Werk & Studie alle pijlers

Omscholing/Uwv

06-01-2013 20:47 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een half jaar heb ik ‘officieel ‘ een chronische ziekte, het syndroom van sjogren ( in het kort, droge slijmvliezen, vermoeidheid, spier en gewrichtsklachten) Nu werk ik als verpleegkundige, lang niet zoveel als ik zou willen omdat dit lichamelijk niet haalbaar is.

Ik zou graag meer willen en kunnen werken maar niet in m’n huidige vakgebied. Nu vraag ik me af of het UWV of een andere instantie iets kan betekenen op het gebied van omscholing? Of krijg je dan direct een stempeltje? Ik wil morgen gaan bellen maar er zijn hier vast heel veel ervaringsdeskundigen ;)

Ik stak tot nu toe mijn hoofd in het zand wat betreft de ziekte, maar daar moet dit jaar verandering in komen. Bij mijn huidige werkgever heb ik geen vast contract, zit er wel aan te komen maar als ik een chronische ziekte heb waarschijnlijk niet.
Ik denk dat je daarvoor een wia traject in moet gaan.

Bel eens met het UWV, ze hebben een prima informatielijn (de site is minder)
In mijn geval kon ik met behoud van uitkering en vrijstelling sollicitatieplicht omscholen, maar kreeg de opleiding niet vergoed. Die moest ik zelf bekostigen. Maar het was in mijn geval meer een passie die ik achterna wilde en me daarom wilde omscholen, dan dat er een medische reden achter zat en ik was werkloos.

In jou geval heb je nog werk, dus ik vraag me af wat het UWV voor je kan doen. Kan je werkgever niet iets voor je betekenen? Daar zou ik eerst mijn pijlen op richten.
Nee, daar heb je geen zak aan, ze betalen helemaal niks als je je wil omscholen.
@elninjoo, het UWV betaald voor mij een 3 jarige omscholing naar een totaal ander vakgebied. Ik weet dat het uniek is maar het bestaat nog steeds! dit zal in ieder geval nooit lukken vanuit bijv. een WW situatie. Bij mij ging het via ziektewet naar WIA. Het omscholen is mijn reïntegratietraject.
Ik weet niet goed hoe ik aan moet pakken bij mijn werkgever, wachten op een vast contract en dan hierover beginnen of nu al aankaarten met de kans dat ik mijn baan kwijt raak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven