Het deeltijd-topic (studie)
zondag 6 januari 2013 om 15:54
Hoi allemaal,
Sinds februari vorig jaar studeer ik in deeltijd (HBO). Dit naast een 40-urige werkweek. Tot nu toe valt het me mee, alhoewel ik vooral de laatste tijd nog wel eens een dip heb. Omdat ik nog minimaal twee jaar door moet, lijkt het me leuk om met 'lotgenoten' te kletsen en elkaar door de moeilijke momenten heen te helpen.
Wie schrijft mee?
Sinds februari vorig jaar studeer ik in deeltijd (HBO). Dit naast een 40-urige werkweek. Tot nu toe valt het me mee, alhoewel ik vooral de laatste tijd nog wel eens een dip heb. Omdat ik nog minimaal twee jaar door moet, lijkt het me leuk om met 'lotgenoten' te kletsen en elkaar door de moeilijke momenten heen te helpen.
Wie schrijft mee?
maandag 7 januari 2013 om 12:11
@Mooiedromen, bij mij is het denk ik ook 40-50% schrijven. Ben er wel achter dat schrijven meer tijd kost en moeilijker is dan 'gewoon' een tentamen leren. Welke studie doe jij?
@Littleheart, dat zal zeker een boost geven! En kleine successen moet je ook vieren toch? Het is nog geen diploma, maar wel een kleine mijlpaal!
@Littleheart, dat zal zeker een boost geven! En kleine successen moet je ook vieren toch? Het is nog geen diploma, maar wel een kleine mijlpaal!
maandag 7 januari 2013 om 12:54
@cat4woman Ik vind het anders heel erg knap van je dat je in de aanbevolen tijd je bachelor gaat halen? Die haal je na een jaar toch? Moet je zeker vieren en het papiertje op een zichtbare plek in huis hangen. Zodat je er door geinspireerd blijft. Gister heb ik de film 'Life of Pi' gezien, dit vond ik een mooi startpunt voor mijn studie. De verhaallijn is in het kort : dat je met hoop, vertrouwen, geloof en doorzettingsvermogen alles kan bereiken / overwinnen.
Denk dat ik de film vaker ga kijken
Denk dat ik de film vaker ga kijken
maandag 7 januari 2013 om 13:02
Ik doe een soort Sociaal Juridische Dienstverlening. Ik vind de schrijf opdrachten trouwens best leuk hoor maar het kost alleen zo ontzettend veel tijd. De gewone leervakken gaan me beter af!
@Littleheart. Het lijkt mij ontzettend moeilijk om alles zelf te moeten doen. Ik was echt zonder verwachtingen op dit gebied aan mijn opleiding begonnen maar nu vind ik het echt ontzettend fijn om medestudenten te hebben om mee te lachen en te huilen. En geloof me, huilen wil je soms echt. Bij mij op school zijn ze namelijk ontzettend slecht in communiceren en in plannen. Zo heb je gerust het ene blok 5 schrijf opdrachten en leervakken en het blok daarna nog niet de helft. In zo'n druk blok zit ik er dan soms best wel even doorheen.
Die film heb ik nog niet gezien maar ik ben het wel eens met de verhaallijn!
@Littleheart. Het lijkt mij ontzettend moeilijk om alles zelf te moeten doen. Ik was echt zonder verwachtingen op dit gebied aan mijn opleiding begonnen maar nu vind ik het echt ontzettend fijn om medestudenten te hebben om mee te lachen en te huilen. En geloof me, huilen wil je soms echt. Bij mij op school zijn ze namelijk ontzettend slecht in communiceren en in plannen. Zo heb je gerust het ene blok 5 schrijf opdrachten en leervakken en het blok daarna nog niet de helft. In zo'n druk blok zit ik er dan soms best wel even doorheen.
Die film heb ik nog niet gezien maar ik ben het wel eens met de verhaallijn!
maandag 7 januari 2013 om 13:09
@mooiedromen Hoe vaak ga jij naar school? Ik geloof best dat er dieptepunten zullen zijn. Zeker als je na je werkweek zo moe bent en aan weekend toe bent of als je even niet lekker in je vel / dipmzit. Helaas hebben wij vrouwen daar nog wel eens last an door onze hormoonhuishouding he..... Ben iig blij dat we hier aan het schrijven zijn en ik hoop bij mijn eerste praktijkdag ook watcontacten op te doen.
Maar knap dat je al in het tweede jaar zit, hoeveel uur besteed jij per week aan je studie gemiddeld?
Maar knap dat je al in het tweede jaar zit, hoeveel uur besteed jij per week aan je studie gemiddeld?
maandag 7 januari 2013 om 14:18
@mooiedromen, Dat is best veel, 20 uur naast de les! Ik denk niet dat ik dat red, das echt doorbikkelen. Ik heb me pas net ingeschreven en ontvang deze week mijn boeken. Dus ik moet nog even alles uitvogelen etc. De opleiding is 4 jaar, mag hem binnen 3 jaar afronden met uitloop naar 6 jaar. Pfff hoop er niet zo lang over te doen hoor hihi. Bij welke instantie volg je de opleiding (als je dat kwijt wilt)
maandag 7 januari 2013 om 14:39
20 uur was inderdaad best veel maar gelukkig kan ik soms onder werktijd iets doen. Onze blokken zijn ook maar 7 lesweken dus opzich is dat wel te overzien. Ik weet telkens dat hij maar tijdelijk is. Ik volg de opleiding bij Inholland.
4 jaar in 3 jaar doen lijkt mij heel zwaar, hoef je dan geen stages te lopen?
4 jaar in 3 jaar doen lijkt mij heel zwaar, hoef je dan geen stages te lopen?
maandag 7 januari 2013 om 15:48
Dan is het idd wel te doen als je op je werk mag studeren. Dat kan bij mij helaas niet. Ik moet vanaf het 3e jaar gaan stage lopen. In totaal 1100 uur waarvan 260 uur stagescripties. Mag dat zelf indelen en zie tegen die tijd wel hoe ik dat ga doen. Als de opleiding me echt heel veel studie uren gaat kosten, misschien dat ik dan mijn huidige baan aanpas. Ben je tevreden met je opleiding?
maandag 7 januari 2013 om 18:33
@Littleheart, je propedeuse haal je na een jaar. En als het een beetje meezit heb ik hem bijna binnen. Heb dan ook nog geen enkele herkansing hoeven doen.
Spannend hoor, bijna je boeken binnen. Dan wordt het echt!
@Mooiedromen, hier even slechte communicatie op school. Zal wel een kenmerk zijn van een HBO-instituut.
Spannend hoor, bijna je boeken binnen. Dan wordt het echt!
@Mooiedromen, hier even slechte communicatie op school. Zal wel een kenmerk zijn van een HBO-instituut.
maandag 7 januari 2013 om 18:39
@cat4woman Goed van je dat je geen herkansingen hebt hoeven doen, dat is toch ook een beloning voor het harde zwoegen.
Ik ben sinds vorige week al wat aan het studeren mbt. maatschappijleer (een havo examen) leek me niet verkeerd en kan ik er mooi een beetje in komen.
@mooiedromen Was even vergeten dat je idd al had geschreven over de slechte communicatie. Hoop dat ze bij het NTI wat duidelijker zijn, want zeker als je thuis studeerd is duidelijkheid toh wel van essentieel belang om frustraties te voorkomen. Dat is niet zo best, wat zeggen ze ervan als je dit aankaart?
Ik ben sinds vorige week al wat aan het studeren mbt. maatschappijleer (een havo examen) leek me niet verkeerd en kan ik er mooi een beetje in komen.
@mooiedromen Was even vergeten dat je idd al had geschreven over de slechte communicatie. Hoop dat ze bij het NTI wat duidelijker zijn, want zeker als je thuis studeerd is duidelijkheid toh wel van essentieel belang om frustraties te voorkomen. Dat is niet zo best, wat zeggen ze ervan als je dit aankaart?
maandag 7 januari 2013 om 20:32
Ik volg voltijd pabo, maar zit erover na te denken om over te stappen naar deeltijd en wat meer te gaan werken. De financiën zijn nu namelijk erg krap. Misschien kunnen jullie me helpen?
Bij de pabo loop je elke week één dag stage en af en toe heb ik een stageweek. Hoe doen jullie dit met jullie werk? Nemen jullie vrije dagen op voor de stageweken? Of hebben jullie dit met je werk besproken? Ik vind het namelijk erg moeilijk om een keuze te maken.
Alvast bedankt!
Bij de pabo loop je elke week één dag stage en af en toe heb ik een stageweek. Hoe doen jullie dit met jullie werk? Nemen jullie vrije dagen op voor de stageweken? Of hebben jullie dit met je werk besproken? Ik vind het namelijk erg moeilijk om een keuze te maken.
Alvast bedankt!
maandag 7 januari 2013 om 21:07
Ik hoop in februari te starten aan de verkorte deeltijd van de pabo. Morgen bellen of ze al weten of hij gaat starten... Hoop het zo!
De studie duurt dan twee jaar, met twee avonden in de week college en een dag stage.
Op dit moment geen vaste uren baan, maar inval.. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen. Woon samen dus heb ook voldoende inkomen nodig.
De studie duurt dan twee jaar, met twee avonden in de week college en een dag stage.
Op dit moment geen vaste uren baan, maar inval.. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen. Woon samen dus heb ook voldoende inkomen nodig.
maandag 7 januari 2013 om 22:48
Fijn een deeltijd topic! Ik hoop dat ik me bij jullie mag aansluiten?
Ik studeer nu 1,5 jaar deeltijd CE op de hogeschool naast de 32 uur dat ik werk. Ik vind het nog steeds lastig om mijn tijd goed te verdelen. Ik ben geneigd het studeren uit te stellen omdat ik na 32 uur werken en 2 avonden school ook wel toe ben aan ontspanning. Lastig!
Hopelijk kunnen we elkaar op deze manier motiveren!
Ik studeer nu 1,5 jaar deeltijd CE op de hogeschool naast de 32 uur dat ik werk. Ik vind het nog steeds lastig om mijn tijd goed te verdelen. Ik ben geneigd het studeren uit te stellen omdat ik na 32 uur werken en 2 avonden school ook wel toe ben aan ontspanning. Lastig!
Hopelijk kunnen we elkaar op deze manier motiveren!
maandag 7 januari 2013 om 23:02
quote:mona87 schreef op 07 januari 2013 @ 21:07:
Ik hoop in februari te starten aan de verkorte deeltijd van de pabo. Morgen bellen of ze al weten of hij gaat starten... Hoop het zo!
De studie duurt dan twee jaar, met twee avonden in de week college en een dag stage.
Op dit moment geen vaste uren baan, maar inval.. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen. Woon samen dus heb ook voldoende inkomen nodig.Is het de ipabo? Klinkt als de ipabo, haha!
Ik hoop in februari te starten aan de verkorte deeltijd van de pabo. Morgen bellen of ze al weten of hij gaat starten... Hoop het zo!
De studie duurt dan twee jaar, met twee avonden in de week college en een dag stage.
Op dit moment geen vaste uren baan, maar inval.. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen. Woon samen dus heb ook voldoende inkomen nodig.Is het de ipabo? Klinkt als de ipabo, haha!
dinsdag 8 januari 2013 om 08:20
Hoi bibi, blome en mona leuk dat jullie meeschrijven.
@mona Hoop voor je dat de studie doorgaat!
@blome Studeer je in het weekend ook? Denk dat je ook wel moet zorgen dat je savonds na je werk eens een avond vrij bent anders is het niet vol te houden. Als je oververmoeid raakt nemen je hersenen geen info meer op. W
@bibi Helaas kan ik je nog niet helpen met je vraag, ik start deze week met mijn studie! Maar ik ben altijd heel makkelijk, als je echt wil lukt het wel en krijg je de tijd ook wel ingedeeld. Alleen een hele week state lopen eens in de zoveel tijd is natuurlijk wel lastig als je geeb flexibele baas. Heb je nu een vaste baan?
@mona Hoop voor je dat de studie doorgaat!
@blome Studeer je in het weekend ook? Denk dat je ook wel moet zorgen dat je savonds na je werk eens een avond vrij bent anders is het niet vol te houden. Als je oververmoeid raakt nemen je hersenen geen info meer op. W
@bibi Helaas kan ik je nog niet helpen met je vraag, ik start deze week met mijn studie! Maar ik ben altijd heel makkelijk, als je echt wil lukt het wel en krijg je de tijd ook wel ingedeeld. Alleen een hele week state lopen eens in de zoveel tijd is natuurlijk wel lastig als je geeb flexibele baas. Heb je nu een vaste baan?