Mijn vriend leert Nederlands

09-01-2013 15:39 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet zo goed, waar ik dit moest neerzetten, dus dan maar bij overig.

Ik heb een Oostenrijkse vriend (daar woon ik ook) en we waren afgelopen week samen in NL. Daar heeft hij zijn beperkte Nederlands aardig uitgebreid.

Hij verstaat bijna alles en kan zelf ook aardige zinnen maken, zoals:

Dat weet jij beter dan ik

Je hebt je oorstoppertjes nog in (oorbellen bedoelde hij)

Hij heeft het natuurlijk ook makkelijk, als hij hald NLs/half Duits praat, is het al bijna helemaal NLs en begrijpt iedereen hem. Bovendien kan hij vaak gewoon iets probeten en meestal klopt het, of is hel heel grappig.

Omdat ik het zo leuk vind dat hij een beetje NLs leert wil ik hem graag helpen. Hij wil niet echt studeren in een les boek of een cursus doen, hij wil gewoon leuk met taal bezig zijn. Volgens mij kan dat ook wel, omdat hij nogal een talenknobbel heeft en Duits en NLs nogal dicht bij elkaar liggen.

Weten jullie misschien nog leuke NLse series, die niet te moeilijk zijn? Of misschien zijn er zelfs wel boeken die hij kan lezen.
Zijn kinderboeken geen idee? Korte zinnen en veel plaatjes? En dan uitbreiden.
Ik zou een kinderboek voor hem kopen, bijvoorbeeld van Richard Scarry, daar staan heel veel plaatjes in met woorden erbij. Ik denk dat je vooral iets moet zoeken wat hij leuk vindt. Ik zag laatst bijvoorbeeld een documentaire over de hema, heel hollands. Maar misschien is hij meer geinteresseerd in het nieuws?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Suske en Wiske!
quote:nephthys schreef op 09 januari 2013 @ 15:45:

Suske en Wiske!Dat is een hit! hij houdt heel erg van strips. Dat ik daar zelf niet op gekomen ben.
quote:pompedom schreef op 09 januari 2013 @ 15:47:

[...]

Dat is een hit! hij houdt heel erg van strips. Dat ik daar zelf niet op gekomen ben.Verder vind ik Asterix & Obelix ook heel leuk voor beginners, en daar kan hij eventueel ook de duitstalige versie naast leggen.
Harry Potter boeken
quote:babsje22 schreef op 09 januari 2013 @ 15:50:

Harry Potter boeken Dat vind ik zelf eigenlijk niet zo geschikt, omdat er zoveel zelfgemaakte woorden in voorkomen. Dat is voor mensen die de taal niet zo machtig zijn volgens mij heel verwarrend, want wat is gewoon een standaard woord, en wat is een verzonnen.
Ik zou het liefst echt iets NLs laten lezen of samen kijken.

Harry Potter lezen we/kijken we in het Engels. Zijn Engels in voorlopig nog 100 x beter dan zijn NLs.

Ik dacht zelf aan Bassie & Adriaan.
Ik heb vrij aardig Duits geleerd door aflevering van de Smurfen te kijken :$ Dus misschien nederlandse kinderseries? Ik weet niet zo goed wat jongens (mannen) leuke series vinden, maar er zijn genoeg kinderzenders toch :P
Makkelijk te volgen (comedy)series? Bv Vrienden voor het leven, Samsam, Het Schaep, Baantjer?
Huts!
Nederlandse televisie kijken via uitzending gemist.
Ik heb een aantal jaren in de inburgering gewerkt en één van de meest gehoorde tips was toch altijd dat voor mensen met enige interesse in het (Nederlandse) nieuws het jeugdjournaal superleuk is om te kijken en tegelijkertijd de Nederlandste taal beter machtig te worden. Ik neem aan dat je dit ook online op uitzending gemist kunt kijken. Doordat het dagelijks is, maar niet te lang, is het ook vrij makkelijk om het kijken een gewoonte te maken.
Een Duits - Nederlandse taalcursus is Taal Vitaal, dat is volgens mij wel redelijk materiaal. Ik heb zelf voor mijn taalontwikkeling wel Harry Potter gelezen, omdat ik zelf de verzonnen woorden er wel uit kon pikken.
Bij een vriend van mij hadden ze overal memo's op gebruiksvoorwerpen geplakt. Dus telefoon, telefoons, telefoontje stond er dan op. Tafel, tafels, tafeltje. Deur, deuren, deurtje.

Ik vond het erg grappig en in het oog springend.
quote:BellatrixVanDetta schreef op 09 januari 2013 @ 15:59:

Makkelijk te volgen (comedy)series? Bv Vrienden voor het leven, Samsam, Het Schaep, Baantjer?Super! gaan we gewoon kijken welke het leukst is!
quote:Saphira schreef op 09 januari 2013 @ 16:00:

Ik heb een aantal jaren in de inburgering gewerkt en één van de meest gehoorde tips was toch altijd dat voor mensen met enige interesse in het (Nederlandse) nieuws het jeugdjournaal superleuk is om te kijken en tegelijkertijd de Nederlandste taal beter machtig te worden. Ik neem aan dat je dit ook online op uitzending gemist kunt kijken. Doordat het dagelijks is, maar niet te lang, is het ook vrij makkelijk om het kijken een gewoonte te maken.Op zich een goed idee, maar het Nederlandse nieuws volgen als je niet Nederlands bent en er ook niet woont, weet ik niet of dat zo spannend is.
Lingo kijken! (geen idee of dat nog wordt uitgezonden eigenlijk)
het is wat het is
Ik wou ook zeggen Jeugdjournaal. Als ik het zo lees, wil jouw vriend erg zijn best doen om jouw beter te leren kennen, onder andere door de taal te leren. Cultuur is ook belangrijk (vind ik dan) en ik denk dat het jeugdjournaal daarom heus ook interessant kan zijn als je niet in NL woont. Je leert een hoop over NL én het gaat natuurlijk ook over buitenlandse zaken.

Verder zou ik de Nederlandse klassiekers van bijvoorbeeld Annie M.G. Schmidt in huis halen. Pluk van de Petteflet bijvoorbeeld (dat vind ik een superleuk boek ) of haar gedichten in ZieZo.

Ik denk nog even verder. O, misschien is het ook wel leuk om samen Nederlandse films te kijken, Phileine zegt sorry of Simon ofzo?
Wel leuk trouwens, dat je vriend zoveel belangstelling voor de taal heeft!
Huts!
quote:pompedom schreef op 09 januari 2013 @ 15:55:

Ik zou het liefst echt iets NLs laten lezen of samen kijken.

Harry Potter lezen we/kijken we in het Engels. Zijn Engels in voorlopig nog 100 x beter dan zijn NLs.

Ik dacht zelf aan Bassie & Adriaan.Leuk.! of de strips van Donald Duck.!
De Zevensprong!
Online cursus Nederlands volgen?

Of schoolboekjes vanuit Nederland over laten komen?
jaa Donald Duck, of de FHM als je durft haha
Lorem Ipsum
Kun je geen schotel nemen met Nederlandse zenders?

Goeie Nederlandstalige series vind ik Overspel, Vuurzee, Oud Geld, de Erfenis, Gooische Vrouwen, Flikken Maastricht, Westenwind.

Vlaams: Vermist, Windkracht 10, Dubbelleven, de Rodenburgs

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven