Stamppot voor 30 mensen

20-01-2013 16:32 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, voor een groep ga ik binnenkort stamppot koken. Het zijn allemaal volwassenen en daarbij enkele vegetariers. Ik zat zelf te denken aan andijviestamppot met los erbij rookworst.

Maar: hoeveel heb ik nodig aan aardappels, andijvie en worst? Ik woon alleen en maak meestal stamppot van 1 kilo aardappels waar ik dan wel 3/4 keer van kan eten.

En hebben jullie tips om de pannen warm te houden?

Bedankt!
Kun je misschien ergens van die zilveren eetschalen met deksel en warmtebron huren? Beetje lastig omschreven maar ik kan niet op de naam komen.

Halve kilo aardappelen p.p.?
Ik zou (wel meer werk) twee of meer stamppotten maken. Hutspot/zuurkool/boerenkool. Of als je dat niet wil, een andijviestamppot met en en zonder spekjes.
@Dyaa Rechaud
@Borderwalk, jep. Thanks!

En misschien inderdaad een andere stamppot erbij en draadjesvlees ofzo?

Zijn er mensen die je kunnen helpen?
Waarom maak je niet wat verschillende stamppotten? Dus andijvie stamppot, zuurkool stamppot, hutspot en rucola stamppot met zon gedroogde tomaatjes en pijnboom pitten.

Ik zou voor 30 personen toch wel zo' n 8 kilo aardappels nemen, doe je 2 keer zoveel groente dan je normaal gesproken neemt
Ik zou zeker 12 worst doen.

En jus erbij. Misschien nog een makkelijke stamppot zoals rucola-stamppot met parmezaan? Die is echt zo klaar!
Stampot op een rechaud is niet handig. Je krijgt door de aardappels zo'n aangekoekte laag op de bodem. Je pan in een iets grotere pan zetten en die met kokend water vullen wil wel. Au bain marie dus. Ik denk ook dat dat bedoelt werd met zilveren schalen. Rechaud is met waxientjes onder een rooster. Die marie is met bakken in heet water.
Andijvie en rucola hoef je niet te koken, scheelt ook.
Ik zou trouwens 400 gr pp rekenen. (de stamppot, niet alleen aardappels dus)
Wat ik nog niet had gezegd was dat het budget enkele euro's per persoon is. Iets als rucola valt dan denk ik af want dat zijn kleine zakjes voor veel geld momenteel.

Boerenkoolstamp vind ik niet zo lekker en zuurkool valt bij mij altijd heel zuur uit in de stamp. Melk kan ik niet gebruiken in verband met allergieen van een aantal aanwezigen.

Misschien andere ideeen nog, spinazie of groene kool zat ik aan te denken.
Tja.. jij vindt boerenkool niet zo lekker, maar je hebt toch gasten. Heel veel mensen vinden dat wel lekker. Dus dan kan je er toch gewoon boerenkool bij doen. Je hoeft toch niet elke stampot zelf ook lekker te vinden. Zeker weten dat je gasten juist die verschillende soorten extra leuk vinden. De keuze dus.

En verder.. groene kool en spinazie.. is toch geen stampot?
Aardappelpuree met grove mosterd en nootmuskaat in een ovenschaal en daarop witlof met ham en kaas uit de oven. Ook prima te maken in een grote braadslee. Of op diepe ingevette bakplaat.
Of hete bliksem? Dat is met appel.
Zuurkool doe je gewoon even in een grote vergiet en spoel je een minuutje af met warm kraanwater. Is het niet zo krijtzuur meer.

Verder geen tips, die zijn allemaal al gegeven.
Maar als je kookt voor 30 hoeft die boerenkoolstamp toch zelf niet je favoriet te zijn? Mij lijkt twee opties iig wel handig.

Uitgebakken spekjes, blokjes kaas, piccalilly zilveruitjes en augurkjes kun je er los bij serveren, zodat iedereen zijn stamppot wat kan opleuken.
Ik misgun mensen geen boerenkool hoor maar ik voorzie wel problemen aangezien die kool moet koken en er maar 4 pitten zijn en 1 pannenset. Zelfs in een soeppan krijg je geen boerenkool voor 15 mensen lijkt me. Daarnaast kan ik niet beoordelen of het lekker is als ik dat zou koken. Schep er wel eer in om lekkere dingen te maken!
Preistamppot met stukjes uitgebakken salami? Ipv melk door de aardappels doe je dan kruidenkaas.

Spruitjesstamppot?
Zakjes stamppotkruiden niet vergeten!
Mogen de mensen die geen melk mogen wel boter?
Kun je geen voorgekookte boerenkool in potten of diepvries kopen? Die hoef je alleen op te warmen en dan krijg je denk ik wel genoeg boerenkool in een soeppan voor 15 personen?

Met 4 pitten en 1 pannenset lijkt me ter plekke voor 30 personen koken overigens een behoorlijke uitdaging. Is er ook een magnetron en heb je grote magnetronschalen ter beschikking om het eten dat je eerder maakt in op te warmen?
Heb je wel een oven? Rucola is overigens niet duur bij Turkse groenteboeren (als je die in de buurt hebt zitten).
Er is een magnetron ja. Grote schalen is een goed idee, ik zal vragen of mensen dat meebrengen.

Het is inderdaad een uitdaging, daarom wilde ik het niet te moeilijk maken.
Je krijgt stamp voor 30 man toch niet in 1 pan dus ik zou ook voor meer smaken gaan. Hoewel de kans klein is dat i mensen op stampotbuffet uitnodig, vind t zelf verschrikkelijk eten.

Je kunt ze trouwens van te voren maken en dan in de oven zetten, voor stamppot met een korstje (schijnen mensen lekker te vinden)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Probeer eens boerenkool met ZOETE aardappel. Scherpe mosterd erbij, je mag me ervoor wakker maken!

Met zoete aardappel vind ik echt duizenden malen lekkerder, smaakt wat minder muf. Zorg ook dat je de boerenkool (relatief veel tov de aardappel) laat in het kookproces toevoegt, dan wordt het niet zo'n overgare bende.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven