Lijf & Lijn alle pijlers

Start 2 Run - deel 5

30-11-2011 11:20 1922 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weer een nieuw deel van start to run. Deel 4 had alweer 3000 berichtjes dus hier gaan we weer verder.

Start to run bestaat uit 2 series. Met behulp van een programma op je mp3-speler ren je in 10 weken naar de 5 of de 10 km. Elke week loop je 3 lessen.

Heb je zin om te beginnen, ben je net begonnen of al een tijd bezig? Schrijf dan gezellig met ons mee!

Vorige delen:

Start 2 run deel 1

Start 2 run deel 2

Start 2 Run, deel 4

Download voor je mp3:

Gratis:

http://cid-2302ab90659afe4e.office.live ... ments.aspx

Betaald, maar wel snel en makkelijk: 5 en 10 km

Schema's op papier:

schema's Evy

Om je loopjes te plannen en te meten:

afstandmeten

mapmyrun

runningmap

Rek en strekoefeningen:

atletiekunie

youtube

Aikidostretching

Runinfo.nl

Stretchoefeningen

Knerpknieen, scheurschenen, hobbelheupen, oftewel: blessures:

Blessurewijzer

Blessures

Tabel: rennen met Evy

NaamSerieWeekLeslian5 km11

Tabel: rennen zonder Evy

NaamDoeltempo of km's nuMaxultra M feb 15langste duurloop 57 kmDitaMother15 km januari

Extra tabel voor de kilometermeisjes

NaamDoel 2015mrt2015Max3.000 km17 km 740 km fabienne kmkm kmmother750 km7 km133 kmdita km km km

Doelen 2015

Max: 2015: LDR 120 km (mei)

Mother: 8 februari polderloop, 15 km, 8 maart 2e HM.
@ elmo: gewoon even kijken wat je nu kunt, en het een beetje aanpassen, geloof me, je komt er echt wel en dit soort aanpassingen mag ook gewoon. Niet tegen een les 'op' gaan zien, want dat helpt niet mee. je kunt het!

Toen het vanmiddag laag water werd, ben ik op pad gegaan. In het begin moest ik nog over sneeuw op het zand en dat voelde wel gek. Maar toen het water verder weg trok, kon ik lekker over het zand. Wel veel wind, maar dat is vanaf morgen weg als het goed is. Jippie :-)

Fotos op http://www.runpower.nl
Wat ik deed, tijdens de opbouw van Evy: De eerste keer dat ik zo'n lang stuk achter elkaar moest lopen verlaagde ik mijn tempo, zodat ik het langer vol kon houden. De les daarna wist ik al dat ik zolang achter elkaar kon lopen, dus daagde ik mezelf uit om de eerste 10 minuten wat sneller te lopen, en dan de laatste 10 minuten weer wat langzamer. Vanuit succeservaring dus opbouwen.

Ik heb vandaag een mooi rondje gelopen. Totaal januari: 19 km
@ Max: wat een leuke foto's van je hond!
Vanavond weer naar de loopgroep geweest. Het gaat echt goed. Een paar weken geleden kon ik mijn groepje niet bij houden en nu heb ik nog wat over aan het einde van de loopstukjes. Alleen in het begin moet ik heel rustig aan doen, ben een dieseltje. Maar na 2 km was ook ik warm gelopen en kon ik vol mee doen Maar het was ook - 6 dus niet zo gek dat mijn lijf wat meer tijd nodig heeft.

Heb een voeding test gedaan en daaruit blijkt dat ik vit d en koper en omega 3 te kort kom, nu werk ik bij een farmaceutisch bedrijf en hebben we kilo`s van alle vitamines en mineralen, moet ik maar elke dag overal een theelepeltje van nemen of elke dag mijn eigen shake samen stellen.

Ik zal mij er eens in verdiepen wat waar in zit en wat goed is voor je. Weet jij daar wat van Max, ik zal eens op je site kijken of er wat bij staat over voeding.

Jan 53 km
Ik heb vandaag een duurloop van 80 minuten gelopen. Het werd weer een route met sneeuw, ijs en asfalt. Maar het ging best goed, wel wat langzamer. Maar ik heb 12,5 km gelopen.

jan2013 29,1 km)
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Ik vond het weer vandaag eindelijk geschikt voor een run van (bijna) 7,5 km. Het was windstil en heerlijk rustig onderweg. Na twee kilometer kwam ik in een lekker ritme en heb vrij constant gelopen. Ik heb nu al lekker gedoucht en zit met een kopje thee op de bank. Nog even een uurtje relaxen voordat mijn dochter thuiskomt

Totaal januari: 26 km
Ik denk dat ik zondag pas weer ga lopen, dan is de temperatuur wat beter..

Ondertussen probeer ik mijn eigen hardloop lessen te maken waarin ik opbouw met wat meer tussenstappen.Dus bijv. ook een les van 10-12-15. Wie weet hier een leuk mixprogramma voor? Dat ik de blokjes uptempo muziek en rustige wandelmuziek aan elkaar kan plakken?

Oja, en naast een programma ben ik ook op zoek naar wat meer muziek om op te lopen. Ik vind rustige elektro beter dan die harde uptempo muziek, bijvoorbeeld zoiets:

http://www.youtube.com/watch?v=72Ktnvy84eU (skip naar ong 1.20)

of Orka Veer: http://www.youtube.com/watch?v=t7NNHFKUVOk

weet iemand nummers die ongeveer net zo zijn?
Wat goed dat iedereen nog goed bezig is ondanks het weer ik heb alleen zondag geskipt, ik stond net klaar in mijn hardloopoutfit toen het begon te sneeuwen en het hield maar niet op. Gisteren wel weer braaf gegaan, 6 km.

Elmo ik heb geen tips qua muziek, ik hou wel juist van schreeuwerige uptempo muziek ;)

Veel hardloopplezier dit weekend!
Ik heb vandaag een wissel duurloop met tempo blokken gelopen. Het was best pittig in de sneeuwbui en harde wind. Maar ik heb 8,14 km gelopen in 50 minuten.

jan 2013 37,24 km
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Wat zijn jullie goed bezig zeg!

Zo zondag jl. heb ik meegedaan aan mijn 1e 10 km. hardloopwedstrijd: 1 uur en 3 minuten en 11 seconde. Het was een pittige loop, goede organisatie, gelukkig geen last van de kou gehad. Tijdens de CPC maart 2013 wil ik deze tijd verbeteren.

Jan. 57,05 km
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
@ mother: ah daar ben je weer :-) Goed gedaan dus. Vond je het leuk! Riekt het naar meer? De CPC loop zie ik al, die is in maart. Verder nog plannen?

@ sun: klinkt best zwaar! maar jij bent dus ook lekker bezig

@ tomaatje: keertje overslaan maakt niks uit hoor :-) goed bezig!

@ elmo: ik zal eens kijken wat je precies zoekt. Ik loop niet meer met muziek op een bepaalde beat ik weet wel dat er muziek is met bepaalde cadans. Van die mixen enzo

@ fabienne: ook al lekker bezig!

@ bibianne: jij gaat dus lekker -) apeldoorn komt al snel dichterbij nog een weekje toch?

Ik ben gisteren heel laat nog op pad gegaan voor een middernachtsrun. Ik wandelde met de hond en het was ineens zo prachtig mooi dat ik uiteindelijk me ben gaan omkleden voor een run op een dik pak verse sneeuw, terwijl het nog sneeuwde. Op de yaktrax. Super gaaf natuurlijk en precies rond middernacht was ik weer thuis :-0

Net mijn weekend training gedaan in het zonnetje, stond wel behoorlijk wat wind maar goed, is een goede trainingspartner.

Voor wie foto's wil kijken: http://www.runpower.nl
Vanmiddag weer gelopen, ik had vandaag meer last van de sneeuw dan vorige week. Verkeerde route genomen. Ben bij 14 km opgehouden en mijn lief gebeld om mij op te halen, had wel verder gekund maar kreeg last van pijntjes en wil geen risico nemen voor volgende week.

Heb met een hele constante hartslag gelopen. Alleen een piek in het begin maar die heb ik altijd. Heb wel vertrouwen in Apeldoorn, niet in de 1 uur 55 die ik van plan was maar wel in het uitlopen zonder te veel problemen.

Dinsdag nog naar de loopgroep en dan ben ik er klaar voor.
@ bibianne hoe lang had je dan willen lopen? Best ver als loop een week van te voren? Hoe voelt het nu?
Was je zo vroeg wakker, Max?

@ Bibiane: hopelijk herstel je goed van je pijntjes, zodat je volgende week in elk geval zonder pijn loopt.

@ Elmo: Ik heb een paar runningcd's gedownload, die ik afwisselend luister. Ik ben er niet kapot van, maar de muziek waar ik van hou is niet loopbaar, zoals Adele en Japon Mraz, bijvoorbeeld.

Ik heb vanochtend 10km gelopen. Nu koffie

Totaal januari: 36km

Nog een vraag voor de ervaren lopers. In maart loop ik voor het eerst 10km in wedstrijdvorm. De avond ervoor is er een goededoelenloop waar je 4 of 8km kunt lopen. Zal ik me inschrijven voor de 4km of kan ik beter aanmoedigen, kijken en doneren?

Ik loop nooit 2 dagen achter elkaar. Of laat ik het zo zeggen: dar heb ik nog nooit gedaan.
@ fabienne: ze hebben hier een absoluut rot bed met enorme kuilen. Daar word ik dus steeds wakker van. Stond om 2.45 dus het zware matras te keren en het bed weer op te maken Grrrrrr. Met betrekking tot jouw vraag: als je ervaren bent, is het soms lekker om 'los te lopen' voor een wedstrijd. Maar dat geldt niet voor iedereen en in schema's kom je allebei tegen"een rustdag of een kort loopje. Als je nog nooit twee dagen achter elkaar gelopen hebt, zou ik het zeker niet doen eerlijk gezegd. Zo'n loop al helemaal niet, want ook al zeg je wel ík ga rustig lopen', dat doe je vanzelf al niet omdat je ineens in een groep loopt. Eigen tempo is dan wel heel lastig, zeker als je dit soort dingen nog nooit gedaan hebt. Kortom: ik zou het persoonlijk dus zeker niet doen.
Fabienne, Ik heb het ook een keer gedaan, ik liep met gemak de 10 km en dacht dus dat 2 dagen achter elkaar de 5 geen kwaad kon. Zat erna met een blessure , wil niet zeggen dat het daar door kwam maar ik doe het niet meer.

Max, krijg je geen last van je rug op zo`n slecht bed ??

Ik was van plan om gisteren 15 km te lopen, was er bijna

Heb al veel vaker rond de 15 km gelopen dus dat moet ik toch makkelijk kunnen, had alleen last van de sneeuw om doorheen te lopen waardoor ik wat last kreeg. Nu nergens meer last van.

Ik zit op alle hardloopsites te zoeken naar een schema die ik kan gaan lopen na Apeldoorn, maar ik zoek er een in Jip en Janneke taal, die schema`s zijn niet te snappen voor een dom blondje
@ bibianne: het is vreselijk. niet alleen mijn rug (sprak de oude vrouw), maar ook schouders en heupen doen pijn van die bed. Ik heb al pijn in mijn rug en dit werkt niet mee. Is ook reden om hier niet meer heen te gaan. Jammer maar helaas, ik had het vorig jaar al aangegeven en ze hebben er niets mee gedaan Ik word steeds wakker van de pijn. Wat vooor schema zoek je? Voor een HM? Of voor een snellere 5 of 10? Hoe lang? Hoe vaak?
Max, ik dacht al dat je rug niet je sterkste punt was, vandaar mijn vraag. Hoe lang moet/mag je nog op dat bed slapen ?

Ik zoek een schema voor de HM, en dan 3 x in de week lopen. Omdat ik van 2x naar 3x in de week ga wil ik vanaf 10 km beginnen.
Zo, het zit er weer op, 7 kilometertjes, ging prima. Het opbouwen gaat redelijk makkelijk. Wel loop ik vrij langzaam, maar dat is alleen maar verstandig denk ik (naast het feit dat ik te weinig conditie heb om harder te lopen). Ik merk dat ik weer in het ritme zit, zoek geen excuses meer om niet te gaan, het staat gewoon vast dat ik ga

Max wat vervelend van je rug, ik hoop dat je binnenkort weer in een lekker bed kan slapen!

Bibianne, wat voor loop is het in Apeldoorn die je gaat doen, hoeveel km? Alvast succes, mocht ik niet meer schrijven voor die tijd.

Elmo heb je al leuke muziek gevonden?

Januari 29 km
@ Max: Oh, dat lijkt me echt naar, zo'n rotbed Moet je daar nog lang blijven?

@ Bibiane, ik heb een schema van Renate gevonden (PDF), maar ik snap daar zelf niks van. Als je wil, kan ik je die mailen.

@ Tomaatje: 7km vind ik toch altijd wel weer een aardig eindje hoor.

Ik heb de weersvoorspelling gekeken en ik ga morgen in de namiddag een kort rondje van max 5km lopen. Dat wordt dan toch de eerste keer 2 dagen achter elkaar. Kan ik kijken of het bevalt

Die 2 runs achter elkaar ga ik niet doen, heb ik besloten. Wat je zegt, Max, ik wil toch een aardige tijd lopen, zeker op de 4km. En de 10km de dag erna vind ik toch best spannend.
@ bibianne is dit iets http://www.runnersweb.nl/Schema/Schema-op-maat.htm

Reageer later op de andere posts moet ff wat doen
@fabienne: ik zou niet gaan lopen de avond voor je wedstrijd! Mijn moeder loopt al 10 jaar en die loopt ook noooit 2 dagen achter elkaar. Krijg je last van. \

Verder heb ik nu leuke muziek (genoeg voor 15km ) maar het zal nog wel even duren voor ik weer kan lopen. Vanochtend terug gegaan naar 4x8 minuten, en toen kreeg ik ineens een scherpe pijn onder mijn hiel! Dat is waarom ikhet de vorige keer ook niet vol hield, qua conditie ben ik er al! Zoooo ontiegelijk balen, ik was al zo ver en nu dit Ik ben echt bijna huilend van frustratie terug naar huis gelopen!
Op zich is het "loslopen" daags voor een wedstrijd juist ideaal. Alleen ga je er dan vanuit dat het lichaam wel gewend is aan een paar dagen achter elkaar trainen.

In het geval van 'loslopen" oftewel "wedstrijd voorbereiding" daags voor een wedstrijd is er ook geen sprake van een training. Z'on wedstrijd voorbereiding bestaat dan bijvoorbeeld enkel uit een kwartiertje warmlopen op duurloop 1 tempo, een aantal korte versnellingen op wedstrijd tempo en vervolgens een minuut of 1 uitlopen.

Maar dan moet dus je hardloopcondtie zodanig zijn dan het lichaam die wedstrijd bereiding als een rustdag ervaart. Als je vaak twee of drie dagen achtereen traint dan is zo'n lichte loopbelasting een soort van rust. Dan met als voordeel dat je lichaam lekker soepel blijft en het wedstrijd tempo er nog goed/vers inzit.

Een wedstrijd voorbereiding doe je bij voorbaat een 24uur van te voren en niet een avond voor de wedstrijd. En een avondwedstrijd voor een wedstrijd een dag later lijkt me al helemaal niet verstandig.
Ik had vandaag een rustige duurloop van een uur op her programma staan. Ik besloot om er 10 km van te maken en heb een paar minuutjes langer gelopen.

Wel weer fijn om zonder sneeuw te lopen.

(jan 2013 47,27 km)
Tomaatje, ik ga de Midwinter marathon doen in Apeldoorn, de 18,6 km.

Fabienne, dan zal ik er ook wel niks van snappen ,maar toch bedankt.

Elmo, wat vreselijk balen zeg, weet je wat het precies is en of je er wat aan kan doen ??

Max, ja dat schema heb ik ook bij mijn bladwijzers zitten, vind het wel een van de beteren. Als ik er helemaal niet uitkom zet ik hier wel neer wat ik doen moet, misschien komen we er samen wel uit haha

Heb net de eerste training in mijn horloge gezet, geloof ik. Zal hem morgen wel aanzetten als ik naar het werk fiets, kijken wat er gebeurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven