Geld & Recht alle pijlers

Model gestaan met contract

20-01-2013 18:20 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Ik heb laatst als model gestaan samen met alle betrokken heb ik een contract getekend.

Nou heb ik ruzie gehad met mijn man omdat hij de foto's niet goedkeurt. Heb ik het recht om te vragen of zij SOMMIGE foto's niet willen gebruiken. En eerste overleggen voordat zij de foto's publiceren.
quote:vlindertje20 schreef op 20 januari 2013 @ 20:47:

Maar het model heeft wel porterrecht en de naam van het model mag niet geschaad worden.Dan had "het model" moeten nadenken voordat ze de foto's liet maken en een contract ondertekende.
Alsnog het staat in het contract dat door alle betrokkenen is ondertekend.
Gezien je eerdere probleem met foto's waar je achteraf niet tevreden over was: is model-zijn eigenlijk wel echt je ding?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
als je model wilt worden kan je er maar beter aan wennen dat jij noch je vriend ook maar iets te zeggen heeft over de foto's
Raar contract trouwens, heb je betaald voor die foto's?
Het portretrecht van de foto’s berust bij het model; gebruik dient altijd vooraf overlegd te worden met het model en bij gebruik door de fotograaf en/of visagiste /styliste dient altijd de naam van het model vermeld te worden.

Hier staat dus eigenlijk dat jij bepaalt welke foto's gebruikt mogen worden. Er moet voor publicatie altijd met jou worden overlegd.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Nee als ik er voor betaald zou hebben dan was het mijn fotoshoot en zou ik volledig in mijn recht staan.
quote:Miss.Innuendo schreef op 20 januari 2013 @ 21:03:

Het portretrecht van de foto’s berust bij het model; gebruik dient altijd vooraf overlegd te worden met het model en bij gebruik door de fotograaf en/of visagiste /styliste dient altijd de naam van het model vermeld te worden.

Hier staat dus eigenlijk dat jij bepaalt welke foto's gebruikt mogen worden. Er moet voor publicatie altijd met jou worden overlegd.Exact, ik had ook vooraf aangegeven dat er eerste overlegd moet worden voordat de foto's gepubliceerd mogen worden. Vandaar ook het contract.
dat ligt er maar net aan.

Waarom maak je dit soort afspraken niet voor die tijd en wat zegt je agency?
ben je betaald voor de shoot?
Waarom laat je foto's maken waar je je niet in kan vinden?

Ik neem aan dat de fotograaf, stylist en visagist van te voren met je hebben doorgesproken wat de bedoeling is.
quote:Miss.Innuendo schreef op 20 januari 2013 @ 21:03:

Hier staat dus eigenlijk dat jij bepaalt welke foto's gebruikt mogen worden. Er moet voor publicatie altijd met jou worden overlegd.

Dat lees ik er niet in, dat TO dat bepaalt. Dan zou er gestaan hebben "uitsluitend gepubliceerd na toestemming van het model".

Iets met iemand overleggen is niet hetzelfde als toestemming vragen.
Overleggen komt op hetzelfde neer. Als het model weigert kunnen zij moeilijk alsnog de foto's publiceren aangezien het portretrecht bij het model berust.
Ik heb btw wel zwart op wit staan dat ik eventueel samen wil overleggen welke foto's er worden gebruikt. Dat hadden we via de mail besproken waarop ik als antwoord kreeg dat het goed is. Het staat niet heel duidelijk in het contract. Maar ik denk dat de mailtjes ook tellen.
Als je het al weet, waarom dan dit topic?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:vlindertje20 schreef op zondag 20 januari 2013 18:57 Het gaat daar nu niet zo zeer om. Als mijn man het niet wil hebben dan ben ik het er mee eens. Het gaat er om of ik het recht heb om sommige foto's te weigeren tot publicatie.Dus je hebt geen eigen mening?
quote:derpina schreef op 20 januari 2013 @ 21:42:

[...]

Dus je hebt geen eigen mening?Om er zeker van te zijn.
Je zegt dat als je man iets vind dat je het er mee eens bent.
Ik ben het uiteindelijk wel met hem eens maar doe het meer voor hem. Als iets mij niet bevalt laat hij ook wel eens iets vallen voor mij. Zo zit onze relatie in elkaar en wij vinden het wel fijn zo.
Het is gewoon een heel raar, vaag contract. Het model mag de foto's openbaar maken maar de fotograaf heeft het "onverdeelde auteursrecht, met inbegrip van het recht tot openbaarmaking"?

En het model mag openbaar maken alleen na "overleg" met alle betrokkenen? Wat betekent dit, mogen de betrokkenen dan ook weigeren en mag het model dan de foto's niet meer gebruiken?

Hetzelfde geldt voor de fotograaf kennelijk: die heeft alle mogelijke rechten om de foto's te gebruiken en openbaar te maken, maar "zal dit altijd in overleg met alle betrokkenen doen"? In hoeverre is dat laatste een beperking van dat recht?

En dan: te allen tijde zal de fotograaf bij publicaties het model/visagiste/styliste niet benadelen of haar/zijn naam schaden. Wie bepaalt hier wat "benadelen" en "schaden" is? Dat staat er dan weer niet bij.

Kortom, vergeet dat contract, het is te vaag en te onduidelijk.

Verder kun je gewoon aan de fotograaf vragen om bepaalde foto's niet te gebruiken.
quote:vlindertje20 schreef op 20 januari 2013 @ 21:39:

Ik heb btw wel zwart op wit staan dat ik eventueel samen wil overleggen welke foto's er worden gebruikt. Dat hadden we via de mail besproken waarop ik als antwoord kreeg dat het goed is. Het staat niet heel duidelijk in het contract. Maar ik denk dat de mailtjes ook tellen.Inderdaad, het is de bedoeling van de partijen die telt. Als die bedoeling beter uit de mailtjes blijkt dan uit het contract (en dat is bij dit contract al snel het geval) dan telt dat.
Dit zijn maar delen uit het contract hè, niet het hele contract.
Ik denk niet dat je nu nog zo makkelijk kunt zeggen van ik beroep mij op mijn portret recht want je hebt al toestemming gegeven aan de fotograaf om de foto's te gebruiken. Portretrecht

Zou wat zijn als bijvoorbeeld een model die een opdracht krijgt van Nivea ineens gaat roepen van nee Nivea ik wil toch niet dat je die foto's gebruikt. Dan moet het model naar de rechter en daar proberen te bewijzen dat het schade kan toe brengen.
Ik denk dat het uitmaakt waarom je die foto's niet gepubliceerd wilt hebben.

Zie je er door bijvoorbeeld de belichting slecht uit of sta je er half naakt op en heb je daar nu spijt van?

Als je er buiten je eigen schul om slecht uit ziet denk ik dat het wel kan (dan zouden er zat foto's moeten zijn die wel goed zijn) maar in het tweede geval denk ik dat het een kwestie van pech is en het iets is waar je van te voren beter over had moeten nadenken.
quote:vlindertje20 schreef op 20 januari 2013 @ 21:33:

Overleggen komt op hetzelfde neer. Als het model weigert kunnen zij moeilijk alsnog de foto's publiceren aangezien het portretrecht bij het model berust.Niet helemaal. Het moet namlijk wel "in alle rede" zijn. Als jij afspreekt dat er bikini foto's worden gemaakt kun je niet weigeren als er teveel bloot inzit bv. Zijn het foto's voor een bepaalde haarstijl mag je weigeren dat je blote borst te zien is. Het gaat er dus om waar de foto's van TO voor bedoelt waren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven