Hoe overleden kindje herdenken?

17-01-2013 13:51 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal,

Even in het kort mijn verhaal: In september zijn met 16 weken mijn vliezen gebroken en een week later is ons kindje hieraan overleden. Ik ben toen ingeleid, en ons kindje is geboren, een meisje. We hebben ervoor gekozen haar te begraven en haar echt een plek in ons leven te geven. Het is nog steeds heel zwaar, maar op het moment gaat het best goed met ons.

Nu is het zo dat ik volgende maand, op 17 februari, uitgerekend was van haar. We zouden graag op die dag iets bijzonders doen of organiseren om haar te herdenken. Ik wil sowieso graag ballonnen oplaten, maar hoe of waar weet ik nog niet precies.

Hebben jullie misschien nog tips of ideeën? Het is iets heel persoonlijks natuurlijk, maar misschien komen jullie nog op dingen waar ik zelf nog niet aan heb gedacht. Alvast bedankt!

Emely
Enjoy the little things in life, for one day you`ll look back, and realize they were the big things
Sterkte

Misschien alleen wat naasten erbij uitnodigen? Meer hoeft toch ook niet?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Mss kun je een mooie wensballon oplaten?

Wij hebben op de uitgerekende datum onze beide ouders op visite gehad, en ik had een mooie kist gekocht waarin ik zoon zijn spulletjes kon bewaren. De kist moest nog gelakt, en dat wilde ik perse op die dag klaar hebben zodat ik dan ook iets moois kon laten zien. Heel stom mss, maar anders zou je trots een baby en kamertje laten zien, en nu kon ik heel trots zijn herinneringenkist en beer laten zien.

Veel sterkte!
Eerst een dikke knuffel voor jou, wat verschrikkelijk verdrietig dat ze er niet heeft mogen zijn!

Het eerste wat in mij op kwam was ook een wensballon oplaten, met daarbij een briefje voor jullie dochtertje, of een mooie tekst/rijmpje/gedichtje op de wensballon zelf.

Of een mooie grote kaars kopen (eventueel zelf maken?) en die op branden.

Laatst hoorde ik indd ook het idee van de herdenk kist van iemand.

Zij hebben toen met familie en vrienden de kist verseert met mozaïeksteentjes, de familie en vrienden deden er papiertjes is met lieve woorden voor het kindje wat helaas overleden was, en de ouders legden er dingen als: het pakje en het speentje in.

Heel veel sterkte toegewenst!

Liefs, Ninthe
Ik zou iets gezelligs doen met partner en wie je er beide bij wil hebben.

Mijn vader is ruim twintig jaar geleden overleden, we gaan rond zijn verjaardag en sterfdag uit eten, vaste prik. We maken het dan gezellig, omdat we dat op zijn verjaardag ook altijd deden.

Meestal met moeder, partner, broers, zussen + familie, degenen die kunnen. Geen stress als je een keer niet kan, we hebben het niet eens meer uitgebreid over hem, ik ben nog geen veertig, maar vergeten doen we niet.
-
Bedankt voor jullie reacties! Een wensballon vind ik een heel mooi symbool, dus dat is zeker een optie! Ik ga me er nu even in verdiepen.

Verder vind ik een kaars ook een goed idee, maar dan voornamelijk voor bij haar plekje in ons huis, dat is ook nog niet af.

Een vlinderstruik vind ik ook een heel mooi symbool, dat is echt iets blijvends, maar niet echt voor op de dag zelf.

Dus bedankt voor jullie tips, ga me er nu even in verdiepen!
Enjoy the little things in life, for one day you`ll look back, and realize they were the big things

Misschien kun je die dag een foto maken van de zon? Of van een mooie boom die ergens groeit (als je niet zelf een boom kunt planten) Of flink dronken worden met je lief?
Ik heb op internet een mooie wensballon gezien, een rode in de vorm van een hart, staat goed symbool voor de liefde die we voor ons meisje hebben, en die sturen we dan naar boven. Dus dat gaat `m wel worden denk ik! Ook heb ik mooie gewone ballonnen gezien in de vorm van een hart, dat zou dan evt. kunnen voor de mensen die erbij zijn. Het gaat nu wel meer leven voor me, we gaan er echt iets moois van maken. Geeft ook weer afleiding om in deze weken hiermee bezig te zijn.
*
Heb je foto's gemaakt? Heb je een mooie echofoto? Zo ja, de mooiste in een mooie lijst plaatsen en op de dag zelf een centrale plek geven op een goede plek.

Kaars erbij opsteken?
Olijfboompje planten (in het voorjaar natuurlijk) kan ook. Die blijven vaak mooi klein.
Bedankt voor jullie reacties weer! Een dagje weg klinkt ook goed, al weet ik niet of dat helemaal bij ons past. Ik denk dat ik op dit moment gewoon het liefste thuis ben, maar in de toekomst zou het zeker een optie zijn!

Een kistje met herinneringen vind ik ook echt supermooi, dat gaat er zeker komen!

We hebben ook mooie foto`s van onze dochter, die willen we ook nog mooi verwerken in een speciaal plekje voor haar, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen, ik zal me er echt even toe moeten zetten.

Maar ik heb echt wel weer wat meer inspiratie om er een goede, mooie en fijne dag van te maken, en haar te herdenken op een manier die bij ons past. Dat geeft veel rust.
quote:Madderijn schreef op 17 januari 2013 @ 14:24:

Ik zou iets gezelligs doen met partner en wie je er beide bij wil hebben.

Mijn vader is ruim twintig jaar geleden overleden, we gaan rond zijn verjaardag en sterfdag uit eten, vaste prik. We maken het dan gezellig, omdat we dat op zijn verjaardag ook altijd deden.

Meestal met moeder, partner, broers, zussen + familie, degenen die kunnen. Geen stress als je een keer niet kan, we hebben het niet eens meer uitgebreid over hem, ik ben nog geen veertig, maar vergeten doen we niet.

Iets gezelligs gaan doen, als uit eten? Dat past toch niet bij deze gebeurtenis? Het kindje is overleden, de dag dat ze anders geboren had kunnen worden ga je toch geen soort "kermisdag" maken?

@ Madderijn, daarmee wil ik jou niet afkraken, wat jullie doen op de herdenkingsdag van je vader, voelt voor jullie goed.

Voor mij in mei zo'n herdenkingsdag, 25 jaar geleden dat zoontje levenloos ter wereld kwam. Moet er niet aan denken om daar met een etentje bij stil te staan . . . . ben nog zoekende naar wat ik wel kan doen. Het wordt zeker geen wensballon oplaten . . . . . . . .
Allereerst heel veel sterkte! Het is heel mooi dat jullie haar willen gedenken. Ik geloof ook dat het goed is om te blijven doen, het is en blijft toch je eerste kindje, en dat erkennen is voor haar ook fijn, daar ben ik van overtuigd. Dat ze een plek in jullie hart heeft, ook al mocht ze niet leven in deze wereld, ze heeft toch in jou geleefd!

Een boompje is (in de lente straks) een mooi symbool, maar je kan idd daarnaast een kistje of hoekje met wensen, spulletjes en persoonlijke versiering maken, daar regelmatig een kaarsje voor laten branden. Een mooi beeldje zoeken van een beeldhouwer of zelf maken en dat ergens in huis zetten kan ook. Ik denk dat elke manier die goed voelt ook goed is., eigenlijk kan je niks verkeerds doen hierin, als het uit je hart komt.

Wensballon is zeker symbolisch op die gedenkdag, je moet die ballon letterlijk "loslaten" en in liefde en vertrouwen overlaten aan een groter geheel, het oneindige, waar we geen idee van hebben, maar wel zelf ook deel van uitmaken.

Mocht er hopelijk ooit een broertje of zusje komen, dan die beschouwen als het 2e kindje, want dat is ook zo. Zo houd je je dochtertje in ere, heeft ze haar eigen, blijvende plaats in het gezin, en in jullie hart.

Ik wens je heel veel sterkte
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Bedankt! @Carenza, nee dat bedoelde ik inderdaad. Ik wil ook gewoon het liefst maar thuis zijn. Waarom voor jou geen wensballon als ik vragen mag? Sterkte iig!

@Suzy, dankje wat lief! We hebben al wel een dochter van 4, voor haar is het ook goed om dit te doen. Het is voor haar ook heel raar, ze zou grote zus worden, dat is ze nu ook, alleen is er geen baby`tje om mee te spelen..

Dus het wordt sowieso een wensballon, en we gaan een mooi plekje voor haar maken, zodat ze echt onderdeel blijft van ons leven
Mijn vader kon erg genieten van uit eten. Het was al erg genoeg dat hij er niet meer was.

We deden het in het begin ook alleen met moeder, géén grootse happening.

Maar wel dierbaar omdat we samen waren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven