Geld & Recht alle pijlers

geld terug vragen

30-01-2013 12:40 8 berichten
In december heeft m'n moeder een nieuwe varivocale bril gekocht.

Er bleek iets met de glazen te zijn, waardoor het niet prettig keek (had ze bij de vorige brillen niet)

De winkel heeft de bril naar de fabriek opgestuurd.

Na maar niets te horen van de brillenzaak (we zijn inmiddels al een dikke maand verder), is er vandaag iemand langs de brillenwinkel gegaan. Die heeft te horen gekregen dat de bril/glazen zoek zijn.

Persoonlijk vind ik dat de brillenzaak dan al eerder het fatsoen had moeten hebben om moeder in te lichten dat haar bril zoek is, maar dat terzijde.

Ze zeiden dat ze van de brillenzaak nogmaals de fabriek zouden bellen en dat die brillenzaak dan wel weer iets laten horen (wat ik als afschepen zie, want waarom belden ze niet meteen even)

Ik heb nu de neiging om vanmiddag naar die zaak te gaan en dat ze dan maar moeten bellen als ik er ben. Wat als dan blijkt dat de bril/glazen nog zoek zijn?

M'n vraag is nu; kan m'n moeder van die bril af? Als in dat ze geld terug kan vragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:limelight schreef op 30 januari 2013 @ 12:40:

In december heeft m'n moeder een nieuwe varivocale bril gekocht.

Er bleek iets met de glazen te zijn, waardoor het niet prettig keek (had ze bij de vorige brillen niet)

De winkel heeft de bril naar de fabriek opgestuurd.

Na maar niets te horen van de brillenzaak (we zijn inmiddels al een dikke maand verder), is er vandaag iemand langs de brillenwinkel gegaan. Die heeft te horen gekregen dat de bril/glazen zoek zijn.

Persoonlijk vind ik dat de brillenzaak dan al eerder het fatsoen had moeten hebben om moeder in te lichten dat haar bril zoek is, maar dat terzijde.

Ze zeiden dat ze van de brillenzaak nogmaals de fabriek zouden bellen en dat die brillenzaak dan wel weer iets laten horen (wat ik als afschepen zie, want waarom belden ze niet meteen even)

Ik heb nu de neiging om vanmiddag naar die zaak te gaan en dat ze dan maar moeten bellen als ik er ben. Wat als dan blijkt dat de bril/glazen nog zoek zijn?

M'n vraag is nu; kan m'n moeder van die bril af? Als in dat ze geld terug kan vragen.

Je moeder zal de zaak in gebreke moeten stellen en ze een termijn stellen (bijvoorbeeld twee weken) waarbinnen de zaak alsnog moet zorgen voor een oplossing.

In eerste instantie betekent dit dat je niet direct geld terug kunt krijgen, maar dat de zaak moet zorgen voor bijv. een vervangende bril (met dezelfde waarde als de zoekgeraakte) indien die zoekgeraakte bril echt niet meer terugkomt.

Pas als de brillenzaak ook dat weigert én men heeft binnen de gestelde termijn geen alternatieve oplossing geboden, dan kun je het contract met de brillenzaak ontbonden verklaren, wat betekent dat je je geld terug kunt eisen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
@pejeca, bedankt voor je snelle duidelijke reactie.
Ja, ze zijn het kwijt geraakt, maar ik haal dit van ** website vandaan.Kijk even op de website van de winkelier bij service.

Heeft je moeder een aparte verzekering afgesloten?

5. Schade aan goederen die ter reparatie en/of andere behandeling worden aangeboden en die gezien hun leeftijd een verhoogd risico voor schade met zich meebrengen, is voor rekening en risico van de consument, mits dit van te voren is medegedeeld.

Ik denk dat je ook hier wat aan hebt

Artikel 14 Aansprakelijkheid

1. Alle aansprakelijkheid van ** Opticiens jegens de consument is beperkt tot nakoming van de in artikel 13.1 opgenomen garantieverplichting.

2. ** Opticiens is in geen geval aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit het gebruik door de consument of derden van de goederen, tenzij te wijten aan een gebrek waarvoor **Opticiens aansprakelijk is uit hoofde van de niet nakoming van de verstrekte garantie danwel uit hoofde van productenaansprakelijkheid.

3. Aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt door niet-leidinggevend personeel van **Opticiens of door ingeschakelde derden, indirecte schade, gevolgschade, immateriële schade, bedrijfs- of milieuschade, waaronder begrepen omzet- en winstderving, geleden verlies, gedane investeringen, reputatieschade etc., wordt voorts uitdrukkelijk uitgesloten, behoudens indien er sprake is van opzet of grove schuld van leidinggevend personeel aan de zijde van ** Opticiens.

4. Indien en voor zover ondanks het bepaalde in dit artikel op ** Opticiens toch enige aansprakelijkheid rust, uit welken hoofde dan ook, is deze aansprakelijkheid beperkt tot een bedrag van maximaal ¤15 000 (zegge:vijftien duizend euro) per schadegeval en maximaal ¤ 100.000,= (zegge:honderd duizend euro) per kalenderjaar, behoudens indien er sprake is van opzet of grove schuld van leidinggevend personeel aan de zijde van **Opticiens.

5. Indien **Opticiens ter zake van enige schade waarvoor zij krachtens een over-eenkomst met de consument c.q. deze voorwaarden niet aansprakelijk is, door een derde aansprakelijk wordt gesteld, zal de consument haar terzake volledig vrijwaren en ** Opticiens alles vergoeden dat zij aan deze derde dient te voldoen.

( uit willekeurig brillenwinkel)
@redband, ik denk niet dat moeder een aparte verzekering heeft afgesloten.

Moeder heeft de bril nog geen 2 weken in huis gehad.

Toen ik na de aanschaf van die nieuwe bril bij haar kwam, had ze de oude bril op en na m'n vraag waar de nieuwe bril was, kwam het verhaal dat ze helemaal niet goed kon zien door de nieuwe bril en dat ze daarom de oude op had.

Aangezien ze vaker een varivocale bril heeft gehad, was dat niet waar ze aan moest wennen. Dat we hadden zoiets van er is iets niet goed qua glazen.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me dat je je daarvoor niet kunt vrijwaren als brillenwinkel. Als ik een product ter reparatie geef zal ik het toch minimaal moeten terugkrijgen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

de bril is niet vanwege ouderdom verdwenen. Dus dat artikel 5 is niet aan de orde.

Met die andere artikelen kom je ook niet veel verder. Het is niet duidelijk wie hem heeft kwijt gemaakt - de winkel of de fabriek.

Ik zou het niet te ingewikkeld maken en gewoon doen wat pejeka zegt: Of een vervangende bril Of geld terug. (en dan bij een andere winkel een nieuwe bestellen)
Ik vind het een beetje raar dat ze de bril teruggestuurd hebben naar de fabriek. Ik heb eens een blauwe maandag in een optiek gewerkt, en problemen met varifocale glazen zijn vaak te herleiden niet naar of niet goed slijpen of niet goed meten. Eigenlijk dus iets wat de optiek met de bij hun bekende gegevens op zou moeten kunnen lossen.

En de optiek moet inderdaad binnen een redelijke termijn ervoor zorgen dat de bril terecht komt. En als íe niet terecht komt, moeten ze een nieuwe leveren of geld terug geven. Moeilijker dan dat is het echt niet.

Wie hem heeft kwijtgemaakt doet er voor to ook niet veel toe. Zij heeft een afspraak met de optiek, dus die zal haar probleem op moeten lossen. Dat die het dan weer hogerop zoekt bij de fabrikant is niet aan to.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven