MP: opgelicht?
woensdag 16 januari 2013 om 21:52
Hm, ik begin me zorgen te maken.
Even op een rijtje:
Ik was op zoek naar een telefoon. De mijne is beschadigd en doet het niet meer goed, dus Marktplaats op gedoken.
Er werd er een aangeboden voor een redelijke prijs. Nu, achteraf, vraag ik me af of dit niet erg redelijk was, het lag ongeveer 30 euro onder de prijs die door de meeste mensen werd gevraagd. Gereageerd (via mail), en binnen 1 minuut een reactie: de verkoopster was akkoord, en wilde ik het toestel komen ophalen? Nee, want ze woont 150 km verderop.
Afgesproken dat ze de telefoon aangetekend op zal sturen. Ik kreeg haar naam en telefoonnummer en heb haar vanochtend gebeld. Ze nam op, we hebben even doorgesproken dat ik vanavond het geld over zou maken, en dat zij dan morgen de telefoon naar het postkantoor zou brengen en mij de track & trace code zou mailen.
So far so good, ik heb vanavond het geld overgemaakt. En daar was wat geks mee. Ik weet zeker dat ik de achternaam (laten we zeggen Lodebaken -dit is 'm niet echt-) goed heb gespeld met overmaken. Maar nu ik bij mijn afschrijving kijk staat er ineens Logebakan. Heel anders dus. Mijn eerste vraag is dus of dat kan, dat er ineens een hele andere naam staat. Of ben ik gewoon gek en heb ik toch iets verkeerd ingevuld??
Hierdoor werd ik wat nerveus, en heb ik beide namen gegoogled. De "originele" naam is niet te vinden. Niet in combi met de voornaam, niet in combi met de woonplaats, gewoon niet. De "gekke" naam die ik bij mijn afschrift zie staan is wel bekend, maar dan weer heel algemeen, met heel veel links (het is een Turkse naam, dus de meeste links zijn in het Turks).
Op het telefoonnummer krijg ik nu de voicemail. De advertentie is verwijderd van Marktplaats.
En nu krijg ik dus de zenuwen. Ben ik opgelicht?? Ik voel me ineens heel stom.
Overigens was het bedrag best flink, maar ik ga er niet failliet van als ik het kwijt ben zeg maar. Ik heb er echt wel even over nagedacht dat ik een risico nam door het zo over te maken op goed vertrouwen. Ik dacht me enigszins ingedekt te hebben door te bellen enzo, maar had misschien eerder moeten googlen op de naam.....
Even op een rijtje:
Ik was op zoek naar een telefoon. De mijne is beschadigd en doet het niet meer goed, dus Marktplaats op gedoken.
Er werd er een aangeboden voor een redelijke prijs. Nu, achteraf, vraag ik me af of dit niet erg redelijk was, het lag ongeveer 30 euro onder de prijs die door de meeste mensen werd gevraagd. Gereageerd (via mail), en binnen 1 minuut een reactie: de verkoopster was akkoord, en wilde ik het toestel komen ophalen? Nee, want ze woont 150 km verderop.
Afgesproken dat ze de telefoon aangetekend op zal sturen. Ik kreeg haar naam en telefoonnummer en heb haar vanochtend gebeld. Ze nam op, we hebben even doorgesproken dat ik vanavond het geld over zou maken, en dat zij dan morgen de telefoon naar het postkantoor zou brengen en mij de track & trace code zou mailen.
So far so good, ik heb vanavond het geld overgemaakt. En daar was wat geks mee. Ik weet zeker dat ik de achternaam (laten we zeggen Lodebaken -dit is 'm niet echt-) goed heb gespeld met overmaken. Maar nu ik bij mijn afschrijving kijk staat er ineens Logebakan. Heel anders dus. Mijn eerste vraag is dus of dat kan, dat er ineens een hele andere naam staat. Of ben ik gewoon gek en heb ik toch iets verkeerd ingevuld??
Hierdoor werd ik wat nerveus, en heb ik beide namen gegoogled. De "originele" naam is niet te vinden. Niet in combi met de voornaam, niet in combi met de woonplaats, gewoon niet. De "gekke" naam die ik bij mijn afschrift zie staan is wel bekend, maar dan weer heel algemeen, met heel veel links (het is een Turkse naam, dus de meeste links zijn in het Turks).
Op het telefoonnummer krijg ik nu de voicemail. De advertentie is verwijderd van Marktplaats.
En nu krijg ik dus de zenuwen. Ben ik opgelicht?? Ik voel me ineens heel stom.
Overigens was het bedrag best flink, maar ik ga er niet failliet van als ik het kwijt ben zeg maar. Ik heb er echt wel even over nagedacht dat ik een risico nam door het zo over te maken op goed vertrouwen. Ik dacht me enigszins ingedekt te hebben door te bellen enzo, maar had misschien eerder moeten googlen op de naam.....
woensdag 16 januari 2013 om 22:12
Wel raar dat de naam veranderd, maar als je het pas vanavond hebt overgemaakt zou ik het nog even afwachten. (misschien kan je eventueel de bank bellen om na te vragen waarom dat is gebeurd?)
Dat de advertentie is verwijderd vind ik dan weer logisch, dat zou ik ook doen als ik iets verkocht denk te hebben.
En dat iemand een avond niet opneemt kan natuurlijk ook.
Dat de advertentie is verwijderd vind ik dan weer logisch, dat zou ik ook doen als ik iets verkocht denk te hebben.
En dat iemand een avond niet opneemt kan natuurlijk ook.
woensdag 16 januari 2013 om 22:19
woensdag 16 januari 2013 om 22:19
Ik denk dat ik simpelweg even af zou wachten of je morgen een track & tracecde krijgt, en over een paar dagen een pakketje. Vind het wel voorbarig om nu aan oplichting te denken.
En de telefoon staat op de voicemail. Die van mij het grootste deel van de dag. Alsof je altijd maar bereikbaar moet zijn.
Wacht het af, TO, dan merk je het vanzelf!
En de telefoon staat op de voicemail. Die van mij het grootste deel van de dag. Alsof je altijd maar bereikbaar moet zijn.
Wacht het af, TO, dan merk je het vanzelf!
woensdag 16 januari 2013 om 22:21
Ik weet niet of je opgelicht bent.
Eerlijk gezegd maak ik over tot 50 euro, dat risico wil ik lopen, ( gaat al jaren goed, afkloppen), voor duurdere aankopen, zoek ik op 75 km, en haal het op.
Maar misschien valt het reuze mee, en heb je morgen of overmorgen je t&t code, en is je foon onderweg.
Eerlijk gezegd maak ik over tot 50 euro, dat risico wil ik lopen, ( gaat al jaren goed, afkloppen), voor duurdere aankopen, zoek ik op 75 km, en haal het op.
Maar misschien valt het reuze mee, en heb je morgen of overmorgen je t&t code, en is je foon onderweg.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
woensdag 16 januari 2013 om 22:21
Ok, rekeningnummer gegoogled en ook die is niet terug te vinden. Nouja, eerst maar eens afwachten morgen of ik nog iets hoor over de T&T code, en dan verder zien.
Als ik mijn telefoon krijg, dan is het een lesje in vertrouwen hebben in de mensheid. Krijg ik hem niet, dan is het helaas een lesje wantrouwen. Tja.
Als ik mijn telefoon krijg, dan is het een lesje in vertrouwen hebben in de mensheid. Krijg ik hem niet, dan is het helaas een lesje wantrouwen. Tja.
woensdag 16 januari 2013 om 22:32
Als je het snel wilt weten kan je met een fake email adres nogmaals vragen of ze de telefoon nog te koop heeft.Als ze zegt dat hij inmiddels is verkocht denk ik dat het wel goed zit.
Overigens als ik iets koop doe ik altijd net eerst of ik het op kom halen, vraag dan adres etc. Vervolgens kan je dan adres en achternaam in google typen. Dan bel ik op en vertel dat er iets is tussen gekomen en of ze het op willen sturen. Overigens ben ik ooit erachter gekomen dat iemand een oplichter is door zijn telefoonnummer in google in te typen.
Mocht het een oplichter zijn, wat ik niet voor je hoop. Er is een site waar je internetoplichters kan melden om zo andere mensen te waarschuwen.
Overigens als ik iets koop doe ik altijd net eerst of ik het op kom halen, vraag dan adres etc. Vervolgens kan je dan adres en achternaam in google typen. Dan bel ik op en vertel dat er iets is tussen gekomen en of ze het op willen sturen. Overigens ben ik ooit erachter gekomen dat iemand een oplichter is door zijn telefoonnummer in google in te typen.
Mocht het een oplichter zijn, wat ik niet voor je hoop. Er is een site waar je internetoplichters kan melden om zo andere mensen te waarschuwen.
woensdag 16 januari 2013 om 22:33
Ik vind het te snel praten over oplichting. De bank past niet zelf namen aan, dus jij hebt blijkbaar dat goedgekeurd (als ik bij internetbankieren een rekeningnummer en naam intyp en de naam en rekeningnummer kloppen (net)niet, dan vraagt internetbankieren 'dit rekeningnummer is bekend met de naam ietsandersdus, weet u zeker dat u het geld hiernaar wilt overmaken?' (ik weet de tekst niet precies, maar zoiets is het). Als je dan op betaal klikt, maak je dus geld over naar de rekening van ietsandersdus. Lijkt me dat het bij jou zo is gegaan. Apart dat haar naam anders is geschreven bij de bank dan hoe ze 'm naar jou schreef, maar dat kan ofwel een typefout ofwel een verschillende schrijfwijze zijn, bijvoorbeeld omdat er in het Turks een speciaal karakter (zo'n c met een lusje ofzo) in voor komt die de bank niet neemt, of de mail. Ik zou eerst maar eens op het pakketje gaan wachten en je dan pas zorgen maken.
woensdag 16 januari 2013 om 22:38
als je mij googelt vind je me ook niet.. Ik sta nl. niet in het telefoonboek etc.. dus dat is niet raar..
ook mijn meisjesnaam is niet bekend.. mijn bankrekening staat of op mijn getrouwde naam of op mij meisjesnaam (hangt er vanaf welke ik gebruik).. dus kan er een andere naam te voorschijn komen bij storten..
kortom.. het hoeft niet oplichting te zijn
als je het aangetekend laat versturen heb je toch een track and trace nummer
ook mijn meisjesnaam is niet bekend.. mijn bankrekening staat of op mijn getrouwde naam of op mij meisjesnaam (hangt er vanaf welke ik gebruik).. dus kan er een andere naam te voorschijn komen bij storten..
kortom.. het hoeft niet oplichting te zijn
als je het aangetekend laat versturen heb je toch een track and trace nummer
donderdag 17 januari 2013 om 01:04
Misschien heeft de persoon de naam expres iets veranderd, omdat het een buitenlandse naam is. Dit in verband met vooroordelen. Schijnt dat ook callcenters op die manier werken. Heet een Marokkaanse ineens "Karin Vredenbregt". Schijnt meer vertrouwen te wekken.
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
donderdag 17 januari 2013 om 19:35
Bij internetbankieren verandert de bank toch niet zelf direct de naam?
Ik internetbankier ING.
Die heeft wel een check als ik dan naar andere ING-nummers overschrijf, dan meldt het programma zelf meteen als mijn opgegeven naam niet klopt met het rekeningnummer.
Maar als ik vanuit ING naar rekeningen van andere banken overschrijf, dan neemt hij het gewoon klakkeloos over en krijg ik op mijn digitale afschrijvingen-overzicht gewoon de door mij getypte naam te zien.
Hetzelfde geldt voor internetbankieren bij de ABN.
Volgens mij verschijnt er dan pas na minstens een dag de officiële naam die bij het bankrekeningnr hoort.
Ik internetbankier ING.
Die heeft wel een check als ik dan naar andere ING-nummers overschrijf, dan meldt het programma zelf meteen als mijn opgegeven naam niet klopt met het rekeningnummer.
Maar als ik vanuit ING naar rekeningen van andere banken overschrijf, dan neemt hij het gewoon klakkeloos over en krijg ik op mijn digitale afschrijvingen-overzicht gewoon de door mij getypte naam te zien.
Hetzelfde geldt voor internetbankieren bij de ABN.
Volgens mij verschijnt er dan pas na minstens een dag de officiële naam die bij het bankrekeningnr hoort.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
donderdag 17 januari 2013 om 19:55
quote:kookwekkertje01 schreef op 17 januari 2013 @ 01:04:
Misschien heeft de persoon de naam expres iets veranderd, omdat het een buitenlandse naam is. Dit in verband met vooroordelen. Schijnt dat ook callcenters op die manier werken. Heet een Marokkaanse ineens "Karin Vredenbregt". Schijnt meer vertrouwen te wekken.Als dat zo was zou ik (Als marokaanse vrouw) Daar dus niet meer willen werken!
Misschien heeft de persoon de naam expres iets veranderd, omdat het een buitenlandse naam is. Dit in verband met vooroordelen. Schijnt dat ook callcenters op die manier werken. Heet een Marokkaanse ineens "Karin Vredenbregt". Schijnt meer vertrouwen te wekken.Als dat zo was zou ik (Als marokaanse vrouw) Daar dus niet meer willen werken!
donderdag 17 januari 2013 om 19:58
Ik vind 30 euro zelfs te veel om iemand voor op te lichten, ik zou nooit op lichten!
Nooit nog niet voor weet ik veel hoeveel stomme euro, want ik zou veel te bang zijn, dat die gene zijn laatste geld is en ik geloof niet in zulke streken.
Ik betaal altijd netjes terug als het niet goed zou zijn ook.
Maar ja, kom op zeg je gaat iemand toch niet zo besodemieteren.
Gaat niet om dat stomme geld, maar om het principe.
Iemand werkt daar voor, en kan dat net betalen... dan verneuk je zo iemand gewoon niet.
Je weet namelijk niet wie de koper is.
Nu kun jij het misschien missen, maar dat weet zo iemand dus niet zeker.
Alleen ik zou afwachten.
Nooit nog niet voor weet ik veel hoeveel stomme euro, want ik zou veel te bang zijn, dat die gene zijn laatste geld is en ik geloof niet in zulke streken.
Ik betaal altijd netjes terug als het niet goed zou zijn ook.
Maar ja, kom op zeg je gaat iemand toch niet zo besodemieteren.
Gaat niet om dat stomme geld, maar om het principe.
Iemand werkt daar voor, en kan dat net betalen... dan verneuk je zo iemand gewoon niet.
Je weet namelijk niet wie de koper is.
Nu kun jij het misschien missen, maar dat weet zo iemand dus niet zeker.
Alleen ik zou afwachten.
donderdag 17 januari 2013 om 20:04
Dolores, er zijn zeker mensen die dat wel doen. Dat het niet in jouw hoofd op komt om mensen op te lichten wil helaas niet zeggen dat iedereen er zo over denkt.
In het geval van TO zou ik even de rust bewaren. Misschien heeft ze de naam verkeerd verstaan. En dat iemand niet te googlen is zegt ook al niks, ik ben ook niet te googlen. Niet omdat ik een oplichter ben, maar omdat ik zo slim ben geen al te herkenbare personalia op het wereldwijde web te pleuren.
In het geval van TO zou ik even de rust bewaren. Misschien heeft ze de naam verkeerd verstaan. En dat iemand niet te googlen is zegt ook al niks, ik ben ook niet te googlen. Niet omdat ik een oplichter ben, maar omdat ik zo slim ben geen al te herkenbare personalia op het wereldwijde web te pleuren.
donderdag 17 januari 2013 om 20:09
Ik word altijd boos als ik hoor dat er weer iemand op is gelicht, en al gaat het om 10 euro... dan nog is het te veel en gestoord en laf om andere mensen te bestelen via het internet.
Zulke mensen zijn gewetenloos in iedergeval.
Vaak worden ze wel gepakt, als ze het 100 keer hebben gedaan ofzo...
Tjonge jonge.
Laffe daad/
Alleen in dit verhaal weet je het nog niet zeker.
Ik denk dat je het wel krijgt.
Al;leen omdat je iets niet goed deed bij de bank.. daarom maak jij je druk.
Zulke mensen zijn gewetenloos in iedergeval.
Vaak worden ze wel gepakt, als ze het 100 keer hebben gedaan ofzo...
Tjonge jonge.
Laffe daad/
Alleen in dit verhaal weet je het nog niet zeker.
Ik denk dat je het wel krijgt.
Al;leen omdat je iets niet goed deed bij de bank.. daarom maak jij je druk.