wanneer bijwerkingen?

zondag 20 januari 2013 om 08:39
Ik vroeg mij iets af. Soms lees je wel eens dat als je bepaalde medicijnen slikt dat die ook bijwerkingen kunnen veroorzaken, maar mijn vraag is wanneer zou je die bijwerkingen dan moeten vernemen? is dat gelijk na dat je het medicijn heb geslikt, of moet je een paar uur/dagen wachten!? En hoe lang duurt het voordat het uitgewerkt is? of verschilt dat per medicijn?
Vroeg mij dit gewoon even af
Vroeg mij dit gewoon even af

zondag 20 januari 2013 om 08:50
Verschilt per medicijn. Vaak zijn de bijwerkingen maximaal als de concentratie van de medicijnen in je bloed dat ook is, maar dat hoeft niet.
Wanneer de concentratie maximaal is, is ook weer afhankelijk van hoe snel het opgenomen en afgebroken wordt in je lichaam.
Over het algemeen zal het bij tabletten langer duren dan bij, sprays of medicatie per infuus.
Op fk.cvz.nl vind je per medicijn uitgebreide informatie.
Wanneer de concentratie maximaal is, is ook weer afhankelijk van hoe snel het opgenomen en afgebroken wordt in je lichaam.
Over het algemeen zal het bij tabletten langer duren dan bij, sprays of medicatie per infuus.
Op fk.cvz.nl vind je per medicijn uitgebreide informatie.

zondag 20 januari 2013 om 08:59
Misschien vind je dit interessant: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Farmacologie
(Ik vind farmacologie echt heel erg leuk, vraag me niet waarom)
(Ik vind farmacologie echt heel erg leuk, vraag me niet waarom)

zondag 20 januari 2013 om 09:04
Ik verwacht geen aanvullende bijwerkingen. Als je uitslag hebt, moet dat wegtrekken, dat kan even duren. Enige reden dat het verergert is bijv jeukende uitslag die je open krabt. Medicijnreactie zal klaar zijn.
Even op laten nemen in je dossier bij de huisarts, zodat je het niet meer krijgt.
Irritant, ik heb eens helemaal onder gezeten.
Even op laten nemen in je dossier bij de huisarts, zodat je het niet meer krijgt.
Irritant, ik heb eens helemaal onder gezeten.

zondag 20 januari 2013 om 09:14
Nou waterplant dat ben ik niet met je eens, een bijsluiter is er niet voor niks.
Als je bijvoorbeeld ergens suffig of trillerig van kan worden is het toch wel handig niet in de auto te gaan zitten bijvoorbeeld. Bij mogelijke misselijkheid zou ik niet een dagje pretpark gaan doen.
En pas nog iets bij de drogist gehaald, bleek dat helemaal niet samen te kunnen met m'n andere medicijn. Toch maar goed dat ik de bijsluiter opgezocht had..
Als je bijvoorbeeld ergens suffig of trillerig van kan worden is het toch wel handig niet in de auto te gaan zitten bijvoorbeeld. Bij mogelijke misselijkheid zou ik niet een dagje pretpark gaan doen.
En pas nog iets bij de drogist gehaald, bleek dat helemaal niet samen te kunnen met m'n andere medicijn. Toch maar goed dat ik de bijsluiter opgezocht had..

zondag 20 januari 2013 om 09:22

zondag 20 januari 2013 om 10:00
Bij heel normale antibiotica kreeg ik huiduitslag, zat onder. Bleek best wel voor te komen.
Het is niet de enig mogelijke bijwerking, maar wel een lekker duidelijke. Eentje die je hebt of niet, waar andere mensen (thuis) naar kunnen kijken en een mening over kunnen geven. In tegenstelling tot zaken die je voelt (want daar heb je zelf invloed op, stom maar dat is zo).
In het weekend verwacht ik dat de achterliggende vraag over een ABkuur gaat.
TO
Als je niks gemerkt hebt dan krijg je echt geen bijwerkingen meer.
En ik zou juist niet op internet gaan zoeken, omdat ook '1 op de miljoen' bijwerkingen genoemd worden. Om bang van te worden.
Het is niet de enig mogelijke bijwerking, maar wel een lekker duidelijke. Eentje die je hebt of niet, waar andere mensen (thuis) naar kunnen kijken en een mening over kunnen geven. In tegenstelling tot zaken die je voelt (want daar heb je zelf invloed op, stom maar dat is zo).
In het weekend verwacht ik dat de achterliggende vraag over een ABkuur gaat.
TO
Als je niks gemerkt hebt dan krijg je echt geen bijwerkingen meer.
En ik zou juist niet op internet gaan zoeken, omdat ook '1 op de miljoen' bijwerkingen genoemd worden. Om bang van te worden.

zondag 20 januari 2013 om 10:10
Als je al angstig bent aangelegd, lees dan niet de bijsluiter voor de bijwerkingen en dan denken; oh maar wacht, dit en dat kan ik ook krijgen krijg ik ook als bijwerking..
Veel bijwerkingen komen niet voor, als je je opeens anders gaat voelen, dan pas in de bijslutier lezen.. Dit geldt uiteraard voor de 'simpele' medicijnen, niet voor antiepileptica oid..
Veel bijwerkingen komen niet voor, als je je opeens anders gaat voelen, dan pas in de bijslutier lezen.. Dit geldt uiteraard voor de 'simpele' medicijnen, niet voor antiepileptica oid..

zondag 20 januari 2013 om 10:23
zondag 20 januari 2013 om 10:28
quote:taccowoman schreef op 20 januari 2013 @ 09:02:
was iets met codeine ofzo had ik hier nog liggen omdat ik het vorig keer ook al een keer had gebruikt, maar ik ben gewoon angstig aangelegd, en zoek dan van alles op..
Ben ik de enige die het heel erg onverantwoord vind om iets te slikken waarvan ik 'ofzo' niet zeker weet wat het is en 'dat ik hier nog had liggen'??
Waarom slik je het überhaupt??!!
was iets met codeine ofzo had ik hier nog liggen omdat ik het vorig keer ook al een keer had gebruikt, maar ik ben gewoon angstig aangelegd, en zoek dan van alles op..
Ben ik de enige die het heel erg onverantwoord vind om iets te slikken waarvan ik 'ofzo' niet zeker weet wat het is en 'dat ik hier nog had liggen'??
Waarom slik je het überhaupt??!!