Geld & Recht alle pijlers

kwijtschelding gemeentebelastingen

29-01-2013 20:58 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik lig in een scheiding en woon nu in een huurhuis hier heb ik een aanslag gemeentebelastingen voor ontvangen..nu wil ik kwijtschelding aan vragen maar volgens een vriendin kan dit niet omdat ik nog mede eigenaar ben van een koophuis.. mijn ex woont in ons koophuis en ik heb me op dat adres uit laten schrijven,

wie weet of ik kwijtschelding kan krijgen??
Volgens mij niet, verder mag je dan ook bijna geen spaargeld hebben, maar zolang jullie huis ook op papier (hypotheek) op allebei jullie naam staat is het huis officeel ook van jou, ook al ben je op een ander adres ingeschreven. Maar op de gemeentesite staat vaak informatie wanneer je kwijtschelding kan aanvragen.
1x is genoeg
Nope dat kan niet
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
spaargeld heb ik niet ....
Nee, je hebt immers "vermogen".

Spaargeld is geloof ik iets van 1500,=
Ik snap dit soort topics nooit zo goed. Gemeentebelastingen, dat is dus iets gemeentelijks. Waar elke gemeente z'n eigen regels voor mag maken. De enige die je kan vertellen of je voor kwijtschelding in aanmerking komt (en als niet sowieso al, welke uitzonderingsgevallen er gemaakt kunnen worden), is jouw gemeente.

Morgen je eigen gemeente even bellen dus, die kan je als enige het juiste antwoord geven.
Dat wist ik niet beeldig.

Je kan kwijtschelding aanvragen, zij zullen je allerlei papieren laten invullen met bwijsstukken ( spaargelden , bankrekening enz)

Dan nemen ze een beslissing.

Een vriendin van mij had spaargeld, daar tegen over stond een belastingschuld, maar omdat zij die schuld maandelijks afloste trokken zij deze niet af van haar spaargeld, en moest ze dus gewoon de gemeentelijke belastingen betalen.

Loste ze haar belasting schuld in 1x in en kon ze dit aantonen , dan had ze wel kwijtschelding gekregen.( krom in mijn ogen maar goed)

Maar zoals Beeldig zegt kan het kennelijk per gemeente verschillen.
Oh, zie dat er bij kwijtschelding gemeentelijke belastingen wel een landelijke leidraad is: http://www.rijksoverheid. ... ntelijke-belastingen.html

Maar goed, dan blijft nog steeds staan dat je dit soort informatie het best bij de gemeente op kunt vragen. Dáár zitten de mensen die de knopen doorhakken. Ik kan wel zeggen dat je het van mij niet hoeft te betalen, maar die toezegging is niets waard.
Succes met aanvragen. De kans dat je het krijgt is vrij klein.

Vaak mag je geen auto, overwaarde op het huis en spaargeld hebben. En je moet een heel klein inkomen hebben.

Veel gemeenten hebben die voorwaarden ook op de site staan.
quote:Beeldig schreef op 29 januari 2013 @ 21:37:

Oh, zie dat er bij kwijtschelding gemeentelijke belastingen wel een landelijke leidraad is: http://www.rijksoverheid. ... ntelijke-belastingen.html

Maar goed, dan blijft nog steeds staan dat je dit soort informatie het best bij de gemeente op kunt vragen. Dáár zitten de mensen die de knopen doorhakken. Ik kan wel zeggen dat je het van mij niet hoeft te betalen, maar die toezegging is niets waard. ja precies. IN de regels kan wel iets staan over dat je geen koophuis mag bezitten, maar wellicht kunnen ze een uitzondering maken als jij kan aantonen dat je in scheiding ligt en huis verkocht gaat worden. Je weet het niet, dus vraag het na bij de gemeente.
Ik zou het navragen, in mijn gemeente mag je volgens mij wel een huis/hypotheek hebben, maar de eisen zijn streng. Bij een auto moet je bijvoorbeeld een onmisbaarheidsverklaring hebben.
ik zal morgen meteen bellen...

heb op hun site gekeken daar wordt ik niet veel wijzer van..bedankt voor jullie antwoorden
Op basis waarvan wil je eigenlijk kwijtschelding aanvragen?
Ik denk zomaar omdat ze geen cent te makken heeft.
omdat ik idd geen geld heb. en maar een heel laag inkomen heb
Ze boden toen mijn vriendin aan om het in 10 termijnen te betalen.
Iedereen kan volgens mij de gemeentelijke belastingen in 10 termijnen betalen. Bij mij staat die mogelijkheid gewoon op het formulier vermeld.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
De gemeentelijke belastingen (en de afvalstoffenheffing) betaal ik in 10 termijnen (en 8 termijnen).
Dat doen ze bij iedereen. Ik betaal ook in 10 en waterschap in 5. Dat vroegen ze bij de eerste aanslag die ik kreeg. Wordt nu heel makkelijk automatisch geïncasseerd.
Ja klopt, die afvalstoffenheffing heb ik gisteren in termijnen geregeld.. met Digid ging het heel makkelijk.
Kwijtschelden van deze belasting en van de waterschap (gaat hier niet via gemeente) daar komt een heel papierwerk om de hoek kijken. Je meot wel heeeeel weinig verdienen willen ze hier mee ingaan.

Tip, mocht je kwijtschelding aanvragen, betaal het wel gewoon 9al is het in termijnen) anders moet je het bedrag in een korter tijdsbestek alsnog betalen (weet ik uit ervaring!)
Trouwens, nog een aanvulling: Toen ik het aanvroeg kreeg ik een brief dat ik binnen 6 maanden zou horen of het kwijtgescholden zou worden. Exact 6 maanden later kreeg ik een brief dat ze dat toch maar niet gingen doen. Maar ik heb het bedrag dus al die maanden wel voor de zekerheid apart moeten zetten.
10 termijnen kan ik ook niet missen...heb vandaag gebeld ik kan langs komen om te zien hoe of wat...
Geen recht op kwijtschelding, hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven