samen/ op jezelf wonen

07-01-2013 15:46 78 berichten
Hallo dames

Door verschillende redenen wil ik graag uit mijn ouderlijk huis gaan wonen. Ik zit hiervoor een beetje mijn opties te bekijken. Wat is (financieel) mogelijk? Wat is goed voor mijzelf?

Ik heb ruim 2,5 jaar een relatie. Vriend heeft een eigen huis en onze relatie is erg goed. Ik zit er vaak aan te denken bij hem te gaan wonen. Ik help hem al in het huishouden en ben minimaal de helft van de week bij hem. Financieel zou dit kunnen ivm uitwonende studiebeurs en mijn bijbaan (we zouden dan verschillende kosten gaan delen)

Ik hoor veel dames her op het viva zeggen dat het goed is om eerst alleen te wonen. aan de ene kant vind ik dit heel logisch klinken, maar aan de andere kant ook weer niet. Ik bedoel, je leert er een hoop van en ik weet niet of het financieel mogelijk is. Daarnaast is het niet vreemd om te doen als je toch van plan bent om (ooit) samen te wonen?

dit houdt mij erg bezig en ik wil graag een goede keuze maken. Jullie meningen zijn van harte welkom
quote:Orzoo schreef op 07 januari 2013 @ 16:05:

Kijk dat scheelt. Maar je snapt mijn twijgels daarover zonder die informatie wel denk ik hoewel nu je het zegt herinner ik me dat je dit al eerder verteld had.Absoluut!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar jaar op kamers gewoond. Vriend is vanuit het ouderlijk huis met mij gaan samen wonen.

Voor mij was het juist lastiger als voor hem. Hij was gewend om alles te delen. Ik niet en opeens moest ik de spullen, het huis, toilet, badkamer allemaal weer gaan delen en woonde er iemand bij mij in hetzelfde huis.

Moest ik wel even aan wennen.
Volgens mij wil jij eigenlijk het liefste direct samen gaan wonen met je vriend. Klopt dat?

Als dat zo is; gewoon doen! Je kunt niet in de toekomst kijken natuurlijk, maar waarom zou je vooraf al een keuze maken die niet je eerste voorkeur is?
Ik heb een paar maanden op kamers gewoond voordat ik ging samenwonen. Ik ben ook nog heel jong, maar ja, dit voelde voor mij (voor ons) goed.

Ik sta trouwens niet ingeschreven bij de woningbouwvereniging. Als wij uit elkaar zouden gaan wil ik niet meer in deze stad wonen (niet vanwege hem, ik vind deze stad niet zo leuk). Zou ik me dan in een andere stad al moeten inschrijven bij de woningbouwvereniging?
De eerste paar jaar nadat ik het huis uit was heb ik een grote slag gemaakt in zelfstandig worden. Ik ging dan ook van 'mamma wast, mamma kookt, mamma en pappa betalen huur en boodschappen' naar 'uhhh, hoe lang moeten aardappels eigenlijk koken?'. Als jij van jezelf denkt dat je ook nog een hoop opgroeien moet doen, kan dat een wissel trekken op je relatie, enerzijds vanwege ongelijke verhoudingen (hij moet jou dingen gaan leren) en anderzijds vanwege de verandering die jij doorgaat en waar jullie relatie zich op aan moet passen.

Als jij echter al kostgeld betaalt en je eigen onderbroeken wast en daarnaast geen behoefte hebt om een jaartje om 4 uur 's nachts thuis te komen zonder dat iemand dat ene reet aangaat, zal je gek zijn om dubbele huur te betalen "omdat dat moet van de vivamensen".
Tja, er zijn mensen die zeggen "je kunt je hele leven nog samenwonen". Ik ga juist uit van de omgekeerde redenatie: pluk de dag en als je elkaar nu hebt en wil samenwonen, geniet dan van elke dag die je samen hebt.

Maar het hangt, net als anderen zeggen, ook van de situatie en jouw eigen ideeën af. Met 2,5 jaar relatie is het maar net hoe jij je eigen plannen, relatie en leeftijd wil interpreteren. Ik was ruim 5 jaar samen met mijn partner toen we op ons 20e uit huis wilden, dus toen voelde het voor ons niet erg logisch om met andere studenten te gaan wonen. Jouw leeftijd, relatie en toekomstbeeld zijn misschien weer heel anders.

Dus ik zou zeggen: volg je eigen toekomstbeeld. Dat kan zijn dat je op jouw leeftijd even alleen wil wonen, maar het kan ook zijn dat het logisch voelt om nu voor het samenwonen te gaan.

Enne.. meestal weet je eigenlijk zelf wel welk van beide opties je het meest aanspreekt en wil je daarna alleen nog maar reacties horen die dit bevestigen. ;)
quote:daneli schreef op 07 januari 2013 @ 16:18:

Ik heb een paar maanden op kamers gewoond voordat ik ging samenwonen. Ik ben ook nog heel jong, maar ja, dit voelde voor mij (voor ons) goed.

Ik sta trouwens niet ingeschreven bij de woningbouwvereniging. Als wij uit elkaar zouden gaan wil ik niet meer in deze stad wonen (niet vanwege hem, ik vind deze stad niet zo leuk). Zou ik me dan in een andere stad al moeten inschrijven bij de woningbouwvereniging?Dat zou ik wel doen ja. Of had je al bedacht wat je gaat doen mochten jullie uit elkaar gaan?
quote:MissMartine schreef op 07 januari 2013 @ 16:22:

De eerste paar jaar nadat ik het huis uit was heb ik een grote slag gemaakt in zelfstandig worden. Ik ging dan ook van 'mamma wast, mamma kookt, mamma en pappa betalen huur en boodschappen' naar 'uhhh, hoe lang moeten aardappels eigenlijk koken?'. Als jij van jezelf denkt dat je ook nog een hoop opgroeien moet doen, kan dat een wissel trekken op je relatie, enerzijds vanwege ongelijke verhoudingen (hij moet jou dingen gaan leren) en anderzijds vanwege de verandering die jij doorgaat en waar jullie relatie zich op aan moet passen.

Als jij echter al kostgeld betaalt en je eigen onderbroeken wast en daarnaast geen behoefte hebt om een jaartje om 4 uur 's nachts thuis te komen zonder dat iemand dat ene reet aangaat, zal je gek zijn om dubbele huur te betalen "omdat dat moet van de vivamensen".en dan nog is het verre van op jezelf wonen.
Ik ben erg pro op jezelf wonen. Zelf je eigen boontjes doppen en je eigen regels bepalen vind ik erg leerzaam. Ik heb zelf jaren in een (schoon!) studentenhuis gewoond en het was 1 grote leercurve én een groot feest. Samen koken, elkaar door tentamenweken heen helpen, statiegeld flessen sparen als het financieel krap was en bovenal, je eigen ritme leven. Ik had het nóóit willen missen en ik kan het iedereen aanraden.
quote:thomaaas schreef op 07 januari 2013 @ 16:44:

Ik ben erg pro op jezelf wonen. Zelf je eigen boontjes doppen en je eigen regels bepalen vind ik erg leerzaam. Ik heb zelf jaren in een (schoon!) studentenhuis gewoond en het was 1 grote leercurve én een groot feest. Samen koken, elkaar door tentamenweken heen helpen, statiegeld flessen sparen als het financieel krap was en bovenal, je eigen ritme leven. Ik had het nóóit willen missen en ik kan het iedereen aanraden.

Ik vond mijn studententijd ook geweldig en zoals ik zei heb ik er enorm veel van geleerd, maar ik had geen serieuze relatie om mee samen te wonen. Jij wel? Zou je dan nog dezelfde keuze gemaakt hebben?

Ik kan dat van mezelf heel slecht inschatten eigenlijk. Ik denk dat ik alsnog eerst op mezelf was gaan wonen, omdat ik toen grote behoefte aan zelfstandigheid had.
quote:Orzoo schreef op 07 januari 2013 @ 16:36:

[...]

en dan nog is het verre van op jezelf wonen.Vind je? Ik vind dat in situaties waarin mensen van jongs af aan zelf hun kleren wassen en ouders bijna nooit thuis zijn, toch best gezegd kan worden dat dit al een behoorlijk zelfstandig leven is. Ik vind het best knap hoe sommige mensen in mijn omgeving al snel voor zichzelf zorgden terwijl hun ouders (bijna niet) aanwezig waren. Of het nou in het huis van je ouders is of niet, het is toch behoorlijk 'op jezelf'!
quote:fay30 schreef op 07 januari 2013 @ 16:57:

[...]

Vind je? Ik vind dat in situaties waarin mensen van jongs af aan zelf hun kleren wassen en ouders bijna nooit thuis zijn, toch best gezegd kan worden dat dit al een behoorlijk zelfstandig leven is. Ik vind het best knap hoe sommige mensen in mijn omgeving al snel voor zichzelf zorgden terwijl hun ouders (bijna niet) aanwezig waren. Of het nou in het huis van je ouders is of niet, het is toch behoorlijk 'op jezelf'!Ik ken die situatie. Ik was toen ik nog thuis woonde veel alleen thuis (ongeveer 4 maanden per jaar) en het is toch wel ff anders. Kostgeld ok, maar als je het een x niet kunt betalen is het nog niet erg. De huur/hypotheek wordt immers toch wel betaald. En in het geval waar de ouders wel gewoon altijd thuis zijn maar kind een relatieve zelfstandigheid heeft..stop eruit 's avonds laat? gewoon ff aan pa of ma vragen. Vergeten boodschappen te doen? Is er nog wel een andere koelkast met eten. Ziek? Iemand die voor je zorgt. Nja ga zo maar door.
quote:MissMartine schreef op 07 januari 2013 @ 16:49:

[...]

Ik vond mijn studententijd ook geweldig en zoals ik zei heb ik er enorm veel van geleerd, maar ik had geen serieuze relatie om mee samen te wonen. Jij wel? Zou je dan nog dezelfde keuze gemaakt hebben?Nee, die relatie had ik niet. Dan nog had ik er voor gekozen om op mijzelf te gaan wonen. Ik hecht er (heel) veel waarde aan om zelfstandig te zijn, en ik heb van jongs af aan mijzelf voorgenomen om zelf mijn boontjes te leren doppen. Mijn tijd in het studentenhuis heeft mij veel inzicht gegeven in hoe IK een huishouden wil runnen, wat IK belangrijk vind en welke fouten IK maak. Dat had ik in een samenwoon situatie niet zo sterk ondervonden. Ik weet nu dat ik van een tientje per week lekker kan eten en ik weet ook dat als je rijst in een pan laat met de deksel er op je, als je 3 weken later terug komt van vakantie bij je ouders, je de pan kan weggooien
Overigens is helemaal in je eentje een IKEA-bed in elkaar zetten heel goed voor je creatieve denken
@Thomaas, ja ik ook, zie de verlaatte wijziging in mijn vorige post. Mijn openbaring kwam toen ik op zondagochtend ontdekte dat mijn brood beschimmeld was en er geen enkele winkel in de omgeving open was!
quote:MissMartine schreef op 07 januari 2013 @ 16:49:

[...]

Ik vond mijn studententijd ook geweldig en zoals ik zei heb ik er enorm veel van geleerd, maar ik had geen serieuze relatie om mee samen te wonen. Jij wel? Zou je dan nog dezelfde keuze gemaakt hebben?

Ik kan dat van mezelf heel slecht inschatten eigenlijk. Ik denk dat ik alsnog eerst op mezelf was gaan wonen, omdat ik toen grote behoefte aan zelfstandigheid had.Ik heb die keuze toen idd gemaakt als student met serieuze samenwoonplannen toch eerst alleen gaan wonen. Hij woonde nog thuis. Achteraf denk ik dat o.a. mijn op mezelf gaan wonen me duidelijk heeft gemaakt dat het tussen ons niks zou worden.
@Orzoo, dan is dat denk ik dat stukje persoonlijke groei geweest waar ik TO voor waarschuwde, het kan je relatie volwassener maken of je kan erdoor uit elkaar groeien.

Overigens ben ik het met je eens dat er een groot verschil is tussen echt op jezelf wonen of op een volwassen manier bij je ouders wonen. Maar ik vind dat er net zo'n groot verschil is tussen samenwonen of bij je ouders inwonen. Alledrie heel verschillende situaties.
Met mijn excuses voor het gebruik van "een stukje". Brrrrrrr!
quote:Orzoo schreef op 07 januari 2013 @ 17:01:

Overigens is helemaal in je eentje een IKEA-bed in elkaar zetten heel goed voor je creatieve denken

Ook een goede inderdaad

Ik kan nu zelf de lampen vervangen, maar ook de CV ketel bijvullen, electriciteit-dingen doen en aansluiten, de wasmachine repareren, stoppen vervangen, etc. Ik schrik niet zo snel meer ergens van Dat vind ik grote winst.
Overigens, als ik een relatie krijg met iemand die nog nooit zelfstandig heeft gewoond, dat gaat het samenwonen er ook niet van komen. Minimaal een jaar op zichzelf, eerder gaat er niks gebeuren
quote:Orzoo schreef op 07 januari 2013 @ 17:00:

[...]

Ik ken die situatie. Ik was toen ik nog thuis woonde veel alleen thuis (ongeveer 4 maanden per jaar) en het is toch wel ff anders. Kostgeld ok, maar als je het een x niet kunt betalen is het nog niet erg. De huur/hypotheek wordt immers toch wel betaald. En in het geval waar de ouders wel gewoon altijd thuis zijn maar kind een relatieve zelfstandigheid heeft..stop eruit 's avonds laat? gewoon ff aan pa of ma vragen. Vergeten boodschappen te doen? Is er nog wel een andere koelkast met eten. Ziek? Iemand die voor je zorgt. Nja ga zo maar door.

Ja, dat ben ik wel met je eens. Alleen is mijn beeld van studenten in dat geval dat ze (niet altijd, maar in veel gevallen) net zo onzelfstandig zijn als de kinderen die het in het huis van hun ouders weten uit te houden. Het geldt niet voor iedereen, maar ik zag vaak dat studenten wanneer ze ziek zijn meteen weer naar het ouderlijk huis gaan, dat ze de hele kerstvakantie en soms ook in de weekenden bij hun ouders logeren, dat de ouders de financiële steun zijn en dat ze in een lastige situatie nog steeds hun ouders bellen...

Dat neemt niet weg dat er ook studenten zijn die wel écht alles zelf doen, maar in mijn belevenis waren het er niet veel. Dus dan vind ik alleen thuis zijn en zelf je eten koken en kleren wassen zo ongeveer hetzelfde als wat die studenten doen die doordeweeks ergens anders wonen.
Ik zou ook niets willen met iemand die nog nooit zelfstandig gewoond heeft, maar dat heeft meer te maken met dat ik niet val op types die eind twintig, begin 30 zo weinig zelfstandigheid ten toon spreiden dat ze nog thuis wonen!
Ik bel trouwens in lastige situaties ook nog steeds mijn ouders en ik woon toch al zo'n 12 jaar op mijzelf inmiddels Ik waardeer ze en ik heb soms heel erg behoefte aan hun mening of visie ergens op. Net zoals ik, als ik me heel ziek voel, het allerliefst mijn moeder wil die een appeltje voor me raspt. (Meestal bel ik haar gewoon even en dan is het ook goed )
Ik ging gelijk (19 jaar) samenwonen met mijn vriend, en dat bevalt me heel goed! Natuurlijk kreeg ik wel gezeur van vriendinnen dat ik mijn "echte studentenleven" opgaf, maar ik ga even goed wel stappen hoor. We zitten trouwens niet constant op elkaars lip omdat we allebei naar school moeten en we elkaar pas 's avonds weer zien. En dat je geen verantwoordelijkheid meekrijgt vind ik een beetje onzin, dat leer je ook als je gaat samenwonen. Misschien wel zelfs meer omdat je niet alleen aan jezelf kan denken.

Als je echt van hem houdt is samenwonen gewoon fantastisch!
Some flies are too awesome for the wall
Fay ik had 1 zo'n huisgenootje ja. Elk weekend naar huis (dat was dan ook thuis ipv het huis waar ze 5 dagen per week bij ons woonde)hele vakanties, financiele steun idd. Ik en de andere 2 meiden hadden dat niet. De ene had ouders in het buitenland, de ander chronisch zieke ouders die financieel ook minimaal konden helpen en mijn moeder woonde welliswaar 15 min rijden verderop maar ik had daar gewoon geen behoefte aan. Ik zag haar doordeweeks (gewoon ff bakkie doen ofzo) en had verder vooral de behoefte om mn shit zelf te regelen. (En ik type zo verder want ik ga nu van mobiel naar laptop switchen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven