De HuishoudCoach

16-01-2013 15:52 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het boek: Aan de slag met De HuishoudCoach van Els Jacobs

(Luxe editie,2012)

Ben je zonder opruimtalent ter wereld gekomen? Is je huis(houden) versloft en verstoft? Wil je graag opgeruimd leven, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Geen nood, De HuishoudCoach weet raad!

In dit praktische en positieve boek biedt De HuishoudCoach je:

- Inzicht in de oorzaken en gevolgen van chaos in huis en hoofd.

- 4 methoden voor succesvol opruimen, administreren, agenderen en poetsen.

- Een overzicht van beruchte valkuilen en beproefde oplossingen.

- Met 4 x 12 haalbare weekopdrachten om thuis mee aan de slag te gaan.

Ook geschikt voor niet-chaoten met chronisch tijd- en ruimtegebrek!

Na het eerste hoofdstuk van dit boek gelezen te hebben, ben ik erg enthousiast geworden. Het boek is op een fijne manier geschreven met veel voorbeelden. Tegelijk is het ook een werkboek waar je de theorie gelijk in praktijk kunt brengen. Zijn er mensen die dit boek al gelezen hebben en hun ervaringen willen delen?

Het lijk me ook leuk om in dit topic met elkaar het boek en de voortgang van de weekopdrachten te bespreken. Dus ik hoop dat er mensen zijn die net als ik ‘aan de slag’ willen! Op naar een opgeruimd huishouden!!
Xtulp?? Vertel! Hoe gaat het met je plan?
Dank voor de intresse Kapiteinprop. Gister is mijn week 1 ingegaan dus ik wil nu voor volgende week maandag de opdracht af hebben. Dit zal ik elke week op een andere dag doen, ligt eraan wanneer ik vrij ben. Deze week zal dat morgen of donderdag zijn, ik wil mijn vorderingen hier bij gaan houden. Ik hoop dat er dan nog meer mensen enthausiast worden.

Hoe gaat het met jou opruimplannen? Heb jij ook een schema of structuur wat goed werkt?
En wat is je opdracht voor deze week?

Ik schreef net in orde in mijn huis, kopieer het even.

Ik ben gisteren werkelijk de hele dag bezig geweest met het ontdooien van mijn vriezer. Met een bak warm water erin telkens proberen de boel ontdooid te krijgen. Volgens mij kwam er wel 20 liter water uit. Dat er überhaupt nog wat in paste....

Ziet er wel weer fris en netjes uit dus tevreden.

Op eerste gezicht is het momenteel best netjes. Elke dag zelfde riedel van wasmachine, vaatwasser en even tafel opruimen en dan een kast ofzo erbij en langzaamaan gaat het richting tevredenheid.

En dan boven nog Blegh dat wordt echt een enorme klus. Maar goed, begin is er.

Ik hoop ook dat er meer mensen enthousiast worden en komen schrijven. Anders ben je ook bij orde in mijn huis welkom hoor!

Nou hoop je vorderingen te lezen....
Wat een toeval, ik ben ook net begonnen met het boek van de Huishoudcoach en schrijf graag mee! Ik zit nu in week 2, dus loop een weekje voor. Mijn badkamerkast is helemaal op orde en sinds maandag maak ik me direct na het opstaan helemaal klaar om de dag te beginnen. Ik weet wel niet of ik die regel ook op zondag ga toepassen...

Wij hebben een dag per week een poetsvrouw die het grotere schoonmaakwerk voor haar rekening neemt (beneden stofzuigen en dweilen, badkamer) en ook een beetje strijkt (enkel het hoognodige wordt hier gestreken). Dus dat is al een grote luxe.

Maar er blijft nog zoveel over om te doen! Mijn vriend en ik hebben twee zoontjes (4,5 jaar en net 3) en werken beiden van thuis uit (eigen bedrijf), ik deeltijds. Onze jongste zoon is altijd thuis, de oudste gaat naar school.

Ons huis is vrij ruim (heerlijk vind ik dat) en we hebben een kantoor-met-klein-keukentje aan huis waar mijn vriend en twee personeelsleden werken (ik werk in onze woonkamer bij mijn zoontje). Ook dat moet natuurlijk schoongemaakt worden. En elke middag eet iedereen mee aan onze eetkamertafel. Op zich zeker gezellig, en ik ben heel blij dat ik thuis kan werken en tegelijkertijd bij mijn kinderen zijn, maar het brengt echt meer huishoudelijk werk met zich mee. Het kan hier 's ochtends netjes zijn, en vlak na de middag ligt de woonkamer vol speelgoed, staat de keuken overhoop, is het brood en beleg weeral op en moet de overvolle tafel afgeruimd worden. Zucht.

Onze administratie is goed op orde, maar voor de rest heb ik zo vaak het gevoel achter de feiten aan te lopen. Wat gaan we weer eten, er is niets in huis, er ligt een berg was om op te plooien, in de woonkamer lijkt een bom speelgoed ontploft te zijn, ...

Het is hier thuis zeker niet extreem rommelig en vaak ziet het er wel vrij goed uit. Maar ik heb geen goede basis lijkt het wel. Hopelijk kan de Huishoudcoach daar haar nut wat bewijzen.

Maar goed, ik ga mijn monoloog staken en hier eens de handen uit de mouwen steken. Tot gauw!
Kapiteinprop: Deze week is het een starterskit maken en het badkamerkastje opruimen! Wat een werk he die koelkast en vriezer, is iets wat eigenlijk vaker moet maarja rotwerk.. Heb jij elke dag de wasmachine en vaatwasser aan? En wat moet er boven allemaal gebeuren?

Mossel: Wat leuk dat je ook begonnen bent en mee wilt schrijven! Zo te lezen hebben jullie een druk huishouden, klinkt wel erg gezellig maar brengt wel de nodige werkzaamheden met zich mee! Herkenbaar wat je zegt, hier lijkt mijn basis ook niet zo aanwezig. Laten we er voor gaan!

Ik forum nu op mijn telefoon, niet zo handig.. Ik ga nu eerst boodschappen doen en aan opdracht 1 beginnen. Hierna zal ik verslag doen van de vorderingen!
Ja de vaatwasser en wasmachine draaien elke dag. De wasmachine kan natuurlijk ook wel eens een dagje niet draaien en dat wordt dan later ingehaald. De vaatwasser draait zeker want die staat al snel vol. Wij leven hier met 6 mensen dus dat gaat snel.

Leuk dat jij er bij komt Mossel en ook het boek leest. Vertellen jullie hier dan wat de opdracht van de week is?
Het boek loopt de volgende punten door ( dit is ook de volgorde die je zou moeten hanteren bij het op orde brengen van je huishouden).

- opruimen

- administreren

- agenderen

- poetsen

Hoofstuk 3 Opruimen, week 1

Stel je opruimkit samen en ruim je badkamerkastje op.

In het boek staat beschreven wat er in de opruimkit zit. Ik had verwacht dat ik allemaal spullen aan moest schaffen maar dit was niet zo, het klinkt groter als wat het is. Het zijn gewoon de standaard spullen dus was zo gedaan. Hoe werkt voor jou het systeem met de kratten Mossel? Het zorgt wel dat ik me meer op een plek kan focussen.

Toen mn opruimkit meegenomen daar de badkamer en aan de slag. Omdat ik hier nog niet zo lang woon was mijn kastje nog redelijk op orde, alles stond alleen kriskras overal, sommige spullen die er horen stonden zelfs nog in een kast in de slaapkamer. Doekje erdoor gehaald. Mijn vriend heeft de andere helft, daar ben ik afgebleven maar dat ziet er ook opgeruimd uit gelukkig! Nu staat alles op een vaste plek en wat spullen die weggegooid konden worden (over datum, nooit gebruikt). Mocht max 2 uur duren, ik was maar een uurtje kwijt!

Heb jij heel het boek al gelezen mossel? Ik doe gewoon steeds het stuk waar ik ben, zo blijft het voor mij ook nog leuk omdat het volgende steeds een verassing is.

Ik denk toch dat het handig is een vast schema aan te houden, zoals ik al eerder gelezen heb. Als dat in het boek niet voorkomt ga ik als ik hiermee klaar ben die in elkaar flantsen. Maaar 1 ding tegelijk!!
Het systeem met de kratjes werkt voor mij wel, ja. Daardoor blijf ik dus effectief op de plaats waar ik aan het opruimen ben, in plaats van door het hele huis te gaan lopen en overal wat op te ruimen.

Ik heb het hoofdstuk over opruimen helemaal gelezen, de rest schuin. Het gaat er ook over om een haalbare ochtend- en avondroutine op te bouwen, en dat gaat hier volgens mij heel nuttig zijn.

Ik zal het dan aan jou laten, xtulp, om hier te zetten wat de wekelijkse opdracht is (zoals je voor deze week dus al gedaan hebt). Want anders verklap ik misschien al te veel, en zijn de opdrachten jou geen verrassing meer. Ik zou al bijna een week gaan overslaan zodat we gelijk lopen, maar ben op dit moment nog erg gemotiveerd en wil geen tijd 'verliezen'.
De ochtend- en avondroutine gaan voor mij ook erg nuttig zijn, ik ben zo vaak te laat. Ik moet altijd opschieten in de ochtend, en ga s'avonds vaak te laat naar bed.

Eigenlijk is het dan voor jou niet zo leuk, omdat je niet kan vertellen wat jou opdracht is en wat je vorderingen zijn. En ik snap heel goed dat je geen tijd wil verliezen! Ik heb een beetje gekeken naar week 2 en 3 en deze zien er niet zo moeilijk uit.. Zal ik deze anders in een week doen? Maar aan de andere kant zal iemand ook wel is een week geen tijd hebben of vakantie bijvoorbeeld, dan is het weer hetzelfde.. En ook wanneer er nog meer mee gaan schrijven die ook weer in een andere week zitten. Blijkt nog best lastig dus!

Hoe gaat jou week 2 opdracht tot nu toe? (ik heb hem toch al gelezen)
Ik ben volgens het FlyLady systeem mijn huis aan het opruimen. Bijna alle kastjes en lades zijn netjes, maar nu wil ik graag onze snoerenlade opruimen. Heeft er iemand tips hoe ik dat netjes kan doen?
Hey xtulp, bedankt om de komende weken al te lezen, zodat ik niet bang hoef te zijn om mijn mond voorbij te praten .

Week 2 hier dus, dus elke dag meteen wassen en aankleden na het opstaan. Dat is tot nu toe goed gelukt, maar het was dan ook school voor de oudste, waardoor we op tijd de deur uit moeten en ik me eigenlijk sowieso snel aankleed (niet altijd meteen, maar toch binnen het kwartier). Dus een grote aanpassing was het niet.

Het weekend wordt wel wat anders, want ik durf nogal eens tot 11 uur in kamerjas rondlummelen als er niets op de planning staat. Zaterdag wil ik nog wel eens nuttig bezig zijn in huis, dus ik heb me voorgenomen me ook dan direct aan te kleden en me te wassen 's morgens, maar zondag ga ik overslaan denk ik. Een mens heeft toch een rustdag nodig, en zo lekker lang in pyama blijven, is soms toch heerlijk...
@rozehanddoek: mja, die snoerenlade, die is hier ook een echte ramp.

Ik meen me te herinneren dat op www.iheartorganizing.blogspot.com er ooit een blogje aan gewijd is. Dat is alleszins een site waar leuke (en mooie!) organizingtips te vinden zijn. Wat mij betreft een aanrader (al blijft het hier tot nu toe alleen maar bij kijken en wegdromen, in plaats van de tips toe te passen). Maar ooit...
Hoofdstuk 3 Opruimen, week 2

Fris aan de start

Vanaf morgen ga ik proberen elke ochtend gelijk te wassen aan te kleden enz zodat ik klaar ben voor de dag. Ook staat er dat er nog tijd is om het douchkastje af te maken, dit is voor mij niet nodig. Ik denk dat deze opdracht voor mij niet zo lastig is, maar we gaan het zien!

Mossel: Fijn dat het goed gegaan is, is het ook iets wat je wilt blijven doen? De werkdagen zijn bij mij ook geen probleem, dan kan ik heel snel klaar zijn, al kom ik vaak wel te laat uit bed waardoor ik moet haasten. Als ik vrij ben, en niks op de planning ga ik vaak eerst beneden eten, tv kijken, btje rommelen en als ik dan is zin heb ga ik pas douchen, hier valt dus wel aan te werken. Maar net als jij geniet ik hier ook wel erg van, dus ik denk dat ik steeds 1 dag van het weekend kies om dit toch te blijven doen Wat een leuke site is dat, heel inspirerend. Ik vind vaak ook leuke en handigen ideeen op Pinterest!
Hoe is het met jullie routine? Ik heb het boek dan wel niet maar mijn routine is inderdaad s ochtends meteen douchen, kinderen doen, vaatwasser uit en in, wasmachine en dan vervolgens niets doen haha.

Nee hoor dat is niet helemaal waar. Inmiddels vordert mijn opruimplan gestaag.

Gisteren verwonderde ik me dat mijn opgeruimde keukenkasten alweer rommelig werden maar besefte ook dat even uit-en inruimen en even schoonmaken nu veel kleinere moeite is. Eigenlijk zouden deze herhalingsklusjes in mijn routine gevoegd moeten worden.

Ik ben heel benieuwd hoe het jullie vergaat.

Ik ga vandaag aan de grote spelletjeskast en verder met administratie op orde. Daar ben ik gisteren aan begonnen.
Hier staat het momenteel op een héél laag pitje allemaal, want ik ben al van zondag ziek (griep), net als mijn vriend en de kindjes. Ik ben langzaamaan wat beter aan het worden, maar het huishouden is echt nog een van mijn laatste zorgen. Ik meld me weer over een paar dagen, als ik weer aan de slag kan gaan met het boek.

Zo komen we dus toch nog gelijk in het boek, xtulpje :-).
Kapiteinprop: Zoals ik kan lezen ben je toch best goed bezig! Die herhalingsklussen komen inderdaad ook voor in het boek, heel belangrijk. Als het op orde is word het daarna veel makkelijker om het even snel bij te houden, is ook mijn streven! Maar zijn jou kinderen altijd thuis als je in huis bezig bent? Lijkt me wel lastig soms, ga je dingen misschien toch gehaaster doen.

Mossel: Wat vervelend zeg, beterschap!! Logisch dat je nu niet met het huishouden bezig bent, richt je even op jezelf en je gezin. Als je zin hebt kun je dan maandag mee van start met week 3!

Hier: Deze weekopdracht is niet te moeilijk, het gaat me redelijk af. Alleen op mn vrije dag toch weer te lang naar me zin in pyamma gebleven. Maar ik had verder ook geen afspraken en wel dingen in het huis gedaan dus agh ben tevreden! Ik stoor me er alleen aan dat hier in huis nog wat kleine dingetjes gekocht moeten worden, zoals nieuwe lampen, gordijnen voor 1 kamer en gezelligheid aan de muren. Maar het komt er maar niet van..
Ik ben inmiddels zo goed als genezen van die vreselijke griep (alleen nog weinig energie) en ook de kindjes zijn bijna helemaal beter (ik hou de oudste voor de zekerheid morgen nog een dagje thuis van school, want hij hoest nog hevig en zag er vandaag nog erg bleek uit). Vriend heeft er sinusitis bovenop, dus dat is wat minder, maar het ging toch ook langzaamaan de goede kant uit bij hem.

Dusss... morgen begin ik vol goede moed aan week 3 in het boek. Ik kan al bijna niet meer wachten .
Hoofdstuk 3, week 3 Ruim je aanrechtblad op

Dit is een methode van Flylady, waar ik hier al meer over gehoord heb. Het gaat erom dat je doormiddel van een schoon aanrecht de dag prettig kan beginnen en eindigen.

Dag 1: Elk eet moment ruim je gelijk de vaat op, in mijn geval kan ik dit in de vaatwasser zetten. Fijn! Verder het aanrecht aan kant brengen via de 4 O’s van het opruimen. Dus alleen de spullen die er echt op horen te staan blijven over.

Dag 2: Zorg ervoor dat je je aanrecht in deze opgeruimde staat houd, alles na gebruik gelijk opruimen. Daarnaast ga je het aanrecht flink schoonmaken.

Dag 3 (en alle resterende avonden van je leven): Je gaat niet naar bed voordat je je aanrecht hebt opgeruimd en met een vaatdoekje hebt afgenomen. Als alles overdag gelijk opgeruimd is, hoeft dit niet veel te tijd te kosten.

Deze 3 dagen ga ik deze week uitvoeren, ik heb een nieuwe keuken dus hij is nog best wel schoon gelukkig!

Mossel: Gelukkig zijn de ziektekiemen afscheid aan het nemen van jullie! Hier helaas verkouden. Maargoed we gaan er weer voor deze week!
Dat aanrechtblad is bij ons altijd leeg. Alleen de kastjes puilen echt uit! Hoe krijg ik daar in hemelsnaam wat orde in?
Ik zou dan kastje voor kastje (of anders zelfs plankje voor plankje) alles eruit halen en beoordelen of het 1 weg kan, 2 weggeven kan worden of 3 naar een andere plek verhuist moet worden. Als het kastje leeg is lekker fris doekje erdoor en alles wat terug kan netjes op een vaste plek terugzetten.

En niet alles hoeft in een keer, gewoon elke week of dag een kastje.

Als ik mezelf zo lees klink ik als de de huishoudcoach haha.

Ik heb net het hoofdstuk opruimen gelezen.. En ben nu zelf ook op deze manier bezig!
Ja, zo zou ik dat wel willen doen, maar de spullen in de keuken zijn niet echt van mij Ik ga binnenkort maar eens met mijn vriend de schuur opruimen en dan bonjour ik daar wel wat keukenspullen heen. Want ik kan door de troep niets meer vinden.
Hier gaat het tot nu toe heel goed met de derde opdracht. Nu was mijn keukenaanrecht geen zooitje, dus ik heb meteen de eerste dag alles opgeruimd en schoongemaakt, en nu zorg ik er elke avond voor dat het aanrecht helemaal netjes (lees: leeg en schoon) is. Een vrij kleine moeite, maar wel leuk om elke ochtend in een opgeruimde keuken te komen. De eerste stap voor mijn avondroutine is gezet.

Hier trouwens ook een nieuwe keuken en dus sowieso nog vrij schoon, we hebben enkele maanden geleden onze benedenverdieping gerenoveerd. En hier moet ook nog wat leuks aan de muur in de living e.d., en wat accessoires in het algemeen, gewoon om het wat meer aan te kleden en gezellig te maken. Maar goed, zoiets moet groeien denk ik.

's Ochtends meteen wassen en aankleden na het opstaan lukt min of meer, laat ons zeggen dat ik soms wel eerst even met de kinderen bezig ben of eerst ontbijt, maar ik ga me daarna wel meteen klaarmaken. Voor mij is het vooral belangrijk dat ik niet te lang blijf rondlummelen in pyama (behalve dan op zondag ), ook niet als zoonlief niet naar school hoeft. Daar ga ik het dus op houden.

Ik ben aan het overwegen om straks eens een foto te maken van de glimmende keuken, da's ook leuker op het forum denk ik. En als ik eens een groter opruimproject doe, een voor en na-foto.

Hoe zit het bij jou, xtulp? Je zit toch niet meer in pyama hoop ik?

rozehanddoek: herkenbaar: spullen die in de weg staan en die niet van jou zijn. Vriend hier kan er wat van, horizontale oppervlakten (het aanrecht!) hebben een enorme aantrekkingskracht op zijn spullen lijkt het wel.

Zijn er niet nog andere mensen die meedoen? Het kan toch niet dat jullie allemaal zo'n perfecte huishoudens hebben *slik* ...
Hai Mossel Nee zeker niet maar dit topic is aan de hand van een boek. Er zijn een aantal van ons "huishoud-wonders" die zich in "orde in huis" hebben verenigd. Je bent hier ook altijd welkom hoor!

Leuk om mee te lezen hoe het jullie gaat. Ik blijf meelezen om te zien wat de huishoudcoach nog meer in petto heeft.

Succes allemaal!
Mossel, klinkt goed!! Ben benieuwd naar je foto's. Dat wassen en aankleden is niks voor mij. Ik maak ook liever eerst schoon en douche daarna, omdat ik nogal snel zweet. Maar knap dat jij het wel kunt!!

Die rommel is één, maar vriend ziet ook de nut van het opruimen niet echt. "Het is hier toch al netjes?" *zucht*
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven