Zorgen over kat...

09-01-2013 17:14 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik ben niet zo'n actieve forumgebruiker maar ik lees veel mee en weet daarom dat er hier veel kattenliefhebbers zijn die wel van het een en ander afweten...

Sinds gisteren (zo rond 19:00u) is mijn kat heel erg geschrokken. Ik kwam binnen met een rood fietslampje en mijn katerpoes vond deze hartstikke interessant. Mijn andere poes was er DOODSbang voor en rende keihard weg en kroop onder de bank. Normaal is mijn kater een schijtluis voor nieuwe dingen en poes een dappere meid die nergens bang voor is. Ik heb het fietslampje op de grond gelegd zodat ze er aan kon snuffelen, dit deed ze ook, maar is sindsdien heeeeeel erg angstig. Zelfs na vannacht.. Ik maak me zorgen want normaal is ze nooit zo. Ze is altijd heel actief en heel speels, nu reageert ze niet eens op speeltjes.. Ze is heel erg op haar hoede en sluipt door de woonkamer heen en bij elk onverwachts geluid schrikt ze zich dood en rent weer onder de bank. Ze eet, drinkt, poept en plast wel gewoon... Moet ik haar juist wel of geen aandacht geven? Wel of geen zorgen maken?

Bedankt alvast voor de reacties :-)
Niet gaan troosten of aandacht geven zolang ze bang doet.

Dan leer je haar aan dat het angstige gedrag het juiste gedrag is.

Leg het fietslampje in de kamer, zoals je al deed, zodat ze het rustig kan onderzoeken.

Ga haar niet lokken, verwennen of meer vertroetelen dan normaal. Terug naar de orde van de dag, dan doet zij dat vast ook snel!

Succes
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.
Precies wat em zegt!
Luister naar je hart, want dat klopt
Misschien was ze toch nog wat van slag door het vuurwerk?
Wat sneu. Ik heb totaal geen verstand van katten, maar ik zou haar gewoon lekker even rustig haar gang laten gaan en haar onopgemerkt even goed in de gaten houden. Als ze goed eet en drinkt, komt de rest vast ook goed. Blijf je je zorgen maken, bel dan gewoon even met je dierenarts, misschien hebben die raad.
Misschien is ze bekogeld met ene rotje of zo en doet dat lampje haar denken aan een rotje en komt daar de angst vandaan? Ik zou er niet al teveel aandacht aan besteden, als zij ziet dat jij normaal doet en niet bang bent dan komt het met haar ook wel goed. Haal het rode lampje weg, ga haar daar niet extra mee confronteren. Komt vast weer goed, katten schrikken nogal snel.

Suc6 met poezebeest.
Pluk de dag voor je in een vaas eindigt.
Super bedankt voor jullie snelle reacties :-) !!!

Voor vuurwerk is ze absoluut niet bang, het zijn ook binnenkatten (raskatten) dus dat is het niet...

Ik zal jullie raad opvolgen, eventjes geen aandacht geven en met rust laten. Als het over een aantal dagen nog net zo erg is dan neem ik contact op met de dierenarts! Vind het wel sneu voor haar, normaal is ze superknuffelig en speels en nu ligt ze heel zielig bovenop een kast.

Nogmaals bedankt!
Ik zou haar niet meer confronteren met het lampje. Angstig gedrag niet stimuleren. Kopje of rugtje masseren moet kunnen en lokken met wat lekkers. Misschien is er nog iets anders en voelt je kat zich niet lekker, dan toch ff langs de dierenarts.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven