Het deeltijd-topic (studie)
zondag 6 januari 2013 om 15:54
Hoi allemaal,
Sinds februari vorig jaar studeer ik in deeltijd (HBO). Dit naast een 40-urige werkweek. Tot nu toe valt het me mee, alhoewel ik vooral de laatste tijd nog wel eens een dip heb. Omdat ik nog minimaal twee jaar door moet, lijkt het me leuk om met 'lotgenoten' te kletsen en elkaar door de moeilijke momenten heen te helpen.
Wie schrijft mee?
Sinds februari vorig jaar studeer ik in deeltijd (HBO). Dit naast een 40-urige werkweek. Tot nu toe valt het me mee, alhoewel ik vooral de laatste tijd nog wel eens een dip heb. Omdat ik nog minimaal twee jaar door moet, lijkt het me leuk om met 'lotgenoten' te kletsen en elkaar door de moeilijke momenten heen te helpen.
Wie schrijft mee?
dinsdag 8 januari 2013 om 16:54
quote:mona87 schreef op 08 januari 2013 @ 10:25:
@bibi01 Wat is ipabo precies? Via internet? Deze opleiding is via een instelling en omdat ik al mn SPH diploma op zak heb, mag ik de deeltijd in twee jaar volgen (ipv 4 jaar)."De i van iPabo staat van oorsprong voor interconfessioneel. De hogeschool is ontstaan uit een fusie tussen protestants-christelijke en rooms-katholieke opleidingen. Inmiddels heeft ook de islamitische religie bij ons een plek gekregen. Deze religieuze en culturele diversiteit leidt tot ontmoeting en wederzijds respect." Even van de site gekopieerd, check http://www.ipabo.nl/sf.mcgi?2950
Bij deze opleiding wordt dus extra aandacht besteed aan godsdiensten en culturen. Ik dacht dat jij misschien hier heen zou gaan omdat de studenten die zich aangemeld hadden voor de feb. start, het ook deze week zouden horen!
@littleheart. Nee ik heb geen vaste baan omdat ik nu de opleiding voltijd volg. Ik werk in de horeca in het weekend, hier zou ik ook niet meer uren kunnen krijgen. Dus ik zou dan op zoek moeten naar een parttime baan als ik overstap naar deeltijd. Ik dacht aan misschien de thuiszorg of Schiphol. Bij beide heb ik namelijk al ervaring.
@bibi01 Wat is ipabo precies? Via internet? Deze opleiding is via een instelling en omdat ik al mn SPH diploma op zak heb, mag ik de deeltijd in twee jaar volgen (ipv 4 jaar)."De i van iPabo staat van oorsprong voor interconfessioneel. De hogeschool is ontstaan uit een fusie tussen protestants-christelijke en rooms-katholieke opleidingen. Inmiddels heeft ook de islamitische religie bij ons een plek gekregen. Deze religieuze en culturele diversiteit leidt tot ontmoeting en wederzijds respect." Even van de site gekopieerd, check http://www.ipabo.nl/sf.mcgi?2950
Bij deze opleiding wordt dus extra aandacht besteed aan godsdiensten en culturen. Ik dacht dat jij misschien hier heen zou gaan omdat de studenten die zich aangemeld hadden voor de feb. start, het ook deze week zouden horen!
@littleheart. Nee ik heb geen vaste baan omdat ik nu de opleiding voltijd volg. Ik werk in de horeca in het weekend, hier zou ik ook niet meer uren kunnen krijgen. Dus ik zou dan op zoek moeten naar een parttime baan als ik overstap naar deeltijd. Ik dacht aan misschien de thuiszorg of Schiphol. Bij beide heb ik namelijk al ervaring.
woensdag 9 januari 2013 om 18:49
woensdag 9 januari 2013 om 20:35
Hebben jullie ook een gezin? En hoe combineren jullie dat? Zie je je partner ooit nog? Houd je nog tijd over voor sporten, andere dingen?
Volgend jaar wil ik een MA doen, maar ik twijfel. 2 kleine kinderen, 3 dagen werken, flinke reisafstand (zonder files 1 uur en 20 minuten). Ik wil het supergraag.. maar hoe haalbaar is het.
Volgend jaar wil ik een MA doen, maar ik twijfel. 2 kleine kinderen, 3 dagen werken, flinke reisafstand (zonder files 1 uur en 20 minuten). Ik wil het supergraag.. maar hoe haalbaar is het.
woensdag 9 januari 2013 om 21:22
Ik doe ook Bedrijfskunde MER, maar dan de duale versie. Wat wil zeggen 24 uur werken en één dag in de week naar college. Verder gewoon alle tentamens, maar ook Action Learning Opdrachten die je voornamelijk vanuit je eigen bedrijf moet maken. Ook competenties ontwikkelen we op de werkvloer en moet ieder jaar een niveau erbij halen. Ben nu halverwege het 3e jaar. Vind het af en toe best pittig! Maar het schiet mooi op
"Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that is greater than any obstacle".
woensdag 9 januari 2013 om 22:24
Geen gezin maar ik woon wel samen. Ik probeer in t weekend sowieso een dag vrij te houden en ook een of twee avonden vrij. Sporten doen we gezellig samen dus dan zien we elkaar.
Is met het openbaar vervoer naar je werk gaan een optie? Dan kan je dan alvast de lesstof voorbereiden.
Littleheart, balen! Gelukkig is t bijna weekend! Krijg je wel een schema van school met wanneer dingen af moeten zijn of moet je alles zelf bepalen?
Is met het openbaar vervoer naar je werk gaan een optie? Dan kan je dan alvast de lesstof voorbereiden.
Littleheart, balen! Gelukkig is t bijna weekend! Krijg je wel een schema van school met wanneer dingen af moeten zijn of moet je alles zelf bepalen?
woensdag 9 januari 2013 om 23:01
quote:mooiedromen schreef op 09 januari 2013 @ 22:24:
Geen gezin maar ik woon wel samen. Ik probeer in t weekend sowieso een dag vrij te houden en ook een of twee avonden vrij. Sporten doen we gezellig samen dus dan zien we elkaar.
Is met het openbaar vervoer naar je werk gaan een optie? Dan kan je dan alvast de lesstof voorbereiden.
Littleheart, balen! Gelukkig is t bijna weekend! Krijg je wel een schema van school met wanneer dingen af moeten zijn of moet je alles zelf bepalen?Openbaar vervoer zou kunnen.. Allen is qua tijd niet haalbaar. De tijd tussen eind van mn werk en begin college is te kort voor het ov.
Geen gezin maar ik woon wel samen. Ik probeer in t weekend sowieso een dag vrij te houden en ook een of twee avonden vrij. Sporten doen we gezellig samen dus dan zien we elkaar.
Is met het openbaar vervoer naar je werk gaan een optie? Dan kan je dan alvast de lesstof voorbereiden.
Littleheart, balen! Gelukkig is t bijna weekend! Krijg je wel een schema van school met wanneer dingen af moeten zijn of moet je alles zelf bepalen?Openbaar vervoer zou kunnen.. Allen is qua tijd niet haalbaar. De tijd tussen eind van mn werk en begin college is te kort voor het ov.
donderdag 10 januari 2013 om 07:50
@mooiedromen, Ik krijg volgens mij geen schema, wel richtlijnen in welke volgorde je alles moe leren. Heb okk praktijkdagen daar moet ik natuurlijk op voorbereiden. Verder kan ik ook zelf de datums van mijn tentamens plannen. Dat kan dagelijks het hele jaar door. Krijg wel een studiebegeleider en kan huiswerk insturen, allee loopt via een digitale leeromgeving. Het preciese weet ik nog nie, maar zal alles posten zodra bekend. Ook wel fijn voor aankomend cursisten om dat te weten. Wel een manier van studeren die verl zelfstandigheid en discipline eist, dus denk dat ik jullie tips goed kan gebruiken
donderdag 10 januari 2013 om 09:35
@Rodina, zouden de colleges precies op je werkdagen vallen? Dat zou balen zijn. Ik vind de school dagen altijd best zwaar, dat zou ik niet trekken na een werkdag maar misschien scheelt het dan jij dan alleen avonden zou hebben. Hoe lang zouden je lesavonden dan zijn? Bij ons begint het vaak rond 1 uur en dan is het behoorlijk lastig om om 9 uur nog geconcentreerd te zijn.
@Smoksje, geen idee of je dit nog leest maar succes vandaag!
@Smoksje, geen idee of je dit nog leest maar succes vandaag!
donderdag 10 januari 2013 om 13:10
quote:gekgezichtje schreef op 06 januari 2013 @ 20:58:
Hallo iedereen!
Mag ik me hierbij aansluiten? Heb onlangs een HBO Bachelor behaald, maar kan hier nu niets mee, vanwege de, u raadt het reeds, crisis. Kom wel weer, maar ondertussen wil ik me toch een beetje nuttig maken. Ik werk namelijk maar 9 uur per week, meer krijg ik niet. En dat is dan ook nog eens ongeschoold werk. Mij lijkt het leuk om een opleiding Communicatie aan het NTI te volgen. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Ben nog wat huiverig, want het is een behoorlijke smak geld. Maar een beetje thuis zitten in die resterende uren vind ik helemaal niks!
Berichtje uit t oude topic ;)quote:littleheart schreef op 07 januari 2013 @ 12:51:
Van welke studie heb je je bachelor? Knap hoor! Was dit ook een thuisstudie of voltijd?
Groetjes,
LittleheartIk heb een studie Autonome Kunst gedaan en mijn Bachelor behaald. Was een voltijds studie maarja.. toen ik begon was de boel allemaal wat rooskleuriger
Hallo iedereen!
Mag ik me hierbij aansluiten? Heb onlangs een HBO Bachelor behaald, maar kan hier nu niets mee, vanwege de, u raadt het reeds, crisis. Kom wel weer, maar ondertussen wil ik me toch een beetje nuttig maken. Ik werk namelijk maar 9 uur per week, meer krijg ik niet. En dat is dan ook nog eens ongeschoold werk. Mij lijkt het leuk om een opleiding Communicatie aan het NTI te volgen. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Ben nog wat huiverig, want het is een behoorlijke smak geld. Maar een beetje thuis zitten in die resterende uren vind ik helemaal niks!
Berichtje uit t oude topic ;)quote:littleheart schreef op 07 januari 2013 @ 12:51:
Van welke studie heb je je bachelor? Knap hoor! Was dit ook een thuisstudie of voltijd?
Groetjes,
LittleheartIk heb een studie Autonome Kunst gedaan en mijn Bachelor behaald. Was een voltijds studie maarja.. toen ik begon was de boel allemaal wat rooskleuriger
Vreemd is niet labiel.
donderdag 10 januari 2013 om 15:34
quote:mooiedromen schreef op 10 januari 2013 @ 09:35:
@Rodina, zouden de colleges precies op je werkdagen vallen? Dat zou balen zijn. Ik vind de school dagen altijd best zwaar, dat zou ik niet trekken na een werkdag maar misschien scheelt het dan jij dan alleen avonden zou hebben. Hoe lang zouden je lesavonden dan zijn? Bij ons begint het vaak rond 1 uur en dan is het behoorlijk lastig om om 9 uur nog geconcentreerd te zijn.
Colleges zijn op mijn werkdagen. En beginnen om 3 uur middags. Ik ga geen specifieke deeltijdopleiding doen, maar vakken uit de voltijd. Dat is qua tijden wel vervelend. Een 'echte' deeltijdopleiding heeft volgens mij en/of avonds colleges of een vaste dag in de week. Dit niet, dat wisselt en dat maakt het met m'n werk best lastig.
Qua concentratie, snap ik wat je bedoelt. Opzich is het wel relatief gunstig als de colleges op dezelfde dag als werk is, dat scheelt weer in kosten voor de oppas.
@Gekgezichtje; waar heb je autonome kunst gedaan? Rietveld? Ik heb iets vergelijkbaars gedaan.
@Rodina, zouden de colleges precies op je werkdagen vallen? Dat zou balen zijn. Ik vind de school dagen altijd best zwaar, dat zou ik niet trekken na een werkdag maar misschien scheelt het dan jij dan alleen avonden zou hebben. Hoe lang zouden je lesavonden dan zijn? Bij ons begint het vaak rond 1 uur en dan is het behoorlijk lastig om om 9 uur nog geconcentreerd te zijn.
Colleges zijn op mijn werkdagen. En beginnen om 3 uur middags. Ik ga geen specifieke deeltijdopleiding doen, maar vakken uit de voltijd. Dat is qua tijden wel vervelend. Een 'echte' deeltijdopleiding heeft volgens mij en/of avonds colleges of een vaste dag in de week. Dit niet, dat wisselt en dat maakt het met m'n werk best lastig.
Qua concentratie, snap ik wat je bedoelt. Opzich is het wel relatief gunstig als de colleges op dezelfde dag als werk is, dat scheelt weer in kosten voor de oppas.
@Gekgezichtje; waar heb je autonome kunst gedaan? Rietveld? Ik heb iets vergelijkbaars gedaan.
vrijdag 11 januari 2013 om 20:20
quote:littleheart schreef op 07 januari 2013 @ 19:58:
Nou smoksje heel veel succes!! Het gaat je lukken, laat je ons weten hoe het is gegaan?
Heeft het een speciale reden waarom je de avond van te voren nooit leert? Ik ga dan meestal keihard blokken, zo doet iedereen het anders Waarom ik de avond voor het examen nooit leer: door de spanning lijkt het voor mij alsof ik niks heb onthouden. En ik heb dan ook al zóveel gestudeerd dat ik zo'n weerstand voel dat ik het boek niet eens kan open slaan.
Nou smoksje heel veel succes!! Het gaat je lukken, laat je ons weten hoe het is gegaan?
Heeft het een speciale reden waarom je de avond van te voren nooit leert? Ik ga dan meestal keihard blokken, zo doet iedereen het anders Waarom ik de avond voor het examen nooit leer: door de spanning lijkt het voor mij alsof ik niks heb onthouden. En ik heb dan ook al zóveel gestudeerd dat ik zo'n weerstand voel dat ik het boek niet eens kan open slaan.
vrijdag 11 januari 2013 om 20:30
@blome: gezellig!
@mona: geVEELiciteerd! Heel veel plezier en succes gewenst!
@cat4woman: en? Deadlines gehaald? Al lekker weekend aan het vieren?
@littleheart: daarom laat ik de boeken op het werk bezorgen!
Ik ben bekaf nu. Gisteren 3 uur examen gedaan, heel intensief was het. Ik heb me er helemaal in vastgebeten en ik heb geschreven alsof mijn leven er vanaf hing. Hopelijk heb ik voldoende termen vermeld. Nu aan het wachten op de boeken voor de module jaarrekening.
Maar eerst: een schoolvrij weekend! Lekker uitslapen morgen.
@mona: geVEELiciteerd! Heel veel plezier en succes gewenst!
@cat4woman: en? Deadlines gehaald? Al lekker weekend aan het vieren?
@littleheart: daarom laat ik de boeken op het werk bezorgen!
Ik ben bekaf nu. Gisteren 3 uur examen gedaan, heel intensief was het. Ik heb me er helemaal in vastgebeten en ik heb geschreven alsof mijn leven er vanaf hing. Hopelijk heb ik voldoende termen vermeld. Nu aan het wachten op de boeken voor de module jaarrekening.
Maar eerst: een schoolvrij weekend! Lekker uitslapen morgen.
zaterdag 12 januari 2013 om 20:39
Daar ben ik ook weer eens! Wat een gezellige drukte hier!
@Smoksje, ben je lekker aan het genieten van je schoolvrije weekend? Wanneer hoor je de uitslag?
@Bibi, ik kan je helaas niet helpen met deze vraag. Ik volg een studie waarbij geen stage verplicht is, indien je een relevante baan hebt. Hoe lang heb je in voltijd nog te gaan?
@Blome, op welke hogeschool studeer jij? Ga jij het in 3 of 4 jaar afronden? Leuk dat je ook meeschrijft in ieder geval!
@Johanderksen, welkom! Mijn laatste weken bestaan uit alleen maar dipjes geloof ik... Het valt niet altijd mee!
@Mona87, gefeliciteerd! Super leuk dat je gaat starten in februari. Geniet nog wel van je laatste ‘vrije’ weken!
@Rodina, ik heb geen kinderen, wel een partner. Daarnaast werk ik 40 uur per week en spreek ik nog regelmatig af met vrienden. Partner zie ik nog genoeg, maar we plannen bewust weekendjes weg e.d. Zeker rond tentamenperiodes is het even lastig. Hij wil dan leuke dingen doen in een weekend, ik moet afhaken. Maar met kinderen lijkt het me wel moeilijk hoor en dan ook nog zo’n pittige reisafstand. Lastige overweging. Hoe lang duurt die master? Overigens zitten er bij mij op school best veel mensen met kleine kinderen. Veel onder het mom van: als ik het nu niet meer doe, dan nooit meer. Het is ‘even’ doorbikkelen, maar ze willen het heel graag.
@Dreetje, competentieontwikkeling… verschrikkelijk! Ben er nu ook mee bezig. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een wassen neus. Maar goed, ik snap dat het erbij hoort en ik steek er ongetwijfeld iets van op. Maar ik vind het jammer dat ze op ‘mijn’ hogeschool de deeltijdstudenten (25-45 jaar, gemiddeld) net zo benaderen als voltijdstudenten (vanaf 17 jaar).
@Gekgezichtje, welkom! Is het geen optie om via een reguliere school te gaan studeren in deeltijd i.p.v. het NTI?
Mijn deadlines zijn behaald. Morgen nog wat aan school doen, vandaag bewust niet. Ben grieperig en vandaag even een rustdag genomen. Heb de komende maand minder school, dat is wel prettig. Ik heb nml. 2 avonden per week school en dat is soms best vermoeiend. Je heb er dan al een werkdag opzitten. Fijn als je dan even wat minder contacturen hebt.
@Smoksje, ben je lekker aan het genieten van je schoolvrije weekend? Wanneer hoor je de uitslag?
@Bibi, ik kan je helaas niet helpen met deze vraag. Ik volg een studie waarbij geen stage verplicht is, indien je een relevante baan hebt. Hoe lang heb je in voltijd nog te gaan?
@Blome, op welke hogeschool studeer jij? Ga jij het in 3 of 4 jaar afronden? Leuk dat je ook meeschrijft in ieder geval!
@Johanderksen, welkom! Mijn laatste weken bestaan uit alleen maar dipjes geloof ik... Het valt niet altijd mee!
@Mona87, gefeliciteerd! Super leuk dat je gaat starten in februari. Geniet nog wel van je laatste ‘vrije’ weken!
@Rodina, ik heb geen kinderen, wel een partner. Daarnaast werk ik 40 uur per week en spreek ik nog regelmatig af met vrienden. Partner zie ik nog genoeg, maar we plannen bewust weekendjes weg e.d. Zeker rond tentamenperiodes is het even lastig. Hij wil dan leuke dingen doen in een weekend, ik moet afhaken. Maar met kinderen lijkt het me wel moeilijk hoor en dan ook nog zo’n pittige reisafstand. Lastige overweging. Hoe lang duurt die master? Overigens zitten er bij mij op school best veel mensen met kleine kinderen. Veel onder het mom van: als ik het nu niet meer doe, dan nooit meer. Het is ‘even’ doorbikkelen, maar ze willen het heel graag.
@Dreetje, competentieontwikkeling… verschrikkelijk! Ben er nu ook mee bezig. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een wassen neus. Maar goed, ik snap dat het erbij hoort en ik steek er ongetwijfeld iets van op. Maar ik vind het jammer dat ze op ‘mijn’ hogeschool de deeltijdstudenten (25-45 jaar, gemiddeld) net zo benaderen als voltijdstudenten (vanaf 17 jaar).
@Gekgezichtje, welkom! Is het geen optie om via een reguliere school te gaan studeren in deeltijd i.p.v. het NTI?
Mijn deadlines zijn behaald. Morgen nog wat aan school doen, vandaag bewust niet. Ben grieperig en vandaag even een rustdag genomen. Heb de komende maand minder school, dat is wel prettig. Ik heb nml. 2 avonden per week school en dat is soms best vermoeiend. Je heb er dan al een werkdag opzitten. Fijn als je dan even wat minder contacturen hebt.
zondag 13 januari 2013 om 12:55
Hoi dames,
Inmiddels ben ik gisteren met studeren begonnen. Vrijdagavond heb ik mijn studiepakket ontvangen en heb toen alles gecontroleerd en bijhorende info gelezen.
Alles is erg overzichtelijk en van iedere module zit een 'huiswerkwijzer' bijgevoegd met het aanbevolen studietempo. Mijn orientatietraject duurt tussen de 6 en 12 maanden, afhankelijk van het studietempo. Ik heb een duidelijk overzicht gemaakt van mijn studieplanning en nu kan ik precies zien of ik op schema loop of achterstand ontwikkel.
Ook de digitale leeromgeving van het NTI is erg duidelijk. Binnenkort heb ik een infoavond, waar nog alles eens duidelijk wordt uitgelegd.
Kortom ik vind het erg duidelijk, hoop zo'n 15 uur per week te kunnen studeren en denk dat ik het dan in een maand of 9 afgerond moet hebben.
Als dat alles goed bevalt start ik door met de klassikale variant.
@smoksje, spannend het wachten op de uitsla, geniet van je studieloze weekend!
@cat4woman, beterschap! Voel je jezelf al wat beter vandaag?
Inmiddels ben ik gisteren met studeren begonnen. Vrijdagavond heb ik mijn studiepakket ontvangen en heb toen alles gecontroleerd en bijhorende info gelezen.
Alles is erg overzichtelijk en van iedere module zit een 'huiswerkwijzer' bijgevoegd met het aanbevolen studietempo. Mijn orientatietraject duurt tussen de 6 en 12 maanden, afhankelijk van het studietempo. Ik heb een duidelijk overzicht gemaakt van mijn studieplanning en nu kan ik precies zien of ik op schema loop of achterstand ontwikkel.
Ook de digitale leeromgeving van het NTI is erg duidelijk. Binnenkort heb ik een infoavond, waar nog alles eens duidelijk wordt uitgelegd.
Kortom ik vind het erg duidelijk, hoop zo'n 15 uur per week te kunnen studeren en denk dat ik het dan in een maand of 9 afgerond moet hebben.
Als dat alles goed bevalt start ik door met de klassikale variant.
@smoksje, spannend het wachten op de uitsla, geniet van je studieloze weekend!
@cat4woman, beterschap! Voel je jezelf al wat beter vandaag?
zondag 13 januari 2013 om 18:14
Ik ga 5 februari beginnen en op 7 februari heb ik meteen de instaptoetsen van taal en rekenen. Vind het wel spannend zeg zo snel al! Moet het goed gaan opfrissen, want ben daar lang niet zo intensief mee bezig geweest.
@littleheart, fijn dat het allemaal zo overzichtelijk is! En wat goed dat je al een planning hebt gemaakt. Dat is altijd al een heel goed begin, komt goed!
@littleheart, fijn dat het allemaal zo overzichtelijk is! En wat goed dat je al een planning hebt gemaakt. Dat is altijd al een heel goed begin, komt goed!