Geld & Recht alle pijlers

wat vinden jullie?

19-01-2013 07:55 148 berichten
-
Alle reacties Link kopieren
Wauw ik wilde dat ik 700 per maand overhield... ja dat ga je echt makkelijk redden als je geen gat in je hand hebt.
Ja, ben heel benieuwd, dus post vooral door. :-)

Huurtoeslag wordt een moeilijk verhaal als er nog iemand met inkomsten bij inwoont (ook al woont ze niet echt bij jullie), dus dit is ook een goed argument. Ook al zal je misschien nooit in aanmerking komen voor huursubsidie, maar dat hoeft zij weer niet te weten.
Voorwaarden voor huurtoeslag:

Home Privé ›Toeslagen ›Informatie over toeslagen ›Huurtoeslag ›Kan ik huurtoeslag krijgen? ›Ik woon niet alleen › 18 of ouder, jonger dan 23

Ik ben 18 jaar of ouder, maar jonger dan 23

Lees voor

U bent 18 jaar of ouder, maar jonger dan 23 jaar, en u woont samen met een partner of medebewoner? U kunt dan huurtoeslag krijgen als:

uw rekenhuur minimaal ¤ 222,18 en maximaal ¤ 374,44 per maand is.

Als u een kind hebt, mag uw huur hoger zijn, maar maximaal ¤ 681,02.

het gezamenlijke inkomen maximaal ¤ 28.550 per jaar is

u, uw partner en medebewoners ieder maximaal ¤ 21.139 aan vermogen hebben

bron: Belastingdienst Huurtoeslag
Gewoon omdat ik nieuwsgierig ben: wat is het bedrag dat je schoonlmoeder bijdraagt per maand?
rond de 500 euro
Ik zelf ben nogal van het fijn vinden onafhankelijk te zijn. Geld dat ik niet heb geef ik niet uit, enzo.

Waarom ga je groter/duurder wonen als je dat duidelijk niet zelf op kan brengen? Waarom stel je jij/stellen jullie je zo afhankelijk op? Je weet toch dat dat verplichtingen schept?
500 euro is niet een beetje maar heel veel.

Dat moet ook een heel groot deel van de huur zijn.

Hoeveel huur betalen jullie zelf nog?

Is het niet financieel gezien meer haar huis dan die van jullie op deze manier?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
En kijk jij er wel hetzelfde tegen aan als je schoonmoeder?

Jij beschouwt het dat ze jullie financieel wat bijstaat bij JULLIE huis.

Maar als zij de helft of meer van de huur betaalt, kan het wel eens zo zijn dat zij in haar ogen gewoon mede een huis huurt waarbij ze zo vriendelijk is om jullie er in te laten wonen omdat het haar zoon betreft. Maar waarbij het wel dus gewoon mede HAAR huis is en het dus volstrekt logisch is dat ze zich er kan inschrijven of eventueel kan gaan wonen.

Studeert je vriend nog, dat hij het normaal vindt om zo financieel te steunen op zijn moeder?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Nee we werken allebei elke dag. We hebben haar niet nodig,. zei zegt dat we dan kunnen sparen als zei meebetaald. We kunnen het echt allemaal zelf. daarom is het nu tijd dat we een gesprek aangaan
Goed zo, Eekhoorntje. Soms moet er iets als dit gebeuren om tot inzicht te komen dat het heel anders kan. Hiermee laat je zien dat je volwassen keuzes maakt. Reken maar op tegengesputter van je schoonmoeder, maar meer dan dat kan ze niet.
Ja dit kan nog heel leuk worden. maargoed, op de tanden bijten.

Dit had ik echt even nodig om wakker te worden..als ik bij de volgende stap ben geweest, horen jullie het !
Wat ik me afvraag.. Je gaat groter wonen, ook duurder. dat lijkt mij geen sociale woningbouw maar vrije sector.

Nu weet ik toevallig dat daar normen worden gehanteerd als: inkomen 3x van de huurwaarde.

Wat in godsnaam zien jullie als vaste lasten dat je met beide inkomens EN 500 euri sponsoring van ma/schoonma maar 700 euri overhouden per maand te besteden (en 700 euri is echt niet weinig, ken er wel die het met minder moeten doen na aftrek vaste lasten).

(dus: wat is het inkomen dat zo'n vrije sector baas van jullie meekrijgt, en zie jij je vaste lasten niet als veel te hoog?)
500 euro vind ik ook heel veel geld. Ze betaalt eigenlijk gewoon het grootste gedeelte van de huur dus. Pffff, lastig om dan te zeggen dat ze nergens recht op heeft. Maar goed, zet die maandelijkse toelage in jullie gesprek direct stop, dan sta je sterker.
Wordt dit niet gewoon als schenking gezien? En dus mag dat toch niet? Het gaat om 6.000 per jaar.
Naara, volgens mij houdt ze 700 over als haar schoonmoeder niets betaald. Ze houden nu dus 1200 over, als ik het goed begrijp.

Ik vind dat het geld wat jullie van schoonma krijgen los staat van of ze bij jullie mag inschrijven. Zij (niet zei, dat is als je iets gezegd hebt. ) heeft aangeboden om 500 bij te dragen, en dat mag je gerust aannemen als zij het kan missen. Jullie zijn nog jong en er zijn genoeg ouders die dan nog wat bijdragen. Dan kan jij lekker sparen en dat is fijn!

Dat staat los van dat zij niet mag manipuleren. Ik denk dat het geld wat jullie van haar krijgen er los van staat, tenzij zij het zelf als argument gebruikt om bij jullie in te schrijven. Doet ze dat? Als ze dat niet doet zou ik het er vooral niet bij betrekken. Ze heeft het zelf aangeboden, dus je hoeft je daar niet schuldig over te voelen, ook als je niet wilt dat ze bij jullie inschrijft. Dat jullie daarmee de wet overtreden moet voor haar al genoeg zijn om zich niet op te dringen bij jullie. Anders is er iets mis met haar, en zeker niet met jou!

Als je normaal conflicten vermijd ben je het misschien ook niet gewend. Mag ik je de tip geven om rustig te blijven, en vooral uit jezelf te praten? Zinnen beginnen met ik vind of ik heb het gevoel ipv met jij doet dit of dat. En zorg dat je eerst je vriend overtuigd hebt, zodat je in de meerderheid bent om haar te overtuigen. Heel veel succes!!
En als ze dan perse wat wil bijdragen, nou dan betaald ze de boodschappen maar. Dan hoeft ze iig niet meer het huis te claimen.

(oh misschien dat ze dan gaat claimen dat ze recht heeft om elke avond bij jullie te komen eten, omdat ze dat betaald heeft)

Hmm, misschien toch maar helemaal niets meer laten betalen door haar haha
Nog een puntje: als schoonma zich inschrijft voor sociale huur, werkt het in deze regio zo, dat je je inschrijftijd kwijt bent als je gaat samenwonen. Schrijft ze zich bij jullie in, doet ze dus alsof ze inwoont, terwijl ze eigenlijk samenwoont. Klopt ook van geen kanten. Komen ze daar achter (en ja, wij komen daar bijzonder vaak achter) is ze de inschrijftijd kwijt en kan ze haar eigen huurhuis wel vergeten voorlopig. En als dan de relatie uit is, kun je wel raden waar ze heengaat....
En, hoe gaat het nu? Heb je al met je vriend gesproken?
Ja heb al met hem gesproken. Hij zegt het kan niet en het gaat niet gebeuren. Nu even afwachten wanneer we dr zien;-)
Wat is het toch hier de laatste tijd met het verwijderen van de OP...
Wat fijn dat je vriend zo positief reageerde, Eekhoorntje!

Dus hij was redelijk makkelijk te overtuigen. Nu je schoonmoeder nog, maar nu jullie op 1 lijn zitten, gaat dat vast wel goed komen. Succes!
quote:eekhoorntje92 schreef op 21 januari 2013 @ 07:09:

Ja heb al met hem gesproken. Hij zegt het kan niet en het gaat niet gebeuren. Nu even afwachten wanneer we dr zien;-)

Heel goed,en vanaf nu ook geen ¤500,- per maand meer van haar aannemen.

Als jullie na aftrek van alles ¤700,- overhouden dan moet je dat kunnen redden met z'n tweeën.

Gezinnen met meerdere personen genoeg die het van minder moeten doen.

Succes met het gesprek.
Wat raar dat jullie geld aannemen van schoonmoeder, die geen huis heeft en van een uitkering leeft. Beter gaat ze zelf sparen om zometeen een kamer/stacaravan te kunnen huren wanneer ze op straat staat. Ze zal t geld dan hard genoeg zelf nodig hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven