Verdeling huishouden
zaterdag 26 januari 2013 om 17:00
Ik ben benieuwd naar jullie verdeling en mening over het verdelen van het huishouden. Sinds in samenwoon heb ik gestudeerd en ben ik werkloos geweest en mijn vriend werkte fulltime, dus ik heb eigenlijk altijd 95% van het huishouden op me genomen. Nu werk ik 2 dagen per week en neem ik nogsteeds 95% van het huishouden op me. Binnenkort ga ik 4 dagen per week werken (36 uur) en zal vriend dus meer op zich moeten nemen. Hoe is de verleing bij jullie en hoeveel werken jullie? Wat vinden jullie een 'eerlijke' verdeling in welke situatie?
zaterdag 26 januari 2013 om 17:03
Ook ik ben nog werkloos en neem eigenlijk het hele huishouden op me..
Als ik straks een baan heb, wordt het voor vriendlief wel wennen. Nu staat meestal t eten klaar, was is gedaan.. Al helpt hij wel als er wat is.. Maar heb graag iets om handen.. Voor nu prima op deze manier. Wanneer ik wel druk ben dan weet hij de spullen (na een paar hints) wel te vinden
Als ik straks een baan heb, wordt het voor vriendlief wel wennen. Nu staat meestal t eten klaar, was is gedaan.. Al helpt hij wel als er wat is.. Maar heb graag iets om handen.. Voor nu prima op deze manier. Wanneer ik wel druk ben dan weet hij de spullen (na een paar hints) wel te vinden
zaterdag 26 januari 2013 om 17:10
zaterdag 26 januari 2013 om 17:14
Wij werken allebei fulltime en doen geen van beiden iets in huis (ik of mijn moeder die bij ons woont kook(t) en we ruimen samen af) want hebben 3 keer per week 3 tot 4 huur een huishoudelijke hulp die alles doet, ook de was volledig. Nooit bonje over het huishouden. Ik vind het ideaal.
Als je meer gaat werken ga je ook meer verdienen neem ik aan? Dan zou ik samen heel duidelijk afspreken wie wat gaat doen in huis en voor de grote klussen wekelijks een hulp inhuren.
Als je meer gaat werken ga je ook meer verdienen neem ik aan? Dan zou ik samen heel duidelijk afspreken wie wat gaat doen in huis en voor de grote klussen wekelijks een hulp inhuren.
zaterdag 26 januari 2013 om 17:16
Ik werk 32 uur en ben dus 1 dag thuis. Man werkt 5 dagen. En we hebben kinderen maar dat zijn al pubers dus ik hoef geen luiers meer te verschonen ofzo.
We zorgen samen voor het eten en het opruimen na het eten. En iedereen doet wel wat dingetjes maar ik vind eigenlijk dat als je samen bent, je het ook samen doet. Dus man werkt 5 dagen, en ik werk er 4 dan werk ik er dus 1 thuis. En in 8 uur thuis kun je een hoop doen! In het weekend zetten we samen even de schouders eronder en dan is alles weer zoals het hoort te zijn. Wij zijn allebei nogal actief en hebben nog nooit een discussie gehad over wie wat moet doen. Gelukkig maar. En het scheelt een hoop hoor, als je overdag minder thuis bent. Dan zie je die stofvlokken namelijk niet.
We zorgen samen voor het eten en het opruimen na het eten. En iedereen doet wel wat dingetjes maar ik vind eigenlijk dat als je samen bent, je het ook samen doet. Dus man werkt 5 dagen, en ik werk er 4 dan werk ik er dus 1 thuis. En in 8 uur thuis kun je een hoop doen! In het weekend zetten we samen even de schouders eronder en dan is alles weer zoals het hoort te zijn. Wij zijn allebei nogal actief en hebben nog nooit een discussie gehad over wie wat moet doen. Gelukkig maar. En het scheelt een hoop hoor, als je overdag minder thuis bent. Dan zie je die stofvlokken namelijk niet.
zaterdag 26 januari 2013 om 17:18
Ik werk niet en vriend zo'n 60+ uur per week dus ik vind het niet meer dan logisch dat ik alles doe. Maar vriend is gelukkig erg netjes dus ik hoef niet constant achter zn kont op te ruimen haha. In het weekend doen we samen boodschappen, kookt vriend regelmatig en hij doet de afwas ook vaak. Als ik ga werken ga ik ervan uit dat we het verdelen. En aangezien vriend ook niet goed tegen een onopgeruimd miet schoon huis kan, weet ik zeker dat hij dan ook dingen oppakt.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
zaterdag 26 januari 2013 om 17:19
[quote]Olivia1975 schreef op 26 januari 2013 @ 17:14:
Wij werken allebei fulltime en doen geen van beiden iets in huis (ik of mijn moeder die bij ons woont kook(t) en we ruimen samen af) want hebben 3 keer per week 3 tot 4 huur een huishoudelijke hulp die alles doet, ook de was volledig. Nooit bonje over het huishouden. Ik vind het ideaal.
/quote]
3x per week 3-4 uur???Wat veel...
/quote]
3x per week 3-4 uur???Wat veel...
zaterdag 26 januari 2013 om 17:22
Verdeling huishouden is hetzelfde als toen ik niet werkte, ik werk nu parttime.
Ik maak schoon en doe de was incl. strijken. Samen, verzorging van de dieren en dagelijks stofzuigen en alles wat met dochter te maken heeft. Hij koken en boodschappen.
Oja, ik ruim de tafel altijd af en zorg dat de vaatwasser draait en uitgeruimd wordt.
Ik maak schoon en doe de was incl. strijken. Samen, verzorging van de dieren en dagelijks stofzuigen en alles wat met dochter te maken heeft. Hij koken en boodschappen.
Oja, ik ruim de tafel altijd af en zorg dat de vaatwasser draait en uitgeruimd wordt.
zaterdag 26 januari 2013 om 17:24
zaterdag 26 januari 2013 om 17:24
Ik werk niet en doe denk ik 80 % van het huishouden. Alles wat ik kan doen overdag doe ik. Sandtman helpt na het eten mee met opruimen/afwassen etc. Hij werkt 4 x 9, dus is één doordeweekse dag vrij dan doet hij wat er moet gebeuren, tafelafruimen, vaatwasser, eten koken etc. Ik doe die dag namelijk vrijwilligerswerk. Ook is hij chef afval, container naar buiten, oud papier, plastic die ophaaldagen vallen allemaal op zijn vrije dag.
zaterdag 26 januari 2013 om 17:25
quote:Olivia1975 schreef op 26 januari 2013 @ 17:14:
Ja ik ga dan twee keer zoveel verdienen als nu, nog wel een stuk minder dan hij, maar dat lijkt me niet uitmaken voor verdeling van het huishoduen toch? Het gaat er om hoeveel uur je per week werkt lijkt me.
Een schoonmaakster is wel een goed idee.
Ja ik ga dan twee keer zoveel verdienen als nu, nog wel een stuk minder dan hij, maar dat lijkt me niet uitmaken voor verdeling van het huishoduen toch? Het gaat er om hoeveel uur je per week werkt lijkt me.
Een schoonmaakster is wel een goed idee.
zaterdag 26 januari 2013 om 17:26
quote:melissa-x schreef op 26 januari 2013 @ 17:10:
We werken allebei drie dagen en doen allebei de helft van het huishouden.
Meestal is het in een paar uurtjes gebeurd, dus op onze vrije dagen zijn we meestal daadwerkelijk vrij.
Mijn partner gaat binnenkort een dag minder werken (van 4 naar 3 dagen) en dan hebben wij ook weer de situatie die jij noemt!
Heerlijk!! Ik vind het fijn om doordeweeks ook vrije dagen te hebben: het breekt de week en geeft je de mogelijkheid om ook doordeweeks met je partner iets leuks te gaan doen!
En de gelijke verdeling geeft ook een goed gevoel.
We werken allebei drie dagen en doen allebei de helft van het huishouden.
Meestal is het in een paar uurtjes gebeurd, dus op onze vrije dagen zijn we meestal daadwerkelijk vrij.
Mijn partner gaat binnenkort een dag minder werken (van 4 naar 3 dagen) en dan hebben wij ook weer de situatie die jij noemt!
Heerlijk!! Ik vind het fijn om doordeweeks ook vrije dagen te hebben: het breekt de week en geeft je de mogelijkheid om ook doordeweeks met je partner iets leuks te gaan doen!
En de gelijke verdeling geeft ook een goed gevoel.
zaterdag 26 januari 2013 om 17:28
quote:sandt schreef op 26 januari 2013 @ 17:24:
Ik werk niet en doe denk ik 80 % van het huishouden. Alles wat ik kan doen overdag doe ik. Sandtman helpt na het eten mee met opruimen/afwassen etc. Hij werkt 4 x 9, dus is één doordeweekse dag vrij dan doet hij wat er moet gebeuren, tafelafruimen, vaatwasser, eten koken etc. Ik doe die dag namelijk vrijwilligerswerk. Ook is hij chef afval, container naar buiten, oud papier, plastic die ophaaldagen vallen allemaal op zijn vrije dag.Mijn vriend doet nu inderdaad ook het afval en oud papier, dat is zijn 5%
Ik werk niet en doe denk ik 80 % van het huishouden. Alles wat ik kan doen overdag doe ik. Sandtman helpt na het eten mee met opruimen/afwassen etc. Hij werkt 4 x 9, dus is één doordeweekse dag vrij dan doet hij wat er moet gebeuren, tafelafruimen, vaatwasser, eten koken etc. Ik doe die dag namelijk vrijwilligerswerk. Ook is hij chef afval, container naar buiten, oud papier, plastic die ophaaldagen vallen allemaal op zijn vrije dag.Mijn vriend doet nu inderdaad ook het afval en oud papier, dat is zijn 5%