Gezond eten, hoe?!

14-01-2013 21:02 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit jaar een doelstelling; de Dam tot Dam loop lopen! Ik werk echter fulltime en merk dat trainen er nog wel eens bij inschiet- ik ben 's avonds vaak te moe en kan het echt niet opbrengen.

Volgens mij ligt dit ook grotendeels aan mijn manier van eten- ongezond en weinig voedzaam. Ik eet niet vaak patat of pizza, maar wel andere dikmakers, zoals aardappelen.

Ik eet vaak aardappeltjes met hamburgers- ook al weet ik dat het niet gezond is- het os wel makkelijk te maken en lekker. Achteraf altijd spijt, omdat het te vet is. Mijn lichaam protesteert, ik heb vaak buikkramp.

Dus; wie wijst mij er even op hoe ongezond dit is. En; wat zijn goede alternatieven?!!

Wie doet er mee?
Wat ik vandaag op heb: basmatirijst, sperzieboontjes, kip in een boemboe (zo'n ding van Conimex)..En ok ok, wat kroepoek, maar dat hoeft dus niet... in 20 min. op tafel en ik heb het gelijk voor 2 personen gemaakt, dus eet morgen of overmorgen de andere helft. Ook pasta's etc kun je makkelijk voor meerdere dagen maken en staan zo op tafel!
Leuk doel! Ik zelf hou van koken en maak altijd een gezonde maaltijd voor zowel lunch als avondeten. Ik ben vaak pas om 7 uur thuis, daarom kook ik in het weekend vijf maaltijden voor doordeweeks. Als ik thuiskom ga ik dan eerst hardlopen daarna avondeten. Voor ik naar bed ga maak ik nog even ontbijt en lunch voor de volgende dag. Kost tijd, maar ik ben blij met wat ik eet en voel me gezond.
Zelf maken. Als je hamburgertjes maakt van goed vlees, zelf aardappels kookt en er flink groente bij eet, dan heb je volgens mij een prima maaltijd.

Verder: veel variëren (dus ook in granen bijvoorbeeld), zelf maken (geen pakjes of zakjes), veel groente en fruit en eten met regelmaat. Ik probeer zelf de 80-20 toe te passen. 80% gezond, 20% ruimte voor 'lekkers'. Als ik weet dat ik een maaltijd ongezonder ga eten, dan eet ik de andere twee maaltijden extra gezond.
Ik denk niet dat je buikkramp te maken heeft met ongezond eten,

maar eerder met prikkelbare darmen. dit is overigens niks ernstigs hoor, ik heb het zelf ook, vooral (net als bij jou) bij nogal zwaar eten. ik gebruik trouwens Buscopan (te koop bij drogist), kan je naar kijken als het erg pijnlijk is.

en nog even voor de honderdduizente x: aardappelen zijn niet slecht en je wordt er ook niet dik van. zeker voor sporten heb je

koolhydraten nodig, maar wel de goede.

die zitten in: volkoren en speltbrood, fruit, groente, aardappelen, volkorenrijst enz.

moet ik er wel even bijzeggen: af en toe gebakken aardappeltjes is niet ongezond, maar iedere dag wel. (zeker met een flinke klodder mayo)
quote:thomaaas schreef op 14 januari 2013 @ 21:09:

Zelf maken. Als je hamburgertjes maakt van goed vlees, zelf aardappels kookt en er flink groente bij eet, dan heb je volgens mij een prima maaltijd.

Verder: veel variëren (dus ook in granen bijvoorbeeld), zelf maken (geen pakjes of zakjes), veel groente en fruit en eten met regelmaat. Ik probeer zelf de 80-20 toe te passen. 80% gezond, 20% ruimte voor 'lekkers'. Als ik weet dat ik een maaltijd ongezonder ga eten, dan eet ik de andere twee maaltijden extra gezond.Zoiets houd ik ook aan. Koop vrijwel geen half of heel fabrikaten, behalve groentebouillon en af en toe wat majschips. Als ik brood eet, dan bak ik het zelf. Erg lekker!
Aardappels zijn geen dikmakers (en bovendien goede brandstof voor het hardlopen). Misschien eens wat kritischer naar de rest van jouw dagmenu kijken??
quote:Nomad schreef op 14 januari 2013 @ 21:16:

[...]

Zoiets houd ik ook aan. Koop vrijwel geen half of heel fabrikaten, behalve groentebouillon en af en toe wat majschips. Als ik brood eet, dan bak ik het zelf. Erg lekker!Dan ben je iets fanatieker dan ik Het is voor mij niet haalbaar om álles zelf te maken, dus brood koop ik bij een (goede) bakker die met lokaal meel bakt, en ik zondig ook echt wel eens Ik heb trouwens de bouillon van zonnature, daar zitten de minste toevoegingen in
quote:thomaaas schreef op 14 januari 2013 @ 21:23:

[...]

Dan ben je iets fanatieker dan ik Het is voor mij niet haalbaar om álles zelf te maken, dus brood koop ik bij een (goede) bakker die met lokaal meel bakt, en ik zondig ook echt wel eens Ik heb trouwens de bouillon van zonnature, daar zitten de minste toevoegingen in Ja ik ben een beetje een freak haha. Voor bijv brood bakken heb ik niet altijd tijd, dus soms eet ik een week of langer helemaal geen brood. Bouillon heb ik van Ekoplaza, die zonder gist, is denk ik zoiets als die van jou.
Ik kook ook alles zelf, geen zakjes en pakjes, behalve dan de echte kruidige boemboe's bij de toko, maar die zijn te lekker en niet (bijna niet) zelf te maken. Als je het niet gewend bent, zul je in het begin je eten 'flauw' vinden, aangezien in die zakjes en pakjes veel zout zit. Maar daar wen je wel aan.

Verder zou ik je adviseren om te beginnen bij de kleine veranderingen, dat is makkelijker vol te houden dan in één keer je dieet drastisch veranderen! Bijvoorbeeld om meer water te gaan drinken (2 liter), geen frisdranken meer, van die meergranen koekjes ipv chocochips eten, een rijstwafel ipv een snickers, geen extra zout meer gebruiken, geen sausjes meer, en kijk eens waar je in bakt, boter of olijfolie? Scheelt ook al een hoop!

Dan langzaam gaat je lichaam wennen aan het minder vet, suikers en zout, dan verlang je er ook minder naar, waardoor je steeds verder kunt afbouwen!

Succes!
Zo af en toe een stoommaaltijdje van de ah is ook goed te doen, meestal max 500 gram dus nooit teveel en het is goed te eten en snel klaar.
Oh en zoals ik al zeker 100x op dit forum heb aangegeven, ik volg zelf het 30 Day Shred programma, half uurtje per dag, 30 dagen lang, best wel pittig, maar het werkt oh zo goed!

Ik zag na de 1e week al veranderingen, en het is heel makkelijk te doen als je thuis komt van werk terwijl je pastasaus staat te pruttelen!
goed kauwen; dat is al een stuk beter voor je maag.
it's a big club and you ain't in it
Voedingsadvies Harvard

Dit is volgens mij betrouwbaar advies (obv goed en recent wetenschappelijk onderzoek). Daar wordt het eten van aardappels en rood vlees niet echt aangeraden.
quote:maria_90 schreef op 14 januari 2013 @ 21:39:

Oh en zoals ik al zeker 100x op dit forum heb aangegeven, ik volg zelf het 30 Day Shred programma, half uurtje per dag, 30 dagen lang, best wel pittig, maar het werkt oh zo goed!

Ik zag na de 1e week al veranderingen, en het is heel makkelijk te doen als je thuis komt van werk terwijl je pastasaus staat te pruttelen!Bedoel je een half uurtje per dag sporten/bewegen 30 dagen lang?
Ik heb een vriezertje gekocht, zodat ik maaltijden in grote hoeveelheden kan maken. Dan kan ik als ik thuis kom gewoon mijn bakjes en zakjes uit de vriezer trekken en opwarmen in een pan. Gaat 10 keer zo snel als fastfood halen.
Liever elitair dan een pauper!
quote:Nomad schreef op 14 januari 2013 @ 21:08:

Leuk doel! Ik zelf hou van koken en maak altijd een gezonde maaltijd voor zowel lunch als avondeten. Ik ben vaak pas om 7 uur thuis, daarom kook ik in het weekend vijf maaltijden voor doordeweeks. Als ik thuiskom ga ik dan eerst hardlopen daarna avondeten. Voor ik naar bed ga maak ik nog even ontbijt en lunch voor de volgende dag. Kost tijd, maar ik ben blij met wat ik eet en voel me gezond.Hoi! Ik ben op zoek naar inspiratie. Ben benieuwd wat jij zoal als ontbijt eet en lunches?
Zelfs het eten van een olifant gaat hapje voor hapje...
quote:chatcat86 schreef op 16 januari 2013 @ 13:10:

[...]

Hoi! Ik ben op zoek naar inspiratie. Ben benieuwd wat jij zoal als ontbijt eet en lunches?

Net at ik als lunch een salade van oa spinazie, rucola, zongedroogde tomaten, walnoten, pijnboompitjes, gemarineerde tempe, aardappel, knoflook, citroenmelisse, zout, peper, nootmuskaat.

Gisteren bestond mijn lunch uit indiaase linzenschotel met appelchutney en een sperziebonen-tempe-gerecht.

Zondag at ik wafels gemaakt van boekweitmeel. Als beleg banaan, rozijntjes, ahornsiroop.

Ontbijt vandaag en gisteren was geinspireerd door zogenaamde overnight oats, maar dan met appel ipv banaan en nog wat andere aanpassingen. Soms gebruik ik spelt ipv havervlokken en ik varieer ook met welke soorten fruit en zaden of noten ik gebruik (meestal amandelen, pompoenpitten of walnoten).
quote:joyce2202 schreef op 15 januari 2013 @ 15:35:

[...]

Bedoel je een half uurtje per dag sporten/bewegen 30 dagen lang?

Sorry voor mijn late reactie, en ja het programma bestaat uit een half uurtje per dag sporten, 30 dagen lang, ontwikkeld door de fitness-vrouw van dat Amerikaanse afval programma.

Het is echt afzien hoor, vooral de eerste paar dagen als je spierpijn hebt en dan tóch door moet, maar het werkt wel! Na een week zag ik al resultaat, dat geeft enorme motivatie!
quote:Nomad schreef op 16 januari 2013 @ 14:06:

[...]

Net at ik als lunch een salade van oa spinazie, rucola, zongedroogde tomaten, walnoten, pijnboompitjes, gemarineerde tempe, aardappel, knoflook, citroenmelisse, zout, peper, nootmuskaat.

Gisteren bestond mijn lunch uit indiaase linzenschotel met appelchutney en een sperziebonen-tempe-gerecht.

Zondag at ik wafels gemaakt van boekweitmeel. Als beleg banaan, rozijntjes, ahornsiroop.

Ontbijt vandaag en gisteren was geinspireerd door zogenaamde overnight oats, maar dan met appel ipv banaan en nog wat andere aanpassingen. Soms gebruik ik spelt ipv havervlokken en ik varieer ook met welke soorten fruit en zaden of noten ik gebruik (meestal amandelen, pompoenpitten of walnoten).

Jeeetje, dat ziet er echt heel gezond uit zeg!! Hoe bedenk je deze dingen? Ik merk dat ik vaak op hetzelfde uit kom en mis een beetje de inspiratie. Ook als ik in een bio-winkel loop. Dan zijn de producten te onbekend om ideeen op te doen van wat ik ermee zou kunnen.

Nu word ik nieuwsgierig: wat wordt vandaag je lunchgerecht en wat was het gisteren? En je avondeten? )

Ben je zelf zo creatief? Of heb je ook een leuk kookboek dat je gebruikt?
quote:maria_90 schreef op 16 januari 2013 @ 20:36:

[...]

Sorry voor mijn late reactie, en ja het programma bestaat uit een half uurtje per dag sporten, 30 dagen lang, ontwikkeld door de fitness-vrouw van dat Amerikaanse afval programma.

Het is echt afzien hoor, vooral de eerste paar dagen als je spierpijn hebt en dan tóch door moet, maar het werkt wel! Na een week zag ik al resultaat, dat geeft enorme motivatie!En hoe kom je eraan dan? Is het een boek dat je volgt? Of filmpjes?
quote:chatcat86 schreef op 18 januari 2013 @ 11:38:

[...]

Jeeetje, dat ziet er echt heel gezond uit zeg!! Hoe bedenk je deze dingen? Ik merk dat ik vaak op hetzelfde uit kom en mis een beetje de inspiratie. Ook als ik in een bio-winkel loop. Dan zijn de producten te onbekend om ideeen op te doen van wat ik ermee zou kunnen.

Nu word ik nieuwsgierig: wat wordt vandaag je lunchgerecht en wat was het gisteren? En je avondeten? )

Ben je zelf zo creatief? Of heb je ook een leuk kookboek dat je gebruikt?

Dankje ben niet van de een op de andere dag creatief met eten geworden. Ik heb de laatste jaren erg veel gelezen over eten en heb zo veel geleerd over ingredienten en ook over gezondheid, milieu, ethische aspecten enzovoorts. Steek daar veel tijd in. Ik ben nogal nieuwsgierig aangelegd.

Eigenlijk ben ik een type persoon die zich strikt aan recepten in kookboeken houdt, maar het laatste half jaar experimenteer ik veel meer. Als basis gebruik ik recepten uit verschillende kookboeken. Mijn favoriete kookboek is een vegetarisch kookboek. Daarnaast gebruik ik graag recepten uit het tijdschrift Vegetarisch Fit. Heb daar twee nummers van liggen die ik veel gebruik. Ik pas de recepten aan zodat ik zoveel mogelijk lokaal, milieuvriendelijk, plantaardig (in ieder geval vlees, vis en zuivel vrij) maar toch gezond en lekker (belangrijkste criterium) eet. In plaats van pasta gebruik ik vaak bonen (wit, zwart, kidney, enzovoorts, liever geen sojabonen en liever niet uit blik maar gedroogd, die je eerst zelf moet koken) en soms aardappels. Af en toe eet ik quinoa, maar dat probeer ik te beperken omdat ik niet zeker weet wat de sociale en milieu gevolgen van quinoa zijn op lokaal niveau. In plaats van banaan gebruik ik meestal appels. Werkt niet voor alles, maar wel voor sommige dingen.

Gister en vandaag at ik als lunch sojabonen uit de oven met saus van tomaat, ui, knoflook, oregano, kokos, olijfolie geserveerd met veldsla. Gisteravond at ik indiaase linzenschotel met appelchutney en een sperziebonen/tempe gerecht. Dat laatste eet ik vaak. Vanavond ook weer, haha.

De vraag is overigens wel hoe lekker andere mensen mijn eten vinden. Doordat ik een beetje onconventioneel eet, is mijn smaak veranderd. Ik ben altijd een beetje huiverachtig om andere mensen mijn eten te laten proeven, ben bang voor kritiek. Meestal vallen mijn dingen in de smaak, maar bijvoorbeeld mijn brood is wel eens afgewezen en mijn muffins ook (overigens door dezelfde personen, beide zijn gewend aan dingen als vanillavla, snickers, vifit, enzovoorts).

Wat eet jij vanavond? Ben benieuwd wat je zoal maakt!
quote:chatcat86 schreef op 18 januari 2013 @ 11:39:

[...]

En hoe kom je eraan dan? Is het een boek dat je volgt? Of filmpjes?Dat zou ik ook graág willen weten!
Zorg in ieder geval voor een goed ontbijt. Dit eet ik erg vaak en is heel gezond en makkelijk. Muesli met noten van Zonnatura. De muesli van Zonnatura is sowieso de beste omdat er geen suikers inzitten! Bij de muesli doe ik volle joghurt. Die is voedzaam en vult goed. Vaak snijd ik er ook nog een appeltje door. Lekker en gezond. Wil je de boel toch wat zoeter maken dan kun je er nog wat honing door doen. Zorg er verder voor dat je regelmatig (om de 2 uur) kleine porties eet, ipv 3 x heel veel. Je houdt dan je spijsvertering aan het werk. Die tussendoortjes kunnen zijn: fruit, rauwe groenten of noten. Voor de lunch en je avondeten kun je dan best wat koolhydraten tot je nemen, volgens mij. Probeer anders gewoon je porties groenten op een dag wat te vergroten. Dat helpt ook al veel. Ik heb zelf gemerkt dat je beter langzaamaan je patroon wat kan veranderen dan in een keer alles anders te doen. Dan houdt je het toch niet vol! Succes!
Ik snap niet dat je niet weet wat gezond eten is. en dat je zelf niks kan bedenken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven