Werk & Studie alle pijlers

Dilemma werk

23-01-2013 16:23 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb een nieuw account aangemaakt i.v.m. eventuele herkenning.

Ik zit met een dilemma:

Twee jaar geleden ben ik benaderd door een oud collega om te komen werken voor zijn startende bedrijf. Ik werkte zelf op dat moment bij een groot bedrijf wat eigenlijk hetzelfde inhield als wat hij van plan was te gaan doen. Hij kende mij goed, wist hoe ik werkte, was tevreden over mij en hoorde positieve verhalen van klanten waarmee we zouden gaan werken.

Ik hou het een beetje vaag omdat ik hierdoor te herkenbaar zou worden.

Ben het gesprek aangegaan. Hij zou de orders binnenhalen en de rest zou ik gaan doen. Inkopen in verschillende landen (wel vanaf kantoor), offertes maken, prijsonderhandelingen, al het contact met de klanten, logistieke issues, papierwerk, facturatie.. eigenlijk alles behalve het daadwerkelijk binnenhalen van orders.

Het is en was dus, hij (mijn baas), en ik.

Gezien het een startend bedrijf was had hij mij nog niet heel veel te bieden, ik zou iets meer gaan verdienen dan bij mijn vorige werkgever maar hij zou niet meebetalen aan pensioen dus al met al schoot ik er qua salaris niet veel mee op. Wel heb ik zwart op wit laten zetten, dat wanneer het eerste jaar succesvol zou zijn, ik er een x bedrag bij zou krijgen.

Goed, eerste jaar was druk, veel geleerd en leuk. En direct al een omzet wat in de miljoenen liep. Wat mij betreft dus niet eens een discussie betreft het bedrag wat ik er bij zou krijgen. Maar het was allemaal moeilijk, hij had veel geld in het bedrijf gestopt, bla bla.

Uiteindelijk heb ik dit cash, handje contantje, van hem gehad.

Jaar 2: bedrijven in dezelfde branche vielen om met bosjes, reorganisaties bij verschillende bedrijven maar onze omzet steeg. Halverwege het jaar riep hij: ''Als het zo doorgaat rij jij straks een mooie lease auto van de zaak''. Een belofte die tot op heden niet is waar gemaakt. In december heb ik aangegeven toen ik deze stap 2 jaar geleden maakte, hoopte dat ik nu verder zou zijn. Meer salaris, auto etc. Ik weet gewoon dat ik meer waard ben. Het zat er weer niet in, marges stonden onder druk, hij wilde het komende jaar aankijken, enz. Ik kon het doen met weer dezelfde constructie als het jaar daarvoor, cash geld.

Ik baal, voel me ondergewaardeerd, onderbetaald en niet meer happy in mijn werk. Hij vergeet mijn verjaardag, krijg niks met kerst en denkt alleen maar aan zichzelf.

Net kom ik erachter dat hij zichzelf 2ton heeft laten uitbetalen vanuit het bedrijf. Iets wat ik uiteraard niet hoor te zien/weten. Verder rijdt hij in de duurste auto en kan het allemaal niet op.

Dit is de druppel, ik ben het zat. Ik verdien meer dan dit maar zit vast. Heb iedere maand een hypotheek te betalen en in de branche waar ik in zit liggen de banen niet voor het oprapen. Daarbij is het wereldje klein en zou hij binnen de kortste keren viavia horen dat ik bij bedrijf x heb gesolliciteerd.

Ik weet niet meer waar ik goed aan doe. Tóch gaan solliciteren? Weer een gesprek met hem aangaan? Of...?
Je kan toch gewoon tegen hem zeggen dat je gaat solliciteren?
Tja..gegokt en verloren...

Lullig dat hij zich niet aan de afspraken houdt en zichzelf wel een bonus geeft.

Maar je zegt het al...er zijn geen andere banen, hij zal het weten als je solliciteerd en je hebt gewoon inkomen nodig. Lekker blijven zitten dus en blijven vragen om meer salaris en die auto.
Heb je een vast contract? Ik dat geval zou ik het gewoon eerlijk zeggen. Luister, ik begrijp dat je me niet meer wilt bieden want dat heb je verschillende keren tegen me gezegd, dus ik ga om me heen kijken of men elders wel beter wil betalen voor mijn inzet. Ik wil daar eerlijk over zijn, dan kunnen we elkaar gewoon recht in de ogen blijven kijken.
Blijven aandringen. Als zijn salaris 2 ton is, dan is er wel geld voor. Of heb je de indruk dat hij voor jou 10 anderen kan krijgen? Ik zou serieus eens met hem gaan zitten en me niet laten afschepen door allerlei zielige verhalen.
Maak harde afspraken met je wergever en zet die op papier. Spreek af bij welke gehaalde targets je loonsverhoging krijgt en hoeveel. Spreek af wat je het komend jaar moet realiseren om een leaseauto te verdienen.

Als er aan twee kanten duidelijkheid is dan kunnen jullie gewoon prettig blijven samenwerken. Ik zou een goede baan niet zomaar opgeven als je er met een goed gesprek samen ook wel uit komt. En is het gras elders wel echt zoveel groener? Het is nu crisis en de bomen groeien niet meer tot in de hemel.
Het klinkt mij in de oren alsof je hier inderdaad erg goed in bent, (en hij in zijn aandeel, trouwens) anders zou het het bedrijf niet zo goed lopen. Ik denk dat hij jou erg hard nodig heeft, en dat je het daarom best hard kan spelen, in de zin van: Dit, dit en dit gaat er gebeuren/krijg ik van jou, en zo nee, ben ik weg. Maar het ligt een beetje aan zijn karakter en aan in hoeverre hij zich realiseert dat hij jou nodig heeft of dat werkt of niet. En dat kun je denk ik toch het beste zelf inschatten. Wel een rotsituatie, succes.
Heeft hij zijn cijfers moeten deponeren bij de KvK? Dan zou ik die eens opvragen. Eens kijken hoeveel winst het bedrijf gemaakt heeft (dan weet je nog niet hoeveel salaris hij in z'n eigen zak heeft gestoken, maar goed).

Het kan waar zijn dat de marges heel klein zijn.
hmm... ik kan er eigenlijk niet goed over oordelen omdat er teveel niet duidelijk voor me is... maarr....

sowieso nogmaals het gesprek aan,

en sowieso melden dat je gaat zoeken... of heb je conc beding getekend?

Hoe dan ook... Communicatie, helderheid en dan consequenties...
Ik heb inderdaad een vast contract, ook één van mijn voorwaardes toen ik voor hem ging werken.

Hem onder druk zetten met: ‘’als ik dit niet krijg, ga ik’’.. Ben ik bang dat hij zegt: ‘’ga dan maar’’.

In de beginperiode werd hij veel gebeld door mensen die op straat stonden vanwege faillissement of reorganisatie of hij niet nog een baan voor hem/haar had. Aan de andere kant weet hij van veel niet hoe het hier werkt en ben ik dus ‘’onmisbaar’’.

We zitten met z’n tweeën in één kamer tegenover elkaar, dus we moeten het wel gezellig houden.

Hij betaald zichzelf al sinds de eerste maand salaris en is er een constructie waar hij iedere maand de huur, mij, auto etc kan betalen. De 2ton staat hier buiten. Ook zal er nog genoeg geld in het bedrijf zitten want veel dingen moeten voorgefinancierd worden. Dit zal in de twee jaar tijd ook echt niet de eerste keer zijn dat hij zichzelf een bedrag als dit laat uitbetalen. Nu ben ik er alleen toevallig achter gekomen.

Ik werk helaas niet met target oid (is ook niet echt mogelijk), anders was dat inderdaad een mooie oplossing geweest.

Cijfers deponeren bij KvK, geen idee. Zou ik nog eens kunnen checken. Ik hou wel bij wat de omzet is, wat daar van precies winst is, krijg ik dan weer niet te zien. Maar het kan niet anders dan dat in de tonnen loopt. Uiteraard is het zijn geld, en moet hij er mee doen wat hij wilt. Maar dan geen zielige verhalen over dat er geen geld voor mij is.

Ik denk dat ik binnenkort weer een gesprek aanga, maar hoe ik dat ga doen weet ik nog niet precies.

Tips zijn dan ook meer dan welkom
Ik zou niet gaan dreigen met weggaan nee. Want voor je het weet houdt hij nog de deur voor je open ook.

Nee..gesprek aangaan. Vertellen dat er in jouw ogen afspraken waren over meer salaris etc en dat je het jammer vind dat er blijbaar met je gesold wordt. Laat hem dan maar zelf conclusies trekken.
Je kan toch zeggen, joh we hebben het hier en hier over gehad, en ik vraag me af hoe we dat concreet kunnen maken? Als hij dan zegt dat er geen geld voor is, kan jij aandragen dat je dat nu al weer hoort, maar dat je wel allerlei beloftes worden gedaan. Hij mag best weten dat zijn woord zo minder waard wordt. Of je zegt tegen hem als hij weer iets beloofd, dit moet je me niet toezeggen als je het niet waar kunt maken. Je mag hem best duidelijk maken dat hij jou de situatie mooier voorschoteld dan dat het is. Dat kan op een vriendelijke en rustige manier, daar hoeft jullie relatie toch niet slechter van te worden...? Ik zou al zijn mooie beloftes gelijk pareren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven