Model gestaan met contract
zondag 20 januari 2013 om 18:20
Hallo allen,
Ik heb laatst als model gestaan samen met alle betrokken heb ik een contract getekend.
Nou heb ik ruzie gehad met mijn man omdat hij de foto's niet goedkeurt. Heb ik het recht om te vragen of zij SOMMIGE foto's niet willen gebruiken. En eerste overleggen voordat zij de foto's publiceren.
Ik heb laatst als model gestaan samen met alle betrokken heb ik een contract getekend.
Nou heb ik ruzie gehad met mijn man omdat hij de foto's niet goedkeurt. Heb ik het recht om te vragen of zij SOMMIGE foto's niet willen gebruiken. En eerste overleggen voordat zij de foto's publiceren.
zondag 20 januari 2013 om 18:27
zondag 20 januari 2013 om 18:28
De foto's zouden in eerste instantie voor de fotograaf zelf gebruikt worden. Daar was ik het ook geheel mee eens. De styliste en visagist willen de foto's uiteraard ook gebruiken voor hun portfolio. Dat mag natuurlijk ook wel maar ik wil dat het in overleg gebeurd. En als ik niet wil dat een foto gepubliceerd wordt zij een andere foto kiezen.
zondag 20 januari 2013 om 18:46
Het is toch je vriend met wie je in de loop van vorig jaar bent gaan samenwonen en niet je man of heb je naast je man ook nog een vriend? Waarom laat je hem bepalen wat wel en niet kan?
je hebt al eerder problemen gehad over foto's die je zelf niet leuk vond.Ik denk als je zo moeilijk blijft doen ook de fotografen die je gratis portretteren je niet meer hoeven. Wereldje is klein een een piepend modelletje in spe wordt niet op prijs gesteld
je hebt al eerder problemen gehad over foto's die je zelf niet leuk vond.Ik denk als je zo moeilijk blijft doen ook de fotografen die je gratis portretteren je niet meer hoeven. Wereldje is klein een een piepend modelletje in spe wordt niet op prijs gesteld
zondag 20 januari 2013 om 18:54
Niet voor het een of ander, maar als ik zelf achter de foto's zou staan en mijn man/vriend niet, dan had hij pech gehad. Ik bepaal nog altijd zelf welke foto's van mij wél openbaar gemaakt worden en niet hij.
Ik vind het wat anders als ik, zonder dat ik vooraf heb mee gedeeld dat ik Playboy-foto's laat maken, foto's laat maken van mijn borsten en tussen mijn benen.
Ik kan me dan voorstellen dat hij er op tegen is en het niet prettig vindt...
Alle andere foto's zijn mijn eigen beslissing... en dat geldt ook voor Playboy-foto's die ik in overleg met man/vriend heb laten maken.
Ik vind het wat anders als ik, zonder dat ik vooraf heb mee gedeeld dat ik Playboy-foto's laat maken, foto's laat maken van mijn borsten en tussen mijn benen.
Ik kan me dan voorstellen dat hij er op tegen is en het niet prettig vindt...
Alle andere foto's zijn mijn eigen beslissing... en dat geldt ook voor Playboy-foto's die ik in overleg met man/vriend heb laten maken.
zondag 20 januari 2013 om 19:00
quote:vlindertje20 schreef op 20 januari 2013 @ 18:57:
Het gaat daar nu niet zo zeer om. Als mijn man het niet wil hebben dan ben ik het er mee eens. Het gaat er om of ik het recht heb om sommige foto's te weigeren tot publicatie.
Heb je dat niet van tevoren even nagevraagd dan?
En verder lijkt het me handig dat je man voortaan meegaat, kan hij ter plekke al aangeven wat je wel en niet mag doen.
Het gaat daar nu niet zo zeer om. Als mijn man het niet wil hebben dan ben ik het er mee eens. Het gaat er om of ik het recht heb om sommige foto's te weigeren tot publicatie.
En verder lijkt het me handig dat je man voortaan meegaat, kan hij ter plekke al aangeven wat je wel en niet mag doen.
zondag 20 januari 2013 om 19:02
quote:Istar_ schreef op 20 januari 2013 @ 19:00:
[...]
En verder lijkt het me handig dat je man voortaan meegaat, kan hij ter plekke al aangeven wat je wel en niet mag doen.Ja. Ook naar de kapper, de supermarkt, je ouders, je vriendinnen, de kroeg, de bioscoop enz.
[...]
En verder lijkt het me handig dat je man voortaan meegaat, kan hij ter plekke al aangeven wat je wel en niet mag doen.Ja. Ook naar de kapper, de supermarkt, je ouders, je vriendinnen, de kroeg, de bioscoop enz.
zondag 20 januari 2013 om 19:43
Er staat "in overleg met", maar dat lijkt me iets anders dan dat je het recht hebt bepaalde foto's helemaal niet te laten gebruiken. Ik vind het een wat vage formulering.
Ik denk dat het er ook een beetje van af hangt wat voor foto's het zijn en waar je vooraf mee akkoord bent gegaan. Als de foto's waar je bezwaar tegen hebt verder gaan dan je vooraf had kunnen verwachten, dan heb je een sterkere positie dan als vooraf al besproken was dat het bv om naaktfoto's zou gaan.
Ik denk dat het er ook een beetje van af hangt wat voor foto's het zijn en waar je vooraf mee akkoord bent gegaan. Als de foto's waar je bezwaar tegen hebt verder gaan dan je vooraf had kunnen verwachten, dan heb je een sterkere positie dan als vooraf al besproken was dat het bv om naaktfoto's zou gaan.
zondag 20 januari 2013 om 19:47
Wat 'n raar contract, want het is natuurlijk niet te doen als je als fotograaf voor elke publicatie opnieuw toestemming zou moeten vragen.
Dit vind ik 'n gangbaardere model release:
http://www.professionalph ... 043-aa46-7ae75e0bdec3.pdf
Je kunt altijd vragen of 'n fotograaf 'n bepaalde foto niet gebruikt, maar dat hangt dan van zijn goodwill af, want je moet gewoon niet terugkrabbelen na afloop maar van te voren bedenken hoe ver je wil gaan.
Dit vind ik 'n gangbaardere model release:
http://www.professionalph ... 043-aa46-7ae75e0bdec3.pdf
Je kunt altijd vragen of 'n fotograaf 'n bepaalde foto niet gebruikt, maar dat hangt dan van zijn goodwill af, want je moet gewoon niet terugkrabbelen na afloop maar van te voren bedenken hoe ver je wil gaan.
zondag 20 januari 2013 om 19:56
Ik denk dat je het "overleggen" kan opvatten als een mededeling wanneer de gemaakte foto's worden gepubliceerd. Het kan nooit zo zijn dat ze op jouw verzoek geen enkele gemaakte foto mogen gebruiken.
Voortaan eerst het contract goed lezen en vragen stellen aan de visagist en fotograaf als iets niet duidelijk is.
Voortaan eerst het contract goed lezen en vragen stellen aan de visagist en fotograaf als iets niet duidelijk is.