Roddelen

06-01-2013 23:15 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een hele tijd een vaste vriendinnengroep. Niet iedereen kent elkaar even goed, of is er even vaak bij, maar de meesten van ons kennen elkaar nog van de basisschool of middelbare school.

Er wordt onderling ontzettend veel geroddeld over elkaar. Als persoon X er niet bij is hebben we het over haar onhebbelijkheden, als persoon Y er niet bij is hebben we het over haar relatie en wat er allemaal mis aan is, en ik maak me ook geen enkele illusie over het feit dat er niet over mij wordt geluld als ik er niet bij ben. (Wat me niet zoveel uitmaakt, ik doe het zelf immers ook).

Het leidt niet tot ruzies of irritaties, wonderwel weten we dat te vermijden en is er, voor zover ik weet, nog nooit iemand achter gekomen wat er over haar gezegd is.

Nu vraag ik me af hoe normaal zoiets eigenlijk is. Gebeurt dit bij jullie ook?
quote:Kalliope schreef op 07 januari 2013 @ 13:36:Ach, [....] maakt het me indd weinig uit wat een willekeurige onbeschofte forummer van mij vindt.

En je blijft desondanks toch reageren, jouw roddelgedrag verdedigen en neerzetten als iets goeds&gezelligs. Als dat wat anderen vinden over X, Y en de rest van het alfabet jou niks doet zou je geeneens roddelen. En al helemaal niet zo defensief reageren op wat anderen op een anoniem forum vinden van roddelen. En om degenen die wat anders zeggen dan jou in je gelijk (roddelen is goed & gezellig) bevestigen onbeschoft te noemen.....

Ik heb ook een vriendinnengroepje, en van elke vrouw weet ik precies wat ze van mij vinden omdat ze mij dusdanig in vertrouwen nemen en zich zo veilig voelen bij mij dat ze dat vrijelijk kunnen uiten.

Al mijn vriendinnen zijn me dierbaar en ik voel niet de behoefte om wanneer X mij lief is om aan de rest van het alfabet te gaan navragen achter X haar rug om wat al die anderen allemaal van X vinden. Wat boeit dat wat anderen van X vinden? Ik ben er zeker van dat X lief is voor mij. Dat is voldoende. Dat soort zekerheid zal wel met de jaren pas komen.
anoniem_167798 wijzigde dit bericht op 07-01-2013 14:12
Reden: toelichting erbij
% gewijzigd
quote:kipkluifje schreef op 07 januari 2013 @ 13:33:

[...]

Ja, met ieder ander behalve degene die die zorgen en ergernissen betreft. Want ach gut dan voelt die ander zich volgens jou nog meer kut.

Zou me nogal verraden (en extreem kut) voelen als iedereen zich een (negatieve) mening over mij heeft gevormd en ik daar zelf nietsvermoedend van ben.

Komt ook zo "lekker" binnen op feestjes etc.

Echte vriendinnen bespreken de zorgen en ergernissen die ze om mij hebben namelijk rechtstreeks met mij, die draaien er niet speculatief en negatief omheen met allerlei anderen.

Veel succes Kalliope met je 'vriendinnen'club.

Helemaal mee eens. Het is verdomde moeilijk om de mening die iemand over je gevormd heeft, weer bij te stellen. In het geval van de 'luie' vriendin: misschien heeft degene aan wie je dat vertelt haar nog nooit zo gezien, maar alleen al door te suggeren dat ze lui is en het niet halen van haar diploma aan haarzelf te wijten is, schets je een beeld van haar. En zij is er niet bij om dat te bevestigen of te ontkennen.

Mijn mening over roddelen is gebaseerd op mijn eigen ervaring. Het beeld dat over mij en mijn relatie in de wereld gebracht is, is haast niet meer bij te stellen. Ik ging op mijn woorden letten. Ging mijn relatie ophemelen om het beeld van ons en van hem te herstellen. Maarja, toen hoorde ik achteraf dat het wel duidelijk was dat het niet goed zat tussen ons, want ik deed heel erg mijn best om te ontkennen wat er aan de hand was.
quote:Orzoo schreef op 06 januari 2013 @ 23:23:

Het is not done zodra die andere persoon niet mag weten dat er over hem/haar gepraat is.Eens, en of dat geroddel gebaseerd is op feitelijkheden, bijv. dat je vindt dat Janneke teveel over geld praat of dat je Charlotte's vriend nou niet echt een type voor haar vindt (dus echt wat jullie mening is) of dat het over insinuaties gaat: Volgens mij heeft Janneke al minstens drie abortussen ondergaan. Volgens mij gaat Charlotte vreemd etc.

Dat vind ik nogal een verschil uitmaken, maar de grenzen kunnen wel flinterdun zijn.
quote:elena78 schreef op 07 januari 2013 @ 13:49:

[...]

En je blijft desondanks toch reageren, jouw roddelgedrag verdedigen en neerzetten als iets goeds&gezelligs. Als dat wat anderen vinden jou niks doet zou je geeneens roddelen. En al helemaal niet reageren op wat anderen op een anoniem forum vinden van roddelen. En om degenen die wat anders zeggen dan jou in je gelijk (roddelen is goed & gezellig) bevestigen onbeschoft te noemen.....

Ik roddel niet over forummers nee. Hoe zou je dat in godsnaam willen doen op een forum waar alles openbaar is? Over de mensen die me wel wat doen roddel ik wel ja.

Verder gaf ik gewoon antwoord op de vraag in de OP (namelijk dat het in alle groepen waar ik me in bevind voorkomt), plus een uitleg waarom ik niks tegen roddelen heb. En als mensen het daar niet mee eens zijn, dan kan je daar nog wel gezellig ideeen over uitwisselen. Prima toch, als iedereen blij is met zijn eigen keuzes en het uiteindelijk toch gezellig heeft met haar vriendinnen?

Maar nee, dan moet er natuurlijk verteld worden dat Kalliope helemaal geen echte vriendinnen heeft. Alleen omdat "intervisie" geen "essentieel onderdeel" is van mijn vriendschappen, betekent dat niet dat ik niet ook heel veel van mijn vriendinnen houd. En ik vind het inderdaad vrij onbeschoft om te suggereren dat dat niet zo is.
Liever elitair dan een pauper!
Kalliope, waarom bijt je zo van je af? Kan je er slecht tegen als anderen dat wat jij met je vriendinnen hebt geen echte vriendschap vinden? Wat boeit jou de mening van ons hier? Is er een gevoelige snaar geraakt? Heb je altijd lange tenen of zit er een kern van waarheid in hun opmerkingen?
Ik bijt niet van me af, ik weerleg slechts de onwaarheden in dit topic over mij. Het is dat of werken.

Vul jij altijd zoveel voor andere mensen in of doe je dat alleen bij mij? En waarom doe je dat?
Kalliope, men heeft het hier over de eigen normen en waarden betreft omgang met anderen. Er worden meningen gegeven. Onwaarheden over jou zie ik niet.
Ik stel vragen, omdat ik wil weten en begrijpen.

Zodat ik niet hoef in te vullen, niet in te vullen achter iemands rug, op negatieve wijze invullen en/of uit sensatiezucht in te vullen.

Zelfs niet hoef in te vullen voor een ander dat diegene lui danwel gemakzuchtig is omdat ze voor het examen gezakt is.
Misschien is dat roddelen ook een manier om dingen out in the open te krijgen.. Mijn vriendinnen weten dat ze alles aan me kunnen voorleggen, hoe genant ook. Of het nou natte scheten zijn of problemen met seks of ik heb iets lomps gezegd wat ze niet leuk vonden..Dat roddelen is dus nergens voor nodig omdat ze het gewoon meteen kunnen zeggen. Ik vind dat best een fijne eigenschap van mezelf, en weet dus dat mensen die over mij roddelen gewoon bang zijn voor mijn reactie. Wat nergens voor nodig is. Ik bijt niet?
Vreemd is niet labiel.
Met andere meningen heb ik geen problemen Frizzy. Zo heb ik geen enkel probleem met de postings die jij schrijft.

Dat ik hier van me aan het afbijten ben is een onwaarheid. Dat ik mensen onbeschoft vind omdat ze mijn mening niet bevestigen is een onwaarheid. Dat mijn vriendschappen zo weinig waard zijn dat ze tussen aanhalingstekens gezet mogen worden is een onwaarheid en nog onbeschoft ook.

Dat zijn er toch al drie.
De meningen waar je een probleem mee hebt kun je ook naast je neer leggen he...'t is maar een mening!

Of zoals je zelf al zegt "maakt het me indd weinig uit wat een willekeurige onbeschofte forummer van mij vindt"

Nogmaals; meningen mogen verschillen hoor!

Gelukkig maar dat iedereen wat anders van het leven vind.
Kalliope, mijn definitie van vriendschap is het niet, wat jij beschrijft over jullie omgang met elkaar. Ik heb daar een andere mening over dan jij en ben daar niet de enige in. Maar jij schiet echt een heel eind de verdediging in door te zeggen: Dat mijn vriendschappen zo weinig waard zijn dat ze tussen aanhalingstekens gezet mogen worden is een onwaarheid en nog onbeschoft ook.

Niemand verkondigt hier waarheden, slechts meningen. We kennen elkaar toch niet irl, of wel?
Tja, ik was net van plan om er nog maanden mee rond te lopen. Had zelfs al een psycholoog gebeld om alle trauma's die ik door dit ene topic heb opgedaan uitgebreid te kunnen bespreken.

En ik heb het natuurlijk al aan 10 mensen doorgeroddeld.
Waarheden zijn feitelijk te toetsen in de werkelijkheid en niemand kent Kalliope in real life dus het zijn geen waarheden nee, alleen meningen.

Kalliope, reageer je ook zo defensief als je hier doet als een van je vriendinnen een andere mening heeft dan jij hebt?

Oké, succes bij de psycholoog.
quote:Frizzy schreef op 07 januari 2013 @ 14:38:

Kalliope, mijn definitie van vriendschap is het niet, wat jij beschrijft over jullie omgang met elkaar. Ik heb daar een andere mening over dan jij en ben daar niet de enige in. Maar jij schiet echt een heel eind de verdediging in door te zeggen: Dat mijn vriendschappen zo weinig waard zijn dat ze tussen aanhalingstekens gezet mogen worden is een onwaarheid en nog onbeschoft ook.

Niemand verkondigt hier waarheden, slechts meningen. We kennen elkaar toch niet irl, of wel?

Prima, dan hebben we allebei andere vriendschapsdefinitie. Maar als we alletwee een leuke vriendengroep hebben die bij onze definitie aansluit, waarom zou ik jouw vriendschappen dan gaan aanvallen? Dat vind ik te ver doorschieten.

Btw, vreemd dat iedereen op mij kan reageren, maar als ik terug reageer, dan ben ik "me aan het verdedigen". Erg flauw.
quote:Kalliope schreef op 07 januari 2013 @ 14:51:

Btw, vreemd dat iedereen op mij kan reageren, maar als ik terug reageer, dan ben ik "me aan het verdedigen". Erg flauw.

Dat komt doordat jij uithaalt door iemand onbeschoft te noemen. En niet eens rechtstreeks, maar als in 'willekeurig onbeschofte forummer'.

Ik denk dat het anders zou gaan als je bewuste forummer zou aanspreken en zou zeggen wat jouw mening is of dat je je erdoor gekwetst voelt.
Vreemd is niet labiel.
Tja, roddelen over iemand op een openbaar forum gaat nou eenmaal lastig, dan moet je het met zulke truukjes doen.
quote:Kalliope schreef op 07 januari 2013 @ 14:59:

Tja, roddelen over iemand op een openbaar forum gaat nou eenmaal lastig, dan moet je het met zulke truukjes doen. Ja mooi voorbeeld.
Mijn mening; ik vind roddelen binnen een vriendschap (en ook op de werkvloer) not done en zou dan serieus twijfelen aan de echtheid en betrouwbaarheid van die vriend (collega). Bedoel, tegen een goede vriendin (collega) kun je toch rechtstreeks je zorgen en irritaties uiten? Anders is er toch helemaal geen sprake van vriendschap (collegialiteit) als je elkaar geeneens over je zorgen en ergernissen in vertrouwen kunt nemen? Is er wel sprake van echte vriendschap (collegialiteit) als je bang bent voor elkaar's reactie, als gevolg daarvan in elkaar's bijzijn toneelspeelt en de zorgelijke/geërgerde aap pas aangedikt uit de mouw komt zodra diegene weg is?

Nee, en dat is mijn mening. Op basis van mijn recente ervaring.

En mensen die ik graag zie ga ik niet achter hun rug om onderuit halen. Dat is geen houden van naar mijn mening.
Het grote verschil is wellicht dat in mijn vriendschappen niets moet. En het allerbelangrijkste is dat we allemaal van elkaar houden; dat is naar mijn mening een prima basis.
En als je van je vriendin X houdt bespreek je jouw zorgen om haar gemiste diploma met haar zelf ipv haar lui te noemen bij je vriendin Y omdat X geen diploma heeft gehaald en zo een negatief beeld neer te zetten bij Y over X. Er zijn zoveel factoren die meespelen in het behalen van een diploma naast X haar inzet. Weet jij veel wat er verder nog speelt in X haar leven. En als je dat had geweten had je X niet lui genoemd.

Begrip en empathie voor je vriendinnen zou je sieren, ook al doen ze hun examens anders dan jij.
Ach ja, eigenlijk ben ik een psychopaat die van helemaal niemand houd. Als ik ooit nog wereldheerser word zet ik mijn 'vriendinnen' allemaal in een concentratiekamp 2.0. Dat zal die luie bitches leren om zich niet in te zetten voor examens.

Vanzelfspreken dat ik er zelf af en toe met een zweep naast ga staan en dan regelmatig "Doorwerken domme kutten!" roep.

O joy, ik heb er nu al zin in.
quote:Kalliope schreef op 07 januari 2013 @ 15:22:Ach ja, eigenlijk ben ik een psychopaat die van helemaal niemand houd. Als ik ooit nog wereldheerser word zet ik mijn 'vriendinnen' allemaal in een concentratiekamp 2.0. Dat zal die luie bitches leren om zich niet in te zetten voor examens.

Vanzelfspreken dat ik er zelf af en toe met een zweep naast ga staan en dan regelmatig "Doorwerken domme kutten!" roep.

Zelfs op een openbaar forum zou ik mijn vriendinnen geeneens luie bitches en/of domme kutten noemen. Iets met respect enzo.

Conclusie; jouw beeld op vriendschap is duidelijk tegenovergesteld aan mijn idee van vriendschap.

Blij dan ik jou niet irl ken.
anoniem_161904 wijzigde dit bericht op 07-01-2013 16:12
Reden: uitspraak waarop gereageerd word toegevoegd
% gewijzigd
quote:kipkluifje schreef op 07 januari 2013 @ 15:26:

Blij dan ik jou niet irl ken.Kijk eens aan, zijn we het toch nog met elkaar eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven