Gezondheid alle pijlers

Chlamydia en medicatie

08-02-2012 12:01 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net de uitslag van de GGD gekregen dat ik chlamydia heb gekregen van een kennis waar ik een maand geleden mee naar bed ben geweest.

Hij kwam me zelf vertellen dat hij dat had opgelopen en het is nou nou eenmaal niet anders. Gewoon stom dat we geen condoom hebben gebruikt.

Nu vroeg ik me af hoe dat zit met de medicatie. Ik kan over paar uur twee pillen ophalen bij de GGD maar dat lijkt me zo...weinig. Vooral omdat chlamydia natuurlijk onvruchtbaarheid e.d. kan veroorzaken, wil ik 100% zeker zijn dat ik er vanaf ben.

Mijn vraag is dan ook: zijn er hier ervaringsdeskundigen wat betreft chlamydia en waren die er allemaal vanaf na die twee pillen of bleek dit toch niet genoeg te zijn?
Chlamydia

Versiedatum: mei 2011

Deze patiëntenbrief is bedoeld als ondersteuning van het consult door de huisarts. De huisarts geeft de brief mee aan patiënten met de betreffende ziekte of aandoening. De informatie dient niet als vervanging van een consult door de huisarts. Bedenk bij het lezen dat uw gezondheidssituatie anders kan zijn dan in de teksten wordt beschreven.

Wat is chlamydia?

Chlamydia is een seksueel overdraagbare aandoening (soa). In Nederland is het de meest voorkomende soa, met name onder jonge mensen. Vooral vrouwen merken vaak niet dat ze een chlamydia-infectie hebben opgelopen. Het geeft bij hen meestal geen klachten.

U kunt dus chlamydia hebben zonder dat u dit weet, en dit ook ongemerkt aan anderen doorgegeven. Bij vrouwen kan dit ernstige gevolgen hebben: Zij kunnen er onvruchtbaar van worden (duizend vrouwen per jaar in Nederland).

Hoe ontstaat het?

Chlamydia is heel besmettelijk en wordt veroorzaakt door een bacterie. Deze zit in het slijmvlies van de penis, vagina of anus van iemand die besmet is, en kan tijdens seksueel contact worden overgedragen. Na een tot drie weken kunnen de eerste verschijnselen optreden. Bij orale seks (contact tussen mond en geslachtsdelen: pijpen of beffen) komt besmetting zelden voor.

Wat zijn de verschijnselen?

Vrouwen

Slechts een kwart van de vrouwen die met chlamydia geïnfecteerd zijn, merkt dit. Zij krijgen klachten die lijken op een blaasontsteking, zoals pijn of een brandend gevoel bij het plassen en/of pijn in de onderbuik. Verder kunnen ze last hebben van toegenomen of veranderde vaginale afscheiding (soms geelgroen), pijn tijdens het vrijen, bloedverlies na het vrijen of bloedverlies tussen de menstruaties in.

Mannen

Mannen met een chlamydia-infectie krijgen vaak klachten: meestal pijn of een branderig gevoel bij het plassen, vooral ’s ochtends waterige (heldere) tot pussige (geelgroene) afscheiding uit de plasbuis (druiper). Soms is er pijn in de balzak of pijn bij het poepen.

Mannen en vrouwen

Bij mannen en vrouwen kan na anale seks het slijmvlies van de anus ontstoken raken. Dit kan jeuk, pijn of een branderig gevoel geven. Keelontstekingen als gevolg van orale seks komen bij chlamydia nauwelijks voor.

Wat zijn de gevolgen?

Bij de vrouw kan de infectie zich naar de eileiders en de onderbuik uitbreiden. De eileiders kunnen dan dicht gaan zitten. Hierdoor is er meer kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap en/of onvruchtbaarheid.

Bij de man lijkt de infectie geen invloed te hebben op de vruchtbaarheid.

Hoe wordt het aangetoond?

Chlamydia kan worden aangetoond met een urinetest. Of door met een wattenstaafje wat afscheiding uit de vagina of plasbuis af te nemen en dit in het laboratorium te laten onderzoeken. Bij mannen zijn de klachten soms zo duidelijk dat direct met de behandelding kan worden gestart, nog voordat de uitslag van het onderzoek bekend is.

Testen op chlamydia heeft pas zin vanaf twee weken na de besmetting, omdat de bacterie meestal dan pas kan worden opgespoord. Als er al duidelijke klachten zijn, kan de infectie soms al eerder worden aangetoond.

Medicijnen

Gelukkig is chlamydia goed met antibiotica te behandelen. Meestal krijgt u azitromycine (1000 mg in één keer innemen). Een ander middel is doxycycline (2 keer per dag 100mg gedurende zeven dagen). Tot ongeveer een week na de behandeling is de ziekte mogelijk nog besmettelijk. Vermijd in die periode seksueel contact of gebruik in ieder geval een condoom.

Waarschuwen partners

Omdat chlamydia door seksueel contact wordt overgedragen, moet u aan uw (vroegere) partner(s) tot in ieder geval een halfjaar terug laten weten dat u chlamydia heeft. De partners kunnen zich dan laten onderzoeken (óók als ze geen klachten hebben). Dit kan bij hun huisarts of bij een soa-polikliniek. Dit is van belang om:

alle seksuele partners met chlamydia en ook hun partners zo (snel) mogelijk te kunnen behandelen

verdere uitbreiding van de ziekte te voorkomen

te zorgen dat u zelf niet voor een tweede keer besmet wordt

Als u er tegenop ziet om de eventueel besmette partner(s) zelf te waarschuwen, kunt u de GGD vragen dit te doen.

Andere soa?

Iemand met een soa kan tegelijk ook andere soa hebben. Wanneer u chlamydia heeft, kunt u ook nog gemakkelijker andere soa oplopen. Het is verstandig dat u zich hierop laat testen. Tijdig testen en behandelen van een soa helpt uitbreiding van de infectie en besmetting van anderen te voorkomen.

Veilig vrijen

Veilig vrijen is de beste manier om soa te voorkomen. Het gaat erom contact tussen de slijmvliezen van de penis, vagina, anus en mond te vermijden. Tongzoenen en elkaar met de vingers bevredigen is over het algemeen veilig, maar zorg dat er geen (menstruatie)bloed, sperma (of vocht dat voor het klaarkomen uit de penis komt) of vaginaal vocht op het slijmvlies van de ander komt, want dat verhoogt de kans op overdracht van soa. Gebruik bij vaginale en anale seks (contact tussen penis en anus) of bij het uitwisselen van een dildo altijd een nieuw condoom. Bij orale seks (contact tussen mond en geslachtsdelen: pijpen of beffen) geeft een condoom of een beflapje bescherming.

Hoe gaat het verder?

Na behandeling is de chlamydia-infectie verdwenen. Neem contact op als de klachten na behandeling aanhouden of terugkomen. Mogelijk is er dan nog een andere soa-infectie. Wanneer u geen vaste partner(s) heeft, blijf dan veilig vrijen met condoom. Heeft u wel een vaste partner(s), blijf dan veilig vrijen totdat u en uw partner(s) zijn behandeld en eventuele tests geen andere soa hebben aangetoond.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u ook terecht bij Soa Aids Nederland ( http://www.soaaids.nl) of de Aids Soa Infolijn (tel. 0900-2042040 ).

Heeft u nog vragen?

Als u na het lezen van deze brief nog vragen heeft, kunt u daar bij een volgend contact op terugkomen.

Afdrukken

Doorsturen
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Haha bedankt, Fame! Maar dat heb ik dus allemaal al gelezen en gehoord van de GGD-arts . Ben dus alleen benieuwd of het echt toereikend is. Weet dat je het nooit moet doen maar na flink wat gegoogle las ik een paar horrorverhalen van mensen waar de medicatie onvoldoende bleek te zijn.

Gewoon benieuwd of dat hier ook wel eens voorgekomen is!
quote:cottoncandy87 schreef op 08 februari 2012 @ 12:10:

Haha bedankt, Fame! Maar dat heb ik dus allemaal al gelezen en gehoord van de GGD-arts . Ben dus alleen benieuwd of het echt toereikend is. Weet dat je het nooit moet doen maar na flink wat gegoogle las ik een paar horrorverhalen van mensen waar de medicatie onvoldoende bleek te zijn.

Gewoon benieuwd of dat hier ook wel eens voorgekomen is!Na flink wat gegoogle....horrorverhalen Als de medicatie niet goed zou werken zouden ze hem niet voorschrijven. Daarnaast, wie zegt dat die horrorverhalen wel zijn gekomen in combinatie met juist gebruik medicatie? En gewoon nog een keer testen na de kuur geeft duidelijkheid als je zorgen hebt.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Wat naar! Ik weet dat een vriendin van me na dat kuurtje er vanaf was
Daar heb je punt. Had ik nog niet zo over nagedacht in mijn paniekbui nadat ik het hoorde.

Ik laat me inderdaad over een paar maanden weer testen om zeker te zijn.

Bedankt voor je reactie!
quote:ster89 schreef op 08 februari 2012 @ 12:17:

Wat naar! Ik weet dat een vriendin van me na dat kuurtje er vanaf was Hopelijk hier hetzelfde ;).
quote:cottoncandy87 schreef op 08 februari 2012 @ 12:20:

Daar heb je punt. Had ik nog niet zo over nagedacht in mijn paniekbui nadat ik het hoorde.

Ik laat me inderdaad over een paar maanden weer testen om zeker te zijn.

Bedankt voor je reactie!

Dat had je dan ook neem ik aan van je GGD arts te horen gekregen ? want het is vrij gebruikelijk dat je na een kuurtje nog een keer een test doet.

sterkte ermee!

Ps wel heel knap van je hoe je reageert zeg op het nieuws van die kennis van je.
Om eerlijk te zijn heeft hij dat niet gezegd. Wel om over drie maanden nog eens langs te komen voor de standaard extra HIV-test.

En tsja, ik kan wel boos worden maar ik was er zelf nou eenmaal ook bij en stom genoeg geen condoom te pakken . Kan beter boos zijn op mezelf.
Hier ook voorgekomen, ex bleek het te hebben. gekregen van zijn ex. En tegen mij zeggen dat hij clean was ( zijn excuus later was, ik durfde niet naar de dokter)

Maar goed, ik kreeg ook maar 2 pilletjes, een soort antibiotica was het, en ben er helemaal vanaf

Dus gaat helemaal goedkomen!
quote:lovelycomplex schreef op 08 februari 2012 @ 13:08:

Hier ook voorgekomen, ex bleek het te hebben. gekregen van zijn ex. En tegen mij zeggen dat hij clean was ( zijn excuus later was, ik durfde niet naar de dokter)

Maar goed, ik kreeg ook maar 2 pilletjes, een soort antibiotica was het, en ben er helemaal vanaf

Dus gaat helemaal goedkomen!

Deze waarschijnlijk, zithromax:

http://www.gezondenzo.net ... medicijn-tegen-chlamydia/
Ja het is toereikend, als het goed is maak je met je arts ook een vervolgafspraak ter controle, of alles echt weg is..
quote:cottoncandy87 schreef op 08 februari 2012 @ 12:01:

Hij kwam me zelf vertellen dat hij dat had opgelopen en het is nou nou eenmaal niet anders. Gewoon stom dat we geen condoom hebben gebruikt.

Nu vroeg ik me af hoe dat zit met de medicatie. Ik kan over paar uur twee pillen ophalen bij de GGD maar dat lijkt me zo...weinig. Vooral omdat chlamydia natuurlijk onvruchtbaarheid e.d. kan veroorzaken, wil ik 100% zeker zijn dat ik er vanaf ben.

Mijn vraag is dan ook: zijn er hier ervaringsdeskundigen wat betreft chlamydia en waren die er allemaal vanaf na die twee pillen of bleek dit toch niet genoeg te zijn?

Als je liever veel pillen slikt, dan kun je ook naar een ander anti bioticum vragen, waarvan de werkzame stof is verdeeld over 4 of zelfs 6 pillen!

Chlamydia is zeer besmettelijk (in tegenstelling tot HIV, dat is weinig besmettelijk, gelukkig). Ook al zou je een condoom gebruikt hebben, dan moet je nog erg klinische seks hebben wil je 't vermijden: wrijf je even met je schaamlippen tegen zijn eikel en is er slijmvlies contact, heb je al 50% besmettingskans. Ga je daarna neuken met condoom, dan lijkt dat "veilig", maar was 't natuurlijk niet.

Tenzij je superstrikt alle slijmvlies contact vermijdt. Maar of seks dan leuk en ontspannen is?

Testje is heel simpel, ochtend urine in testbuisje, en opsturen maar, je zult wel zo'n pakketje van je HA meekrijgen.

Na zo'n 3 dagen na het slikken van die 2 pilletjes (neem ze tegelijk, of vlak na elkaar in, dus NIET verdelen over twee dagen!) zijn je symptomen weg, en na een week "mag" je weer.

Stelt dus niks voor mits je je regelmatig laat testen, en vooral er niet mee rond blijft lopen (zoals jij gelukkig niet doet, maar sommige anderen helaas wél doen. schamen zich om even langs de HA te gaan, zelfs voor zo'n relatief onschuldige ontsteking)
Gisteravond de pillen keurig tegelijk ingenomen. Azitromycine in dit geval. Ik neem de bijwerkingen van uren op de wc doorbrengen maar voor lief want wel fijn van die rotchlamydia af .

Ik snap inderdaad nooit zo dat mensen niet even langs de huisarts gaan of toch de GGD als je het liever niet bij je eigen arts doet. Die arts ziet honderden geslachtsdelen, die reageert echt niet raar op die van jou. Maar goed, laat me nu verder braaf elk jaar testen .

Allemaal in ieder geval bedankt voor de reacties/ervaringen! Blij dat je hier op het forum altijd je verhaal en vragen kwijt kunt.
haaayy,

nu ik dit allemaal lees twijfel ik heel erg.

ik had dus ook chlamidia, heb ook test gedaan bij ggd enz. had ook klachten.

2 pillen gekregen, waar ik trouwens heeel beroerd van werd!

ong 5/6 dagen nadat ik de pillen had ingenomen heb ik seks gehad, onveilig, ik weet het.. dom dom dom!

maar niks meer aan te doen..

heb verder trouwens geen klachten meer..

maar zit nu helemaal in de twijfels weer! zou ik het nu weer hebben?:(

xx
Was laatst een ander topic, 2 pillen op 1 dag in te nemen en je bent blijkbaar klaar. Soms lees je wat over een antibiotica kuur.quote:

Behandeling van chlamydia

Gelukkig is chlamydia goed met antibiotica te behandelen. Meestal wordt azitromycine gebruikt (1000 mg in één keer innemen)

Een ander middel is doxycycline (2 keer per dag 100mg gedurende zeven dagen). Tot ongeveer een week na de behandeling is de ziekte mogelijk nog besmettelijk. Vermijd in die periode seksueel contact of gebruik in ieder geval een condoom.

Als je het niet vertrouwt, om wat voor reden dan ook, kun je uiteraard aan je HA vragen om een hertest.
die 1e heb ik indd gekregen!

er stond dat je na 5 dagen er vanaf bent, is datr betrouwbaar denk je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven