Gezondheid alle pijlers

wanneer bijwerkingen?

20-01-2013 08:39 40 berichten
Ik vroeg mij iets af. Soms lees je wel eens dat als je bepaalde medicijnen slikt dat die ook bijwerkingen kunnen veroorzaken, maar mijn vraag is wanneer zou je die bijwerkingen dan moeten vernemen? is dat gelijk na dat je het medicijn heb geslikt, of moet je een paar uur/dagen wachten!? En hoe lang duurt het voordat het uitgewerkt is? of verschilt dat per medicijn?

Vroeg mij dit gewoon even af
Verschilt per medicijn. Vaak zijn de bijwerkingen maximaal als de concentratie van de medicijnen in je bloed dat ook is, maar dat hoeft niet.

Wanneer de concentratie maximaal is, is ook weer afhankelijk van hoe snel het opgenomen en afgebroken wordt in je lichaam.

Over het algemeen zal het bij tabletten langer duren dan bij, sprays of medicatie per infuus.

Op fk.cvz.nl vind je per medicijn uitgebreide informatie.
Ik heb gisteren 1 tabletje genomen wat ook bijwerkingen had, en dat was gisteravond om 8 uur, maar dat was de laatste en ook de eerste wat ik in heb genomen, en ga dat ook niet meer innemen, dus vroeg mij af of dan nog steeds bijwerkingen er van krijgen
Misschien vind je dit interessant: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Farmacologie

(Ik vind farmacologie echt heel erg leuk, vraag me niet waarom)
Wat voor tabletje was het dan?

Als je er nu nog geen last van hebt, denk ik niet dat dat nog komt hoor.
was iets met codeine ofzo had ik hier nog liggen omdat ik het vorig keer ook al een keer had gebruikt, maar ik ben gewoon angstig aangelegd, en zoek dan van alles op..
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht geen aanvullende bijwerkingen. Als je uitslag hebt, moet dat wegtrekken, dat kan even duren. Enige reden dat het verergert is bijv jeukende uitslag die je open krabt. Medicijnreactie zal klaar zijn.

Even op laten nemen in je dossier bij de huisarts, zodat je het niet meer krijgt.

Irritant, ik heb eens helemaal onder gezeten.
wat was de bijwerking dan?
ik heb daar nog geen bijwerking van gehad, was gewoon ff benieuwd omdat ik er 1 heb geslikt, maar dat heeft verschillende bijwerkingen...
De helft is na 3-4 uur alweer uit je lichaam, dus je hoeft je echt geen zorgen meer te maken dat je er nog bijwerkingen van gaat krijgen.

Madderijn hoe kom je bij huiduitslag??
Nooit de bijwerkingen lezen als je iets slikt maar pas na vreemde reacties. Als je de bijwerkingen van paracetamol leest kan je al een hypochonder worden. Dood eng spul terwijl er maar weing mensen bloedende levers en uitvallende nieren van krijgt.
Nou waterplant dat ben ik niet met je eens, een bijsluiter is er niet voor niks.

Als je bijvoorbeeld ergens suffig of trillerig van kan worden is het toch wel handig niet in de auto te gaan zitten bijvoorbeeld. Bij mogelijke misselijkheid zou ik niet een dagje pretpark gaan doen.

En pas nog iets bij de drogist gehaald, bleek dat helemaal niet samen te kunnen met m'n andere medicijn. Toch maar goed dat ik de bijsluiter opgezocht had..
Niet zo hypochonderen! Die werkzame stoffen zijn alweer uit je lichaam nu, dus ook geen kans meer op bijwerkingen.
thnx! Ik voel me nu gewoon niet fit en beroerd en alles, en dan zoek ik gelijk wat achter! Ben gewoon denk ik ziek aan het worden... zou mij eigenlijks niet te druk moeten maken
Als je dat vaker hebt met medicatie, dat je bang bent voor reacties, is het misschien wel handig wat over farmacologie te lezen. Dan kan je wat beter de zin en onzin van je eigen gedachten beoordelen.

Als je denkt dat je er alleen maar meer ongerust van zou worden natuurlijk niet doen!
Ik kreeg een jaar nadat ik begonnen was met medicijnen een zeer zeldzame bijwerking. 1 op de 10.000. En ik was natuurlijk weer net die ene...
Bij heel normale antibiotica kreeg ik huiduitslag, zat onder. Bleek best wel voor te komen.

Het is niet de enig mogelijke bijwerking, maar wel een lekker duidelijke. Eentje die je hebt of niet, waar andere mensen (thuis) naar kunnen kijken en een mening over kunnen geven. In tegenstelling tot zaken die je voelt (want daar heb je zelf invloed op, stom maar dat is zo).

In het weekend verwacht ik dat de achterliggende vraag over een ABkuur gaat.

TO

Als je niks gemerkt hebt dan krijg je echt geen bijwerkingen meer.

En ik zou juist niet op internet gaan zoeken, omdat ook '1 op de miljoen' bijwerkingen genoemd worden. Om bang van te worden.
Dat weet ik, mar t stond ook in de bijsluiter! En ik denk gelijk dat ik t krijgt of wat dan óók
Als je al angstig bent aangelegd, lees dan niet de bijsluiter voor de bijwerkingen en dan denken; oh maar wacht, dit en dat kan ik ook krijgen krijg ik ook als bijwerking..

Veel bijwerkingen komen niet voor, als je je opeens anders gaat voelen, dan pas in de bijslutier lezen.. Dit geldt uiteraard voor de 'simpele' medicijnen, niet voor antiepileptica oid..
quote:taccowoman schreef op 20 januari 2013 @ 09:19: Ben gewoon denk ik ziek aan het worden...Krijg hier altijd flink de rillingen van, van deze opmerkingen
quote:In het weekend verwacht ik dat de achterliggende vraag over een ABkuur gaat.

Die logica zie ik niet helemaal..

En ook je verhaal over de huiduitslag niet. Daar had TO het toch helemaal niet over?

Een allergische reactie is trouwens niet hetzelfde als een gewone bijwerking.
quote:taccowoman schreef op 20 januari 2013 @ 09:02:

was iets met codeine ofzo had ik hier nog liggen omdat ik het vorig keer ook al een keer had gebruikt, maar ik ben gewoon angstig aangelegd, en zoek dan van alles op..

Ben ik de enige die het heel erg onverantwoord vind om iets te slikken waarvan ik 'ofzo' niet zeker weet wat het is en 'dat ik hier nog had liggen'??

Waarom slik je het überhaupt??!!
Daarom heb ik gestafd .ik vermoed dat TO gisteren onder een andere nick een topic heeft geopend en die codeine op advies van een forumster geslikt heeft.
Joh codeïne is niet over the counter, dus is door een arts voorgeschreven als TO het in huis heeft.

Moet je daar nou al voor staffen?
Ja ,meer zeg ik er niet over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven