Gezondheid alle pijlers

Huisarts, vit D

08-01-2013 12:00 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit even met de handen in het haar.

Ik heb wel 's laten vallen dat ik fibromyalgie heb en extreem vermoeid. Na een jaar ben ik eindelijk bloedgeprikt, en bleek mijn b12 laag (150 geloof ik). Na lang (echt lang) zeuren, heb ik eindelijk spuiten gekregen. Eerst een hele rare dosering (1 keer in de maand), maar ik merkte dat ik er mij beter door voelde na de eerst spuit. Toen kreeg ik (weer na lang aandringen) 1 keer in de week, 8 weken lang. Dat is nu over, en ik slaap al een stuk beter en voel me iets beter. Maar nog steeds kan ik niet traplopen, en is de vermoeidheid weer zo extreem. Alles lijdt eronder. School, werk, vriendschappen.

Ik ben weer geprikt en heb na aandringen ook mijn vitamine D laten prikken (het kon écht niet want vit D-tekort kwam bijna niet voor zei hij). Het bleek dus 23 te zijn. Erg laag als ik het vitamine D forum moet geloven.

Ik heb nu devaron 400IE gekregen. Ik heb gevraagd bij het krijgen van de tabletten van joh, klopt dat wel? Ja het klopte allemaal. Ik ben toen naar de assistente gelopen, maar nee, het klopte allemaal de huisarts zal het allemaal wel weten.

Ik heb weer wat rondgevraagd en mensen zeggen, jij moet zo'n drankje krijgen met duizenden IE's. Huisarts weer gebeld, assistente kon hem toevallig spreken want hij stond bij haar in 't kantoor. Huisarts zei "Als ik 100 mensen prik hier in het dorp, hebben 50% een vitamine D tekort zonder klachten. Jij krijgt nu 400IE omdat je klachten hebt en we zien na een maand wel of je je beter voelt." en daar kon ik het mee doen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Tips? Of moet ik het gewoon maar zo laten?
quote:Snotolf schreef op 08 januari 2013 @ 13:38:

Ik denk dat dit verhaal een hele andere kant heeft als het door de (voormalig) huisarts en reumatoloog verteld worden.

TO, je maakt op mij een hypochondrische, geen verantwoordelijkheid nemende indruk. Kan dat kloppen?

Hebben zij het altijd verkeerd gedaan?

Waarom maakt TO op jou die indruk?

Fibromyalgie en/of ME zijn lastige aandoeningen waarvan nog lang niet alles bekend is. Soms moet je dingen zelf uitzoeken, vechten voor wat begrip. Ik praat nu eigenlijk voor mezelf maar ik kan niet zo goed tegen deze (ongegronde) opmerkingen.
quote:NepBlond schreef op 08 januari 2013 @ 13:30:

@oker Indd! Ze snappen het echt niet. Ik wil dat wel doen, maar hoe weet je dat je waarde okay is, en dat je niet overdoseert?Voor de zekerheid zou ik dan ook op 2400IE gaan zitten per dag en over een tijdje weer prikken.
Hè, wat lastig allemaal! En wat een fijne reacties. Het zal wat zijn als de vermoeidheid en pijn hieraan ligt zeg!

Zelf slikken dus. Ik heb 30 pilletjes gekregen en moest als ik er nog 7 overhad bellen. Zal ik dat eerst even doen? Dat zijn nog 2 weken, als hij daarna het niet verhoogt, gewoon zelf slikken. En dan bloed laten prikken. Wat moet ik dan zeggen? "Ik heb zelf geslikt en ik wil nu laten prikken?" Of hoe hebben jullie dat gedaan?
Ik herken je verhaal, hopelijk kan ik je helpen door mijn ervaring te vertellen.

Ik had zelf in maart 2011 `na een flinke griep` een extreem laag vitamine D waarde gehad.

Dit was onderzocht doordat ik na de griep niet op knapte.

Ik was extreem moe, had overal pijn kortom het leek of ik een marathon had gelopen.

Na 2 weken was ik het zat en ging ik naar de huisarts.

Ik had toen een waardeloze huisarts, want na mijn verhaal te hebben aangehoord zei zij direct `het zal wel psychische zijn of je hebt een spierziekte.`

Na aandringen werd mijn bloed onderzocht maar dan stap voor stap. Uiteindelijk kwam er dus uit dat ik een extreem laag vitamine D had. Ik kreeg toen een verwijzing naar de internist (AMC). (ondertussen was ik veranderd van huisarts, omdat ik haar zat was)

Bij de AMC kreeg ik vloeibare vitamine D (dit proefde naar anijs) De internist vertelde tegen mij dat hun de minimale waarde 80 hanteren. Langzaam aan (volgens mij na 2 maanden) had ik geen pijn meer in mijn lichaam en was ik niet meer extreem moe.

Het vloeibare vitamine D had ik volgens mij een maand gehad, daarna slikte ik 800ie tot november 2012.

Nu slik ik 1600ie (pilletjes van de tuinen) omdat ik nooit waarde 80 heb bereikt met de 800ie.

Bij de internist was ik dus uitbehandeld na dat ik de vloeibare vitamine D had gekregen. Op advies van de internist slikte ik wel de 800ie (van de tuinen).

Mijn bloedwaarden word nu om de paar maanden via de huisarts gecheckt. Dit komt onder andere doordat ik een langzaam werkende schildklier hebt.

Dit is volgens mij veroorzaakt door de extreem lage vitamine D en stoppen met de yasmin. Daarnaast was mijn haren in april 2011 extreem uitgevallen en dit is nog niet helemaal hersteld.

De internist en mijn huidige huisarts gaven trouwens ook aan dat ze nog niet veel over vitamine D weten. Dus ze weten nog niet alle oorzaken en wat de klachten zijn.

Zelf denk ik dat het bij mij kwam door mijn griep en dat het genetisch is, want na mijn ervaringen heeft mijn familie hun waarden ook getest. Mijn vader en mijn tante (vaders kant) hebben/hadden beide een extreem lage vitamine D.

Hopelijk is mijn verhaal duidelijk en heb je hier iets aan. Wanneer je vragen hebt kan je het gerust stellen.

BTW, ik ben blank en de informatie op http://www.huisarts-migra ... p/vitamine-d-deficientie/ klopt niet helemaal zie mijn verhaal
@Oker: ik zit mobiel dus kan niet quoten. TO maakt die indruk op mij door opmerkingen over haar consulent waar ze niets aan had, de huisarts die geen AB wilde voorschrijven en meer van dergelijke opmerkingen.
@Yin: ik heb je een mailtje gestuurd! (met een andere afzender dan mijn nickname hier)
Herkenbaar dit. Ik zou je als tip willen geven om eens op het forum van stichting b12 tekort te kijken, die hebben mij toen heel goed geholpen; ook met de vitamine d.
Het forum van stichting b12 tekort zit vol met mensen die onzin verkondigen (niet allemaal, maar ik zou daar persoonlijk niet mijn informatie vandaan halen).

2400 IE per dag slikken zou best kunnen, maar is nergens voor nodig. Risico loop je ook nog eens dat je flinke verschuivingen krijgt in je elektrolyten als je zulke hoge doses neemt. Ik zou het niet doen...

Over dat magnesium volgens de richtlijn prikken: ik zou graag die richtlijn zien van de forummer die dit beweerde, want zoiets heb ik nog NOOIT gezien in een richtlijn...
Occam's razor
quote:NepBlond schreef op 08 januari 2013 @ 14:02:

Hè, wat lastig allemaal! En wat een fijne reacties. Het zal wat zijn als de vermoeidheid en pijn hieraan ligt zeg!

Zelf slikken dus. Ik heb 30 pilletjes gekregen en moest als ik er nog 7 overhad bellen. Zal ik dat eerst even doen? Dat zijn nog 2 weken, als hij daarna het niet verhoogt, gewoon zelf slikken. En dan bloed laten prikken. Wat moet ik dan zeggen? "Ik heb zelf geslikt en ik wil nu laten prikken?" Of hoe hebben jullie dat gedaan?

Ik weet niet hoeveel je nu slikt maar ik zou 24oo iE per dag gaan slikken. En dan gewoon na een tijd zeggen; ik wil weer een vit D waarde laten prikken. Gewoon eisen. Het is heel normaal hoor om dit zelf te gaan slikken.

Mijn huisarts vind D gelukkig ook heel belangrijk. Ze zegt zelfs; dat zijn de pillen die we thuis ook allemaal elke dag slikken.

Ook al koop je ze bij de kruidvat, gewoon doen.

Overdosering is pas in de 10.000-en eenheden.
Hoe kom je daar allemaal bij Debora? Ze heeft een flink tekort en kan best 2400 slikken. Dat moest ik ook van mijn arts toen ik te laag zat. Met 800iE verhoog je niet.
http://mens-en-gezondheid ... or-vitamine-d-gebrek.html
quote:zachtesteen schreef op 08 januari 2013 @ 14:26:

@Yin: ik heb je een mailtje gestuurd! (met een andere afzender dan mijn nickname hier)

Gezien en beantwoord :-)

Ik haal m'n mailadres even weg, maar mocht je nog meer vragen hebben, mail me gerust.
quote:madamemicmac schreef op 08 januari 2013 @ 14:36:

Hoe kom je daar allemaal bij Debora? Ze heeft een flink tekort en kan best 2400 slikken. Dat moest ik ook van mijn arts toen ik te laag zat. Met 800iE verhoog je niet.

Zoals ik net zei: ze heeft helemaal geen 'flink' tekort. Tot voor kort waren er ziekenhuizen waar 30 de ondergrens was. Lichamelijke klachten krijg je over het algemeen onder de 10 pas, maar niet iedereen krijgt klachten als het zo laag is.

Vitamine D schommelt onder invloed van ziekte en seizoenen. Ik heb er genoeg gezien die hun vitamine D niet slikten en spontaan een normale waarde bereikten. Met een suppletie van 400 zit je over 3 maanden waarschijnlijk rond de 50, nu door veel ziekenhuizen als ondergrens gehanteerd. Wil je hoger zitten om voor jou moverende redenen, kun je 800 nemen.

Je kúnt 2400 nemen, maar ik zou zoiets niet adviseren zonder dat je een arts hebt die achter je staat en weet waar ie aan moet denken voor het geval je calcium rare dingen gaat doen. En nu is TO van plan om het op eigen houtje te doen. Dat moet je nóóit doen.

Ik vind dat zulk raar gedrag: teleurgesteld zijn in je arts en vervolgens maar mokkend zelf wat gaan regelen. Maak gewoon een nieuwe afspraak en zeg netjes: luister dokter/piet/meneer de Vries, ik ben nog eens op het internet gaan kijken en daar wordt me toch echt geadviseerd om meer te slikken. Ik heb hier een printje van site zus en zo waarin dit advies ook staat. Ik heb begrepen dat de meningen uiteenlopen, dus dat wat dat betreft er geen goed of fout is, maar ik zou me er prettiger bij voelen als ik meer slik. Als u geen (grote) bezwaren hier tegen ziet, zou u dan zo vriendelijk willen zijn om mij een recept voor te schrijven voor druppels? (Dan kun je hogere sterktes krijgen en hoef je alleen wekelijks of maandelijks te slikken, veel goedkoper ook nog eens).

Als je arts botweg blijft weigeren, kun je altijd een andere arts zoeken. Daar wordt ook nog wel eens moeilijk over gedaan, maar het gaat er uiteindelijk om dat jij je op je gemak voelt bij een arts. Alleen kun je niet verwachten dat je arts een almachtige bevrijder is die ieder probleem meteen kan oplossen. Het is gewoon een mens, een mens die weliswaar meer kennis heeft over het lichaam dan de gemiddelde Nederlander, maar die ook gevoelig is voor een prettig contact met zijn/haar patient.

En omdat ik de beroerdste niet ben en me graag baseer op mensen die er voor geleerd hebben (en dus niet op een forum), hierbij een site die je aan je huisarts kunt laten zien:

http://www.huisarts-migra ... p/vitamine-d-deficientie/

(Het gaat dan wel om migranten met een donkerdere huidskleur, maar dit geldt net zo goed voor blanken met een tekort)
Occam's razor
Ik ben het op heel veel punten met je eens hoor Debora, maar niet qua waarde. Haar 23 is echt veels te laag en zelfs jouw 50 ondergrenswaarde is te laag. Heel veel ziekenhuizen hanteren al een 80 waarde als ondergrens.

Wat ook in jouw link staat is dat 800 een onderhoudsdosering is. Daar krijgt zij haar 23 niet mee omhoog.

En ik baseer me ook op mensen die er voor geleerd hebben, ik verzin dit niet zomaar.
Hier ook een vit D gehalte van 24 en idd is de ondergrens 80 volgens de huisarts en het ziekenhuis! Ik slik nu 50.000 eenheden per maand middels een drankje.
quote:wazig schreef op 08 januari 2013 @ 12:19:

Hey, hebben wij dezelfde huisarts?

Ik zou je ook aanraden om magnesium in te nemen. magnesium en vit D werken samen(niet tegelijkertijd innemen)

Je kunt een vit D tekort oplopen door magnesium tekort.

Daarnaast zou ik nog een vit B (met alle B's erin) nemen omdat B12 , de andere B's nodig heeft om goed opgenomen te worde n.

Ik ben geen arts, maar heb t voormijzelf uitgezocht. Volgens de richtlijnen hoort een h.arts bij ernstig vit D tekort wel magnesium te prikken. echter.. Die van mij vond t onzin.

Ik ben erg benieuwd waar je dit vandaag hebt! een te laag magnesium is namelijk eerder een gevolg dan een oorzaak van VitD tekort. Over het verband tussen die 2 is overigens nog veel discussie, de toonaangevende wetenschappers en artsen op dit gebied zijn er in ieder geval nog niet over uit!

Misschien een wijze les: niet alles wat je op internet vind is de waarheid....Je arts had groot gelijk, wat jij "voor jezelf hebt uitgezocht" is helaas onzin!

@TO, pas op met te hoge doseringen, over het algemeen zijn te hoge bloedwaardes van vitamines (D, of anders) gevaarlijker dan te lage waardes. Ook van een overschot Vitamines kun je ziek worden, vaak zieker van van het tekort!

Je tekort heb je waarschijnlijk over lange tijd opgebouwd, het heeft dus ook even tijd nodig om weer op het juiste niveau te komen, ik zou het eerst eens even aankijken met de tabletten, geef het eerst een kans en grijp daarna pas naar zwaardere middelen als het nodig is!
quote:Debora schreef op 08 januari 2013 @ 14:34:

Het forum van stichting b12 tekort zit vol met mensen die onzin verkondigen (niet allemaal, maar ik zou daar persoonlijk niet mijn informatie vandaan halen).

Over dat magnesium volgens de richtlijn prikken: ik zou graag die richtlijn zien van de forummer die dit beweerde, want zoiets heb ik nog NOOIT gezien in een richtlijn...quote:Debora schreef op 08 januari 2013 @ 15:04:

[...]

Zoals ik net zei: ze heeft helemaal geen 'flink' tekort. Tot voor kort waren er ziekenhuizen waar 30 de ondergrens was. Lichamelijke klachten krijg je over het algemeen onder de 10 pas, maar niet iedereen krijgt klachten als het zo laag is.

Vitamine D schommelt onder invloed van ziekte en seizoenen. Ik heb er genoeg gezien die hun vitamine D niet slikten en spontaan een normale waarde bereikten. Met een suppletie van 400 zit je over 3 maanden waarschijnlijk rond de 50, nu door veel ziekenhuizen als ondergrens gehanteerd. Wil je hoger zitten om voor jou moverende redenen, kun je 800 nemen.

Je kúnt 2400 nemen, maar ik zou zoiets niet adviseren zonder dat je een arts hebt die achter je staat en weet waar ie aan moet denken voor het geval je calcium rare dingen gaat doen. En nu is TO van plan om het op eigen houtje te doen. Dat moet je nóóit doen.

Ik vind dat zulk raar gedrag: teleurgesteld zijn in je arts en vervolgens maar mokkend zelf wat gaan regelen. Maak gewoon een nieuwe afspraak en zeg netjes: luister dokter/piet/meneer de Vries, ik ben nog eens op het internet gaan kijken en daar wordt me toch echt geadviseerd om meer te slikken. Ik heb hier een printje van site zus en zo waarin dit advies ook staat. Ik heb begrepen dat de meningen uiteenlopen, dus dat wat dat betreft er geen goed of fout is, maar ik zou me er prettiger bij voelen als ik meer slik. Als u geen (grote) bezwaren hier tegen ziet, zou u dan zo vriendelijk willen zijn om mij een recept voor te schrijven voor druppels? (Dan kun je hogere sterktes krijgen en hoef je alleen wekelijks of maandelijks te slikken, veel goedkoper ook nog eens).

Als je arts botweg blijft weigeren, kun je altijd een andere arts zoeken. Daar wordt ook nog wel eens moeilijk over gedaan, maar het gaat er uiteindelijk om dat jij je op je gemak voelt bij een arts. Alleen kun je niet verwachten dat je arts een almachtige bevrijder is die ieder probleem meteen kan oplossen. Het is gewoon een mens, een mens die weliswaar meer kennis heeft over het lichaam dan de gemiddelde Nederlander, maar die ook gevoelig is voor een prettig contact met zijn/haar patient.

En omdat ik de beroerdste niet ben en me graag baseer op mensen die er voor geleerd hebben (en dus niet op een forum), hierbij een site die je aan je huisarts kunt laten zien:

http://www.huisarts-migra ... p/vitamine-d-deficientie/

(Het gaat dan wel om migranten met een donkerdere huidskleur, maar dit geldt net zo goed voor blanken met een tekort)

Eensch, eensch, eensch!

Het zou mooi zijn als mensen zich realiseerden dat de huisarts er een jaar of 10 voor heeft gestudeerd, als alles wat je tevoorschijn tovert met google klopte hadden we geen artsen meer nodig...
Goede link die ik via de link van Debora heb gevonden waar een aantal van haar opmerkingen min of meer tegengesproken worden:

http://www.meandermedisch ... es/4/6/2/7/4/Wielders.pdf
Poep, wie heeft jou gescheten?
Wat een herkenbaar verhaal, hier hetzelfde. 28 en ik word ook continue afgescheept met 400 wat niet voldoende is. Maarja zegt mijn dokter je kan er alleen maar een probleem met je botten van krijgen. En hier moet ik het mee doen.
Net alsof de huisartsen alles maar weten en wij het klootjesvolk zijn die dom zijn en alles van internet maar geloven...
quote:wasdroger schreef op 08 januari 2013 @ 15:37:

Wat een herkenbaar verhaal, hier hetzelfde. 28 en ik word ook continue afgescheept met 400 wat niet voldoende is. Maarja zegt mijn dokter je kan er alleen maar een probleem met je botten van krijgen. En hier moet ik het mee doen.Je krijgt juist problemen met je botten als je vit. D constant te laag is.
quote:madamemicmac schreef op 08 januari 2013 @ 15:40:

Net alsof de huisartsen alles maar weten en wij het klootjesvolk zijn die dom zijn en alles van internet maar geloven...

Niet allemaal, maar "wazig" blijkbaar wel, en ze kijkt er vervolgens haar huisarts op aan omdat die er niet in meegaat.

Er is niets mis met het feit dat patienten zichzelf goed informeren, maar er is wel iets mis met mensen die alles op internet voor waar aan nemen en vervolgens hun huisarts afbranden omdat die er niets vanaf zou weten.

Teveel Vitamine D geeft ernstige problemen omdat je een daardoor teveel calcium in je bloed krijgt, daar ga je je ook heel ziek van voelen en bovendien is het slecht voor je nieren omdat het calcium daar vervolgens nierstenen kan vormen, VitD supplementen zijn dus niet per defenitie een gevalletje "baadt het niet dan schaadt het niet"....
Eens met oa Deborah. Wat hier gebeurd is nogal......wonderbaarlijk. In ene wordt massaal elke forumregel aan de laars gelapt en geeft menige forummer medisch advies door het noemen van artsennamen of zelfs doseringen aan te bevelen! Gaan die forummers ook de verantwoordelijkheid voor hun gedrag nemen?

Nepblond; als je vragen hebt en/of twijfels waar je met de huisarts niet uit komt, laat je dan doorverwijzen naar een internist. Echter, zelf maar even behandelplannen opstellen en roepen "ze weten er ook niets van" is imho niet bepaald toppunt van eigen gezondheid serieus nemen.

Zo is in dit topic al prachtig duidelijk hoe onmogelijk het is in veel gevallen om onzin van de veel kleinere bron mogelijke!!! zinnige informatie te onderscheiden. Zelf heb je al een prachtvoorbeeld in de openingspost door het vergelijken van tabletvorm met vloeibare vorm want heb je ergens op internet gelezen. Waarbij je totaal niet lijkt te beseffen dat maanddoseringen uiteindelijk elkaar niet gaan ontlopen omdat men omrekend, waarbij tabletten dus een regelmatigere inname vergen dan vloeibaar.

Idem dito met adviezen van goedbedoeldende maar niet medisch onderlegde forummers. Ik kan heel leuk hier mijn behandelplan neerflikkeren en voor het zelfde geld zoals het nu gaat pak jij dat op als "ah dat klinkt goed, daar wordt tenminste doorgepakt". Maar wat jij niet kon weten; mijn behandelplan is niet alledaags. En oeps; totaal niet geschikt voor jou, maar op eigen houtje probeer je daar waar mogelijk op mee te varen (want in tegenstelling tot standaard preparaat niet vrij te verkrijgbaar). Nu klinkt dit wellicht als erg overtrokken en "dat snapt toch iedereen om niet te doen", maar hetzelfde effect van adapteren van andermans behandelplannen en visie op eigen houtje toepassen ben je volgens eigen postings al minstens aan het overwegen.

Praten is nog altijd het devies hierin. Niet met goedbedoelende forummers die onbewust en onbedoeld je totaal verkeerde informatie kan verschaffen niet op aluminiumhoedjes-fora zoals het b12-forum, maar daar waar het thuishoort; bij de huisarts. En als je je daar niet gehoord voelt, kun je altijd nog eens een licht opsteken bij een internist.

Al was het alleen al omdat je gedégen zorg (zou moeten) willen, ipv halfbakken goedbedoelde vaagheid. Omdat specialisten degenen zijn om hierin te begeleiden qua zowel tekort als inzichtelijk maken wat waarmee verbonden kan zijn. Omdat soms diagnoses die nog te vaak als excuustruus-verzamelbakken gebruikt worden zoals bijv. fibromyalgie, cvs etc. een oorzaak of verergering kunnen vinden bij bepaalde tekorten. Om waar nodig verder te kijken als er aanleiding voor zou zijn waarom een specifiek tekort ontstaat en zo gaat de lijst nog wel even door.

Begrijp me niet verkeerd. Ik weet heel goed hoe lastig het kan zijn als je je niet serieus genomen voelt. Echter is je keren tot een forum en totaal onbekende om daarop een behandelplan te gaan baseren niet bepaald verstandig. Dan kun je beter het gesprek opnieuw aangaan, desnoods nog een keer en laten verwijzen of waar nodig een second opinion regelen.
when you wish upon a star...
quote:Pixiedust schreef op 08 januari 2013 @ 15:51:

aluminiumhoedjes-fora zoals het b12-forum,
quote:madamemicmac schreef op 08 januari 2013 @ 15:40:

Net zoals je huisartsen in alle kleuren van het spectrum kunt treffen, zo ook binnen dat zoals jij het noemt "klootjesvolk".

En zie hier een prachtig voorbeeld van hoe internet bepaald niet je vriend is in gezondheidszaken. Ik zie o.a. mensen zo maar even hoppa medisch advies geven, waarop anderen zo hoppa dat ernstig overwegen (zo niet daadwerkelijk) te overnemen als behandelplan zonder dat met arts te gaan bespreken. Noem mij gek, maar imho is dit een voorbeeld van hoe uit de hand het "Dokter Google" kan lopen.
when you wish upon a star...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven