Geld & Recht alle pijlers

Model gestaan met contract

20-01-2013 18:20 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Ik heb laatst als model gestaan samen met alle betrokken heb ik een contract getekend.

Nou heb ik ruzie gehad met mijn man omdat hij de foto's niet goedkeurt. Heb ik het recht om te vragen of zij SOMMIGE foto's niet willen gebruiken. En eerste overleggen voordat zij de foto's publiceren.
Ongeacht of het mag of niet, waarom bepaalt jouw man voor jou wat er wel en niet kan op een foto? Lijkt me dat je dat prima zelf kunt.
Hij vind het niet prettig we hebben er een beetje ruzie om gehad. Dus vandaar dat ik het niet waard vind.
Waar zouden de foto's voor gebruikt worden?
En je man wist vooraf niet om welk type foto's het ging? Denk dat je er nu een beetje laat mee bent
Met alle betrokkenen, dus jij als model hebt wat te zeggen welke foto's waar worden gepubliceert. Denk het dus wel. Juridisch loket eens vragen?

Maarre, wat voor soort foto's zijn het, dat jullie er ruzie om hebben gehad? Denk direct aan naaktfoto's of iets dergelijks
De foto's zouden in eerste instantie voor de fotograaf zelf gebruikt worden. Daar was ik het ook geheel mee eens. De styliste en visagist willen de foto's uiteraard ook gebruiken voor hun portfolio. Dat mag natuurlijk ook wel maar ik wil dat het in overleg gebeurd. En als ik niet wil dat een foto gepubliceerd wordt zij een andere foto kiezen.
Kijk, ik zou denken stel de shoot was voor iets pikants, dan kun je nu niet zeggen: "Haal de sexy foto's er maar uit aub".
Dan kan het vast Vlindertje.
Je hebt portretrecht, dat is een beperking van het auteursrecht. Je mag publicatie dus weigeren. Ga eerst praten en kom je er niet uit, win dan juridisch advies in.
Ik denk dat je het altijd kan vragen als het om sommige foto's gaat.

Heb je niet eerst met je man overlegd? Helemaal als het om naakt/gedeeltelijk naakt gaat.
Het is toch je vriend met wie je in de loop van vorig jaar bent gaan samenwonen en niet je man of heb je naast je man ook nog een vriend? Waarom laat je hem bepalen wat wel en niet kan?

je hebt al eerder problemen gehad over foto's die je zelf niet leuk vond.Ik denk als je zo moeilijk blijft doen ook de fotografen die je gratis portretteren je niet meer hoeven. Wereldje is klein een een piepend modelletje in spe wordt niet op prijs gesteld
Niet voor het een of ander, maar als ik zelf achter de foto's zou staan en mijn man/vriend niet, dan had hij pech gehad. Ik bepaal nog altijd zelf welke foto's van mij wél openbaar gemaakt worden en niet hij.

Ik vind het wat anders als ik, zonder dat ik vooraf heb mee gedeeld dat ik Playboy-foto's laat maken, foto's laat maken van mijn borsten en tussen mijn benen.

Ik kan me dan voorstellen dat hij er op tegen is en het niet prettig vindt...

Alle andere foto's zijn mijn eigen beslissing... en dat geldt ook voor Playboy-foto's die ik in overleg met man/vriend heb laten maken.
Het gaat daar nu niet zo zeer om. Als mijn man het niet wil hebben dan ben ik het er mee eens. Het gaat er om of ik het recht heb om sommige foto's te weigeren tot publicatie.
Ja, dat stukje over portretrecht geeft aan dat er altijd met jou overlegd moet worden over het laten plaatsen van de foto's.
quote:vlindertje20 schreef op 20 januari 2013 @ 18:57:

Het gaat daar nu niet zo zeer om. Als mijn man het niet wil hebben dan ben ik het er mee eens. Het gaat er om of ik het recht heb om sommige foto's te weigeren tot publicatie.

Heb je dat niet van tevoren even nagevraagd dan?

En verder lijkt het me handig dat je man voortaan meegaat, kan hij ter plekke al aangeven wat je wel en niet mag doen.
Iemand the stepford wives gezien gisteren trouwens?
quote:Istar_ schreef op 20 januari 2013 @ 19:00:

[...]

Heb je dat niet van tevoren even nagevraagd dan?

En verder lijkt het me handig dat je man voortaan meegaat, kan hij ter plekke al aangeven wat je wel en niet mag doen.Ja. Ook naar de kapper, de supermarkt, je ouders, je vriendinnen, de kroeg, de bioscoop enz.
Ik wil ook zo'n man. Zo lekker betrokken en zo
quote:feeks schreef op 20 januari 2013 @ 19:02:

Iemand the stepford wives gezien gisteren trouwens?
Er staat "in overleg met", maar dat lijkt me iets anders dan dat je het recht hebt bepaalde foto's helemaal niet te laten gebruiken. Ik vind het een wat vage formulering.

Ik denk dat het er ook een beetje van af hangt wat voor foto's het zijn en waar je vooraf mee akkoord bent gegaan. Als de foto's waar je bezwaar tegen hebt verder gaan dan je vooraf had kunnen verwachten, dan heb je een sterkere positie dan als vooraf al besproken was dat het bv om naaktfoto's zou gaan.
Wat 'n raar contract, want het is natuurlijk niet te doen als je als fotograaf voor elke publicatie opnieuw toestemming zou moeten vragen.

Dit vind ik 'n gangbaardere model release:

http://www.professionalph ... 043-aa46-7ae75e0bdec3.pdf

Je kunt altijd vragen of 'n fotograaf 'n bepaalde foto niet gebruikt, maar dat hangt dan van zijn goodwill af, want je moet gewoon niet terugkrabbelen na afloop maar van te voren bedenken hoe ver je wil gaan.
Heb je het al overlegd met de fotograaf etc?

Enne, mijn man kan balen van bijvoorbeeld foto's, maar ziu geen veto recht hebben.

TO, zou het andersom ook gelden binnen jullie relatie?
Ik denk dat je het "overleggen" kan opvatten als een mededeling wanneer de gemaakte foto's worden gepubliceerd. Het kan nooit zo zijn dat ze op jouw verzoek geen enkele gemaakte foto mogen gebruiken.

Voortaan eerst het contract goed lezen en vragen stellen aan de visagist en fotograaf als iets niet duidelijk is.
Maar het model heeft wel porterrecht en de naam van het model mag niet geschaad worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven