Werk & Studie alle pijlers

Help wat moet ik worden?

30-01-2013 20:03 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 38 jaar, werk al sinds mijn 19e. De middelbare school niet afgemaakt en niet gaan studeren. Ben begonnen fulltime in de horeca, daarna overstap gemaakt naar een winkel, en op mijn 26e bij mijn eerste grote bedrijf terecht gekomen, een telecom bedrijf. Als account manager. 4 jaar later de overstap naar media gemaakt. Ik werk nu nog steeds 8 jaar later in de media als account manager (verkoop/relatie beheer). En nu wil ik wat anders. Iets wat er toe doet. Iets maatschappelijks. Maar wat?

Gaat van het onderwijs naar maatschappelijk werk, naar kinderopvang, naar weet ik veel wat. Ik ben bereid om een opleiding te gaan doen, kan me ook veroorloven om daar 1 of 2 jaar voor thuis te blijven. Belangrijk is wel dat er werk in te krijgen is. Stel dat ik nog 2 jaar moet studeren dan ben ik 40 als ik eindelijk aan de bak kan en als er dan een overschot aan (jonge) afgestudeerden is dan ben ik bang dat ik er niet tussen kom.

Ik weet dus niet wat ik moet gaan doen en wat ik nou precies wil. Tips?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Uhm waarom wil je iets anders?

Wat denk je in een andere functie te kunnen verdienen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Omdat ik het niet meer naar mijn zin heb. Geld is minder belangrijk. Ik heb het nu heel goed. Werk 24 uur, suv van de zaak, goed salaris, bonus, laptop, iphone,etc. Maar ik doe niets 'goeds' en ik zie mezelf dit niet nog 25 jaar doen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
zou het niet voldoening geven om er vrijwilligerswerk naast te doen? ( als je 24 uur per week werkt? Of bedoel je te zeggen dat je 24 uur per dag werkt? )
Als je het je kan veroorloven om een tijdje 'voor niks' te werken, raad ik je aan om verschillende stages te lopen. Maak voor jezelf een lijstje met dingen waar je in je dagelijks leven blij van wordt, waar je energie van krijgt.

In jouw geval lijkt dat 'iets voor mensen doen'. Loop eens mij met een maatschappelijke werker of op een kinderdagverblijf, dan krijg je een indruk van wat het werk inhoudt en of het bij je past.

Een kennis van mij zit in dezelfde positie als jij, en loopt nu stage op een zorgboerderij. Gewoon ter orientatie.
In de goede sectoren wordt iedereen weg bezuinigd.

Doe anders een beroepskeuzetest via bijv. werk.nl of www.123test.nl
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:boannan schreef op 30 januari 2013 @ 20:09:

Werk 24 uur, suv van de zaak, goed salaris, bonus, laptop, iphone,etc. Maar ik doe niets 'goeds' en ik zie mezelf dit niet nog 25 jaar doen.Dat heb je toch anders heel goed gedaan! Middelbare school niet afgemaakt, niet gestudeerd.. en dan dit bereikt hebben.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
quote:viva-amber schreef op 30 januari 2013 @ 20:13:

In de goede sectoren wordt iedereen weg bezuinigd.

]

dat is zowel treurig als belachelijk maar vooral heel erg waar!!

Op dit moment is zelfs in de verpleging het moeilijk een goed passende functie te krijgen waar ze je niet uitbuiten.
Als ik jou was zou ik mijn zegeningen tellen in je huidige werk! Jij doet blijkbaar iets waar je erg goed in bent.

Zingeving kun je natuurlijk heel goed vinden buiten je werk.

Inderdaad door bijvoorbeeld vrijwilligerswerk te gaan doen.

In alle sectoren die jij noemt valt momenteel namelijk geen droog brood te verdienen als beginneling.
Iets goeds doen kan ook makkelijk buiten werktijden. Dat is de veilige optie. Misschien kan je verschillende dingen verkennen, zodat je weet waar je talenten liggen en wat je leuk vindt? Dan is het daarna makkelijker om een studie te kiezen. Tenslotte zijn er binnen "iets goeds doen" een hoop opties.
Meer dan 24 uur werken is geen optie. Ik ben sinds bijna een jaar mama van een kindje dat heel veel zorg nodig heeft. Hij gaat 3 dagen per week naar een verpleegkundig kinderdagverblijf en dat is maximaal. Daarnaast vrijwilligerswerk doen is daardoor geen optie. Bovendien zijn wij allebei wel al vrijwilliger voor de hartstichting. Ik heb het gewoon echt niet meer naar mijn zin en denk dat ik meer voldoening ga halen uit iets anders. Maar wat?
Nog iets om over na te denken: wat verwacht je ervoor terug? Salarissen liggen lager dan in de profit-sector en op veel plaatsen zie je mensen van hun slechtste kant en (afhankelijk van waar je werkt) word je ook nog wel eens weggezet als luie profiteur. Dus je motivatie moet wel van binnen komen
Trekt het onderwijs je aan omdat je anderen iets wil leren en het leuk vind dingen uit te leggen? De kinderopvang omdat je graag met kinderen werkt? Of noem je deze sectoren omdat je graag wat bijdraagt aan de maatschappij? In dat geval kan je ook buiten deze sectoren kijken: zou je een vaan als accountantmanager of fondsenwerver bij een goed doel ook leuk vinden, dan hoef je je niet om te scholen maar moet je gewoon een andere organisatie kiezen.

Om te bedenken wat bij je past, moet je verder kijken: wat vind je wel leuk in je huidige werk? Wat staat je vooral tegen? Welke werkzaamheden passen bij je, waar krijg je energie van, werk je graag alleen of in een team, op kantoor of buiten, denken of doen? En: waar ben je goed in, waar krijg je nu complimenten over, wat zou jij bij kunnen dragen op een andere plek?
Allereerst wil ik zeggen dat je nog niet te oud bent om terug naar school te gaan. Aan het HBO kun je een 21+ toelating doen (heb ik ook gedaan) en dan kun je alsnog lekker studeren (absolute aanrader).

Je noemt het onderwijs, besef dan heel goed dat er echt een overschot aan afgestudeerde pabo-studenten is. Je wordt dus niet snel aangenomen op een basisschool. Wat de lerarenopleiding betreft: ik doe de lerarenopleiding Nederlands (voltijd) en er zijn zat deeltijders van jouw leeftijd. Echt niets raars aan. Het pluspunt met deeltijd is: je moet gelijk het onderwijs in. Je gaat dus geen stage lopen, nee, je moet gelijk een baan zoeken. Wie weet wil de desbetreffende school je studie zelfs betalen

Als je op het HBO de lerarenopleiding gaat volgen, dan leiden ze je op voor het VMBO en de onderbouw van de havo en vwo + het MBO. Maar de nadruk ligt wel echt op het VMBO. Ik vond de leerlingen echt geweldig! De docenten vond ik als collega's gewoon echt niet normaal... Ze zijn allemaal overspannen (misschien zegt dat al genoeg dat je het niet moet doen, haha) en deden allemaal heel lelijk onder elkaar. Heel jammer vond ik dat. Je moet dus wel sterk in je schoenen staan.

Je hebt je middelbare school niet afgemaakt, maar heb je wel een branche waar je veel over weet? Als je de lerarenopleiding zou kiezen, welke richting zou je dan kiezen? Nederlands, Engels, Duits, Frans, Aardrijkskunde, Natuurkunde, Biologie, Wiskunde, Bedrijfseconomie? Als je aan Engels denkt, moet je weten dat het echt een pre is dat je het Britse accent hebt of binnen een jaar weet te ontwikkelen, anders mag je alsnog vertrekken.

Ik lees nu dat je een baby hebt. Dan is het onderwijs misschien wel ideaal te combineren. Gewoon ervoor zorgen dat je niet tot de laatste uren wordt ingeroosterd.

Dat je blij moet zijn met je huidige baan, die uitspraak snap ik wel, want de banen liggen momenteel niet voor het oprapen. Maar als je echt iets anders wilt, dan zou ik als ik jou was sowieso de beroepskeuzetest doen + rondsnuffelen op websites van hogescholen. Maak dan meteen een lijstje met de opleidingen die je het meest aanspreken.

Mijn gouden tip: maak lijstjes. Visualiseer voor jezelf op papier wat je wilt, wat je leuk vindt, wat je leuk lijkt, wat je vreselijk vindt, want je absoluut niet zoekt.
Ik had een goedbetaalde baan in de commerciële sector, maar had het niet maar naar mijn zin. Wilde weer voldoening uit mijn werk kunnen halen en iets betekenen voor een ander. Ben in september met de opleiding verzorgende IG gestart. BBLl, ik werk 3 dagen en ga 1 dag naar school. Ben nog iedere dag blij met deze switch.
Waarom 'moet' je wat worden? Ben je al niet 'iets'? Volgens mij wel namelijk.

Ik ook heb net als jij niet 'gestudeerd' na mijn MBO en ben gaan werken. Maar ik ben ondernemer pur sang en ben daardoor geworden wat ik nu ben in de vele jaren die daarna volgde. Iets wat ik nooit had geworden als ik studiebol had geweest. Ik 'kan' een kunstje'. Maar ik ben niets. Althans, niets meer dan gewoon mezelf. Ik ben gewoon mezelf en kan de dingen doen die ik leuk vind doordat ik mezelf ben en me niet in een keurslijf heb laten jagen door enge verhalen in de jaren 90 over de crisis (die destijds ook heel groot was) en dus moeten 'doorstuderen'. Belangrijk is dat je doet dat wat je leuk vindt! Dat je elke dag met plezier naar je werk gaat en het nooit met tegenzin doet. Als iemand me vraagt wat mijn 'beroep' is, kan ik daar niet eens antwoord op geven want er is niet eens een naam voor. Hij wordt onder een 'functiegroep' geschaald, maar een naam voor dat wat ik doe is er niet. En de naam die het in de bedrijfsmond gegeven wordt is nu niet echt positief. Ik 'ben' dus niet 'iets' behalve gewoon mezelf. En iets anders wil ik ook niet worden.
quote:boannan schreef op 30 januari 2013 @ 20:28:

Meer dan 24 uur werken is geen optie. Ik ben sinds bijna een jaar mama van een kindje dat heel veel zorg nodig heeft. Hij gaat 3 dagen per week naar een verpleegkundig kinderdagverblijf en dat is maximaal. Daarnaast vrijwilligerswerk doen is daardoor geen optie. Bovendien zijn wij allebei wel al vrijwilliger voor de hartstichting. Ik heb het gewoon echt niet meer naar mijn zin en denk dat ik meer voldoening ga halen uit iets anders. Maar wat?

Is het dan niet een optie om je in te gaan zetten voor het dagverblijf? Is er - in breder verband - een patientenvereniging of een ouders-van-patientenvereniging waar je je expertise kunt inzetten? Is er behoefte aan een kennisnetwerk, het delen van ervaringen, praktische taken, lobbyen voor subsidies, organiseren van inzamelingsacties, etc. etc?

Ik lees dat je de branche zat bent, maar niet het werk. Het klinkt ook alsof je goed bent in wat je doet. Is het niet zonde om die ervaring verloren te laten gaan? Zou een organisatie die jouw sympathie heeft, niet heel veel baat kunnen hebben bij jouw kennis, ervaring en inzet? Zeker ook omdat je zo betrokken bent.

Zelf heb ik een paar jaar geleden ook na een hele ingrijpende gebeurtenis besloten dat het roer radicaal om moest. Ik was ook niet meer gelukkig met wat ik deed. Het heeft me veel doorzettingsvermogen en energie gekost om die switch te maken.

Ik denk daarom dat je het stapje voor stapje aan moet pakken. Als je vakgebied je nog interesseert, maar de branche je tegenstaat, onderzoek dan eens of daar mogelijkheden liggen voor je. Zo zou ik het doen

Veel succes, je komt over als een ondernemend mens. Ik denk dat ze daar om zitten te springen in die sector.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven