Als ik heel eerlijk ben...

21-01-2013 13:59 86 berichten
Naar aanleiding van bepaalde topics waarin mensen over hun eigen kwaliteiten praten (en een meta discussie met betrekking tot sociale wenselijkheid plaats vindt) vond ik dit wel een leuk onderwerp. Wat zouden jullie over jullie zelf vertellen als jullie heel eerlijk zouden zijn? Zou het nog steeds zo sociaal wenselijk zijn of zou het een veel minder fraai beeld geven van jou als persoon? Bij mij is het namelijk helemaal niet zo fraai.

Ik begin met: Ik vind mezelf geweldig om redenen die ik zelf niet snap, ik ben helemaal niet zo geweldig maar ik heb mezelf wel als beste maatje uitgekozen onder het mom van “met mezelf moet ik mijn hele leven doorbrengen, ik kan mezelf dan maar beter ongelofelijk fantastisch vinden”. Dan vind ik mezelf net ietsje slimmer dan de algemene bevolking (zoals menig mens zichzelf gemiddeld slimmer vindt) terwijl ik dom voor me uit staar bij het gebrek aan koffie en suiker. Ik hoor mezelf best wel graag praten en ik kan het niet nalaten om altijd een of andere domme opmerking er ergens tussen te gooien om toch nog quasi nonchalant en grappig over te komen want ik heb ergens het idee opgevat dat mensen me zo aardiger zouden vinden terwijl ik af en toe beter mijn mond houd voor de lieve vrede.

Ik ben dus af en toe best wel een arrogante (op het narcistische af), hypocriete trut (want ja, ook ik ben van de partij voor de aaibare beestjes maar spinnen komen een voortijdige dood tegemoet in mijn huis) en de misplaatste troost en trots die ik zelfs uit deze uiting haal is het “maar ik ben tenminste wel eerlijk!”, alsof het gros van de bevolking niet stiekem weet hoe die zelf in het leven staat (en ik vermoed dat mensen juist wel erg realistisch zijn in hun zelfinschatting als ze eerlijk zijn). Er zijn heel veel contradicties in mijn redeneren en doen en laten die ik voor mezelf recht probeer te praten maar die uiteindelijk mij met de neus op de feiten duwen; ik ben de meest inconsistente persoon die ik ken terwijl ik juist zo graag het meest stabiel poog te zijn maar hier best wel vaak in faal . De psychologie heeft nog leuke theorieën hierover want uiteindelijk zou dit wel vrij normaal moeten zijn, alleen niet erg wenselijk moest ik continu mijn gedachten eerlijk uitdragen.

Hoe zit het met jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 21 januari 2013 @ 14:27:

Orzoo, dat heb ik ook wel ja. Waarom lijken zoveel mensen dom? Terwijl ik middelbaar ben opgeleid en dus ook zeker niet bij de slimmere medemensen hoor.

Opleiding heeft daar vrij weinig mee te maken volgens mij. Mijn vriend is rijinstructeur maar maakt betere beslissingen dan menig universitair opgeleid persoon dat ik ken. En opvoeding is het ook niet altijd want mijn schoonmoeder is echt heel lief hoor, maar opvoeden heeft ze net iets te weinig kaas van gegeten.

Ik weet ook niet of ik die mensen echt dom vind. Maar ze doen gewoon domme dingen.
En ik heb er dus soms best veel moeite mee om mn mening over die domme acties (en dat kunnen ook hele kleine dingen zijn hoor, zoals mijn buurjongetje van 3 dat ik constant met koekjes en snoep zie lopen maar nog nooit een appel heb zien eten) voor me te houden. Maar ik doe t maar anders ben ik de hele tijd die trut met dat opgeheven vingertje.
quote:Orzoo schreef op 21 januari 2013 @ 14:27:

[...]

Je mag toch gewoon je gevoel kwijt bij je medeforummers? Dat vindt die cavia heus niet erg hoor.

Fijn dat je moeder weer terugverhuist en dat je ook nog kunt zien wat er wel lekker loopt in je leven. Ging je niet binnenkort samenwonen? Kun je daar wat positiviteit uit putten of iig je gedachte op storten?

Ditte
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 21 januari 2013 @ 14:27:

Orzoo, dat heb ik ook wel ja. Waarom lijken zoveel mensen dom? Terwijl ik middelbaar ben opgeleid en dus ook zeker niet bij de slimmere medemensen hoor.

Het gemiddelde IQ in Nederland is 100 he. Daar zit je best gauw boven. Bovendien denk ik ook dat de "domheid" van een ander vaak gelegen is aan je eigen beperking, namelijk het veroordelen van anderen.

Al ben ik zelf ook van mening dat domheid volksziekte nummer 1 is.
Met dat laatste ben ik t eens, orzoo. Vaak vind ik de actie minder slim/doordacht. Dat maakt de mens niet dom, zijn of haar actie wel.
Klopt Orzoo!

Daarom 'ben ik er' ook nog denk ik

Vriendje houd me momenteel echt even op de been, praat veel met hem en zijn knuffels en het idee dat we straks fijn elke dag kunnen knuffelen maken echt heel veel goed voor mij

Maar voel me wel bezwaard om een topic zo in te pikken en naar mij toe te trekken haha.

Wou gewoon even kwijt hoe slecht t eigenlijk met me gaat denk ik.. Alleen vriendje weet dat eigenlijk namelijk.
Internagelaktisch
Maaique, als je het kwijt wil, doe het dan hier met een gerust hart voor mijn part, van mij geen onvertogen woord

Nog een knuffel
Lieve Maaique,

Gaat het wel met je? Voor jou een dikke knuffel.

Ontopic: Ik vind mezelf een enorme aansteller en kan van iets heel kleine iets heel groots maken. Gevolg is dat ik mij hierdoor rot kan voelen.

De meeste ellende in mijn leven haal ik zelf op de hals, en ik weet meestal ook waar dit vandaan komt. Ik stoor mij hieraan, maar er iets aandoen? Ho maar!

Uitstellen, hierin ben ik de koningin (helaas). Ik vind mezelf zo vreselijk zielig en kom maar niet aan mijn schoolwerk. Ik weet dat de knop om moet en dat ik gewoon MOET beginnen. Maar dit lukt/wil maar niet :(
quote:missy_Acy schreef op 21 januari 2013 @ 14:32:

Met dat laatste ben ik t eens, orzoo. Vaak vind ik de actie minder slim/doordacht. Dat maakt de mens niet dom, zijn of haar actie wel. Ja. Dat dus. Maar soms heb je dan van die mensen die heel veel domme acties hebben...en dan ga ik ze na een tijdje gewoon dom vinden En moet ik dus heel erg mijn best doen om niet te beginnen met een ' hou op met janken want je hebt die achterlijke actie zelf bedacht' ...
quote:ViolaHolt schreef op 21 januari 2013 @ 14:32:

[...]

Het gemiddelde IQ in Nederland is 100 he. Daar zit je best gauw boven. Bovendien denk ik ook dat de "domheid" van een ander vaak gelegen is aan je eigen beperking, namelijk het veroordelen van anderen.

Al ben ik zelf ook van mening dat domheid volksziekte nummer 1 is.

Ik denk dat je ook 'partiële domheid' hebt. Zo kan iemand op bepaalde punten dom zijn, weinig inzicht hebben of kennis, maar op andere vlakken weer heel slim zijn.

En als jij dat precies op andere punten hebt, vind jij jezelf op die punten slim, die vallen je op. De keren dat jij iets niet wist, was je je er waarschijnlijk niet van bewust dat je iets niets wist
Later is nu
En dan bedoel ik achterlijke acties als een relatie van 2 jaar hebben met constant ruzie etc. Samen een huis kopen in deze economie, 2 maanden later uit elkaar gaan want hij heeft je (weer) geslagen en dan bij mij op de bank zitten janken dat je een restschuld gaat krijgen en dat je het huis maar niet verkocht krijgt...

Ja, sorry hoor.
Ohja uitstellen ben ik ook heel goed in. Zoals voor het tentamen van morgen...
Ik denk dat daar een kern van waarheid in zit Dreamer!
Jullie zijn lief

Voor de mensen die t leuk vinden: instagram.com/maaikezonderhuis

Daar kunnen jullie m'n lieve ratjes zien, Oh en m'n lieve vriendje (L)

Kan via mn mobiel helaas geen plaatjes plakken.

Ik vind t leuk om m'n foto's te delen dus misschien kan ik iemand anders nog laten lachen? (En nee, dat ik herkenbaar ben geeft niet, ik heb geen geheimen)
Internagelaktisch
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 21 januari 2013 @ 14:39:

Ik denk dat daar een kern van waarheid in zit Dreamer!

Ik zie dat verschil vooral bij m'n kinderen. De jongste kan goed leren, maar is in praktische dagelijkse dingen vaak dommer dan z'n oudere zus, die ik daardoor 'praktisch' slim ben gaan noemen

(in mezelf hoor... maar ze merken het zelf ook wel)
Later is nu
Maaique, fijn dat je vriend je zo kan steunen en dat je iets hebt om naar uit te kijken
Later is nu
Als ik 5 minuten echt eerlijk ben, dan word ik gelijk opgenomen.
Echt eerlijk zijn is ook heel moeilijk!! Daarom zijn we het nooit..

Ben je meteen verwaand, arrogant of een kutwijf
Internagelaktisch
Ik ben wel vaak eerlijk. Maar soms is het gewoon beter het even wat meer sociaal wenselijk te houden.

Dreamer, wat jij zegt herken ik ook in mijn omgeving. Iemand die flink gestudeerd heeft maar totaal geen 'algemene kennis' heeft. En andersom.
Of ziek...
Ik zei laatst nog tegen een vriendin...ik vraag me echt af wat er zou gebeuren als ik gewoon altijd eerlijk ga zijn tegen mensen.

Niet veel goeds vrees ik
Aanvulling: De meeste mensen vinden mij slim, lief, mooi en leuk om mee om te gaan.

Ik vind mezelf dom (mag ik dit over mezelf zeggen?), ik ben tegen anderen meestal aardig maar enorm streng voor mezelf. Ik vind mezelf qua uiterlijk ofwel heel mooi of een ramp (dit kan letterlijk per dag verschillen!). Ik snap wel waarom mensen het leuk/fijn vinden om met mij om te gaan.
Mensen zeggen dat ze me zo sterk vinden.

Maar dat is schijn, ik doe maar alsof.

Het liefst speel ik verstoppertje en hoop ik dat problemen vanzelf weggaan.

Ook doe ik alsof ik lief ben maar eigenlijk wil ik alleen maar dat mensen mij niet steeds in de steek laten.
Orzoo, heb je 'The Invention Lying' wel eens gezien?

In die film is iedereen eerlijk tegenover elkaar, want liegen is nog niet uitgevonden. Tot de hoofdpersoon ineens een leugen aan zijn stervende moeder vertelt. En zo liegen ontdekt.

Grappige film over dit thema.
Ik heb een lief uiterlijk dus mensen denken vaak dat ik heel lief en schattig ben. Ik laat ze mooi in die waan want in werkelijkheid ben ik een ongeduldig, opvliegend en sarcastisch draakje. En ja, ik maak er weleens misbruik van en weet het goed uit te melken. Alleen mijn vriend en ouders weten hoe ik echt ben en dat ik heel lief kan zijn om binnen een minuut ergens helemaal over te flippen om daarna weer heel lief te zijn.

Op mijn werk zal niemand mijn ware aard zien omdat ik me daar weet in te houden en het niet vind kunnen, zou waarschijnlijk ook mijn baan kwijt zijn als ik daadwerkelijk mijn gedachtes zou uiten tegen bijvoorbeeld klanten. Maar zodra ik in de auto zit ga ik 'los' (tegen van alles en dat kan ook een stoeptegel zijn die verkeerd ligt ofzo). Betekent wel dat ik altijd tegen mezelf praat en mezelf vaak ook wel geweldig vind. Ik heb natuurlijk ook altijd gelijk en het feit dat dit ook echt vaak zo is sterkt natuurlijk mijn gevoel hierin. Vind mezelf vaak ook slimmer terwijl ik rationeel heel goed weet dat ik op bepaalde gebieden qua kennis en inzicht totaal de plank mis sla.

Heb ook moeite om bepaalde opmerkingen voor me te houden, die floeppen er dan toch uit. Niet altijd even wenselijk, maar mensen kunnen er vaak toch om lachen terwijl het misschien niet altijd even netjes is (alhoewel ik nooit iemand intentioneel zou beledigen/kwetsen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven