Roddelen

06-01-2013 23:15 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een hele tijd een vaste vriendinnengroep. Niet iedereen kent elkaar even goed, of is er even vaak bij, maar de meesten van ons kennen elkaar nog van de basisschool of middelbare school.

Er wordt onderling ontzettend veel geroddeld over elkaar. Als persoon X er niet bij is hebben we het over haar onhebbelijkheden, als persoon Y er niet bij is hebben we het over haar relatie en wat er allemaal mis aan is, en ik maak me ook geen enkele illusie over het feit dat er niet over mij wordt geluld als ik er niet bij ben. (Wat me niet zoveel uitmaakt, ik doe het zelf immers ook).

Het leidt niet tot ruzies of irritaties, wonderwel weten we dat te vermijden en is er, voor zover ik weet, nog nooit iemand achter gekomen wat er over haar gezegd is.

Nu vraag ik me af hoe normaal zoiets eigenlijk is. Gebeurt dit bij jullie ook?
Gut, ik krijg zomaar het idee dat jij blijft reageren tot je het laatste woord hebt
Niet!
Liever elitair dan een pauper!
Eg wel
Nietus!
Nou ja. Beetje jammer allemaal.
Jeetje, wel veel heilige maria's hier zeg. Het ligt er natuurlijk aan wat je onder roddelen verstaat. Maar ik heb het regelmatig net de ene vriendin over de andere vriendin. "Goh er, ik begrijp helemaal niks van het gedrag van X, hoe kijk jij daar tegenaan?" Of: "Grrr, ik kan me soms zo ergeren aan het feit dat het zij zus of zo doet.."

Ik hou van mijn dichtstbijzijnde vriendinnen met al hun nukken. Dus kan me af en toe bijzonder ergeren aan iets, maar dat maakt de liefde niet minder. En natuurlijk heb ik mijn vriendinnen wel eens gewezen op een onhebbelijkheid en zeker ook vice versa. Maar ik ga niet iedere keer als ik me eens erger dat ook gelijk aan de betreffende vriendin melden, lijkt me niet bevorderlijk voor de vriendschap.

Volgens mij kan je prima met één vriendin over de rare/vreemde/mooie/irritante/geweldige eigenschappen van een andere vriendin hebben. En dat kan je heel respectvol doen.

Maar goed, versta je onder roddelen echt gemeen kwaadspreken, nee, dat doe ik niet.
Overigens zegt zon irritatie ding vaak meer over mij dan over de vriendin in kwestie, dus dat wil ik het met andere vriendinnen ook over kunnen hebben.
Klopt, je manier van praten over en reageren op anderen zegt altijd iets over jezelf. Wat je zegt ben je zelf. Heb ik ook hoor dat ik me aan bepaalde gedragingen van anderen erger, dan vraag ik me af waarom die ander mij zo op mijn zenuwen werkt en wat ik dan zelf kan doen om die ergernis bij mezelf te verminderen. Dus geen kwaadspreken over die ander en diegene als minder/lui/dom betitelen, omdat ik blijkbaar een streber ben die alles in één keer goed wil doen.
Nou, wat ik me kan voorstellen is dat het volgende gesprek plaatsvindt.:

(Hierbij moet je bedenken dat Liesje een goede vriendin van B is en een meisje dat verder niet heel hard aan haar studie werkt. Gewoon lekker feestvieren, lang leve de lol, dat soort dingen. Maakt haar geen minder goede vriendin.)

A: Hoe is het eigenlijk met Liesje?

B: Ja goed, alleen nog wel kut met haar studie.

A: Oh ja, hoezo?

B: Ja, ze had een paar opdrachten niet ingeleverd en nu loopt ze achter.

A: Jeetje, wat erg voor haar zeg.

B: Ja, is lullig. Maar goed, ze doet ook niet heel veel aan hoor. Ze slaat ook wel heel vaak colleges over, omdat ze haar roes nog uit ligt te slapen.

A: Oh, dat is inderdaad wel een beetje lui.

B: Ja, heb ik ook al eens tegen haar gezegd als ze weer liep te klagen over dat de studie zo moeilijk is. Soms denk ik ook wel dat er iets anders aan de hand is hoor. Maar als ik daar naar vraag zegt ze van niet.

etcetera etcetera

Is dit roddelen? Is B nu een slechte vriendin van Liesje?
Ervan uitgaand dat dit met de beste intentie gezegd wordt vind ik dat geen roddelen. Althans, ik zou zoiets ook kunnen zeggen (mits in een echt goede vriendengroep).
Evenaar: ja, dat vind ik roddelen vanaf het punt dat het overgaat op speculeren "ik denk dat er wat anders aan de hand is". Als je denkt dat er wat anders aan de hand is dan bespreek je dat met vriendin b en als die zegt dat er niks aan de hand is of er niet op in gaat dan moet je er maar vanuit gaan dat er dus niks is ofwel dat ze het niet op dat moment aan jou kwijt wil. Een beetje gaan zitten speculeren met vriendin c over de gesteldheid van vriendin b vind ik niet kunnen. In mijn mannenvriendengroep gebeurd dit nooit. daar houdt het op bij "piet heeft zich weer verslapen voor college" " oh, das niet zo handig".

Vreselijk vind ik dat gelul van vrouwen, zal b leuk vinden dat jullie haar allerlei fictieve problemen aanpraten.
quote:Jeetje, wel veel heilige maria's hier zeg

Welkom op het Viva Forum. Iedereen hier is Heel Erg Perfect (maar dat laten ze niet merken, want ze zijn natuurlijk ook bescheiden). En als je iets Heel Erg Fouts doet komt de moraalpolitie langs (en als het vervolgens uit de hand loopt komt de HRS ook nog).

Ach, het is iig vermakelijk.
Ben ik niet met je eens Bloemetje, ik ga erg veel met mannen(groepjes) om, en daarin kan ook wel gezegd worden: "Ja het gaat duidelijk even niet zo goed met X". Maar ik moet eerlijk zeggen, dat zijn dan wel echt mannen die elkaar kennen van jongs af aan en waarbij duidelijk is dat de liefde en loyaliteit oneindig is.
In diezelfde mannengroepjes bespreken we soms ook achter iemands rug om hoe we diegene misschien zouden kunnen helpen. Als het écht niet goed gaat met iemand.

Das roddelen zeker he? Ja ik roddel.
quote:Frizzy schreef op 06 januari 2013 @ 23:27:

Hebben jullie niks anders om over te praten?

Kan me niet voorstellen dat het veilig voelt, zo'n clubje.

Dat dus. Beetje peilen hoe je iets op moet vatten

van die persoon/gezamelijke kennis of ervaringen uitdelen van iets waar je beide vraagtekens over hebt; oké. Maar dan wel met altijd een beider positief 'einde' van het gesprek over die persoon. Gelul over anderen -waarbij vaak ook nog pure negatieve onwaarheden worden gedeeld die groter en groter en dus nog negatiever worden-

Slécht! Big fail. Wel direct duidelijk hoe iemands karakter is. Kan maar beter duidelijk zijn, kun je je er verre van houden.

Maar TO, dit kun je niet je 'vriendenclubje' noemen?
Evenaar, dat is dus een geval waarbij de scheidslijn tussen 'roddelen' en 'praten over een ander' flinterdun is. Wat in dat gesprek plaatsvindt, vind ik niet per se kwaadaardig.

Anders zou 't bijv zijn als het gesprek ging zoals:

A: Jee, Liesje haalt wel steeds erg hoge cijfers voor haar tentamens zeg!

B: Volgens mij doet ze het met de docent

In dat geval wordt er echt op een negatieve manier over Liesje gepraat, om haar in een kwaad daglicht te stellen.

Natuurlijk zal Liesje het ook "niet leuk" vinden als ze hoort dat vrienden haar als lui omschrijven, maar dit gesprek is niet per se iets dat pertinent onwaar is. Ze zou zoiets bij wijze van spreken ook over zichzelf kunnen zeggen.

Maar nogmaals, de scheidslijnen zijn flinterdun.
quote:Bambi schreef op 07 januari 2013 @ 18:13:

Maar TO, dit kun je niet je 'vriendenclubje' noemen?O-oh, nog eentje! Bam heeft duidelijk nog niet verder gelezen.
quote:NYC schreef op 07 januari 2013 @ 18:21:

Evenaar, dat is dus een geval waarbij de scheidslijn tussen 'roddelen' en 'praten over een ander' flinterdun is. Wat in dat gesprek plaatsvindt, vind ik niet per se kwaadaardig.

Anders zou 't bijv zijn als het gesprek ging zoals:

In dat geval wordt er echt op een negatieve manier over Liesje gepraat, om haar in een kwaad daglicht te stellen.

Natuurlijk zal Liesje het ook "niet leuk" vinden als ze hoort dat vrienden haar als lui omschrijven, maar dit gesprek is niet per se iets dat pertinent onwaar is. Ze zou zoiets bij wijze van spreken ook over zichzelf kunnen zeggen.

Maar nogmaals, de scheidslijnen zijn flinterdun.

Het zou ook weer wat anders zijn als die vrienden haar niet recht in het gezicht lui noemen, maar wel achter haar rug om.

Toch staat of valt alles ook met hoe veilig zo'n groepje nou echt is, en dat hangt weer af van de intenties naar elkaar.
Roddelen is volgens mij gewoon een "guilty pleasure" die veel vrouwen hebben, al geven we dat niet graag toe. Maar zolang het niet té negatief is, is het toch geen probleem?
Some flies are too awesome for the wall
quote:Frizzy schreef op 07 januari 2013 @ 18:23:

[...]

Het zou ook weer wat anders zijn als die vrienden haar niet recht in het gezicht lui noemen, maar wel achter haar rug om.

Toch staat of valt alles ook met hoe veilig zo'n groepje nou echt is, en dat hangt weer af van de intenties naar elkaar.

Inderdaad, dat ook.

Met mijn vriendinnen roddel ik trouwens het vaakst over mensen met wie we zelf niet (meer) bevriend zijn, maar die we wel allemaal kennen of van de verhalen kennen. Over exen, oud-klasgenoten etc. Ook vaak als in 'roddelend herinneringen ophalen' aan acties of uitspraken van deze personen vroeger.

Als ik een strengere definitie van roddelen gebruik dan zouden alleen dingen als dit erin vallen (dus gemene dingen verzinnen). In dat geval roddel ik nooit.

Daarom houd ik liever een ruime definitie aan.
quote:Frizzy schreef op 07 januari 2013 @ 18:05:

In diezelfde mannengroepjes bespreken we soms ook achter iemands rug om hoe we diegene misschien zouden kunnen helpen. Als het écht niet goed gaat met iemand.

Das roddelen zeker he? Ja ik roddel.

Jaja maar in 99% van dit soort gesprekjes wordt er echt geen plan gesmeed om iemand te helpen hoor. Is het gewoon opvulling, leuteren, iets te vertellen willen hebben, interessant doenerij etc.

En als het écht niet goed gaat met iemand is het wat anders maar dan nóg zou ik dat toch echt met de persoon zelf erbij bespreken en niet achter iemands rug om.

Kom op, dat zou je toch serieus zelf ook niet waarderen? Echt goede vrienden die kunnen ook respecteren als je soms niet wil praten over wat er dwars zit. Tenzij het gaat over een ernstig drugsprobleem waarbij geïntervenieerd moet worden ofzo maar wanneer komt dat nou voor?

Ik zie het al voor me, zit je daar in een klein dipje staan opeens pietje, miepje en flipje op de stoep: "ja, we hebben het er eens over gehad met z'n 3en, we vinden toch echt dat het niet goed met je gaat en we komen je helpen".. Ehh, ok, fijn dat jullie zo begaan zijn maar zou je niet gewoon eerst aan mij vragen hoe het gaat? Hoe lang zitten jullie al mijn door jullie zelf ingevulde problemen te bespreken?

En nogmaals, dit scenario komt bijna nooit voor, in de meeste gevallen wordt er veel gepraat en weinig echte betrokkenheid getoond.
quote:Frizzy schreef op 07 januari 2013 @ 18:21:

[...]

O-oh, nog eentje! Bam heeft duidelijk nog niet verder gelezen. Oeps. Is het de moeite waard?
Weetje wat ik het vermakelijke vind aan dit topic?

Kalliope die zit te vertellen dat ze haar vriendin zo lui vind omdat zij volgens haar niet werkt voor haar studie en zelf zegt ze vervolgens dit quote:Kalliope schreef op 07 januari 2013 @ 14:23:

Ik bijt niet van me af, ik weerleg slechts de onwaarheden in dit topic over mij. Het is dat of werken.

Forummen terwijl ze eigenlijk aan het werken zou zijn. En dan haar vriendinnen luie bitches noemen wanneer zij hetzelfde werkontwijkende gedrag vertonen als zij zelf. Tja, iets met een pot en een ketel.

Ik zie hier trouwens geen onwaarheden, alleen onvolmaakte vrouwen met problemen en een mening.
anoniem_167798 wijzigde dit bericht op 08-01-2013 12:21
Reden: Duidelijkheid
% gewijzigd
quote:bloemetje77 schreef op 07 januari 2013 @ 18:43:

[...]

Jaja maar in 99% van dit soort gesprekjes wordt er echt geen plan gesmeed om iemand te helpen hoor. Is het gewoon opvulling, leuteren, iets te vertellen willen hebben, interessant doenerij etc.

En als het écht niet goed gaat met iemand is het wat anders maar dan nóg zou ik dat toch echt met de persoon zelf erbij bespreken en niet achter iemands rug om.

Kom op, dat zou je toch serieus zelf ook niet waarderen? Echt goede vrienden die kunnen ook respecteren als je soms niet wil praten over wat er dwars zit. Tenzij het gaat over een ernstig drugsprobleem waarbij geïntervenieerd moet worden ofzo maar wanneer komt dat nou voor?

Ik zie het al voor me, zit je daar in een klein dipje staan opeens pietje, miepje en flipje op de stoep: "ja, we hebben het er eens over gehad met z'n 3en, we vinden toch echt dat het niet goed met je gaat en we komen je helpen".. Ehh, ok, fijn dat jullie zo begaan zijn maar zou je niet gewoon eerst aan mij vragen hoe het gaat? Hoe lang zitten jullie al mijn door jullie zelf ingevulde problemen te bespreken?

En nogmaals, dit scenario komt bijna nooit voor, in de meeste gevallen wordt er veel gepraat en weinig echte betrokkenheid getoond.Das dan hoe jij het kent en niet mijn ervaring.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven