Eenzame cavia

22-01-2013 09:18 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden twee zusjes cavia's van ongeveer 5 maand. Afgelopen weekend hebben we eentje moeten laten inslapen.

Nu zitten we dus met één eenzame cavia. We mogen er wel eentje bij aanschaffen van de dierenarts, maar dan moeten ze wel buiten de kooi gekoppeld worden, ze moeten dus apart in een kooi zitten. (Totdat het goed gaat en ze samen in één hok kunnen)

Nu ben ik een beetje bang dat wanneer we er eentje bij aanschaffen, het koppelen misgaat en we dus met twee eenzame cavia's zitten. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe zouden jullie dit doen?
Ik zou ze een mp3 spelertje geven en ze de hele dag Alone Together laten horen.
Als ik mijn caafjes ging koppelen,deed ik een afscheiding midden in de kooi. Ze konden elkaar zien en ruiken. Maar zette ze vrij snel bij elkaar en hield ze continu in de gaten.Het weekend is hiervoor het beste geschikt(of je moet overdag gewoon thuis zijn natuurlijk).

Sprak met caviastal af,dat als het misging,ik het beestje terug mocht brengen,maar dat is nog nooit gebeurd.

Ik had trouwens altijd beertjes bijelkaar zitten,dat dit niet zou kunnen is grote kolder.

Jouw caafje zit nu wel in de pubertijd,dus nu zou ik er wel een jonkie bij zetten,dan is de rangorde eigenlijk direkt bepaald.

Zet je er eentje bij van dezelfde leeftijd,dan heb je twee pubers bijelkaar,die flink kunnen gaan morren samen.

Dit speelt wel meer bij beertjes.

En heel goed dat je er eentje bij zet!!

Succes!
Ga naar een knaagdierenopvang. Dan mag je je cavia meenemen en kijken ze daar of het klikt. Mocht het thuis toch misgaan, dan mag je de cavia terugbrengen en een andere uitzoeken.

Succes!
Tot nu toe koppel ik de dames simpel door ze samen in een kooi te zetten en ernaast te blijven zitten. Tot nu toe positieve ervaringen! Wel wat geblaas en gemopper, maar tot nu toe kunnen alle dames het met elkaar vinden!
Ik verschoon de kooi van tevoren grondig, zodat alle geur eruit is.

Daarna zet ik de nieuwe cavia erin, laat ik alvast wennen, zijn eigen ontlasting leggen en daarna de oude cavia erbij. En er even bij gaan zitten. Tot nu toe werkt dat prima!

En je kunt natuurlijk altijd (vaak) wel afspreken, als het niet klikt dat je hem dan terug kan brengen.

Een cavia alleen is niets.
Als je hem zelf wat aandacht geeft is het beestje ook gelukkig. Veel hebben ze niet nodig.

Verzorg het beestje goed maar maak je niet te veel zorgen om het emotionele wel en wee van de cavia. Waarschijnlijk is het gewoon even wennen voor Alvin, of hoe die ook mag heten.

Straal vreugde uit in plaats van medelijden. Dat maakt een heel verschil.

En anders weggeven aan de kinderboerderij.
Hier zette ik een nieuwe cavia altijd even met de oude op de grond, beetje laten snuffelen en elkaar leren kennen. Daarna samen in het hok, even in de gaten houden en heb er nooit problemen mee gehad. Ik had overigens alleen maar beertjes.

En dat een cavia alleen niets is, ben ik het niet mee eens. Onze cavia zit nu alleen en is echt opgefleurd sinds zijn laatste kooigenoot is overleden. Hij had het sowieso niet echt op andere cavia's. Vond het wel prima, maar schonk er geen aandacht aan. Eenmaal alleen was hij veel actiever, heeft nooit meer gebeten (daarvoor regelmatig), komt tevredener over. Deze hebben we dus niet meer opgezadeld met een vriendje en hij zit hier nu nog steeds. Is inmiddels 6 jaar oud en begint nu op te raken merken we. Is ook de enige cavia die nooit bij de dierenarts is geweest, heeft nooit wat gehad gelukkig
Ja,als je idd een oude cavia hebt,die dan alleen komt te zitten is het soms beter om er niet meer eentje bij te zetten.

Want uiteindelijk zal er altijd eentje overblijven.

Maar als ze zo jong zijn als die van TO dan is het wel heel zielig hoor,om ze alleen te houden.

Je kunt zo'n beestje nog zoveel aandacht geven,ze zitten alsnog 23 uur per dag alleen. Ze hebben iemand nodig om tegen te "praten", te liggen en te spelen.En dat is zo leuk

Toen mijn een na laatste overleed(ik had er 5) heb ik bij het overgebleven beertje er ook niet meer eentje bij gezet.

Die was erg oud,en ik wilde hierna geen caafjes meer.

Ik kreeg toen ook idd de indruk dat hij het wel goed vond,maar ja,weten doe je het niet natuurlijk.Maar deze was echt oud en sliep alleen nog maar.

Maar bij een jonkie zou ik absoluut eentje bij zetten.
Bij een jonkie zou ik het idd ook niet doen. Maar er werd zo stellig neergezet dat een cavia alleen zielig is en dat is niet altijd zo maar idd, een jonkie kan je nog prima koppelen en zal gezelschap wel fijn vinden. Ik wil na deze cavia ook geen andere meer, dus vandaar ook de keus om er niet weer 1 bij te zetten en gezien zijn leeftijd ook.
Wat bureaulamp zegt!

Ga naar een knaagdieren asiel. Zij koppelen ook voor je en als het thuis toch niet goed gaat kun je er mee terug gaan en koppelen ze aan een andere cavia.
Ivetje, ik herken je verhaal. Hier ook een oude brombeer van 5 die liever alleen zit.

Nadat zijn partner overleden was hebben we het een paar keer geprobeert maar hij is er gewoon niet van gedient.

Gelukkig ben ik veel thuis. Hij heeft een eigen speelplek op de grond en mag lekker vaak op schoot. En een klein knuffeltje in zijn kooi, maar dat is meer omdat ik het anders zo zielig vind haha. Hij doet er niet veel mee, beetje met zijn hoofd opliggen als een kussen.
quote:Italie_Meisje schreef op 22 januari 2013 @ 10:38:

Wat bureaulamp zegt!

Ga naar een knaagdieren asiel. Zij koppelen ook voor je en als het thuis toch niet goed gaat kun je er mee terug gaan en koppelen ze aan een andere cavia.

Tjees, waar ik het bestaan allemaal niet van wist zeg... :0

Houden twee cavia's nu echt van elkaar of is het gedogen van elkaar?
Caafjes vinden elkaar erg lief

Ze "praten"samen,kruipen tegen elkaar aan,lekker warm,en hobbelen achter elkaar aan.

Als ik er eentje uit haalde en bij mij op schoot zette om te kammen etc,bleven ze met elkaar kletsen.

Nee, het is geen kwestie van: o,je bent er,ik vind het prima,maar that's it.

Het is Amour

Meestal dan he?
Dankjulliewel voor de vele reacties!

We krijgen van de dierenwinkel een nieuwe cavia, ze hadden momenteel geen vrouwtjes, dus daar moeten we nog even op wachten. Het koppelen moet dus makkelijk goed kunnen gaan lees ik en anders is er vast de mogelijkheid om 't beestje te ruilen.

Nogmaals dankjulliewel, hier kan ik verder mee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven