

Met dat bedrag zou je prima een hypotheek aan moeten kunnen. Dat je ex het niet kon heeft wellicht met zijn uitgave patroon te maken of met het feit dat hij een huis boven zijn uitgavepatroon heeft gekocht.

Je moet feitelijk je inkomens bruto nemen en dat maal 4. Dan weet je wat je KUNT krijgen. Maar dat is alles behalve verstandig om ook te doen. Omdat die hypotheek dan op twee inkomens is gebaseerd en dat is lastig als er een minder gaat werken of geen werk meer heeft. Zelf ben ik er voorstander van om een hypotheek te nemen op maar 1 van de inkomens, maar dat is niet voor iedereen weggelegd uiteraard. Op die manier is er geen vuiltje aan de lucht als er een inkomen wegvalt.
Ligt aan hoogte van je hypotheek. In mijn ogen kan het, maar hoe hoog wil je de hypotheek hebben?

Ga eens praten met een hypotheekadviseur.
Via de NHG sneltoets kun je heel globaal kijken wat je ongeveer aan hypotheek kunt krijgen op basis van jouw inkomen.

Bij de verstrekking van een hypotheek wordt gekeken naar je bruto inkomsten en eventuele andere leningen, niet zozeer naar je vaste lasten. Dat is vooral voor jezelf goed om in de gaten te houden (of je een hypotheek wel kunt betalen).

Ga eens vrijblijvend een gesprek aan met een hypotheekadviseur (onafhankelijk of bij je bank), dan krijg je ook een goed beeld van je mogelijkheden.
Meer dan 3000 netto verdienen en zorgtoeslag?
Overigens vind ik dat je wel veel zorgtoeslag ontvangt, klopt dat wel? Want als jullie samenwonen dan zijn jullie toeslagpartners.
quote:Zusenzoo schreef op 04 januari 2013 @ 10:29:

Meer dan 3000 netto verdienen en zorgtoeslag?Ja, dat vind ik ook byzonder.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:12twister schreef op 04 januari 2013 @ 10:30:

Overigens vind ik dat je wel veel zorgtoeslag ontvangt, klopt dat wel? Want als jullie samenwonen dan zijn jullie toeslagpartners.Tot nu toe krijgen we allebei ¤ 70,-- zorgtoeslag ja.. Zal eens contact opnemen met de Belastingdienst of dat wel kan dan.
quote:rocks12 schreef op 04 januari 2013 @ 10:31:

[...]

Tot nu toe krijgen we allebei ¤ 70,-- zorgtoeslag ja.. Zal eens contact opnemen met de Belastingdienst of dat wel kan dan.Wonen jullie nu al samen?
Het is niet alleen de hypotheek lasten. Denk ook aan aan de hypotheek gekoppelde verzekeringen, gemeentelijke belastingen, gas/water/licht, overige verzekeringen e.d. Daarnaast nog een potje voor onderhoud.

Van EUR 2000,-- kun je prima EUR 1000,00 besteden aan hypotheek.

Voor het berekenen van je hypotheek is bruto salaris makkelijker.

Klopt de toeslag wel?
quote:rocks12 schreef op 04 januari 2013 @ 10:31:

[...]

Tot nu toe krijgen we allebei ¤ 70,-- zorgtoeslag ja.. Zal eens contact opnemen met de Belastingdienst of dat wel kan dan.Lijkt me wel, misschien krijg je het onterecht en moet je terug betalen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:12twister schreef op 04 januari 2013 @ 10:33:

[...]

Wonen jullie nu al samen?Ja we wonen samen. Heb gelijk gebeld. En ze zijn nog onze toeslagen aan het berekenen. Dus wie weet veranderd dat dit jaar.
Op www.toeslagen.nl kun je dit zelf uitrekenen.
Wie weet veranderd dat? Dat is te afwachtend Maak een proefberekening op toeslagen.nl en als het anders is dan op jullie voorschotbeschikking, wijzig het dan meteen.

Over de hypotheekvraag: ga eerst eens in gesprek met een hyotheekadviseur en kijk wat jullie kunnen lenen.
Klopt dat wel?

Op een zorgtoeslag van rond 140 euro kom ik als ik even een proefberekening doe bij een gezamenlijk toetsingsinkomen van 23.000. Dat is bij lange na geen 3.000 netto.

Edit: te lang gerekend en nu mosterd.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ga inderdaad maar eens na of je er nog recht op heb! Ikzelf moest twee jaar geleden even 600 euro terug betalen! Ik zat toen drie maanden op school drie maanden stage en dat twee jaar lang ! Achteraf had ik dus geen recht op zorgtoeslag want tijdens mijn stage kreeg ik een volledig salaris. Als ik jou verhaal zo lees hebben jullie allebei geen recht op zorgtoeslag en zit de kans er dik ik dat je die mag terugbetalen!

Mijn advies : stop de toeslag
Het kan overigens best zijn dat jullie nu nog geen toeslagpartner zijn, zodra jullie samen een huis kopen zij jullie dat wel en vervalt deze toeslag zeer waarschijnlijk, gezien jullie gezamenlijke inkomen.

Deze link kan je gebruiken om te kijken of jullie nu toeslagpartner zijn. Alleen samenwonen betekent nog niet dat jullie toeslagpartner zijn:

http://www.belastingdiens ... van_mijn_toeslag/partner/
Precies, ik zit in mijn eentje op 2100 netto en krijg bij lange na geen zorgtoeslag.

Overigens: toeslagen worden niet meegenomen in de berekeningen voor een hypotheek door je hypotheekadviseur.

Is voor je eigen plaatje wel handig, maar niet voor de berekening.

En zeker netto bedragen niet.
Ik zit zelf op 1400 netto en krijg maar een kleine 23 euro zorgtoeslag. Jullie bedrag kan haast niet kloppen.

Ben je al bij banken gaan informeren oeveel hypotheek jullie kunnen krijgen?
Als je samen een huis koopt dan ben je fiscaal partner en dan krijg je met jullie inkomen sowieso geen zorgtoeslag. En natuurlijk kunnen jullie wel en huis kopen, maar de vraag is voor welk bedrag maximaal. Dus eerst dat globaal opzoeken op een site van een willekeurige hypotheekverstrekker en dan kijken of er in de regio waar jullie iets willen kopen iets te koop is voor dat bedrag.
quote:Dahlia74 schreef op 04 januari 2013 @ 10:47:

Het kan overigens best zijn dat jullie nu nog geen toeslagpartner zijn, zodra jullie samen een huis kopen zij jullie dat wel en vervalt deze toeslag zeer waarschijnlijk, gezien jullie gezamenlijke inkomen.

Deze link kan je gebruiken om te kijken of jullie nu toeslagpartner zijn. Alleen samenwonen betekent nog niet dat jullie toeslagpartner zijn:

http://www.belastingdiens ... van_mijn_toeslag/partner/Dank voor deze link, weer wat geleerd. De regels voor fiscaal partnerschap en toeslagpartner zijn dus gelijk getrokken?
quote:rocks12 schreef op 04 januari 2013 @ 10:35:

[...]

Ja we wonen samen. Heb gelijk gebeld. En ze zijn nog onze toeslagen aan het berekenen. Dus wie weet veranderd dat dit jaar.Houd er rekening mee, dat ze het niet alleen het bedrag aan mogen passen voor de toekomst, maar dat ze ook de teveel uitbetaalde toeslagen uit het verleden terug mogen vorderen!
De bedragen die jij noemt zijn voor geen enkele hypotheekverstrekker interessant. Die gaan uit van bruto-jaarsalarissen. Die kun je vinden op je jaaropgaves, die je binnen nu en een paar weken gaat krijgen van je werkgever.

Verder heb je een vast contract van je werkgever nodig om een hypotheek rond te krijgen.

Bij jullie veronderstelde salarissen moet het geen enkel probleem zijn om een hypotheek te krijgen voor een modaal huis tussen de 150.000 euro en 225.000 euro. Vaak kun je op de websites van banken tools invullen waar een hypotheekbedrag uitrolt. Of je aan je max gaat zitten of eronder blijft ligt aan jullie.

Veel succes!
Wij hebben een netto salaris van ongeveer 3500 per maand samen allebei een vast contract en kunnen een hypotheek krijgen van ruim 300.000.

En dan zijn de maandlasten netto ongeveer 1000 euro.

Daar kan je best een leuk huis voor kopen..maar ja het is natuurlijk slimmer om niet aan je max te zitten!
Wij hebben afgelopen jaar een hypotheek afgesloten met brutolonen van 1850,- en 1857,- per maand. 3100 netto maandelijks.

We zitten op een gezamenlijk jaarinkomen van 48.000 euro en we konden en factor 4,7 krijgen. Dat houdt in 225.000. Dit hebben we niet gedaan, we zijn zo'n 20.000 euro lager gaan zitten, i.v.m. de huidige markt.

Zorgtoeslag hebben we geen recht meer op, wordt ook niet meegerekend in je hypotheekaanvraag.

Banken hebben niets met netto bedragen, je bruto maandinkomen en jaarinkomen tellen.

Onze maandelijkse hypotheekuitgaven zijn 870 bruto, 650 netto.

Gezien onze maandelijkse onkosten zouden we echt wel meer hypotheek kunnen betalen, maar banken zijn helemaal niet happig om hypotheken te verstrekken. Reken je niet snel te rijk en laat je echt goed adviseren bij een bank. De berekeningen op internet zijn leuk en aardig, maar over het algemeen komt er wel wat meer bij kijken om bij een passend hypotheek bedrag te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven