Gezondheid alle pijlers

hoe ziek je uit?

26-01-2013 11:17 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2 dagen heb ik het flink te pakken. Koorts, benauwd en een scala aan medicatie om te benauwdheid weer te temperen.

Punt is het volgende:

Ik voel me echt beroerd maar kan me op de een of andere manier niet ontspannen. Als ik in bed lig gaan mijn benen stuiteren, krijg ik het benauwd en wil ik er uit. Eenmaal beneden op de bank zit ik een poos, krijg een zwaar hoofd en wil ik wegsukkelen maar het lukt me niet. Ik kan de slaap niet vatten, moet iets gaan doen. Vanmorgen gestofzuigd beneden met als gevolg nog benauwder, zweetaanval, uitgeput.

Ik wil zo graag ontspannen omdat ik denk dat ik dan sneller opknap. Onder de douche gestaan/gezeten maar hoe heet deze ook stond, ik had het alleen maar koud en het kostte me grote moeite om weer op te staan.

Wie heeft tips om te kunnen ontspannen en iig even een uurtje te kunnen slapen. Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik een stootkuur prednison heb maar volgens mij komt onrust voor als je een hoge dosering slikt en ik heb maar 30mg.
Van 30mg prednison slaap ik ook altijd erg onrustig. Kan dus toch heel goed daarvan komen.
Film kijken of boek lezen in bed of op de bank? Daar word ik altijd zeer slaperig van. En zo niet, dan rust je toch!
Hier een lotgenoot... Heb me in tijden niet zo ziek gevoeld. Ik laat het maar over me heen komen en loop ook van bed naar bank naar badkamer... Misschien moeten we gewoon niet te snel beter willen zijn, het komt zoals het komt. Verder probeer ik zo nu en dan wat vitamientjes binnen te krijgen, wat bouillon en een crackertje en dat was het wel zo'n beetje.

Beterschap!
Jeetje wat rottig. Niet gaan stofzuigen e.d., dat ken ik, rare gewoonte is dat toch. Ik heb eigenlijk geen idee wat te doen, kopjes thee en flink veel dekens op de bank, tv/muziek aan ter afleiding en laten wegdommelen zonder perse te willen slapen.

Sterkte!
Vers sap, verse kippensoep, strohrum/rumgrog, voldoende ontstekingremmende pijnstillers en verder gewoon lekker bankje hangen.
quote:jeanne71 schreef op 26 januari 2013 @ 11:27:

Van 30mg prednison slaap ik ook altijd erg onrustig. Kan dus toch heel goed daarvan komen.ok, jij hebt er dus ook ervaring mee. Is dit van voorbijgaande aard?
Waar heb je die prednison voor? En wat voor medicatie verder?

Ik ben net een week zo geweest. Benauwd, zweten, hoesten, vol hoofd, pijn in m'n lijf. Ik heb echter maar weinig gebruikt; hoestdrank tegen kriebelhoest en de eerste dagen een aspirine. Verder vooral thee gedronken.

Misschien stoppen met medicijnen en gewoon uitzieken?
Ik zit nu iig alweer een poosje achter de pc dus ik denk maar dat ik zo ook mijn rust krijg. Boek lezen of film kijken heb ik geen rust voor. Idd maar de dag komen zoals het komt. Ontstekingsremmende pijnstillers mag ik niet vanwege prednison maar paracetamol werkt ook wel.
Zodra ik klaar bent met de kuur is het onrustige slapen ook weer over bij mij, dus da's een troost.

Ik heb diverse malen 100mg gehad voor 7 dagen en daar had ik net zoveel last van.

De laatste keer had ik 10 dgn 30mg, na een paar dagen ook BERE-honger, zat ik 's nachts ineens crackers te eten, haha!

Maar ook dat is over na de kuur.
@MilaDila, prednison krijg je niet bij een gewoon griepje, dus ik neem aan dat TO niet zomaar kan gaan stoppen met de medicijnen.
quote:MilaDila schreef op 26 januari 2013 @ 11:33:

Waar heb je die prednison voor? En wat voor medicatie verder?

Ik ben net een week zo geweest. Benauwd, zweten, hoesten, vol hoofd, pijn in m'n lijf. Ik heb echter maar weinig gebruikt; hoestdrank tegen kriebelhoest en de eerste dagen een aspirine. Verder vooral thee gedronken.

Misschien stoppen met medicijnen en gewoon uitzieken?

Ik was ontzettend benauwd. bronchitis. De prednison kreeg ik om mijn longen tot rust te laten komen. Antibiotica omdat ik koorts heb en ik niet meer op kon hoesten vanwege benauwdheid. Verder een ontstekingsremmende puf die alleen lokaal in mijn longen werkt.

Ik moet zeggen dat de prednison wel dezelfde dag al aansloeg. Het stikgevoel was een stuk minder.
Met Prednison kun je stoppen zolang het een korte kuur betreft van hooguit 30 MG per dag. Maar, als je het nog steeds benauwd hebt, is dat geen goed idee. Die trekkende benen kun je ook krijgen doordat je benen te warm worden, dus misschien over je benen een iets dunnere deken leggen in bed?

En als je het in bed benauwder krijgt, moet je meer kussens pakken en een beetje rechtop zitten, helpt.

Ik zit op dit moment in het zelfde schuitje, flink benauwd, de hele tijd hoesten en koorts. Alle astma medicatie flink opgeschroefd, zodat ik kan voorkomen dat ik aan de prednison moet. Maar pfff, wat word je hier moe van! Scheelt, het gaat ook weer over, uiteindelijk...

Succes met slapen!
quote:somana schreef op 26 januari 2013 @ 11:38:

[...]

Ik was ontzettend benauwd. bronchitis. De prednison kreeg ik om mijn longen tot rust te laten komen. Antibiotica omdat ik koorts heb en ik niet meer op kon hoesten vanwege benauwdheid. Verder een ontstekingsremmende puf die alleen lokaal in mijn longen werkt.

Ik moet zeggen dat de prednison wel dezelfde dag al aansloeg. Het stikgevoel was een stuk minder.Zo, dat is veel! En je hebt het pas 2 dagen te pakken zei je. Of ben je al weken aan het kwakkelen en zijn er steeds meer medicijnen bijgekomen?
quote:mussie1 schreef op 26 januari 2013 @ 11:45:

Met Prednison kun je stoppen zolang het een korte kuur betreft van hooguit 30 MG per dag. Maar, als je het nog steeds benauwd hebt, is dat geen goed idee. Die trekkende benen kun je ook krijgen doordat je benen te warm worden, dus misschien over je benen een iets dunnere deken leggen in bed?

En als je het in bed benauwder krijgt, moet je meer kussens pakken en een beetje rechtop zitten, helpt.

Ik zit op dit moment in het zelfde schuitje, flink benauwd, de hele tijd hoesten en koorts. Alle astma medicatie flink opgeschroefd, zodat ik kan voorkomen dat ik aan de prednison moet. Maar pfff, wat word je hier moe van! Scheelt, het gaat ook weer over, uiteindelijk...

Succes met slapen!Ik schroef zelf de medicatie niet meer op. Ik gebruik salbutamol maar dat hielp niet dus ik zat lekker te puffen om toch dat beetje lucht te krijgen. Uiteindelijk met een hartslag van 120 bij de huisarts. dat werkte dus niet echt.
Ja,maar ik heb het over ontstekingsremmers zoals Flixotide. Die schroef ik, naast ventolin en serevent op. Heb normaal ook al best zware astma.
quote:MilaDila schreef op 26 januari 2013 @ 11:45:

[...]

Zo, dat is veel! En je hebt het pas 2 dagen te pakken zei je. Of ben je al weken aan het kwakkelen en zijn er steeds meer medicijnen bijgekomen?Ik ben idd al een poos aan het kwakkelen. Ik kreeg een aantal weken een kuurtje voor mijn longen en als dat niet hielp moest ik weer aan de prednison. Dat kuurtje hielp wel maar niet helemaal dus na die kuurt zelf aan de slag gegaan met slijmoplossers zodat ik iig kon blijven werken en dat lukte goed. Sinds 2 dagen dus erdoorheen. Ik had beter die prednison kunnen nemen toen ik merkte dat de kuurt niet helemaal afdoende was maar ja...tis toch tuig die med. dus als ik het uit kon stellen..
Deze medicijnen moet ik normaal 2 keer per dag pakken, in totaal 750 tot 1000 microgram. Nu pak ik er 1500. Dan kan net voorkomen dat ik dus aan die rotpillen moet, want dat zijn het, ondanks dat ze wel werken.
Vreemd dat ze je dan niet eerst ontstekingsremmers in inhalatievorm hebben gegeven, op hoge doses. Had deze ellende misschien wel voorkomen.
quote:mussie1 schreef op 26 januari 2013 @ 11:55:

Vreemd dat ze je dan niet eerst ontstekingsremmers in inhalatievorm hebben gegeven, op hoge doses. Had deze ellende misschien wel voorkomen.

Ik was officieel geen copd patient. De eerste verschijnselen van volle longen kreeg ik afgelopen zomer. Eerste gedachte was een heftige reactie op hooikoorts dus antihistamine en salbutamol om de luchtwegen te verwijderen. Uiteindelijk geen resultaat en kreeg ik een prednison stootje met goed resultaat. Daarna tot aan afgelopen december geen salbutamol meer nodig gehad.

Vanaf dec toch weer kwakkelen na een verkoudheid.
nee, dat heb ik nou nooit. Griep is eindelijk vakantie voor mij. Misschien helpt een antidepressivum.

edit: oh sorry, ik dacht dat je een zenuwenlijer was die zichzelf nooit toestond om uit te zieken.
it's a big club and you ain't in it
quote:rionyriony schreef op 26 januari 2013 @ 13:20:

nee, dat heb ik nou nooit. Griep is eindelijk vakantie voor mij. Misschien helpt een antidepressivum.

edit: oh sorry, ik dacht dat je een zenuwenlijer was die zichzelf nooit toestond om uit te zieken.Als je een fout bericht plaats kan je hem volgens mij ook gewoon helemaal verwijderen:)
COPD is geen astma, maar longemfyseem, en dat krijg je in veel gevallen van langdurig roken,dat heb ik dus ook niet. Je hebt waarschijnlijk allergische astma. Ze hadden je de 2de keer gewoon Flixotide moeten geven, of Seretide, dat is een onderhoudsmedicijn, en kun je als je wilt ook gebruiken in periodes dat je meer last hebt, zoals de winter en het pollenseizoen.
quote:mussie1 schreef op 26 januari 2013 @ 14:20:

COPD is geen astma, maar longemfyseem, en dat krijg je in veel gevallen van langdurig roken,dat heb ik dus ook niet. Je hebt waarschijnlijk allergische astma. Ze hadden je de 2de keer gewoon Flixotide moeten geven, of Seretide, dat is een onderhoudsmedicijn, en kun je als je wilt ook gebruiken in periodes dat je meer last hebt, zoals de winter en het pollenseizoen.Ze is bij een dokter geweest, die zal het wel weten, toch....
Astma volt tegenwoordig ook onder de noemer COPD.

'Vroeger' werd ik ook altijd hyper van prednison. Tegenwoordig kan ik er beter tegen. Ik gebruik het inmiddels al zeven jaar dagelijk. De laatste jaren een lage onderhoudsdosis en een paar keer per jaar een stootkuur van zeven dagen 30 mg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven