Cavia vraag

05-01-2013 19:06 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, wij hebben sinds kort twee cavia's aangeschaft. 2 beertjes omdat ze al samen zaten toen we ze kochten wilden we ze niet uit elkaar halen. We hebben ze nu ongeveer twee weken, de eerste week ging het prima maar sinds gisteren vind ik ze opeens erg stinken naar plas. Met 1 van de 2 zijn we gisteren ook naar de dierenarts geweest omdat hij nu al haakjes op zijn tanden had. Heb vandaag de kooi verschoond voor de derde keer deze week maar de stank wordt helaas niet minder. Weet iemand hier raad mee?
Tja.. beertjes stinken over het algemeen al meer als de vrouwtjes.. Castratie zou helpen volgens mij. Maar dat kost toch nogal wat.. Als de dierenarts verder geen oorzaak ziet, zou je dat eens kunnen overleggen?
SInds kort hebben wij er één ipv twee en men wat scheelt dat in stank. prima dat ze sociaal e.d. zijn maar die stank van twee was echt te veel.

Voorheen ook 2 a 3 keer per week verschonen, nu 1 keer in de 5 dagen.
Dus omdat jij te belazerd bent om het hok regelmatig te verschonen moet die arme cavia de rest van z'n leven in eenzaameid slijten? Lekker diervriendelijk...
quote:Trotter schreef op 05 januari 2013 @ 19:33:

Dus omdat jij te belazerd bent om het hok regelmatig te verschonen moet die arme cavia de rest van z'n leven in eenzaameid slijten? Lekker diervriendelijk...

Sorry hoor maar lees eerst eens voordat je een reactie achterlaat.

Ik heb de kooi al 3 keer verschoond deze week! Lijkt me eerder te veel dan te weinig. En ik heb hem vandaag nog verschoond en de stank wordt niet minder, de kooi stinkt niet maar de cavia's zelf.
quote:Trotter schreef op 05 januari 2013 @ 19:33:

Dus omdat jij te belazerd bent om het hok regelmatig te verschonen moet die arme cavia de rest van z'n leven in eenzaameid slijten? Lekker diervriendelijk... En waar je die eenzaamheid vandaan haalt is me ook een raadsel, want we hebben er twee
Gek, ik heb al bijna 3 jaar 2 beertjes en ze stinken echt nooit. Verschoon hun kooi 1 keer per week. Het enige wat ik ruik zijn hooi en zaagsel.

Doe je er ook kranten onder?
mvr, dat was geen reactie op jou denk ik, maar op potsiedikkie.
Ik denk dat trotter reageert op podverdikkie.

Beertjes stinken meer dan zeugjes. Castratie zou kunnen helpen. Hoe wist je trouwens van de haakjes op de kiezen? Meestal kun je die niet zien. Waar heb je de cavia's vandaan?
mvr89, ik denk dat trotter het tegen potsiedikkie had.
Is het echt het hok wat stinkt? Of zit er misschien urine in hun vacht... Hebben ze lang of kort haar? Ik heb wel eens een langharige cavia gehad waarbij ik de haren op de kont kort hield omdat er anders allemaal klitten in kwamen en het stonk naar urine.
Mvr, zijn het langharige cavia's? Dan kan de stank komen van urine die in de vacht is getrokken... En verder, nee ook hier geen praktische tips..Ik vind die geur zelf ook niet prettig, dus hier overwinteren ze in de bijkeuken en in het voorjaar verkassen ze weer naar buiten. Misschien n optie op lange termijn, om een buitenhokje met ren te maken/kopen?
Mvr, ik reageerde inderdaad op potsiedikkie.
Ah, ik ben weer mosterd...
Je hebt een bepaald soort bodembedekking wat nare geurtjes opvangt. Ik weet niet meer precies hoe dat heette, maar wij hebben het een poosje gebruikt toen we muizen hadden. Die beesten stonken ook een uur in de wind, maar door dat spul werd het een heel stuk minder.

Ze zijn nu alledrie dood inmiddels en het is al een poosje geleden, maar vraag er eens naar bij een dierenwinkel, die weten dat vast wel.
Welke bodembedekker gebruik je? Kan ook erg uitmaken! Wij gebruiken een dikke laag kranten, met daarop een laag houtsnippers. We verschonen eens per week, en hebben twee cavia-vrouwtjes.

Ik heb er 3 en dit spul werkt prima !
Ik had 2 beertjes en verschoonde het hok 1 keer per week. Qua stank vind ik het meevallen. Inmiddels nog maar 1 beer over (langharige, tessel) en verschoon die eens per 2 weken. Heb een vrij groot hok, dat wel maar ruik hem echt pas na die 2 weken een beetje. Ik herken het dus niet.
Misschien de cavia's ook ff lekker badderen

Heb vroeger 2 langharige gehad en die waste ik eerst daarna ff beetje bijknippen en daarna mochten ze nog ff lekker spelen en daarna afdrogen en föhnen

Mijn cavia,s vonden het heerlijk
beetje kort door de bocht om zo te reageren he, dochter moet hok verschonen, en het maakt mij niet uit of ik het 4 of 8 keer per week doe maar het maakt mij wel uit of het stinkt of niet. En met de oorspronkelijke twee stonk het altijd.

Diervriendelijk kom op zeg....

Zo sociaal zijn ze nou ook niet hoor...pff
Beertjes stinken sowieso een stuk meer dan zeugjes, komt door de geur die ze afscheiden bij dominantie en imponeer gedrag. Eau d'Anus.

De geur van ammoniak (oftewel urine) kan door enkele dingen komen voor zover ik weet:

1. slechte kooi hygiëne: vieze plekken moeten dagelijks worden weggeschept, de kooi moet 1 keer per week schoongemaakt worden. Richtlijnen zijn variabel op de grote schoonmaakbeurt maar je moet wel elke dag de kooi controleren en reinigen.

2. Ze liggen in hun eigen plas: cavia's zijn over het algemeen zo zindelijk als een dweil. Ze slapen waar ze plassen en plassen waar ze slapen. Dat gaat in hun vacht zitten. Een goede absorberende bodembedekking op favoriete slaapplaatsen vermindert het probleem, je kan ze ook een kontbad geven (bodempje lauw-warm water, kontje wassen met shampoo voor knaagdieren, héél goed uitspoelen en dan in een handdoek wikkelen en drogen).

3. de kooi is te klein / de bodembedekking absorbeert niet voldoende: In een kleine kooi ruik je sneller de viezigheid dan in een grote kooi, de dampen blijven dan langer hangen (ook als het een kooi is met heel hoge randen waardoor de dampen niet snel genoeg ontsnappen). Als de beestjes erg veel plassen en op bepaalde plekken dan is alleen zaagsel niet voldoende. Een laag kranten eronder helpt, wat je ook kan doen is een slaapplaats in fleece met daaronder absorberend materiaal. Zo blijven hun haren ook schoner.

4. Ze plassen erg veel, kan duiden op blaasontsteking, nierproblemen, blaas/nierstenen of diabetes. Als je ze op buitensporig drinken betrapt of piepen bij het plassen, ga onmiddelijk naar de dierenarts. Als ze niet buitensporig drinken maar je geeft ze elke dag alleen maar komkommer of natte sla dan gaan ze ook meer plassen, dan kan je het dieet veranderen.
quote:potsiedikkie schreef op 05 januari 2013 @ 20:07:

beetje kort door de bocht om zo te reageren he, dochter moet hok verschonen, en het maakt mij niet uit of ik het 4 of 8 keer per week doe maar het maakt mij wel uit of het stinkt of niet. En met de oorspronkelijke twee stonk het altijd.

Diervriendelijk kom op zeg....

Zo sociaal zijn ze nou ook niet hoor...pffPardon? Cavia's leven in groepen, het zijn echt groepsdieren en ze alleen zetten omdat het beter uitkomt qua geur is niet in het belang van het dier. Ze zijn juist heel erg sociaal, zeker in grotere groepen dan met zijn twee, twee is echt een minimum.
quote:littlemissvixen schreef op 05 januari 2013 @ 19:56:

Welke bodembedekker gebruik je? Kan ook erg uitmaken! Wij gebruiken een dikke laag kranten, met daarop een laag houtsnippers. We verschonen eens per week, en hebben twee cavia-vrouwtjes.Oh, en de dames zijn langharig. Worden elke week grondig geborsteld, en gaan eens per maand in bad.
Ik hou mijn langharigen ook gewoon kort, vooral heel kort bij de kont knippen zodat er niets van troep in blijft hangen.
Ik doe kattenbak-houtkorrels op de bodem, dan zaagsel en stro en hooi in de ruif.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven